recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til mit netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til mit netværk

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til mit netværk
    Sendt: 30-December-2011 kl. 00:40
Jeg har lidt bøvl med mit netværk, som består af:
 
Router på kontor (DHCP on)
Router i garage (DHCP off)
Begge dele installeret med dd-wrt firmware
link imellem de to til at skabe forbindelse (har brug for router i garage, og ved godt hastigheden halter lidt på denne måde)
 
Det hele har kørt fint indtil jeg fik en squeezebox duet.
Kablet kører squeezebox fint, men trådløs kan jeg simpelthen ikke få den til at logge på kontor routeren, så lyser den bare blå hele tiden.
Hvis jeg nulstiller squeezebox og logger på garage router kører den fint, men syntes ikke det er logisk, med den trafik imellem de 2 routere og squeezebox.
Så har jeg lige fået en canon mp495 netværksprinter, og det er fuldstændig samme problem.
Jeg kan ikke give den fast ipadresse og den vil ikke logge på kontor, men logger jeg på garage virker det fint.
Alt der er kablet til diverse routere, kører som det skal både med fast ip og dhcp.
 
Nogen der har et bud på hvad jeg skal kigge efter i min opsætning
 
Theilo
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 00:59
Har du andre enheder som kan trådløst forbinde til kontor routeren? Jeg tænker på om kontor routeren skulle køre på en wifi kanal som squeezebox og printer ikke understøtter, mener det er over kanal som ikke alle produkter understøtter. Men er udelukkende et skud i tågen fra mig.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 01:02
Acer a500 tablet, HTC wildfire og acer bærbar er koblet på uden problemer.
Det hele køre på kanal 2 og der bliver brugt wpa2-personal
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 09:20
Prøv, som test, med et kabel til "kontor" routeren for at udelukke den trådløse del. Jeg har selv haft store problemer med SQB Duet og DHCP serveren i min router der tilsyneladende ikke er helt kompatibel. Dette løste jeg ved at give SQB fast IP.

Du skriver alt kablet virker. Har du så prøvet med kabel til SQB og printer?

BS

EDIT: jeg kan se du har prøvet med kabel :-). Gennemgå den trådløse opsætning og genindtast password på ny (begge routere) for at være sikker på det er ens. Det lyder som om opsætningen er forskellig.


Redigeret af Bschmidt - 30-December-2011 kl. 09:23
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 09:57
Jeg bruger samme password til begge routere.

Jeg har netop tjekket mit system, for at se hvordan det hele virker, men har pludselig fået problemer med min pc i garagen, som ellers altid har kørt med at få ip via DHCP, men kan få den på netværket, med fast ipadresse.

I mit system er der frigivet 30 ipadresser, via DHCP, men er lidt i tvivl om dette : jeg har haft en del pc på besøg på det sidste og har selv en del enheder på netværket.
Hvis jeg har koblet en pc på netværket og efterfølgende ikke bruger den mere på netværket, er adressen så reserveret til den pc, eller kan en anden pc få den adresse?
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Hvis jeg har koblet en pc på netværket og efterfølgende ikke bruger den mere på netværket, er adressen så reserveret til den pc, eller kan en anden pc få den adresse?


Det kommer helt og holdent an på DHCP softwaren i din router.

Men typisk vil DHCP serveren - hvis den løber tør for adresser - nappe en af de allerede reserverede og tildele den.

Hvordan har du link til garagen?


Mit forslag:

Router på kontor sættes op til DHCP server.

Angiv et adresseområde på 100 ip adresser til DHCP og lad 150 adresser være til fast ip adresser.

Dine computere/tablets/mobiltelefoner lader du få tildelt adresser via DHCP. Alt andet udstyr sætter du så vidt muligt op med fast ip.

Router i garagen sættes op med andet netværksnavn på den trådløse del, så du selv kan styre, hvilke enheder der er på hvor.

Klaus



Redigeret af KlausDM - 30-December-2011 kl. 10:17
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:26
Kontor router er sat op til DHCP
Maximum DHCP users sætter jeg op til 100 fra 30.
Fast ip adresser kan jeg ikke ændre på. Nas og wd tv live kører uden for de 30 adresser(DHCP) som faste ipadresser (kører perfekt)
Garage og kontor routere har hver sit ssid.
De eneste ting jeg mangler at have faste ip adresser på er printer og squeezebox, og det er det der driller mig.
 
Jeg har overvejet at slukke router i garage, fjerne linket imellem og prøve at se om det hele spiller kun på kontor router, men om jeg bliver klogere, er jeg ikke sikker på, jeg er dog ikke i tvivl om at det må være en eller anden opsætning der halter lidt.
 


Redigeret af Theilo - 30-December-2011 kl. 10:26
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Jeg bruger samme password til begge routere.

Jeg har netop tjekket mit system, for at se hvordan det hele virker, men har pludselig fået problemer med min pc i garagen, som ellers altid har kørt med at få ip via DHCP, men kan få den på netværket, med fast ipadresse.

I mit system er der frigivet 30 ipadresser, via DHCP, men er lidt i tvivl om dette : jeg har haft en del pc på besøg på det sidste og har selv en del enheder på netværket.
Hvis jeg har koblet en pc på netværket og efterfølgende ikke bruger den mere på netværket, er adressen så reserveret til den pc, eller kan en anden pc få den adresse?
30 adresser er ikke ret meget i et aktivt netværk, men hvis enhederne får en adresse med kabel så burde de også få en på den trådløse del (der kan dog være undtagelser) derfor formoder jeg at dit trådløse netværk er "gedet op" og foreslog derfor at genindtaste password så du er >sikker< på at det er ens. 
Nogle enheder er også ret følsomme overfor specialtegn !"#¤%&/() i sikkerhedskoden, det kan også være dit problem.

Med DD-WRT har du muligheden for at køre WDS som IMHO er det bedste til denne opgave, og lad nu være med at lave netværk med forskellig SSID og sikkerhed, det skaber KUN forvirring og problemer :-( .ENS SSID og sikkerhed, som du kører med idag, det har mange flere fordele end manuelt at kunne vælge hvilket AP du vil logge på.

Fast IP er kun nødvendigt til servere eller enheder du skal kunne kontakte, rene klienter lever bedst med DHCP.

BS
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:36

Jeg har samme sikkerhed og nøgle på alle 3 (kontor,garage, link)

Hver sit ssid på kontor og garage (ellers kan lillemor ikke finde ud af detWink)
Jeg har lige tjekket password fra min tablet+den bærbare og den kan fint logge på begge ssid.
Wd tv live og Nas har fast ip, ønsket er at printer og squeezebox(squeezebox gir mig flere grå hår end jeg nogensinde havde regnet med) får faste ipadresser fra kontor router.
 
Kan det forresten være noget med min kryptering?
Jeg bruger wpa2 Personal og TKIP+AES


Redigeret af Theilo - 30-December-2011 kl. 10:39
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:41
Det kan da ikke være lettere end samme SSID og password! Er det ikke samme netværk?

Beskriv lige hvordan du har kablet og konfigureret dit netværk router (kontor)-link-router (garage)

SQB og grå hår kan jeg genkende. Jeg er ikke imponeret over stabiliteten på produktet i det hele taget :-(

BS


Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:59
tak for det med SQB, troede kun det var mig der syntes det er rimeligt ustabilt.
 
Prøver at beskrive det, så godt som jeg evner
Router kontor , bridged network
Link(i kontor routerens software),Wireless mode:AP,Wireless network mode:mixed network, Network konfiguration: bridged network
 
Garage router, bridged network
Link(i garage routerens software), repeater bridge, mixed, bridged
 
pc i garage kører kabel til router i garage
pc på kontor kører kabel til router på kontor via 1gb switch sammen med Nas
wd tv direkte i router(kontor)
Tablet, acer bærbar og HTC wildfire trådløs på kontor router
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 11:19
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WDS_Linked_router_network

Jeg vil sammen med Klaus´ forslag om at hæve antallet af DHCP adresser foreslå at du kigger nærmere på WDS. Og få så samme SSID og kryptering på hele skidtet.

BTW har jeg lavet en lille guide til fast IP på en SQB Duet HER

BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu