recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baffle wall
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baffle wall

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Baffle wall
    Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 17:44
Findes der en "best practice" til, at bygge en baffle wall samt hvilke materialer der skal bruges?

Der er jo nogle stykker herinde som har prøvet det. Man finder lidt forksellige anbefalinger, fx om det skal være en sandwich konstruktion, dæmpning bag højttalerne osv.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:01
http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.5_Web.pdf

side 19
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:08
Lytter lige med her.

- og tillader mig at snige et spørgsmål ind, jeg har nemlig også gået lidt i tankerne om at bygge en rigtig baffle... 

Er der nogen der ved om M&K S150 vil vinde noget ved at blive bygget ind, sammenlignet med en alm. konstruktion bag AT lærred ?


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Lytter lige med her.

- og tillader mig at snige et spørgsmål ind, jeg har nemlig også gået lidt i tankerne om at bygge en rigtig baffle... 

Er der nogen der ved om M&K S150 vil vinde noget ved at blive bygget ind, sammenlignet med en alm. konstruktion bag AT lærred ?




absolut.

jeg gjorde det ved mine aktive MKsound mp2510 (s150)

det boost som baflen giver ved 80-300hz , er virkelig noget at mkerne kan bruge. det vil øge headroomet på dem betragtligt. samt alle de andre fordele der er ved bafllwall.

så der er ikke andet end at komme igang :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 19:47
Jeg vil påstå at baffle wall altid vil være en fordel i bif-sammenhæng, forudsat at to kriterier er opfyldt: 1: At højttaleren er en traditionel dynamisk højttaler, og ikke har bagudvendt basport (eller at du er villig til at lukke den af, og derved "ombygge" højttaleren til lukket kabinet - med deraf følgende uvisheder), og 2: At du har den nødvendige EQ til rådighed til at kompensere for det boost baflen giver. Udover det, så skal højttaleren ikke som sådan være specifikt designet til at fungere i en baffle wall, for at have glæde af det.

Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 20:30
@P.Las: Kælderrummet er brudt helt ned, så der der frit slag i bolledejen og alt værktøjet er fundet frem ... så hvis der skal en Bafflewall til... så er det jo sådan det er :-)

@Otto: Nødvendigt EQ? miniDSP noget Behringer EQ ell. receiverens auto-korrektion til alle kanaler monteret i bafflewall eller hvad taler vi om? 
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.5_Web.pdf

side 19


Den svarer jo næsten på alt. Jeg tror faktisk, at du har linket til den før.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Nødvendigt EQ? miniDSP noget Behringer EQ ell. receiverens auto-korrektion til alle kanaler monteret i bafflewall eller hvad taler vi om? 
MiniDsp eller Behringer er fremragende valg til opgaven, da du har fuld kontrol. Auto-korrektion ville jeg ikke satse på, da det giver alt for usikre resultater.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.5_Web.pdf

side 19


Den svarer jo næsten på alt. Jeg tror faktisk, at du har linket til den før.
Det var præcis den opskrift jeg benyttede da jeg byggede baffle wall. De har fat i den lange ende.Smile
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 21:52
@Stereolab: Hvilken Behringer EQ kan du anbefale til jobbet ? altså LCR

Jeg har en SVS-EQ1 til mine subs ... 
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 22:00
Jeg har ingen erfaring med Behringer, men det er kendt som et ultra-budget mærke, men produkterne skulle være ok til prisen. Jeg ved ikke om Behringer laver en multikanal eq, ellers er du nødt til at bruge flere stk. hvilket i såfald gør dem mindre interessante.

MiniDSP 10x10 HD har jeg selv haft. Kan kun anbefale.Smile
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 22:57
Nu skriver Otto at alle højtalere kan sættes i en bafflewalll, men man bygger vel ikke gulvhøjtalere i en bafflewalll, altså jeg har tænk på selv at lave bafflewalll, men i og med jeg ikke har råd til nyt højtalersystem har jeg ladet det vente til pengene er større, og jeg troede ikke det var en god løsning at bygge mine dali concept 8 + concept center i en bafflewall.

Har bare aldrig set nogen der har gjort det. Derfor er min tvivl stadig på om du har ret Otto??

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu