recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskellen på surround og stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskellen på surround og stereo

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 11:31
Jeg skulle aldrig have nævnt den MentorEmbarrassed Jeg mener nu, at det er en glimrende all-rounder både til musik, fest og film (Har den ikke selv, men jeg nævnte den, fordi jeg går ud fra, at de fleste herinde kender den).

Jeg har endnu ikke hørt eksempler på, at dts HD - eller hvad de nye lydformater ellers hedder-  har bidraget væsentligt til øgning af lydkvaliteten - eller i hvert fald har jeg ikke bemærket det... Det er off-topic, men er der eksempler på, at BD-udgaven med et nyt lydspor hæver kvaliteten mærkbart i forhold til DVD-udgaven?
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

 Jeg synes det er naivt at tænke at en surround setup er ligeså godt til musik som et et stereo setup og samme med den anden vej rundt.


Der bliver jeg nødt til at spørge hvorfor du synes det? 

Jeg mangler stadig nogle saglige argumenter for at det skulle være tilfældet (Indtil videre har det kun været noget med jeg synes / jeg tror). 

Er enig i at man ikke kan levere samme performance pr krone når man også skal kunne servicere flere end 2 kanaler til samme pris, men såfremt at alle kanaler er fremstillet fornuftigt må resten jo være ren og skær placebo. 

I begge tilfælde er signalvejen jo: kilde --> preamp/switching/demux/dsp --> power amp --> højttaler, hvor eneste forskel er antal kanaler. 


Det største forhindring er at du bliver nødt til at gå på kompromis - du har ikke en ubegrænset mængde penge.

Men hvis du skal indbringe stereo på højt niveau i et surround setup kræver det en stereo forstærker, en god dac og ikke mindste nogle gode højtalere. Forstærker valget med surround passthrough er ikke særlig stort derfor har du ikke særlig meget at vælge mellem.

Men hvis man 50.000 kr. til et setup får jo helt klart bedre stereo ved at fokusere på ren stereo. Pengene er jo det som giver det største kompromis. 

Hvis pengen er uanede, så vil jeg nok mene man kan indarbejde stereo i surround fint. 
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Jeg skulle aldrig have nævnt den MentorEmbarrassed Jeg mener nu, at det er en glimrende all-rounder både til musik, fest og film (Har den ikke selv, men jeg nævnte den, fordi jeg går ud fra, at de fleste herinde kender den).

Jeg har endnu ikke hørt eksempler på, at dts HD - eller hvad de nye lydformater ellers hedder-  har bidraget væsentligt til øgning af lydkvaliteten - eller i hvert fald har jeg ikke bemærket det... Det er off-topic, men er der eksempler på, at BD-udgaven med et nyt lydspor hæver kvaliteten mærkbart i forhold til DVD-udgaven?

Ja det et off
men har du nogensinde hørt en koncert på blu-ray
det er godt nok en diskusion, men kan alså tydeligt hører forskel på mit anlæg
om det er dolby digtial eller dts HD
men nogen kan jo heller ikke hører forskel på mp3 128-320mbit og cd
hvis man ikke kan det, er det heller ingen grund til at købe noget dyrt udstyr
Men skal vel og mærke have hørt det på et nogenlunde ordenligt anlæg først


Redigeret af xcardman - 05-Maj-2011 kl. 11:45
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

At jeg ikke synes at Dali Mentor 6 er en god højtaler er ting, så det kan jeg ikke svare på ;-) 

Jeg vil mene at en subwoofer er helt essentielt element i en hjemmebio hvor film er en del af ens priotering.

Jep, min Onkyo 808 spillede musiik dårligere end min Pioneer 915, og det er en verden til forskel både hvad angår pris og alder.

Jeg vil mene at til film klæder det at højtalerne er lidt "lyse" i det - analytiske om man vil, hvor til musik vil jeg mene at det klæder højtalerne at være mere varme og tilbagelænede. 

Men alt kommer til en smagssag - nu kan man jo nærme bruge rum korrektion til at give en højtaler det præg man ønsker om det så er til musik eller film. Jeg synes det er naivt at tænke at en surround setup er ligeså godt til musik som et et stereo setup og samme med den anden vej rundt.

 
Nu blev Dali Mentor 6 bare nævnt som et eksempel; ikke for at starte en diskussion om det ene eller andet mærke ;-)

Men hvorfor mener du, at film er bedst, hvis højttalerne er til den 'lyse' side? I film er dialogen oftest vigtig, og derfor skal centeren være i mindst lige så god kvalitte som fronterne.

Derimod er andre elementer mindre kritiske. perpektiv, rumlighed er elementer, som jeg sætter stor pris på ved musik, men som jeg er mindre opmærksom på, når jeg ser film, dels fordi surround-effekten skaber rumlighed i sig selv, dels fordi jeg bombaderes af så mange andre indtryk, at jeg sjældnet bider mærke i i lydmæssige detaljer, som jeg undertiden gør, når jeg hører musik.

I know :-) Men jeg vil jo ikke kommentere på lyden af den, når jeg ikke mener det er til min smag, så lad bare det ligge :-)

Fordi effekter, pistolskud, dialog og lign. har godt af at være en smule analytisk efter min mening - og jeg mener ikke skarp så det skær i ørene. Jeg tror jeg har svært ved at sætte ord på hvad jeg præcis mener, men film giver bare mere for mig hvis detaljer træder meget frem, hvor jeg til musik foretrækker lyden er mere tilbagelænet og varm. Som jeg har forstået kan Anthem jo dette ved at ændre på room-gain - så her er muligvis et eksempel på hvor stereo og surround kan forenes i en og samme enhed.

Men jeg er heller ikke super entusiast. Jeg har ingen stereo forstærker med surround passthrough, men derimod en effekt til at trække fronterner, og så en OK surround reciever, som jeg dog synes er for meget til den lyse side :-(
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Ja det et off
men har du nogensinde hørt en koncert på blu-ray
det er godt nok en diskusion, men kan alså tydeligt hører forskel på mit anlæg
om det er dolby digtial eller dts HD
men nogen kan jo heller ikke hører forskel på mp3 128-320mbit og cd
hvis man ikke kan det, er det heller ingen grund til at købe noget dyrt udstyr
Men skal vel og mærke have hørt det på et nogenlunde ordenligt anlæg først
 
Jeg understøtter helt sikkert det du skriver. Hvis man har siddet og set en film med fx DTS-HD og man så sætter en anden på med kun Dolby Digital, så er der verden til forskel. Lydbilledet er meget mere fladt og uden punch.
 
Det eneste mp3 egner sig til, er lydbøger. Tongue
 
Forskellen ligger jo i, at du får lyden omkring dig surround, du bliver omsluttet. Vi har stereo i soveværelset til når vi ser film der. Det er bare ikke helt det samme som at sidde i stuen.
 
Min svigerfar siger også, at det lyder bedre når vi ser film hjemme ved os, end hos ham på hans 100.000kr + stereo anlæg. Men på musik siden kan jeg jo slet ikke være med.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-August-2010
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg synes det er naivt at tænke at en surround setup er ligeså godt til musik som et et stereo setup og samme med den anden vej rundt.
Kun hvis du forventer at surround setup'et skal koste det samme som stereo. Hvis man er realistisk og bruger lige så mange kroner pr. højttaler/kanal, så kan det også sagtens lade sig gøre at ramme samme kvalitet. Og det er også her jeg tror den ligger begravet. Mange VIL ikke bruge de penge, og så opfinder de alverdens undskyldninger for at fremhæve det de har og rakke ned på alt andet. Hvorfor SKAL tingene altid sammenlignes med det naboen har? Hvorfor kan man ikke bare "nøjes" med at glæde sig over sit eget?
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg synes det er naivt at tænke at en surround setup er ligeså godt til musik som et et stereo setup og samme med den anden vej rundt.
Kun hvis du forventer at surround setup'et skal koste det samme som stereo. Hvis man er realistisk og bruger lige så mange kroner pr. højttaler/kanal, så kan det også sagtens lade sig gøre at ramme samme kvalitet. Og det er også her jeg tror den ligger begravet. Mange VIL ikke bruge de penge, og så opfinder de alverdens undskyldninger for at fremhæve det de har og rakke ned på alt andet. Hvorfor SKAL tingene altid sammenlignes med det naboen har? Hvorfor kan man ikke bare "nøjes" med at glæde sig over sit eget?

Jo flere penge du bruger jo bedre bliver det jo.

Men skal man så bruge 3 gange så mange penge på forstærkeren også?  

Jeg tror faktisk stadigt at du får mere ud af et ren stereo setup, selv med det du siger.

Men jeg er bestemt ikke high end user, jeg er fint glad for mit surround setup - også til musik. ;-P
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 12:55
Naturligvis spiller prisen ind. Derfor kan man ikke sammenligne et surround-setup til 20.000 med et stereo-setup til samme pris. Min pointe er blot, at et setup, der er god til musik, også vil være god til surround - men ikke nødvendigvis omvendt.

Derfor vil jeg altid råde folk til først at købe stereo og senere opgradere (eller supplere) med surround)

mkirkelund er den eneste, der har givet sit syn på, hvordan han mener, der skal være forskel på lyden i henholdsvis musik og film. Jeg er dog ikke enig. Jeg mener nemlig ikke, at pistolskud og dialog fordrer 'analytisk'' eller 'lys' lyd. Sub'en kan undertiden være problematisk, hvis den ikke er sat korrekt op, er af dålig kvalitet eller på anden måde skaber et usammenhængende lydbillede. Til film er en sub næsten altid at foretrække, men ikke nødvendigvis til musik.   
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 13:07
Jeg gider ikke at se en film i stereo, så det begrænser sig til at købe surround. så ser faktisk kun dvd blu-ray og 5.1 lyd fra canal digtial
1 har sub til film, fordi der er et lfe spor til bas
2 bruger ikke sub til musik, har nok bas i mine fronter

så til mit husbehov af musik, har jeg det fint med mit anlæg
udover jeg gerne vil skifte alle mine højtaler til fucal 800 serie
men det vil sikkert give en bedre gengivelse af både film og musik



Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:


Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Jeg synes det er naivt at tænke at en surround setup er ligeså godt til musik som et et stereo setup og samme med den anden vej rundt.
Kun hvis du forventer at surround setup'et skal koste det samme som stereo. Hvis man er realistisk og bruger lige så mange kroner pr. højttaler/kanal, så kan det også sagtens lade sig gøre at ramme samme kvalitet. Og det er også her jeg tror den ligger begravet. Mange VIL ikke bruge de penge, og så opfinder de alverdens undskyldninger for at fremhæve det de har og rakke ned på alt andet. Hvorfor SKAL tingene altid sammenlignes med det naboen har? Hvorfor kan man ikke bare "nøjes" med at glæde sig over sit eget?


hvor har du ret
tag eksemvis en stello D/A konverter. den koster af omergnen af 5000,- gang det beløb med 6, og tilfør så processor, room EQ , volume kontrol etc. billig bliver det ikke. det siger sig selv at de samme ting kan man ikke få i en 30000-40000,- forstærker/recievere........eller hva?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Men hvis du skal indbringe stereo på højt niveau i et surround setup kræver det en stereo forstærker, en god dac og ikke mindste nogle gode højtalere.


Hvorfor?

Hvad er det der gør at man ikke kan få præcis lige så god stereo hvis man har en surroundforstærker bygget med nogle gode effektkanaler, en god dac og de samme højttalere?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 13:31
man skal loge huske på at de dyre DAC man skal have i en surroundforstærker, vil ud over stereo, også forbedre lyden i surround. så jeg mener ikke at man bare kan købe ne forstærker med LOOP function. D/A konverter sætter sit præg på surround, på samme måde som i stereo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu