recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste tilslutning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste tilslutning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Labuha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste tilslutning
    Sendt: 21-August-2006 kl. 21:00

Hejsa

Vi er nu de heldige ejere af et Panasonic TH42-PV600E, en JVC DR-MH300 (HDD) og en Sagem 60. HDD'en har HDMI og jeg har et HDMI-kabel. Hvordan forbinder jeg nu de tre ting på den mest rigtige og bedste måde? Se først lige mit eget forslag: 

A) Kabel (antenne) til Sagem

B) Scart fra Sagem (TV) til Panasonic (AV 1) 

C) Scart fra Sagem (VCR) til JVC (L-2 IN/DECODER) og RF fra Sagem til JVC

D) HDMI fra JVC (HDMI OUT) til Panasonic (AV 3) og RF fra JVC til Panasonic

Mit spørgsmål er nu: er B) nødvendigt? skal JVC også forbindes til Panasonic med scart? (kan man bruge scart og HDMI på samme tid?) eller gør HDMi det ud for scart? behøver jeg RF kabler fra Sagem til JVC og fra JVC til Panasonic? (hvad gør RF-kabler egentligt?)

Skal bare kunne se fjernsyn og kunne optage på HDD'en som vi hele tiden har gjort. Håber i forstår. Gerne klar og fyldestgørende beskrivelse ;-) På forhånd tak.

Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Labuha Labuha skrev:

Hejsa

Vi er nu de heldige ejere af et Panasonic TH42-PV600E, en JVC DR-MH300 (HDD) og en Sagem 60. HDD'en har HDMI og jeg har et HDMI-kabel. Hvordan forbinder jeg nu de tre ting på den mest rigtige og bedste måde? Se først lige mit eget forslag: 

A) Kabel (antenne) til Sagem

B) Scart fra Sagem (TV) til Panasonic (AV 1) 

C) Scart fra Sagem (VCR) til JVC (L-2 IN/DECODER) og RF fra Sagem til JVC

D) HDMI fra JVC (HDMI OUT) til Panasonic (AV 3) og RF fra JVC til Panasonic

Mit spørgsmål er nu: er B) nødvendigt? skal JVC også forbindes til Panasonic med scart? (kan man bruge scart og HDMI på samme tid?) eller gør HDMi det ud for scart? behøver jeg RF kabler fra Sagem til JVC og fra JVC til Panasonic? (hvad gør RF-kabler egentligt?)

Skal bare kunne se fjernsyn og kunne optage på HDD'en som vi hele tiden har gjort. Håber i forstår. Gerne klar og fyldestgørende beskrivelse ;-) På forhånd tak.

Kender ikke lige JVC, men mit bud er: 

B: Scart fra tv out til HDD, og line 1 (scart)fra HDD til tv. På denne måde skulle du kunne se tv fra selectoren med HDD slukket. Det man kalder gennemsjøjfning. 

D:Og ja HDMI fra HDD til tv til når du skal afspille dvd'er.

Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 21:13

Ja, B: scart fra tv out på selectoren selvfølgelig.

Undskyld.

Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 21:20

 

 Du kan gennemsløjfe Selector på MH300, så kan du optage med RGB og få bedre kvalitet, dog skal du ved gennemsløjfning bruge både Scart og HDMI fra MH300, da der ellers ikke vil være signal fra Selector til TV, når MH300 er slukket. Antenneføring fra Sagem til MH300 og derfra til TV. Når der optages analogt på MH300 er der ikke forbindelse fra Sagem til TV, derfor brug i det tilfælde S-Video fra Sagem og til TV.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Labuha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 23:17

[/QUOTE]

B: Scart fra tv out til HDD, og line 1 (scart)fra HDD til tv. På denne måde skulle du kunne se tv fra selectoren med HDD slukket. Det man kalder gennemsjøjfning. 

[/QUOTE]

Jeg skal altså forbinde HDD med både HDMI og scart til tv'et?

Men der er stadigvæk noget jeg ikke helt har fattet! Nu er det hele sat op som beskrevet, brotset fra at jeg endnu ikke har sat scart fra HDD til tv, det kommer. Hvis jeg søger gennem kanalerne på mit tv nu, kommer der de samme frem som der også gjorde før (mellempakken). Vil det sige, at skal jeg se kanlerne digitalt, så skal tv'et over på den AV hvor Selectoren nu er tilsluttet? Og dermed kan man kun se kanalerne digitalt når Selectoren er tændt og valgt på tv'et? Hvis Selectoren fx er på standby og jeg bare tænder for tv (og måske HDD) så er signalet analogt fuldstændigt som før jeg fik Selector? Hvad når jeg optager noget på HDD'en, hvilket signal optager jeg så med?

Er sgu lidt forvirret, så håber i gider klart og tydeligt forklare det for tossen her, så jeg får mest muligt ud af de mange penge (også kæresten ;-)

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 23:29

Hej Labuha.

At få en Selector giver ikke en "nye digitale antennesignaler".

En Selector dekoder signaler (når den er tændt!), der allerede før du fik Selector lå klar til dig og dine naboer og en masse andre danskere på TDC Kabel TV nettet. Og det, den har dekodet, kommer kun ud via SCART og evt. også dens digitale lydudgang.

Så ja, digitalt TV kræver, at du bruger den/de A/V indgang(e), som Selectoren er tilsluttet og ikke en analog tuner i TV eller recorder, de modtager analogt TV 100% som før.

Vælg input i stedet for analog kanal!

Håber, du nu er mindre forvirret.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Labuha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 23:32
Lige en ting til. Skal jeg sætte det scart som går direkte fra Selector til tv'ets AV 1, AV 2 eller AV 3 (når vi nu snakker Panasonic TH42-PV600E)?
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 23:34

Tjek i manualen hvilke af dem, der understøtter RGB og vælg så et af dem, der er nok 2 ud af de 3, der gør det. Dette gælder for TV ud fra Selector. Bruger du S-video ud (som Radiomanden foreslår), så skal AV indgangen understøtte S-video.

Er du med på mit forrige svar?



Redigeret af Carser - 21-August-2006 kl. 23:39
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Labuha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 23:56

Vildt, Sony udstyr hele vejen igennem

Manualen siger:

AV1: audio/video ind og ud, RGB ind

AV2: audio/video ind og ud, S-Video ind, Q-Link

AV3: audio/video ind og ud, RGB ind, S-Video ind, Q-Link

Så AV1 eller 3 ik? Men under tv'ets kanal-indstillinger er der et punkt som hedder "Dekoder AV2" (eller måske "Dekoder AV3") som kan slåes til eller fra. I manualen står: Indstil "Til", når dekoderen er sluttet til AV2- eller AV3-terminalenvia Q-link udstyr. Har det noget at sige og hvad betyder det. Og hvad er det med S-Video? Hvad får jeg ud af det?

Og ja, de forrige svar hjalp en del, er ved at få det på plads  

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2006 kl. 00:20

Glæder mig, at det hjalp dig med lidt info om Selectors virkemåde.  Og du kan nok også forstå, at RF-kablerne skal tilsluttes for at din recorder kan indstille ur og du på dit TV kan se TTV eller noget andet, end du optager fra Selector o.s.v.

Selectoren er en digital modtager og ikke det, der forstås ved en dekoder i TV'ets manual. Så...

  • Vælg dekoder "fra" i dit TV's menu.
  • Brug så kokkeoles B og glem ganske enkelt alt om S-video indtil videre (=nej, dit eget B er ikke nødvendigt).
  • Tilslut recorderens line 1 til dit TV's AV3 (Q-link kan evt. være nyttigt, ellers kunne 1'eren vælges, det er RGB, vi går efter).
  • Se så i Selectors manual på side 13 og indstil til RGB-lysstyrke LAV.

Det er det hele!

Jeg garanterer, at det giver bedst muligt billede på både TV* og på optagelser, og vil du vide mere om hvordan og hvorfor, er der allerede skrevet meget om det, også af mig, det kan du evt. søge på.

Bemærk, at "Selector" som søgeord ikke dutter, "selec" virker derimod fint.

Og jeg har faktisk også andet end Sony, men det er en anden snak og jeg er heller ikke så "frelst", bare ganske godt tilfreds - det er du nok også med dit, når du f.eks. kan se digitalt TV i ægte 16:9 og også optage det.

*ihvertfald via SCART, med HDMI bliver det muligvis marginalt bedre og hvis TV'et ikke kan klare både HDMI og SCART ind fra recorderen samtidigt eller der ligefrem advares mod det i manualen, piller du bare det ene kabel ud.



Redigeret af Carser - 22-August-2006 kl. 00:43
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
psico Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-September-2004
Status: Offline
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej Labuha.

At få en Selector giver ikke en "nye digitale antennesignaler".

En Selector dekoder signaler (når den er tændt!), der allerede før du fik Selector lå klar til dig og dine naboer og en masse andre danskere på TDC Kabel TV nettet. Og det, den har dekodet, kommer kun ud via SCART og evt. også dens digitale lydudgang.

Så ja, digitalt TV kræver, at du bruger den/de A/V indgang(e), som Selectoren er tilsluttet og ikke en analog tuner i TV eller recorder, de modtager analogt TV 100% som før.

Vælg input i stedet for analog kanal!

Håber, du nu er mindre forvirret.

ACK ! det vil jo sige at jeg ikke kan se digitalt signal når jeg kører via HDMI, men kun scart.

.... syntes konstant man finder ting som er muligt med scart, men ikke med HDMI...troede at HDMI var ment som scartens afløser.  suk

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af psico psico skrev:

ACK ! det vil jo sige at jeg ikke kan se digitalt signal når jeg kører via HDMI, men kun scart.

.... syntes konstant man finder ting som er muligt med scart, men ikke med HDMI...troede at HDMI var ment som scartens afløser.  suk

Signalet er digitalt til og med Selector boxen. Det er klart det vigtigste. At signalet så er analogt den sidste meter kabel til dit TV har langt mindre betydning. Principielt er der et kvalitetstab, men det er langt fra givet at det er synligt for dig. Desuden er der forskel (kvalitetsforskel) på et analogt composite og et analogt RGB signal. Analog TV kan sammenlignes med composite, mens det analoge signal fra Selector er RGB (eller component, hvis du har en HD Selector).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu