recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et par hurtige om effektforstærkere..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEt par hurtige om effektforstærkere..

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Emne: Et par hurtige om effektforstærkere..
    Sendt: 25-Januar-2011 kl. 23:32
Hejsa Smile 
 
Jeg har et par hurtige spørgsmål om effektforstærkere (Jeg håber de er hurtige):
 
1. Lad os sige jeg har en Samsung receiver.. Til denne køber jeg en effekt fra Mark Levinson..
 
Hvilken lyd kommer der ud af højtalerne?
50/50 Samsung og Levinson..  
Forstærket Samsung lyd..
Stort set kun Levinson lyd..
Noget helt andet.. Som aldrig er til at forudsige..
 
2. Jeg har en 5 kanals effekt på 5 x 100 watt i 8 og 4 ohm (Ja jeg har fået at vide det underligt.. Men det er hvad der står..) .. Den vil jeg gerne bi-ampe på mine fronter.. Den sidste kanal vil jeg ikke bruge.. Så 4 kanaler i brug.. Vil den ubrugte kanal stadig tage fra strømforsyningen? Altså vil den opføre sig som om der var tilkoblet en højtaler..? Eller vil de 2 andre kanaler sluge det hele, da den ikke bruger noget?
 
Det var det Smile Tak på forhånd!
 
mvh
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 23:53
Sjove spørgsmål. 1) Det er ikke til at vide, hvilke narrestreger, den pågældende Samsung receiver sender videre, så nej; lyden er ikke til at forudsige.

2) Den 5. og ubenyttede kanal vil ikke trække noget strøm og dets udgangstrin vil være inaktiv. Det lyder mærkeligt med effektopgivelsen for NAD T955, som vel er den, du hentyder til. Jeg har tjekket på NAD's hjemmeside (http://nadelectronics.com/content/100304143155-NAD_T955.pdf), og den er god nok; der står, den leverer 100 watt i både 4 og 8 ohm. 

Men som vi også har diskuteret i en anden tråd, så kan man ikke bruge disse effektopgivelser til ret meget. Jeg er ret sikker på, at den sagtens kan levere masser af saft til dine ellers sultne cm 7'ere.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Hejsa Smile 
 
Jeg har et par hurtige spørgsmål om effektforstærkere (Jeg håber de er hurtige):
 
1. Lad os sige jeg har en Samsung receiver.. Til denne køber jeg en effekt fra Mark Levinson..
 
Hvilken lyd kommer der ud af højtalerne?
50/50 Samsung og Levinson..  
Forstærket Samsung lyd..
Stort set kun Levinson lyd..
Noget helt andet.. Som aldrig er til at forudsige..
 
2. Jeg har en 5 kanals effekt på 5 x 100 watt i 8 og 4 ohm (Ja jeg har fået at vide det underligt.. Men det er hvad der står..) .. Den vil jeg gerne bi-ampe på mine fronter.. Den sidste kanal vil jeg ikke bruge.. Så 4 kanaler i brug.. Vil den ubrugte kanal stadig tage fra strømforsyningen? Altså vil den opføre sig som om der var tilkoblet en højtaler..? Eller vil de 2 andre kanaler sluge det hele, da den ikke bruger noget?
 
Det var det Smile Tak på forhånd!
 
mvh


1.
Hvis du bruger pre out på recieveren med line in på effektforstærkeren får du "Forstærket Samsung lyd..". Det er det der er meningen med at sætte en effektforstærker på... Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener.

2.
Med mindre du kan slukke helt for det sidste forstærkertrin vil det trække tomgamgsstrøm. Denne strøm er større eller mindre alt efter hvordan forstærkeren er konstrueret. Klasse A forstærkere har et højt tomgangsforbrug mens klasse A/B hat et mindre tomgangsforbrug. Der trækkes dog ikke så meget som hvis der var sat en højttaler til.

Det med den samme effekt i 4 ohm og 8 ohm er jeg ikke helt sikker på. Sidder der en omskifter der skal skiftes alt efter om der benyttes 8 eller 4 ohms højttalere?

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 26-Januar-2011 kl. 00:10
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Men som vi også har diskuteret i en anden tråd, så kan man ikke bruge disse effektopgivelser til ret meget. Jeg er ret sikker på, at den sagtens kan levere masser af saft til dine ellers sultne cm 7'ere.
 
Oh ja bestemt. Den strammede bassen op, og gjorde lyden legende let og ubesværet.. Det var nu heller ikke for at det skulle handle om watt opgivelser.. Jeg smed det bare med i teksten at give en smule data om den nævnte effekt.. Men med "Udgangseffekt" i baghovedet, kan jeg godt se unødvendigheden..
Min motivation for at prøve bi-amping var simpelt for at nørde lidt med 7erne.. Altså se hvor velspillende JEG kunne få dem.. 747'eren kan fint trække baghøjtalerne og centeren.. Og nu hvor 747eren skal til opgradering så skulle den også kunne bi-ampe, det vil jeg så prøve med centeren.. Det er også fordi jeg skal kigge på ny receiver til sommer.. Nu hvor det med udgangseffekt er så uhåndgribeligt når man kigger spec's, ville jeg selv prøve at lege med wattne... Se hvor meget og hvad det ændre at slutte flere watt til de enkelte højtalere..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
1.
Hvis du bruger pre out på recieveren med line in på effektforstærkeren får du "Forstærket Samsung lyd..". Det er det der er meningen med at sætte en effektforstærker på... Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener.
 
Hvilket af komponenterne der farver lyden mest? receiver/processor eller effekten? Ying Yang
 
Jeg kan ikke slå min ubrugte fra.. Dvs. den trækker tomgangsstrøm.. Vil det så også sige den tager sine "100" watt, eller ryger de over på de 4 andre kanaler? For at sige det meget groft.
 
Tak for de hurtige svar forresten.. Begge 2... Thumbs Up
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
1.
Hvis du bruger pre out på recieveren med line in på effektforstærkeren får du "Forstærket Samsung lyd..". Det er det der er meningen med at sætte en effektforstærker på... Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener.
 
Hvilket af komponenterne der farver lyden mest? receiver/processor eller effekten? Ying Yang
 
Jeg kan ikke slå min ubrugte fra.. Dvs. den trækker tomgangsstrøm.. Vil det så også sige den tager sine "100" watt, eller ryger de over på de 4 andre kanaler? For at sige det meget groft.
 
Tak for de hurtige svar forresten.. Begge 2... Thumbs Up


Ja nu skriver du selv samsung og mark levinson :-). Næppe en realistisk kombination, men i dette tilfælde vil jeg da tro at det må være samsung. Realistisk set kan man nok ikke sige noget om hvad der farver mest selv om der er tendens til at effektforstærkere forvrænger mere en forforstærkere. Nærmere kommer jeg det nok ikke.

Jeg kan ikke sige dig hvad tomgangsstrømmen er for en enkelt 100 watt kanal, men den er i hvert fald ikke 100 watt for en almindelig klasse A/B forstærker. I praksis kommer det helt an på hvordan forstærkeren i netop dit tilfælde er konstrueret.

Du kan estimere det, med ret stor unøjagtighed, ved at måle hele forstærkerens tomgangsforbrug med et wattmeter og dele med antallat af kanaler. F.eks for min surround reciever der har 7 kanaler får jeg ca 70 watt tomgangsforbrug ( så vidt jeg husker ) det giver ca 10 watt pr kanal. 10 watt er dog i praksis et alt for stort tal da transformeren selv har et tomgangstab og da der i recieveren også er andre forbrugere end lige forstærkertrinnene.
Med andre ord så vil den ubrugte kanal trække en strøm, men det er ikke noget du bør bekymre dig om.

Spørgsmålet er så om den effekt der ikke bruges i den 5. kanal så kan udnyttes i de fire andre kanaler. Det kan jeg ikke sige dig. Det kommer igen an på hvordan din forstærker er konstrueret, men realistisk set kan du nok trække lidt mere effekt i de fire belastede kanaler inden de klipper.

Hvis der er en omskifter til 4 og 8 ohm så sætter du den bare i 8 ohm uanset om dine højttalere er 4 eller 8 ohm.

MVH
tvkartoffel
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 01:27
det der farver mest, er den del der er ringest. kæden er aldrig stærkere end det svageste led, så hvis samsungforforstækeren er den ringeste del, så vil det i realiteten være den du hører mest.
 
det er vigtigt at huske at det ikke er to komponenter hver for sig, men det er led i en kæde. jeg har selv haft ufatteligt ringe forforstærkere, og har ikke oplevet hvad mine effektforstærkere kunne før end at jeg fik anden forforstærker.
 
tænk på det som en bil, det er ligemeget at du har verdens bedste transmission med 0% tab, og verdens bedste ophæng og undervogn, hvis det så er en 40 hestes yugo motor der sidder i.
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

2. Jeg har en 5 kanals effekt på 5 x 100 watt i 8 og 4 ohm (Ja jeg har fået at vide det underligt.. Men det er hvad der står..) .. Den vil jeg gerne bi-ampe på mine fronter.. Den sidste kanal vil jeg ikke bruge.. Så 4 kanaler i brug.. Vil den ubrugte kanal stadig tage fra strømforsyningen? Altså vil den opføre sig som om der var tilkoblet en højtaler..? Eller vil de 2 andre kanaler sluge det hele, da den ikke bruger noget?


Det har meget at sige med udgangstrinnets opbygning.

Hvis transformatoren er stor nok til at slæbe alle 5 kanaler med 100W på en gang, så vil strømbegrænsningen i udgangstrinnet gøre at der ikke kommer højere effekt ud, selvom der er mere strøm til rådighed - hvis det passer at den kan levre 100W i 8 ohm og ikke højere effekt i 4 ohm.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 09:12

Aha.. Hmm.. Det var god viden Smile Jeg takker igen for alle svarene. 

Grunden til at jeg spørger: "Hvad farver mest", er fordi jeg højst sandsynligt vil blive ved med at bruge effekten på fronterne når den nye receiver ankommer.. Det er 100% sikkert at det ikke bliver en NAD receiver.. Den nye receiver vil lyde "anderledes" end NAD, og det ville være lidt belastende (for ikke at sige uacceptabelt) hvis fronterne kommer til at lyde markant anderledes end center/rear .. Afhængigt af hvor meget effekten farver lyden.. Jeg kan så se det er lidt svært at sige på forhånd.. Men det skal selvfølgelig testes når tiden kommer.. Men derfor er et jo ikke skidt med lidt teori inden da.. Jeg takker igen for svarene!
 
mvh


Redigeret af Therien - 26-Januar-2011 kl. 09:15
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 10:23
hvis du sørger for at fronterne + center er på samme forstærker syntes jeg ikke det er et problem at forstærkeren lyder lidt anderledes på surround kanalerne bare de kan justeres individuelt på receiveren, og at de effektmæssigt og dynamikmæssigt ligger i nogenlunde samme linie.
 
Jeg selv har en Pioneer sc-lx71 som trækker side + baghøjtalere i et 7.1 setup, hvor jeg har en Nad M25 der trækker mine fronter + center som er biampet, og jeg syntes faktisk det lyder rigtigt godt... jeg havde en nad T973 før, og jeg må erkende jeg blev noget overrasket over skiftet fra den til M25, det kunne høres.. meget tydeligt.. ikke fordi den kunne spille højere, men fordi der kom en bedre lyd ud af højtaleren.. en kombination af bedre komponenter i M25, men også fordi der var mere overarm at give af.
 
har prøvet med sc-lx71 som sagtens kan trække 7.1 setuppet alene.. og endda faktisk spille mindst ligeså højt, men jeg syntes bare det lydbillede jeg sidder med når front+center har været gennem M25 lyder bedre og spiller noget mere overbevisende.
Mvh

René
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 10:42
Tror den lidt sjove effektopgivelse du har hænger sammen med størrelsen på transformeren. Hvis den kan levere 500W, ja så får du altså ikke mere end 5*100W ud af forstærkeren ligegyldigt om belastningen er 4 eller 8 ohm. Så måske det bare er forstærker producenten der for én gangs skyld har været reel og opgivet hvad den rent faktisk kan levere...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 12:00
Hvis du har en forstærker med ret neutral gengivelse (Pioneer f.eks.) og sætter en anden forforstærker på, så farves lyden efter forforstærkeren. Jeg satte på et tidspunkt en NAD forforstærker på min Pio A9 stereoforstærker. Det kom ikke til at lyde godt, og mine B&W højttalere mistede fuldstændigt styringen af bassen i det lave område (læs buldrede) Tongue
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu