Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
audio
Super bruger
Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
|
Emne: Lydløst HTPC projekt Sendt: 24-Maj-2009 kl. 23:58 |
Har nu endelig fået skruet et system sammen der fungere og er 100 % lydløst. På billedet nedenfor ses de 5 bokse, Canal Digital HD box, DVD/Videooptager (VHS -:), DVD-Audio/SACD DVD afspiller, Receiver og Blue-Ray afspiller, som HTPC'en (til højre) nu har afløst. Det eneste jeg har måttet give afkald på, er afspilning af SACD. Til gengæld har jeg så fået tilføjet HD-DVD, AVCHD og selvfølgelig alt hvad man ellers normalt har mulighed for på en PC.

Strømforbrug med lyd og billede via HDMI: S3 standby 5,5w, Idle 75w, SDTV 83w, HDTV 88w, DVD og CD 81w, blue-ray 92w. Hertil lægges ca. 16w hvis man benytter det interne effektforstærkerkort i stedet (Kortet har tilsyneladende en indbygget standby funktion, så det belaster ikke når man ser og hører TV via HDMI).
Hardware Kabinet: Hfx Classic Mainbord: MSI Dival Live og medfølgende effekforstærkerkort Strømforsyning: Silverstone ST30NF CPU: AMD Phenom 9350e (65w) TV tuner: FloppyDTV og SMIT Conax CAM (Satellit TV) Harddisk: Transcend 64 GB Solid State Disk og 1 TB Western Digital Caviar Green WD10EADS Optisk drev: Plextor PX-B300SA blue-ray drev Netværk: D-Link DWA-556 og antenne forlænger Remote: Imon VDF + remote Køling: Borg Fx heatpipes til både CPU og effekforstærkerkort
Sikkerhedkøling vha. blæsere er et kapitel for sig, og består af 2 stk Scythe S-FLEX SFF21D og 1 Artic Cooling F12 Pro PWM. De slår aldrig til når der ses TV, men kan slå til når der ses blue-ray og høres musik.
Software DVBViewer til TV DVBViewer Recording Service til optagelse fra S3 standby Vista Media Center til alt andet SpeedFan til blæserstyrring PowerDVD til blue-ray, AVCHD og DVD-Audio (og HDTV) WinDVD til HD-DVD CDBremse til at speed'e DVD ned. Alle andre medier speedes automatisk ned af Plextor drevet
Et par bemærkninger til systemet Alt i alt fungerer det hele faktisk meget fint nu, og det er rimeligt kone-venligt med en tv-knap til tv, en musik-knap til musik osv, men det har kostet tid og penge i overflod. HTPC bliver først hvermans eje når HTPC paradoxet løses: Vi ønsker fuld fleksibilitet - Fleksibiliteten "fucker" dit system. M.h.t. billedkvalitet, så syntes jeg generelt ikke at der er gået på kompromis, mens lydkvaliteten er en anelse ringere, men stadig hvad jeg vil kalde hifi. Jeg har endnu ikke haft et par fuldblodshøjttalere tilsluttet, så jeg kan ikke komme med en endegyldig dom. CPU'en er nok noget overkill, og en Athlon 4850e/5050e ville helt sikkert havde været tilstrækkelig, og kunne nok have medvirket til lidt lavere strømforbrug. MSI Diva Live er behæftet med nogle småfejl og uhensigtsmæssigheder. Det medfølgende effektforstærkerkort er simpelthen fejlkonstrueret. Det beslag som kortet skrues fast med, er ½ cm for højt, hvilket gør det lidt besværligt at montere, men kortet er også ualmindeligt langt. Faktisk er det lige så langt som mb, og bagenden spærrer irriterende for adgang til SATA stikkene. Component out (yderst til venstre ved siden af VGA udgangen) stikker desuden længere ud end de andre output, hvilket betyder at man virkelig skal bruge vold for at få mb fastgjort til kabinettet, hvis man har monterer bagpanelet som følger med mb. Når PC'en tændes/vækkes, sender et par rimelige højlydte pulser til subwooferen, hvilket simpelthen er for dårligt når man tænker på at mb er specielt designet med henblik på mediecenter. PWM fungerer heller ikke 100%, hvilket er grunden til der er suppleret med SpeedFan. En anden ting som er lidt irriterende, er at forstærkerkortet kun kan side ét bestemt sted, nemlig lige ved siden af mb's eneste PCI-ex16 slot. Det betyder at der kun er plads til 1-slot PCI-ex16 kort.
Et par billeder

|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 01:17 |
Q: Kun een FireDTV, giver det ikke problemer hvis du optager og gerne vil se noget andet? Kræver selvfølgelig flere abonnemnetskort, eller et SmartWiii kort
Q: Hvad bruger du din 64 Gb Solidstate disk til?
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 01:19 |
Og lige en sidste ting: Det system kan da ikke være lydløst, jeg kan da se to objekter på det første billede der umuligt kan være lydløse
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 07:34 |
MCenterFreak skrev:
Q: Kun een FireDTV, giver det ikke problemer hvis du optager og gerne vil se noget andet? Kræver selvfølgelig flere abonnemnetskort, eller et SmartWiii kort
|
Der er indbygget DVB-T modtager i fjernsynet, så 1 tv-kort er nok.
MCenterFreak skrev:
Q: Hvad bruger du din 64 Gb Solidstate disk til?
|
SSD disken benyttes som systemdisk og Caviar benyttes til datadisk, og er sat til at gå i standby efter et minut.
Når jeg ser TV er der ingen bevægelige dele i gang, og det er 100 % lydløst, men HD, optisk drev og blæsere er faktisk så støjsvage at man ikke lægger mærke til det ved normal brug. Det er kun ud på de sene aftentimer langt ude på landet (der er altså stille derude, skal jeg lige hilse at sige), hvor det totalt lydløse set-up kommer til sin ret.
Jeg må nok indrømme at det er et luksus-system. Passiv køling er dyrt, besværligt og gevinsten er forholdsvis beskeden.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 09:40 |
audio skrev:
Et par bemærkninger til systemet Alt i alt fungerer det hele faktisk meget fint nu, og det er rimeligt kone-venligt med en tv-knap til tv, en musik-knap til musik osv, men det har kostet tid og penge i overflod. HTPC bliver først hvermans eje når HTPC paradoxet løses: Vi ønsker fuld fleksibilitet - Fleksibiliteten "fucker" dit system.
|
Det er ikke fleksibiliteten som er problemet. Det er stabiliteten som går af fløjten, efter min mening.
I dit tilfælde synes jeg du har bevæget dig ind på et område, som jeg normalvis ville afholde mig fra. Lydkort med indbygget forstærker i en PC, det er meget meget svært.
Vi testede tidligere et Media Center med indbygget forstærker i, (ikke på selve lydkortet men i selve kabinettet). Det kan lidt bedre accepteres, selvom jeg forinden ikke selv havde troet det. Men en forstærker på selve lydkortet, det lyder og ser først og fremmest meget bekymrende ud.
Dels er der den støjmæssige del. En PC støjer som bare fanden i et lyd system. Det kræver nogle voldsomme filtre at komme af med den støj, filtre der efter min overbevisning slet ikke er plads til på et printkort til et PCI sloth.
Så er der selve forstærkerdele. Det må være yderst begrænset hvor meget effekt du kan hive ud af den forstærker, ihvertfald når jeg lige sådan ser på det. (Jeg har ikke gået specifikationerne igennem). Mit umiddelbare bud ligger omkring 40-50watt i max 4 kanaler, da jeg formoder det fødes med 12 volt, hvilket er noget i underkanten, hvis du skal drive et rimeligt surround system. Hvis du hiver meget mere ud, så bør kortet se noget anderledes ud, og bør være voldsomt afkølet, da det ellers vil blive enormt varmt.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre din mening, når du engang har fået sat nogle ordentlige højtalere til, og så lige "fyrer den af". Jeg frygter du bliver skuffet. Men hvis ikke, så er det overordentligt positivt.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 09:49 |
audio skrev:
SSD disken benyttes som systemdisk og Caviar benyttes til datadisk, og er sat til at gå i standby efter et minut.
|
Det er fedt nok med den SSD disk, synes jeg. Har selv overvejet det til mit Media Center, (ja faktisk til alle mine computere). Men jeg er lidt i tvivl om det overhovedet kan betale sig, altså om man sparer så meget mere tid ved det?
|
|
 |
xeon
Bruger
Oprettet: 06-April-2009
Point: 182
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 09:53 |
Jeg har testet sådan en Intel SSD. Det var satme hurtig. Den reduceret boottiden på en Vista fra 40 sekunder til 22. Og programmerne åbner instant. Hvis man kopiere en fil internt på disken kan dette gøres med 80 Mbyte/sek.
Intel SSD'ere er også "top of the pops" og de er temlig dyre. Men hastigheden er ikke til at tage fejl af.
|
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:39 |
Kandersen skrev:
I dit tilfælde synes jeg du har bevæget dig ind på et område, som jeg normalvis ville afholde mig fra. Lydkort med indbygget forstærker i en PC, det er meget meget svært.
|
Det ville jeg normalt også, men når nu konen har fået indført satellithøjttalere, så er vi allerede ude i noget snavs 
Lydkvaliteten fra systemet som det er nu, ville helt sikkert kunne tilfredstille de fleste. Audio-pro satelliterne er altså ikke helt uefne, men er totalt spil til DVD-Audio, SACD og diverse nye HD-lydformater, uanset hvilken forstærker der sættes til at drive dem.
Kandersen skrev:
Dels er der den støjmæssige del. En PC støjer som bare fanden i et lyd system. Det kræver nogle voldsomme filtre at komme af med den støj, filtre der efter min overbevisning slet ikke er plads til på et printkort til et PCI sloth.
|
Der er ikke noget støj.
Kandersen skrev:
Så er der selve forstærkerdele. Det må være yderst begrænset hvor meget effekt du kan hive ud af den forstærker, ihvertfald når jeg lige sådan ser på det. (Jeg har ikke gået specifikationerne igennem). Mit umiddelbare bud ligger omkring 40-50watt i max 4 kanaler, da jeg formoder det fødes med 12 volt, hvilket er noget i underkanten, hvis du skal drive et rimeligt surround system.
|
Der kan spilles overraskene højt, og jeg havde forventet at se strømforbruget spurte afsted i takt med at der blev skruet op, men det er virkelig småting der forøges med. Jeg må lige nævne at der ikke er subwoofer udgang på effektforstærkerkortet...det er pre-out til en aktiv subwoofer, så her spares der jo en del.
Kandersen skrev:
Hvis du hiver meget mere ud, så bør kortet se noget anderledes ud, og bør være voldsomt afkølet, da det ellers vil blive enormt varmt.
|
Kortet var født med en ganske beskeden køleribbe. Jeg byggede det om så det i stedet nu bruger kabinettets køleribber, men jeg tror faktisk ikke det var nødvendigt. Kortet kan blive varmt, men ikke "enormt" varmt. CPU'en ved 30-50% belastning udvikler, til sammenligning, mere varme.
Redigeret af audio - 25-Maj-2009 kl. 10:41
|
 |
jessgade
Super bruger
Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:47 |
dobbelposting
Redigeret af jessgade - 25-Maj-2009 kl. 11:06
|
Panasonic PZ85
|
 |
jessgade
Super bruger
Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 10:51 |
Kandersen skrev:
Det er fedt nok med den SSD disk, synes jeg. Har selv overvejet det til mit Media Center, (ja faktisk til alle mine computere). Men jeg er lidt i tvivl om det overhovedet kan betale sig, altså om man sparer så meget mere tid ved det? |
Jeg har haft en 32 GB Patriot SSD'er til at sidde i min HTPC ... Men den har jeg pillet ud igen og sat den i den stationære "arbejdspc" istedet.
Jeg synes ikke jeg får så meget ud af have den siddende i en HTPC ... Det er jo alligevel de samme programmer der er i brug hele tiden, og med nok RAM, er det jo cachen der, som er i spil alligevel.
Den kommer eks. ikke hurtigere ud af dvale og er klar med en SSD'er.
Desuden er man jo typisk nødt til at have en almindelig HD til at optage på i sin maskine alligevel pga. den (endnu) begrænsede plads.
Men den var da en del hurtigere til at genstarte 
Derimod er der meget mere nytte af, at have den siddende i en alm. PC som system partition (og swapdisk). Fordi der der er mange flere programmer i brug hele tiden.
Redigeret af jessgade - 25-Maj-2009 kl. 10:51
|
Panasonic PZ85
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 11:23 |
audio skrev:
Der er ikke noget støj. |
Som du kan høre 
audio skrev:
Der kan spilles overraskene højt, og jeg havde forventet at se strømforbruget spurte afsted i takt med at der blev skruet op, men det er virkelig småting der forøges med. Jeg må lige nævne at der ikke er subwoofer udgang på effektforstærkerkortet...det er pre-out til en aktiv subwoofer, så her spares der jo en del. |
Højt er jo relativt. Og med små satelitter har du jo allerede begrænset forbruget. Jeg troede du ville smide nogle gode monster højtalere på 
audio skrev:
Kortet var født med en ganske beskeden køleribbe. Jeg byggede det om så det i stedet nu bruger kabinettets køleribber, men jeg tror faktisk ikke det var nødvendigt. Kortet kan blive varmt, men ikke "enormt" varmt. CPU'en ved 30-50% belastning udvikler, til sammenligning, mere varme.
|
Det lyder imponerende.
|
|
 |
audio
Super bruger
|
Sendt: 25-Maj-2009 kl. 14:54 |