recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DSLR til Ghana/Safari tur
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSLR til Ghana/Safari tur

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DSLR til Ghana/Safari tur
    Sendt: 27-November-2013 kl. 22:39
Hej

Jeg skal til januar og frem 6 måneder til Ghana og arbejde som praktikant. 
Jeg skal selvfølgelig ud og se naturen (sejle, fiske), opleve kulturen tæt på og ind og se de forskellige nationalparker.
Jeg tager i slutningen af mit ophold 2 uger til Kenya hvor jeg skal på 8 dages safari.
For at gemme alle minderne fra turen vil jeg gerne have et nyt kamera. Jeg havde tænkt på spejlrefleks især pga. safarituren hvor et objektiv med zoom bliver nødvendigt. Jeg er begynder inden for området og mit budget er også derefter. Jeg er IT nørd så spejlrefleksens mange indstillinger er jeg ikke mange for og er sikker på det er noget jeg lærer hen ad vejen. 

Jeg har ikke noget imod brugt. Mit budget ligger nok på 2500-3500 kr. 

Jeg håber nogle med mere erfaring kan guide mig i en retning af hvilket kamera jeg skal gå efter. De store er vel Canon, Nikon og Sony men har ikke den store viden om hvad forskellen er blandt dem.

Har f.eks. kigget på dette http://www.dba.dk/sony-slt-alpha-37/id-1004237906/ men ved ikke om det er noget værd.

På forhånd mange tak
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 19:20
Slet ingen som kan give et svar?
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 20:04
Hej

Jeg ville købe et Nikon 3200, der koster fra ca. 2800 kr. Desuden skal du bruge et teleobjektiv - helst op til 300 mm. Som nyt vil det samlet koste 4500 kr.
http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/nikon-d3200-sort-af-s-dx-18-55-mm-og-55-300-mm-vr-objektiver-id-6766010.aspx?gclid=CM-_xOSUiLsCFYFe3godJmkALg

Måske kan du finde et billigere teleobjektiv brugt. Nyprisen på kameraet gør, at det næsten ikke kan betale sig at lede efter noget brugt. Udviklingen går så hurtigt, at der hele tiden kommer bedre og billigere kameraer.

Du kan godt købe Sony-kameraet fra dba /(alle de store mærker laver gode kameraer), men du skal være opmærksom på, at dyrene på savanen bliver en halv gang større med en 300 mm zoom end med en 200 mm zoom. Så du vil helt sikkert komme til at savne den store zoom. Og hvis du endelig vælger at købe Sony-kameraet, skal du have det noget ned i pris i forhold til et nyt Nikon-kamera til 4500 kr . som passer bedre til dine behov.

vh. Thomas (har tidligere været på safari med Nikon D70 og 300 mm zoom-objektiv)


Redigeret af ThomasP - 28-November-2013 kl. 20:06
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 20:19
Lyder som en rigtig spændende tur du skal på, og gerne vil have nogle af sine oplevelser med hjem i billeder. 
Du skal bruge en hvidvinkel zoom f.eks. 12-24mm eller lign. En kort telezoom som f.eks. 70-200mm og en lang telezoom 100 - 400mm eller lign. Hvis du køber et fullframe kamera for du behov for endnu længere brændevide, det ligger desværre noget ud over dit budget. Men nu da dit budget er lavt og du er ny inden for foto, så skulle du måske se efter en anden type kamera, noget med rigtig meget tele zoom. 

Se efter noget som f.eks. Panasonic Lumix DMC-FZ72 som runder af med en brændevide på ikke mindre end 1200mm og optisk billede stabillisering. Jeg har desværre ikke selv prøvet kameraet, men med den foto udfordring der vil ligge forude på din safari etc., så vil jeg mene du er meget godt dækket ind, specielt med et så lavt budget. Jeg er selv fotograf og bruger f.eks. en 400mm tele med IS til lign. og sammen med en telekonverter, sådan en fætter ligger på godt kr. 80.000,- så det er et helt andet budget der skal til når det prof, selv med semi prof eller consumer vil du springe dit budget med flere tusind kroner. Da du skal ud skyde med 400-500mm eller mere, og selvfølgelig også med mindre brændevide, så bliver det hurtig kostbart.


Redigeret af Potter - 28-November-2013 kl. 20:26
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 20:34
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 21:28
Det ser faktisk ret godt ud det nikon D3200. Billederne her taget med den store linse er jeg ret vilde med: 
Jeg havde overvejet måske at købe noget mere kompakt, fx. sony RX100, men kan låne mine forældres kompaktkamera til det. Har sikkert min rygsæk med det meste af tiden så mobiliteten tæller ikke så meget. Måske om aftenen hvor man skal ud og spise og gå rundt. Hvad gør I her? 
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 21:46
Citér Du kan godt købe Sony-kameraet fra dba /(alle de store mærker laver gode kameraer), men du skal være opmærksom på, at dyrene på savanen bliver en halv gang større med en 300 mm zoom end med en 200 mm zoom. Så du vil helt sikkert komme til at savne den store zoom. Og hvis du endelig vælger at købe Sony-kameraet, skal du have det noget ned i pris i forhold til et nyt Nikon-kamera til 4500 kr . som passer bedre til dine behov.


Fra hukommelsen mener jeg at Nikon'en har en cropfakor på 1,5 mod Sony'ens 2,0 dvs at en 200 mm linse på Nikon modsvarer 300 mm på et filmkamera, hvor Sony modsvarer 400 mm.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:

Citér Du kan godt købe Sony-kameraet fra dba /(alle de store mærker laver gode kameraer), men du skal være opmærksom på, at dyrene på savanen bliver en halv gang større med en 300 mm zoom end med en 200 mm zoom. Så du vil helt sikkert komme til at savne den store zoom. Og hvis du endelig vælger at købe Sony-kameraet, skal du have det noget ned i pris i forhold til et nyt Nikon-kamera til 4500 kr . som passer bedre til dine behov.


Fra hukommelsen mener jeg at Nikon'en har en cropfakor på 1,5 mod Sony'ens 2,0 dvs at en 200 mm linse på Nikon modsvarer 300 mm på et filmkamera, hvor Sony modsvarer 400 mm.


Så vidt jeg lige kan google mig frem til, har Sony SLT Alpha 37 en faktor 1,5 ligesom Nikon og Canon. Det er Olympus, der kører med en faktor 2.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 23:17
Spejlrefleks er dejligt til safari - hvis man lige får de rigtige objektiver med, og det er ikke rigtig muligt bed budgettet. Dette var min første "nederen" tanke.

Men når du skal være i Afrika i 6 måneder, heraf få dage på safari, så overvej et kamera, som passer til resten af turen i stedet...

Safari er fedt og fotograferingen der er fed, men der er en række fald-grubber.

Du sidder med hovedet og kameraet ud af taget på safarivognen, og kan derfor primært tage billeder af dyrene eller andre safariturister.

Billederne tages ofte i hårdt lys, og dyrene er i forvejen camoufleret godt i forhold til omgivelserne. Gul løve i gult græs etc. Det er derfor ofte ganske krævende at få billeder med hjem, som adskiller sig fra de tusinde af andre billeder af dyrene, som kan findes på nettet. Jeg ved, at egne billeder er noget andet, men hvis der skal prioriteres, så vælg kamera, som kan fange byerne, aftenerne, de mennesker du møder, bilerne, børnene.

Safari støver i øvrigt. Udstyr må gerne være nogenlunde støvtæt men det koster. Regn derfor med at skulle have kameraet frem og tilbage fra sin beskyttende transportbeskyttelse.

Evt skift af objektiver og støv er også en dårlig kombi.

Er du til fugle, skal du have endnu mere zoom en tidligere nævnt i denne tråd.

Har du ikke tidligere har fotograferet med spejlrefleks, så er en safari et sted hvor du kommer på prøve fordi du skal kunne dit håndværk. både det fototekniske, men også kunne slæbe og rense udstyret.

Øhh, så jeg vil råde dig til at finde et andet kamera.

Overvej eksempelvis:
http://www.lydogbillede.dk/nyheter/slank-luksuskompakt/
Eller et lidt andet brugt:
http://www.dba.dk/fujifilm-x20-12-megapixels/id-1004702724/



Redigeret af B-CLG - 28-November-2013 kl. 23:42
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2013 kl. 23:31
ThomasP, jeg bøjer mig, jeg må have husket forkert :-)

Det var som sådan heller ikke for at anbefale Sony over Nikon, men kunne man få 80 mm 'mere' med på en safari ville det nok være OK :-)

Jeg har selv Nikon og er glad for det, bl.a. kan det skyde sindssygt mange billeder på en opladning. Læs test af de kameraer der er i prisgruppen og så tag ud til en forhandler og rør ved dem. Det er ikke værd at købe noget der ikke passer i din hånd f.eks. Billedkvaliteten på de anerkendte mærker er i orden, så kig på de andre ting, der adskiller dem, betjening, ergonomi etc.

Det lyder som en fed tur :-)
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 10:51
Komplett har blackfriday dslr pakker fra Canon og Nikon til hhv 2900 og 3000 begge med 18-55 & 55-200.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 11:49
Du kan lige kigge på dpreview.com

http://www.dpreview.com/articles/4259691750/camera-roundups-2013-what-to-buy-and-why

Der er nogle oversigter.

God tur :)

Redigeret af FNørd - 29-November-2013 kl. 11:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu