|
Opbygning af mit hjemmenetværk |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Januar-2012 kl. 14:28 |
|
I forbindelse med flere andre tråde som jeg har blandet mig i, og ikke mindst til andre, som måske kan finde lidt inspiration til, hvordan man kan strikke sådan noget sammen, så er her en simpel oversigt over mit lokal netværk og dets opbygning. (BS, du er velkommen til at bruge det i din tråd om opslagsliste).
Det skal lige siges til billedet. Det er oprindeligt fra 2010, men lidt har ændret sig.
Serverrummet:
Pt. bruger jeg ikke Fortigate FG800 firewallen. Den larmer en del og skulle kun bruges i en periode som test samt til at logge data trafik med, da den har indbygget hdd.
Min gamle Dell server (ekstremt larmende og strømslugende) er udskiftet med en (2) HP WHS servere henholdsvis EX475 og EX495. Pt. bruges kun 475éren, da jeg skal have mere ram i 495éren. så hvis nogen ligger inde med een stang 4GB DDR2 (800mHz), så sig lige til
![]() Serverne bruges til:
Backup (klienter). Indbygget i WHS og er en total genial løsning.
Mailserver/storage Webserver Mediaserver (MyMovies fra Binnerup, her på forumet). Stuen:
Ved mediecenteret, yousee boks og TV er der kommet en Onkyo TX-NR609 receiver til, som er kablet til noname switchen, og kan derfor streame musik fra serveren/internettet/whatever.
Værelserne:
Samtidig arbejdes der kraftigt på, at få værelserne på det kablet net istedet for det trådløse.
Som mange sikkert har set mig skrive rundt omkring, så er trådløst net bare ikke sagen. Det er alt for ustabilt, og har forløbig kostet kassen i forskellige slags udstyr, hvor ændringerne praktisk talt har været minimale. Maskinerne i værelserne kører med Linksys dual-band 802.11n netkort, men det er stadigvæk langt fra godt nok, til min tålmodighed.
Min fordel er, at de 3 omtalte værelser alle er lokaliseret i den ene/samme ende af mit vinkel-hus. Og jeg er pt. ved at renoverer værelserne fuldstændigt med nyt loft osv. Bagdelen er, at døgnet kun har 24 timer. Men målet er snart nået. Når det er nået, så bliver der trukket mindst eet kabel fra switchen i serverrummet, og opsat en Gb switch (indbygget i et dertil indrettet skab) i det ene værelse, og trukket kabler vidre derfra til de resterende værelser. Derefter vil den trådløse router (Linksys E2000) kun servicerer bærebare enheder, samt Wiién (fordi den bruges så lidt).
|
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1246 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Så kan jeg da biddrage med et lidt mindre netværk, men som efterhånden fungerer ret godt med høj hastighed de steder hvor det er påkrævet for streaming og lignende.
Udover hvad der er tegnet på er det net-udtag i næsten alle rum, således at der man let kan kable sin bærbar hvis der skal flyttes meget data. Disse udgange er samlet i et patchpanel ved siden af routeren (under trappen) så det er nemt at ændre opsætningen hvis behovet skulle være der. Fra sin position under trappen har der heldigvis været forholdsvis let adgang til kabling igennem en krybekælder, samt op via "el-skakten" på loftet og derfra ud til alle værelser. Trappen er lige i centrum af dette, og derfor er det nemt at samle det hele her. ![]() Som det kan ses har jeg en router med trådløst net centralt, og til denne er der sluttet en NAS, samt de udtag jeg har behov for jævnligt (heriblandt til min stationære pc på første sal). Fra denne router er der kablet til en switch der står ved tv'et og hvor alle medie enheder er tilsluttet for let adgang og hastighed nok til ordentlig streaming. Alle bærbare enheder er koblet trådlåst på, med mulighed for kabel i de fleste rum efter behov. Stort set alt kører via DHCP undtagen enheder der skal kunne nås udefra og der derfor skal laves portwarding til. /ask Redigeret af jacobask - 06-Januar-2012 kl. 20:10 |
||
![]() |
||
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
|
Ser spændende ud Kandersen. Har du et model nummer på den HP Procurve switch du bruger?
![]() Sidder selv og planlægger udskiftninger i mit netværk derhjemme.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Sådan en her.
|
||
![]() |
||
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
|
Tak
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |