recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Podspeakers MiniPod eller Focal Dome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Podspeakers MiniPod eller Focal Dome

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
auchenberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér auchenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Podspeakers MiniPod eller Focal Dome
    Sendt: 13-November-2008 kl. 11:30
Hej folkens

Jeg står og skal indkøbe nogle kompakt højttallere til min gigantiske stue som er på hele 10kvm :)

I den sammenhæng vil jeg gerne have nogle højttallere hvor der er kælet for det æsetiske, hvorved jeg har indkreset kandidaterne til at være:

Scandyna MiniPod

Pris for et 5.1 sæt (MiniBass sub og CinePod) og vægbeslag:
4x 2000,- + 3500,- + 2x800 + 3000 =  15900,-

Focal Dome

Pris for 5.1 sæt (vægbeslag integereret) = 11800,-

Umiddelbart hælder jeg mest til Focal Dome pga. prisen og designet, men hvordan lyder de? Jeg har kun hørt MiniPods og de lød fandmer godt.

Hvad ville du vælge, og hvorfor?
Til top
jak59 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-September-2008
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jak59 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 21:03

Nu ved jeg godt at dit spørgsmål er 8 måneder gammelt, og du sikkert har købt nogle højttalere, som du er rigtig glad for. Så jeg giver mine erfaringer videre, mest til brug for andre som er interesseret i de to højttalersystemer som du nævner.

Jeg er nok først og fremmest musiklytter. Men for et års tid siden fik jeg projektor (Sanyo PLV-Z5) og surroundreceiver (Onkyo TX-SR875). Det kostede mig ca. 20.000,- kr., og så havde jeg ikke så mange penge tilbage til højttalere i første omgang. Derfor købte jeg et Jamo surround-sæt A102, som havde fået rigtig gode anmeldelser bl.a. fem stjerner i 'What's HiFi' og udnævnt til best buy under 1000 pund (8.000,- kr.). Og de var da også gode til surround, men ikke overbevisende til musiklytning.

Igennem tiderne har jeg haft forskellige højttalere til musiklytning, bl.a. Klipsch, KEF og Cambridge - som har givet mig meget glæde. Jeg går selv efter luftighed, ubesværethed, musikalitet, og rum-oplevelse.

Så skete der det, at min samlever ville have sit eget lille anlæg i hendes 'værksted', og valgte MiniPod, fordi de så rigtig godt ud, syntes hun. Jeg var helt overbevist om at de nok ikke ville lyde særlig godt (hvad jeg selvfølgelig ikke fortalte hende) - men til min store overraskelse lød de faktisk ekstremt godt. Meget musikalske, og med en overraskende dyb og detaljerig bas i fht. størrelsen, og et uanstrengt og venligt lydbillede.

Så da jeg havde fået sparet lidt penge op igen, og skulle finde nogle nye surroundhøjttalere, var MiniPod også en klar kandidat. Men på baggrund af anmeldelser jeg kunne finde på nettet, plus attraktivt fælleskøb på Recordere, plus det faktum at Focal Dome trods alt er væsentligt mere diskrete (mindre) en MiniPod, valgte jeg uden selv at have hørt Focal Dome, at købe et 5.1 sæt.

Og de er fantastisk gode. Et meget gennemsigtigt og sammenhængende 3-dimensionelt lydrum, som opleves utroligt behageligt, og samtidig meget impuls-villigt. Enhver lille detalje som f.eks. fuglestemmer i baggrunden, og i det hele taget den atmosfære der omgiver selve dialogen og 'action'-lyden står ubesværet og naturlig med mikroskopiske detaljer som man kan fordybe sig i. Subwooferen kompletterer lydbilledet på en måde, så man slet ikke lægger mærke til at den er en selvstændig enhed. Og bedst af alt for mig - anlægget er nu blevet formidabelt til at høre musik på. Så jeg er virkelig tilfreds, meget tilfreds. Jeg har så ikke hørt MiniPod i 5.1-opsætning, så derfor kan jeg selvfølgelig ikke sige om de fungerer lige så godt, eller bedre - men hvis jeg bedømmer ud fra det musiklytning, så er der en klar forskel, uanset hvor godt jeg synes at MiniPod lyder. Og forskellen er klarheden, detaljerne og præcisionen. De har begge musikaliteten til fælles, men for mig er der trods alt en tydelig klasseforskel.

Men selvfølgelig er det bedste råd, at finde et sted hvor man kan lytte systemerne før man køber - og gerne tage noget af ens favoritmusik med (eller favorit DVD), som man kender så godt at man ved hvad det er som man vil lytte efter. For vi er jo alle sammen forskellige, og det som giver den største lytteglæde for den ene, er jo ikke nødvendigvis det som giver den største lytteglæde for dig. Men jeg vil bestemt anbefale Focal Dome på alle punkter. Og så er de herreflotte, subwooferen specielt, den fylder overhovedet ingenting i forhold til hvad den kan levere.

God lytning

Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2009
Sted: 9600 Aars
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2012 kl. 19:12
Gammelt indlæg, men en god post, da jeg selv står i samme situation og gerne vil have nogle små højttalere med WAF. Tak jak59
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2012 kl. 19:39
jak59 -
Kom lige til at tænke på hvordan du har placeret dine højttalere?

Og hvad med center? Er der nok go i sådan en lille gøjttaler?

Redigeret af Tobster - 17-Februar-2012 kl. 19:40
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2012 kl. 20:02
Nok tvivlsomt at du får et svar mere end 2 år efter..desværre:)
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2012 kl. 20:05
ja hehe... vidste godt at indlægget var gammelt, men har så først nu set at jak59 ikke har været her siden 2009.

Men ellers hvis jak59 stadig var bruger på sitet, hvorfor skulle han så ikke ville svare på en tråd, selvom den er gammel ?  :)

Ellers kan det jo være, at der er andre der ser posten og har nogle kommentarer. 
Til top
jak59 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-September-2008
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jak59 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 13:32
Okay Tobster - så er jeg her...

Det med placeringen kan du få meget tid til at gå med - men der er selvfølgelig nogle hovedregler som du kan finde på nettet mange forskellige steder.

Det kommer også an på hvilken surroundforstærker/receiver du har. Rigtig mange af dem har Audessey eller lignende, og den gør efter min erfaring et virkeligt godt arbejde med at udligne forskellige virkninger af rummet, møbler, højttalerpositioner. Men center og fronthøjttalere i hovedhøjde for lytteposition, bagsurround i min stue (25 kvadratmeter) sidder kun 20-30 cm bag hovedet, på grund af at vi har sofaen placeret op ad endevæggen. Ud over det, så har jeg sat dem oppe i loftet, pegende ned mod sofaen. Og det er ikke den helt optimale position (siges det). Subwooferen har jeg stående i front, mellem center og den ene fronthøjttaler. Subwooferen har godt af ikke at være gemt for godt, eller stå inde i et hjørne, det er min erfaring, fordi der så er større chance for uheldige og svært kontrollerbare resonanser, og mudret lyd, m.m. Min subwoofer står således en 20 cm ude fra væggen.

Mht. til centerhøjtalerens lydstyrke (hvis jeg forstod dig rigtigt) så har jeg aldrig nogensinde været bare tilnærmelsesvis i nærheden af fuld lydstyrke, det kan jeg simpelthen ikke, uden at jeg ville få klager flere opgange væk. Så der har jeg altså ret svært ved at forestille mig at du vil føle at det er underdimensioneret - men det kan selvfølgelig være individuelt. Jeg har en Onkyo 875, en relativ kraftig surround.

Jeg tror sådan set at du vil blive glad for begge højttalersystemer - selv foretrækker jeg Focal'en (og så skal du også tænke på at den efterhånden er nede på 9.000,- hos Hifi-Freaks, det giver jo en vis forskel til Pod'erne, og de penge kan du måske bruge bedre på at købe en rigtig god surroundforstærker (hvis du ikke allerede har en)...

Men ellers prøv at kigge de test, som ligger på nettet.

F.eks. disse to af Focal Dome (der er mange andre anmeldelser):

http://stereos.about.com/od/reviewsandrecommendations/fr/FocalDome.htm

http://www.hometheaterhifi.com/home-theater-speakers/698-focal-dome-51-system-.html

Mht. Pod-sættet, har jeg sådan set kun kunnet finde én mere seriøs anmeldelse:

http://www.trustedreviews.com/scandyna-micropod-se-and-the-ball_Surround-Sound-System_review

Andre forskelle - Focal tager ikke helt så meget plads op som Pod'erne, men til gengæld har jeg en fornemmelse af at pod'erne er lidt nemmere at trække, så man behøver ikke så stor en forstærker. Det er så bare min oplevelse.

Held og lykke med det!
- og husk at det er dig selv som er eksperten, mht. lige præcis det som du synes er fedest!

hilsen fra Jakob

Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 21:34
Der er også nogle det sælger kef kht 3005 i salgschef forundt. Det ligger i samme klasse.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 13:07
@ jak59

Angående forstærkeren, så tror jeg umidelbart ikke jeg får problemer der. Det er en Pioneer LX71 med 180W per kanal.

Jeg er som sagt på udkig efter nogle små, men gode højttalere med rimelig høj waf.
Og umiddelbart, så tror jeg det er nemmere at få Dome til at passe ind end pods, da pods kan blive lidt voldsomme som bag- og side højttalere, der hvor jeg skal have dem siddende.

Rent udseendemæssigt, så er mit ønske at montere højttalerne oppe under loftet, selmom jeg ved at det næsten er en dødssynd. Der er bare ikke særlig megen waf i at montere højttalerne nede midt på væggene og føre ledninger derned, hvis du forstår min problemstilling  :)
Det kan jo godt blive nødvendigt at sætte fronthøjttalerne nede i ørehøjde. Det er nok synd at sætte dem op under loftet alene af æstetiske årsager.

I første omgang tror jeg starter ud med et 5.1 sæt, men vil gerne op i et 6.1 eller 7.1.
Ved dog ikke om 7.1 bliver overkill i forhold til de muligheder min stue giver.

Pt. har jeg en subwoofer, og jeg ved ikke om jeg får noget ud af at genbruge den sammen med f.eks. Domes? Der er tale om en stor 12" SVS PB12-NSD som kan rive det meste af huset fra hinanden.
Den er pt. placeret i hjørnet under trappen.

Mht centerhøjttaleren, så var det et spm om den kunne virke underdimentioneret. Det er jo trods alt én af de vigtigste højttalere og så sammenholdt med at den ikke er så stor.

Jeg har vedhæftet et par billeder for at give indtryk af min problemstilling, og jeg er meget åben overfor forslag, ideer, do's and dont's.

Jeg beklager ledningsrodet, men har kun boet i huset 1 måned og har således ikke fået nye møbler endnu. Som det ses af plantegningen, så har jeg en U-sofa på vej....

Idéer, råd og vejledning er velkommen.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 13:12
Lækkert hus! Ja det ser ud til at du har en udfordring med at få sat højttalere op uden at det ødelægger indretning og udseende Wink
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 18:47
Hvor varmt bliver der i hjørnet over brændeovnen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 12:06
@ Kampus - Mange tak. Har lige fået en skænk i lys eg under trappen, hvor alle mine enheder skal placeres i. Så jeg er også igang med at finde en ordentlig IR-forklænger dertil: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=108270&title=forlnger-til-irforlnger-enheder-i-skab

@ KlausDM - Jeg har ikke haft termometer deroppe endnu, men der bliver naturligvis varmt. Dog ikke brænd-varmt. Det er en konvektionsovn. Synes det meste af farmen stråler ud af forsiden af ovnen ved glasset osv. Der kommer også varme ud af den tynde del af skorstenen.

Redigeret af Tobster - 20-Februar-2012 kl. 12:30
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu