|
Beyerdynamic T70 (hovedtelefoner) |
Besvar |
Forfatter | |
intentus
Junior bruger Oprettet: 15-Juli-2011 Status: Offline Point: 30 |
Emne: Beyerdynamic T70 (hovedtelefoner) Sendt: 08-August-2011 kl. 00:54 |
Følgende er ikke en grundig test, "bare" et førstegangsindtryk af T70 efter tre dages brug kontra mine 10 måneder gamle Denon D2000. Jeg skriver ikke ret ofte om oplevelser med hovedbøffer, så forvent ikke de helt store tekniske udtryk her.
Jeg modtog T70 (250 ohm) fra Amazon.de (Hifinesse), bestilt søndag, leveret torsdag med DHL. Jeg har haft stor lytteglæde med Denon AH-D2000, mine første, mere lukrative hovedbøffer (mine forrige var de billigere Pioneer M290+M390) uden forstærker. Jeg oplevede så visse "begrænsninger" i lydbilledet med HD-lyd (DTS-HD 6.1) i de høje toner via HD A/V-receiveren Harmon/kardon AVR260. Efter en del research satsede jeg på T70 til specifik brug med receiver/forstærker i håbet om en bedre krystalklar lyd i de høje toner (D2000 har dog en fin dyb bas). Jeg blev allerede mere glad for T70, efter de var taget ud af den fine bæretaske: T70 vs D2000 (mht look og "hovedfornemmelse") - T70 er lidt lettere (ca 20 gram, så ikke helt vild forskel, men kan mærkes). - T70 sidder bedre fast, hvor D2000 er mere løse og "blæver-agtige". - T70 holder mere lyd ude (tjekkede med stor ventilator), hvor D2000 slipper mere ind (måske idet de sidder mere løse?). - T70 virker mere langtidsbehagelige med mikrovelour, hvor D2000's ørepuder i læder kan medføre svedige ører (virkelig en pestilens om sommeren!). - T70 inkluderer en praktisk bæretaske. - T70 har en guldbelagt 6,35 mm adapter, der kan skrues direkte på det guldbelagte ministereo-stik (sidder løst på D2000). - D2000 har kabelføring i kraftigt trådnet, hvor T70 bare er "almindelig" (mere skrøbelig). - D2000 og T70 har en hovedjustering, der ligner hinanden lidt, men D2000's virker mere elegant, præcis og robust (men lige lovlig løs og glider lettere af), hvor T70's virker lidt mere rå, upræcis og klodset (men sidder bedre fast). - Begge har omtrent samme frekvensområde (D2000 = 5 - 45.000 Hz; T70 = 5 - 40.000 Hz), men T70 præsterer bedre i den høje ende via receiver. - D2000 har IMO en bedre finish, hvor T70 virker lidt mere "plastic-ish" (eller old-skool om man vil, der ikke nødvendigvis er en dårlig ting!). T70 er nu prøvekørt - men ikke "burned in" som et par nye sko - med filmene Fellowship of the Ring + The Two Towers på Blu-ray i DTS-HD 6.1 via receiveren Harman/kardon AVR260 med Dolby Headphone. Musikmæssigt med Keane (klaverrock+elektronisk lyd) på en N8-mobil (der driver D2000 bedre, hvor T70 stadig lyder bedre, men kræver amp for at komme til sin ret). Mit indtryk af T70 er enkelt set, at de er nogle længder bedre i både lyd og praktisk anvendelse (lukkede og godt isolerede mod omgivende støj). D2000 virker mere "muddy" ved sammenligning, måske da de ikke er specielt effektive mod omgivende støj, så mere lyd slipper ud og ind. Mine ører sveder endelig mindre med T70, nok især pga. mikro-velouren, der opsuger noget af sveden. Jeg kører dog stadig af vane en finger bag hvert øre for at fjerne lidt sved (lækkert ). Btw, min erfaring i dette prisleje (bøffer til over 2K) er ret begrænset, så jeg sammenligner kun med D2000. T70 er godt en tusse dyrere. Det undrer mig derfor lidt, at de virker mere plastic-agtige (men lettere og sidder bedre fast) og med ringere kabelføring (hvor D2000 er dem klart overlegen med et robust kabel). Men det behøver ikke at være et minus ved T70 og er snart lige meget, når lyden toner frem i dem. De excellerer i mine øjne med et mere overlegent, krystalklart lydbillede i både lave og høje toner. Denne markante forskel oplevede jeg især i The Two Towers, hvor Sarumans (eller Saurons) 10.000 orker står kampklare ved Isengard. Saruman "råber noget" til dem i et højt toneleje, og her kammer D2000 simpelthen over med en ubehagelig skingerhed. Det sker også af og til i baggrundsmusikken. T70 klarede problemfrit gennem den scene! Men samme kritik gælder med baggrundsmusikken, hvor T70 også kammer lidt over i de højeste toner. Problemet virker dog ikke udbredt generende som med D2000. Bassen med T70 i nævnte scene med orkerne er også mere dyb og kraftfuld. Med D2000 er der ikke nær så meget power på bassen, måske fordi de er dårligere isolerede. T70 lukker jo som sagt mere omgivende støj ude, der vel så er med til at give mere kød på lydbilledet. Med andre ord oplever jeg flere detaljer i lyden med T70. Denne krystalklarhed nærmest drukner med D2000. Det får T70 til at virke mere afbalancerede, som jeg ser (hører) det. Det samme kan siges om musikoplevelsen i stereo med Keane. Her bliver detaljerne endnu mere fremtrædne og "knivskarpe". Jeg går helt klart ikke tilbage til D2000. Det skal siges, at jeg ofte bruger DH-surround, da jeg bor et sted, hvor reel surround-opsætning ikke er aktuelt (meget lydt og naboer på alle sider). Mit mål har siden 2006 været at opnå den ultimative surround-oplevelse med hovedtelefoner. Det troede jeg dengang, at jeg gjorde, men ikke helt. Jeg brugte den DH-eksklusive modtager Pioneer SE-DIR2000C med toslink/optisk. De medfølgende trådløse hovedtelefoner gik kaput, og jeg fik dem aldrig lavet (Pioneer Danmark ville ikke fikse dem, da de ikke førte dem i DK). Jeg har siden da satset på kablede. Det var først med D2000, at DH-lyden virkelig fik liv! Og nu igen med T70. Jeg fik for nylig lyst til at opleve HD-lyd (TrueHD + DTS-HD), men fandt det svært at finde en A/V-receiver med DH til under 5000 kr (virkede overkill for mig at give mere til udelukkende brug med hovedtelefoner, men mange producenter synes at spare DH væk med egenudviklet "Headphone Surround" i stedet for at betale Dolby for DH-support). Jeg ved ikke, om nogen andre tilsvarende teknologier matcher Dolby Headphone (?) Niveauet op til HD-lyd over HDMI med D2000 plugget i receiveren var (naturligvis) også til at mærke Jeg frygtede, at 6.1- og 7.1-lyd ville blive afspillet i 5.1 med DH, men alle oprindelige kanaler vises på receiverens display, når der skiftes til DH. Jeg har også læst Dolby oplyse, at der kan høres 7.1 med DH. Hvis man vil bruge D2000 eller T70 til film med DH, så kan det anbefales at skrue lidt op for bassen, der ellers kan være lidt flad. Men stop, hvis de begynder at dirre/vibrere! Det kan være effektfuldt i starten, men også belaste ørerne. Jeg troede skridtet fra D2000 op til T70 ville være mindre. Men T70 lyder efter min mening lige så godt, som de sidder på kraniet. Lydbilledet i T70 blev "åbnet mere op", de høje toner fik mere naturlig klang uden samme skingerhed, og jeg hørte detaljer, som druknede i D2000. Det gør T70 til en investering, jeg ikke fortryder, og som jeg regner med at bruge i flere år, inden der tages et større skridt op til...T1 (eller hvad der findes til den tid). intentus Redigeret af intentus - 08-August-2011 kl. 00:55 |
|
skyeagle
Super bruger Oprettet: 10-Marts-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 454 |
Sendt: 24-August-2011 kl. 00:05 |
Tillykke med dem
|
|
Med Venlig Hilsen Kim
|
|
intentus
Junior bruger Oprettet: 15-Juli-2011 Status: Offline Point: 30 |
Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 18:33 |
Købet er heller ikke fortrudt efter snart et par måneders brug!
Min mening om T70 vs D2000 har ikke flyttet sig, men lige det korte af det lange: - T70 er bedre isolerede med et mere solidt lydbillede end D2000. - T70 er designmæssigt mere skrøbelige, nærmest "plasticagtige" (dog ikke noget, der generer mig vildt, da de lyder så meget bedre). - T70 har en mere upræcis justering af hovedbøjlen (hvor D2000 falder i hak - og bliver dér - uden så meget pis). Det skal tilføjes, at jeg fortsat bruger T70 mest til film i TrueHD/DTS-HD med A/V-receiveren Harman/kardon AVR 260 (muligvis den perfekte receiver for dem, der vil opleve HD-lyd via Dolby Headphone til under 5000 kr!). Jeg har vel set en godt 50 film på Blu-ray med T70. Flere film får T70 til at stråle, men én gav mig en uforglemmelig lydoplevelse: True Legend (af Yuen Woo-ping, action-/kampkoreograf på bl.a. Kill Bill 2 og Matrix 1-3). Lydbilledet i den film er uovertruffent! Jeg fik endelig en "seamless lydfornemmelse", hvor lyden nærmest flød gennem kraniet (og på alle sider af det), som om man ikke havde hørebøffer på. Jeg har læst nogen skrive det samme om især T1, og i mindre grad T50p, så det er vel Tesla-teknologiens kendetegn, der virkelig træder igennem her (?) intentus Redigeret af intentus - 13-Oktober-2011 kl. 20:14 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |