recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pentax K10D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPentax K10D

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
calo2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Pentax K10D
    Sendt: 05-December-2006 kl. 19:15

Hej.

Til alle jer der går og overvejer at købe et SLR kamera i semi-pro klassen(evt. EOS 400D)  bør tage og kigge nærmere på Pentax´s nye K10D! Pentax er ikke så kendt herhjemme, men har på det sidste produceret en række lækker kameraer. Det sidste i rækken af SLR modeller er K10D der benytter Pentax K-mount system.

Pentax  k10D spejlreflekskamera er et revolutionerende kamera i et flot high tech design og med et væld af avancerede funktionaliteter. Kameraet er forsynet med en CCD sensor på over 10 millioner effektive pixels med 3x22 bits analog / digital billedbehandling for en krystalklar og en uovertruffen finesse.
Det unikke Pentax SR (Shake Reduction) billedstabiliseringssystem gør det muligt at tage håndholdte billeder med lukkertider der er 3 - 4 lukkertrin langsommere end med konventionelle kameraer.
Med kameraet har du mulighed for at skyde i "bust" funktion(jpeg) til der ikke er mere plads på de SD-kort.

Til folk der skulle være interesseret i denne model, skal informeres om at Pentax og Samsung har indgået et samarbejde i forbindelse med Samsung´s ønske om at bevæge sig ind på SLR markedet. Man kan derfor få sammen model bare "brandet" med Samsungs logo og med enkelte ikoner(menu) der er ændret.

Spec.:
Link til spec.

Review:
Review 1 - fra Your-digital-photography.com
Review 2 - fra DPreview
Review 3 -Megapixel.net   (Kommer godt rundt om kameraet)
Review 4 -Akam.no (Norsk anmeldelse - tæt på dansk)

Video review:
Video 1 - fra Youtube
Video 2 - fra Logicamera
Video 3 - fra Digital FOTO Online

Brochure:
Officiel Pentax K10D brochure

Manual:
Officiel Pentax K10D Manual

Firmware, opdateringer m.m
http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/pentax_oppdaterer_firm ware_og_software/38783



Pris(inkl. 18-55mm) = ca. 7.400 kr. (Dec. 2006)
Pris(inkl. 18-55mm) = ca. 7.300 kr. (Feb. 2007) DK SHOP


! Denne tråd er beregnet til at poste info, tips m.m omkring Pentax K10D og altså ikke til at diskutere om det ene kamera eller andet kamera er bedre end dette...  På forhånd tak.

Redigeret af calo2 - 06-Maj-2007 kl. 19:14
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 07:35

"Denne tråd er beregnet til at poste info, tips m.m omkring Pentax K10D og altså ikke til at diskutere om det ene kamera eller andet kamera er bedre end dette...  På forhånd tak."

Hvad er så meningen med denne tråd......en PENTAX reklame?

Det er også o.k-du skal bare lige fortælle mig HVORFOR jeg bør vælge dette kamera frem for et CANON 400D?

Det er da ikke prisen i hvertffald!

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Ulvaren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 12:16

Hej derude

Det kunne være fordi at Pentax laver noget rigtig godt optik. Det er tit foreskellen på et billigt og et dyrt camera.

 

Logitech® Harmony®

Philips 47PFL9664/12
Sonos Connect
Linksys E3000
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 12:38

Sammenligningsgrundlaget ville nok være mere relevant hvis vi snakker PentaxK100D, - og den er vist temmelig ordinær.

Og så tror jeg nu oså,at både Canon og Nikon laver nogle af markedets absolut fornemste objektiver, - men så koster de !

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Ulvaren Ulvaren skrev:

Hej derude

Det kunne være fordi at Pentax laver noget rigtig godt optik. Det er tit foreskellen på et billigt og et dyrt camera.

 

Du mener at Pentax er bedre optik end CANON og NIKON?

Så har jeg hørt det med.

Hvorvidt de koster kassen?....Det kan jeg så oplyse også gælder PENTAX.....i allerhøjeste grad.

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2006 kl. 11:25

Pentaxen får en godkendt test i DPreview fredag, - men der er afgjort også kritikpunkter :

Conclusion - Cons

  • In-camera image processor unable to deliver crisp sharp edges, better to shoot RAW
  • About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition
  • Slightly inconsistent continuous shooting rate (although always around 3.1 fps)
  • Would have been nice to have hard buttons for White Balance and ISO sensitivity
  • ISO not displayed on viewfinder status line or top LCD status panel
  • Turning up sharpness setting doesn't deliver crisper edges
  • Average automatic white balance performance, still very poor under incandescent light
  • Flash must be raised for AF assist (although AF works even in very low light)
  • Color space selection buried in custom menu
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2006 kl. 13:25

Hej!

Ja-på alle måder et temmelig u-interessant kamera, sammenlignet med CANON og NIKON

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2006 kl. 15:12

calo2: Du nævner ordet 'revolutionerende'. På hvilken måde er det revolutionerende?? Jeg ser ikke noget ud fra teksten der indikerer det.

Reklamer Nej Tak

Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 20:34
Jeg søgte på Pentax K10 og så denne diskussion. For mig at se om man foretrækker det ene eller andet fabrikat er en smagssag, alle de kendte leverer kameraer i rigtig god kvalitet. Bare gå ind på Dpreview og se på kommentarerne fra brugerne langt de fleste er glade for deres kamera, jeg har også bemærket i alle review har testeren noget til "Cons" så det perfekte kamera eksisterer åbenbart ikke. Jeg vil ikke kalde Pentax uinteressant, på 2 områder adskiller de sig fra andre. 1) De har bevaret den samme bajonet så man kan bruge gamle manuelle objektiver til de nyeste SLR digital kameraer. 2) Billedstabilisatoren fungerer på CCD sensoren i alle 3 planer, så det vil også virke med gamle objektiver, hvor andre flytter på linseelmenterne i selve objektivet. Selv kører jeg på 3' år med et Pentax Ist-D (ville egentlig have købt Nikon D70 og har før altid kørt med Canon analog SLR kameraer ) og er godt tilfreds med det, så jeg vil absolut mene at Pentax bør med i overvejelserne når man skal købe et SLR kamera.  
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 22:06

Enig ! Folk focuserer alt for meget på de marginale forskelle der ligger i selve kamerahuset, - og glemmer helt objektivet . Mange af de kit-objektiver der følger med et kamera, - bliver som regel det absolut svageste led !

 

Til top
calo2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 10:22

Ingen tvivl om at om kendte kameraer producenter ALLE levere nogle rigtigt lækker modeller. Denne tråd blev endeligt starte sådan at "toppen" af tråden kunne rettes/ opdateres efterhånden som der nye reviews, opdateringer m.v.
Men vil da gerne svarer Bimsen på hans spørgsmål om hvorfor jeg syntes så godt om dette kamera:-)

  • Unik billedestabiliseringssystem.
  • Pentax´s kunde pleje. Opdatere gerne på deres modeller(firmware)
  • Huset kan tåle regnevejer.
  • Optagelse i 22 bit hvilket giver langt større dynamisk omfang (Tone 
        omfang) Kameraer i samme klasse har i bedste fald 12 bit.
  • Kan fotografer med 2 raw formater. Det standardiseret DNG format og
        Pentax eget PEF format.
  • Direkte RAW-knap. 
  • Antistøv reduseringssystem.
  • Bruger defineret indstilling, det vil sige du kan programmer kameraet til
        bestemte indstillinger og så gennem dem.
  • Ny udviklet ”Sv” og ”TAv” program som gør arbejdsgangen lettere og
        hurtigere under forskellige optageforhold.
  • 11 fokuspunkter
  • Hurtig og let betjening. 
  • Kameraet er forholdsvis kompakt og i høj byggekvalitet.
  • Stor lys søger
  • Hurtigt autofokussystem.
  • Kan benytte Pentax tidligere objektiver.

    Er klar over at mange af spec. kan findes på andre mærker. Her er de samlet og syntes det er til en rigtigt atraktiv pris.


  • Redigeret af calo2 - 23-Februar-2007 kl. 11:43
    Til top
    calo2 Se dropdown menu
    Bruger
    Bruger


    Oprettet: 25-August-2006
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 65
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 09:41
    Tråd(TOP) er opdateret
    Til top
     
     Besvar Besvar Side  123>
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu