recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - At gå fra 2.0 til 5.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

At gå fra 2.0 til 5.1

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Maunus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maunus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: At gå fra 2.0 til 5.1
    Sendt: 06-Januar-2012 kl. 12:30
Hej!

Jeg har gennem mit unge liv (er 21) næsten altid haft to store dejlige kæmpekasser stående på værelset som bare har braget min musik igennem hele huset.. Men jeg ville nu gerne have et lækkert 5.1 setup..

Jeg havde for mange år siden er 5.1 setup men det spillede bare ikke ligesom de to gamle kasser jeg havde og derfor smed jeg mit 5.1 af helved til igen..

Jeg føler lidt at når man hører musik på 5.1 så spiller det 'underligt' - er det altid sådan på sourround sound - eller kan man virkelig lave et setup så mit house musik lyder godt (evt. Bare i 2.0 eller 2.1) når jeg hører det og film lyden bare spiller i 5.1 når jeg ser film..

Håber i forstår hvad jeg mener (: og har et bud på nogen anlæg som kan klare opgaven.. Kan ikke finde ud af om noget af mit 'problem' ligger i forstærker valget - det skal vel være en forstærker som kan sættes til kun spille 2.1 når den skal spille musik..
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 12:32
Alle surround forstærkere kan spille 2.1 - men ikke lige godt. Du skal op i en dyr klasse eller sætte en effekt på for at få den gode stereo lyd
Til top
Maunus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maunus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 12:46
En effekt - vil det sige man køber endnu en kasse og have stående? (:

Skulle lige til at tilføje at det måske var fordi de 5.2 systemer jeg havde haft fingre i alle var for billige.. Men vil da gerne smide et par tusinde efter noget.. Er det ikke oftest smartest at finde et højtaler sæt og så bagefter/ eller før en reciever? Så det ikke nødvændigvis er en samlet pakke..
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:01
Det kommer meget an på dine ønsker, krav, forventninger og budget til projektet.
Den klart bedste løsning for musikken, vil være at anskaffe en stereoforstærker med Home Theater Passthrough, samt en surround receiver med preout. På denne måde kan du nøjes med at benytte stereo forstærkeren til musik, og når du skal smide en film på benytter du den som effektforstærker, den store force ved dette er at du ikke benytter surround receiverens forforstærker ved musik.

Det er den generelle konsensus at du skal betale tre gange så meget for en surround receiver, som du skal for en stereo forstærker, for at få ens musik gengivelse. Min egen erfaring siger at forholdet er skævere endnu.
Til top
Maunus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maunus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:04
Det lyder lige så slemt som jeg frygtede.. Jeg havde lige gået og overvejet en pioner 921 som skulle være ret populær - men hvis jeg kun kan sætte 5.1 i den så er det ikke meget værd når jeg har 2 kasser stående..

Er det muligt at lave et setup for 5000,- ? :/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Maunus Maunus skrev:

Kan ikke finde ud af om noget af mit 'problem' ligger i forstærker valget - det skal vel være en forstærker som kan sættes til kun spille 2.1 når den skal spille musik..


Start med at genbrug dine "kasser" til, når du hører musik.

De kan garanteret også bruges til surround - dermed har du også sparet 2 højttalere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Maunus Maunus skrev:

Det lyder lige så slemt som jeg frygtede.. Jeg havde lige gået og overvejet en pioner 921 som skulle være ret populær - men hvis jeg kun kan sætte 5.1 i den så er det ikke meget værd når jeg har 2 kasser stående..

Er det muligt at lave et setup for 5000,- ? :/

Det kommer helt an på dine forventninger til systemet. Hvis du ønsker at bibeholde musik kvaliteten, så ville jeg nok spare ekstra op, og gerne kigge på brugt markedet efter en stereoforstærker med HT passthrough, samt en god SS receiver.
Til top
Maunus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maunus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:12
Hvad gør det der passthrough? Og har du et eks. På en forstærker som har det?

Ja jeg havede også overvejet lidt at 'genbruge' dem men hele ideen var også lidt at de skulle gemmes af vejen..

Når du siger en god ss forstærker mener du så noget i bedre end f.eks pioneer 921 som jeg har set på..
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Maunus Maunus skrev:

Ja jeg havede også overvejet lidt at 'genbruge' dem men hele ideen var også lidt at de skulle gemmes af vejen..


Ja og så ender du tilbage med "flad lyd" og et surroundanlæg du smider væk igen om et år.

Som amerikanerne siger: There is no replacement for displacement - frit oversat, der er ingen erstatning for store enheder.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:30
Der er en liste her: http://www.audiophile.no/handleguide/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-prosessorinngang den er dog gammel, så der er kommet en del til siden.

Om den pio er en god receiver kan være svært at bedømme for andre. Jeg vil dog mene at den vil kunne opfylde mange, hvis ikke de flestes, krav. IMO bør du, når du kommer så langt, låne den med hjem, eller købe med 14 dagen fuld returret.
Til top
Maunus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maunus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:39
Ville bare være sikker på at klasse størrelsen var ok (: ser lige på den liste der.. Hvad siger du den vil gøre hvis jeg sltter en fra listen sammen med den pio?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Maunus Maunus skrev:

Jeg føler lidt at når man hører musik på 5.1 så spiller det 'underligt' - er det altid sådan på sourround sound - eller kan man virkelig lave et setup så mit house musik lyder godt (evt. Bare i 2.0 eller 2.1) når jeg hører det og film lyden bare spiller i 5.1 når jeg ser film..

Håber i forstår hvad jeg mener (: og har et bud på nogen anlæg som kan klare opgaven.. Kan ikke finde ud af om noget af mit 'problem' ligger i forstærker valget - det skal vel være en forstærker som kan sættes til kun spille 2.1 når den skal spille musik..


Der er intet problem i at en surround forstærker spiller stereo - det er jo bare at slå den over på stereo/slå surround fra.

Men hvad er dit nuværende setup?

Redigeret af lunddal - 06-Januar-2012 kl. 13:42
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu