recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering og kompromiser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering og kompromiser

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering og kompromiser
    Sendt: 12-September-2011 kl. 21:47
Jeg er så småt begyndt at kalibrere og måle lidt på min Epson tw3200. Det er allerede nu tydeligt at man/jeg ikke kan få alle parametre på plads og jeg skal derfor indgå nogle kompromisser.
Spørgsmålet er så bare hvilke.

Desværre har projektoren en del kontroller der mere eller mindre gør det samme og som overlapper i funktionalitet. Bla. er der en hudtone kontrol og en tint kontrol der overlapper og som begge overlapper med RGBCMY kontrollen. Tilsvarende er der en farvekontrol der overlapper med RGBCMY. Jeg er noget i tvivl om i hvilken rækkefølge jeg skal justere eller om jeg evt bare skal lade farve, tint og hudfarvekontrollen være og alene koncentrere mig om RGBCMY.

Jeg har i hjælpen til calman at man bør justere saturation og tint baseret på rød luminans først. Dette finder jeg besynderligt da man jo ofte bruger et blåt farvefilter til at stille på farvedekodningen.

Noget andet jeg har svært ved at gennemskue er om man bør justere gamut og gamut luminans før man justerer hvidbalancen. Jeg er kommet i tvivl da jeg har installeret calman i en prøveudgave. Der er flere forskellige "work flows" der angiver rækkefølgen. Den er bare ikke den samme hvis man f.eks vælger "professional" frem for "standard". Måske det er lige meget. Hvad er forskellen.



MVH
tvkartoffel



Redigeret af tvkartoffel - 13-September-2011 kl. 17:48
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 22:35
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget , but hear goes. Ud over hudtoner , er grøn den farve jeg syntes er mest generene, hvis den ikke er korrekt. Det er lige før jeg foretrækker for røde ansigter frem for en alt for grøn græsplæne , skov etc.
Bare for prioriteringens skyld.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget , but hear goes. Ud over hudtoner , er grøn den farve jeg syntes er mest generene, hvis den ikke er korrekt. Det er lige før jeg foretrækker for røde ansigter frem for en alt for grøn græsplæne , skov etc.
Bare for prioriteringens skyld.


Ja det er faktisk lige præcis den grønne der er sværest, for ikke at sige umulig, at få på plads. Den er meget overmættet. Jeg kan leve med det og gør det normalt også da mit panasonic plasma har samme "fejl" i farvedekoderen.

MVH
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 23:49
Har ellers læst Cinema Mode skulle være ganske god out-of-the-box ?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Har ellers læst Cinema Mode skulle være ganske god out-of-the-box ?


Det er heller ikke så slemt som det lyder. Det skal nok blive fint. Mit TV er på nogle områder en del værre og det ser glimrende ud. tw3200 ser OK ud med lidt simple fornuftige justeringer, jeg tror dog der er en del at hente på at kalibrere med meter og software. Du kan se her hvordan den er fra fabrikken. Min måler omtrent på samme måde:

http://www.avforums.com/review/Epson-TW3600-EH-TW3600-3-Chip-LCD-1080p-Projector-Review.html

MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 07:59
Jeg har ikke prøvet den pågældende projektor, og der kan være forskel på hvordan det fungerer i praksis, men som udgangspunkt: Lad hudtone, color og tint være, og brug RGBCMY. Start med RGB, derefter hvid, så CMY (flytter du på RGB, så flytter du - måske, alt efter projektorens signalbehandling - på hvid, og flytter du på hvid så flytter du på CMY. Igen - afhængigt af hvordan signalbehandlingen er opbygget).

Hvis hvidpunktet er meget skævt, kan det være en fordel at få den løseligt på plads først, inden du går i gang med RGBCMY. Tjek evt. både 75 og 100% windows, og hvis de er skæve i forhold til hinanden, så er det at det erfarne øje må træde til...
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 17:44
Ok tak.
 
jeg vil prøve at gøre det på den måde som du foreslår og se om det gør det lettere. Indtil videre har det været lidt ustruktureret og lettere enerverende fordi de forskellige kontroller påvirker hinanden.
 
Jeg ved allerede nu at gamutten ikke kan komme på plads. Det ser ud til at jeg får problemer med blå og specielt grøn. Luminansen for alle primær og sekundærfarver kan jeg få til at ramme meget fint.  I vejledningen til calman anbefales det at indgå det kompromis at der lægges vægt på luminans for primærfarverne og hue for sekundærfarverne. Hvad mener du (eller andre interesserede) om det?
 
Hvidbalancen ser ud til at kunne blive rigtig god selvom de tilgængelige kontroller er lidt sparsomme ( kun to punkter).
 
Projektoren har en funktion der hedder "super white". Det er ikke det samme som PC-levels vs video-levels, som er en separat indstilling. Min første indskydelse er at slå det fra, men nu så jeg så avforums anmeldelse af søstermodellen tw3600. Der anbefales det at lade det være slået til da man så kan vise "hvidere end hvid". - Det var min opfattelse at man bevidst burde skjule/klippe BTB og WTW da evt billedinformation der bevidst er skjult i produktionen?
Hvis "super white" er slået fra klipper den over level 235 men til gengæld er billedet mere lysstærkt.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 13-September-2011 kl. 18:25
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


 
Jeg ved allerede nu at gamutten ikke kan komme på plads. Det ser ud til at jeg får problemer med blå og specielt grøn. Luminansen for alle primær og sekundærfarver kan jeg få til at ramme meget fint.  I vejledningen til calman anbefales det at indgå det kompromis at der lægges vægt på luminans for primærfarverne og hue for sekundærfarverne. Hvad mener du (eller andre interesserede) om det?

Det lyder fornuftigt. Og uden at det skal lyde for snobbet, så finder du ikke nogen hér der kan give dig bedre generelle råd end folkene bag Calman, så hvis du følger deres råd men stadig har problemer, så skyldes det specifikke detaljer omkring den pågældende projektor, som man skal have erfaringer med netop dén for at kunne svare på. Jeg tror du må indse at det er dig selv der er prøvekluden... Til gengæld lærer du noget nyt Smile
 
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hvidbalancen ser ud til at kunne blive rigtig god selvom de tilgængelige kontroller er lidt sparsomme ( kun to punkter).

For the record: To justeringspunkter ville være én for meget hvis projektoren var optimalt designet... I takt med at kalibrering er blevet populært er der blevet en konsensus om at det er godt at have mange justeringspunkter, men reelt er det kun en fordel hvis projektoren ikke fra starten er designet til at levere korrekte farver. Mange justeringspunkter giver en bedre brandslukning, dvs. du kan kompensere for de fejl projektoren har, men det er langt bedre at fjerne fejlene, end at kompensere for dem. Det er LANGT bedre at have én eller to punkter og et grundlæggende lineært forløb, end at have et ujævnt forløb og 20 punkter til at korrigere for det.

Bare lidt baggrundsinfo, ikke noget der har så meget praktisk betydning for dig...
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2011 kl. 02:10
Ja en ting er sikkert. Træerne vokser (helt som forventet) ikke helt ind i himlen. Blå og specielt grøn vil ikke på plads, men der er blevet meget bedre og alt andet er omtrent på plads så det skal nok blive helt godt :-) I hvert fald måler mit TV på nogle områder en del dårligere og det ser sådan set ganske OK ud. 
Hvad angår den grønne, så er det en "fejl" i dekoderen eller et bevidst valg fra Epson. Hvis man sætter den over i X.V. mode kan den godt ramme den rigtige grøn. Mærkeligt nok har mit Panasonic TV noget af det samme.
Jeg er i den grad enig med dig i at det ville have været bedre hvis jeg ikke skulle forsøge at kompensere for fejl der er indbygget på fabrikken.
 
MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2011 kl. 07:39
Mindre mættet grøn = større maksimal lysstyrke.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2011 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Mindre mættet grøn = større maksimal lysstyrke.
 
Den var lige kort nok. Er det en konstatering eller en anbefaling? Jeg måler at grøn har for meget "saturation".
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg har i hjælpen til calman at man bør justere saturation og tint baseret på rød luminans først. Dette finder jeg besynderligt da man jo ofte bruger et blåt farvefilter til at stille på farvedekodningen.
Det er fornuftigt at fokusere på rød (og gul), da hudfarver indeholder mere rødt end blåt - og det er ganske givet rationalet bag anbefalingen.
 
Derudover er tint ikke normalt en funktion, der giver megen værdi - den "tilhører" NTSC-standarden - så fokusér i stedet på hvidbalancen, gamma og primærfarverne i gamut'en. Hvis matematikken er lavet korrekt i TV'et, placerer sekundærfarverne sig rigtigt derefter - afh. af primærfarvernes kromaticitet og placering af hvidpunktet - og implementeringen af paneldriveren iøvrigt.
 
Farvefiltre er som udgangspunkt ikke nøjagtige nok - med mindre man bruger et billigt måleinstrument - så kan et blåt filter måske være bedre til lige netop den deldisciplin (tint/hue).
 
EDIT: rettede slåfejl


Redigeret af bantam - 15-September-2011 kl. 14:32
/lars
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu