recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sælge en digital kopi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sælge en digital kopi

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BorreBoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sælge en digital kopi
    Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 14:35
Hejsa.

Jeg har efterhånden købt en del film og musik (og lidt bøger) gennem iTunes.

Det er begyndt at irritere mig, at jeg ikke kan sælge nogle af de film jeg har som jeg ikke vil se igen. Jeg mener, havde jeg købt Blu-ray film, kunne jeg jo nemt sælge dem igen.

Jeg forstår sandelig godt Apple ikke har en funktion, så man kan sælge ting videre. Men min tanke går på, om det egentlig er lovligt? Jeg har ingen forstand på jura, men jeg mener egentlig, at jeg bør have ret til at sælge ethvert produkt jeg har købt, som jeg ikke ønsker at have længere... Hvorfor skal digitale varer ikke kunne handles som fysiske varer?

Er det mig der er langt ude? :-)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 14:52

Filen kan næppe flyttes og stadig være brugbar.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 15:05
Det kommer jo an på, hvilke betingelser du har aksepateret, da du købte produktet.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 15:43
Alle Itunes filer er indprentet med et digitalt fingeraftryk som matcher din itunes konto, og "burde" ikke kunne afspilles på en andens konto. (har aldrig prøvet, så jeg ved det faktisk ikke)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:15
Du har købt retten til at se filmen. Ikke rettighederne.

Vi kan lukke den ret hurtigt. Hvis musikken eller filmen ikke var låst til din konto, kunne du i princippet kopiere og sælge i massevis.

Det kan man selvfølgelig også med Blu-ray. Her er det bare mere besværligt, og nemere at se man køber en pirat kopi.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Alle Itunes filer er indprentet med et digitalt fingeraftryk som matcher din itunes konto, og "burde" ikke kunne afspilles på en andens konto. (har aldrig prøvet, så jeg ved det faktisk ikke)
Det kan den ikke, har prøvet at afspille en andens film.
iTunes spørger efter password på den konto der har købt den.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
BorreBoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du har købt retten til at se filmen. Ikke rettighederne.

Vi kan lukke den ret hurtigt. Hvis musikken eller filmen ikke var låst til din konto, kunne du i princippet kopiere og sælge i massevis.

Det kan man selvfølgelig også med Blu-ray. Her er det bare mere besværligt, og nemere at se man køber en pirat kopi.

Men jeg er jo heller ikke ude på at sælge kopier af den. Mener bare man burde have ret til at flytte ens egen kopi til en anden konto - så den stadig kun er ét sted.
Ved godt man ikke kan. Tænker bare man burde have ret til at sælge sin rettighed videre.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af BorreBoy BorreBoy skrev:

men jeg mener egentlig, at jeg bør have ret til at sælge ethvert produkt jeg har købt, som jeg ikke ønsker at have længere...
Er du sikker på at du har købt produktet og ikke kun købt adgangen til at afspille produktet?

Eksempel, lad os sige du går ind i en kiosk og køber en avis. Nu er avisen din, du kan gøre med den havd du vil, inklusive at sælge den videre til en anden.

Itunes fungerer mig bekendt anderledes. Det er en kiosk hvor du i stedet for at købe en fysisk avis du kan tage under armen og beholde til evig arv og eje, så betaler du i stedet for at få adgang til et rum hvor kiosken har udstillet siderne fra avisen bag en glasrude. Du kan stadig læse avisen, men du ejer ikke avisen, du har kun betalt for at få lov til at være i rummet. Hvis du en dag misligeholder reglerne for at være i rummet kan kiosken forbyde dig adgang, også selv om du tidligere har betalt for adgangen til specifikke aviser.

I den fysiske verden er det nemt at kende forskel på om du får en avis med hjem eller kun får lov at kigge på en avis i kiosken, men i den digitale verden er det sværere at kende forskel på en musikskive du har købt til evig arv og eje og en musikskive du lejer adgang til så længe du er medlem af "klubben".

Jeg har hørt om folk der har "mistet" store musiksamlinger fordi de ragede uklar med itunes, så noget tyder på at det kun er adgangen til at lytte du reelt har lejet..
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det kommer jo an på, hvilke betingelser du har aksepateret, da du købte produktet.

Ikke altid. Det kan sagtens tænkes at Apples betingelser er i strid med dansk lov. Det sagt ved jeg ikke om det er lovligt at videresælge på samme måde som med fysiske medier.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Alle Itunes filer er indprentet med et digitalt fingeraftryk som matcher din itunes konto, og "burde" ikke kunne afspilles på en andens konto. (har aldrig prøvet, så jeg ved det faktisk ikke)

Det er i nogle tilfælde lovligt at bryde kopispærring efter dansk lov, så selvom de har anstrengt sig for at gøre det besværligt er det ikke sikkert at det er det samme som at man ikke må.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af BorreBoy BorreBoy skrev:

men jeg mener egentlig, at jeg bør have ret til at sælge ethvert produkt jeg har købt, som jeg ikke ønsker at have længere...
Er du sikker på at du har købt produktet og ikke kun købt adgangen til at afspille produktet?

Eksempel, lad os sige du går ind i en kiosk og køber en avis. Nu er avisen din, du kan gøre med den havd du vil, inklusive at sælge den videre til en anden.

Itunes fungerer mig bekendt anderledes. Det er en kiosk hvor du i stedet for at købe en fysisk avis du kan tage under armen og beholde til evig arv og eje, så betaler du i stedet for at få adgang til et rum hvor kiosken har udstillet siderne fra avisen bag en glasrude. Du kan stadig læse avisen, men du ejer ikke avisen, du har kun betalt for at få lov til at være i rummet. Hvis du en dag misligeholder reglerne for at være i rummet kan kiosken forbyde dig adgang, også selv om du tidligere har betalt for adgangen til specifikke aviser.

I den fysiske verden er det nemt at kende forskel på om du får en avis med hjem eller kun får lov at kigge på en avis i kiosken, men i den digitale verden er det sværere at kende forskel på en musikskive du har købt til evig arv og eje og en musikskive du lejer adgang til så længe du er medlem af "klubben".

Jeg har hørt om folk der har "mistet" store musiksamlinger fordi de ragede uklar med itunes, så noget tyder på at det kun er adgangen til at lytte du reelt har lejet..

Med det argument kunne man jo bare sælge USBnøglen hvor filerne ligger på, ligesom man kan sælge papiret som avisen er trykt på eller DV plastikskiven.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 20:55
@Borreboy - du har på ingen måde købt en itunes fil til evig arv og eje. - Du har købt rettigheden til at se den - igen og igen, men ikke på nogen som helst måde udenfor det miljø Apple stiller til rådighed. - Ellers ville de ikke kunne få lov at levere en eneste musikfil/video i deres store, da selve producenterne/rettighedshaverne på INGEN måde ville finde sig i det - af alle de andres ovenstående grunde.

Glem det helt og aldeles. Den digitale verden er IKKE det samme som at købe en avis. Det er også derfor både Google, Amazon og Apple er i stand til (og har ret til) at revoke en bog/musiknummer/video - også selvom vi brokker os noget så eftertrykkeligt.

Apple's betingelser er offentligt tilgængelige. Prøv at læse dem igennem. (stor respekt hvis du når igennem uden at falde i søvn)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu