recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydløs HTPC der kan kører XBMC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydløs HTPC der kan kører XBMC

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
mtange Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 492
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mtange Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydløs HTPC der kan kører XBMC
    Sendt: 12-September-2012 kl. 22:38
Hej med jer,

Håber på en lille smule vejledning, jeg har i dag en WD Live og den kører som sådan fint nok.
Men jeg kunne godt tænke mig en maskine hvor jeg kan bruge XBMC - det er virkelig et stykke lækkert software.

Der er ikke de vilde krave til maskinen:
- Lydløs (eller så tæt på som muligt)
- Lavt strøm forbrug
- Skal kunne afspille i HD
- HDMI udgang til TV (lyd igennem også, ingen krav om 7.1 eller lignende)
- Om den kører Linux eller Windows er mig lige gyldigt.
- LAN tilslutning er fint nok.

Er der nogen som har et godt bud på en lille maskine der kan dække ovenstående ?

På forhånd tak
Mikkel
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2012 kl. 23:16
Jeps, det kan du tro jeg har.

Svaret er ganske klart "Raspberry Pi".

http://www.raspberrypi.org/faqs

Jeg har en og, hvis vi tager din tjek liste, så er alle ønsker opfyldt. Derudover er du godt igang for små 400 kr. inkl. lader og SD kort fra f.eks dealextreme. 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2012 kl. 23:36
Hvordan fjernbetjener du den Hindbærtærte? Hvis du bare bruger XBMC Remote til Android/iOS hvordan tænder og slukker du den så?
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 08:11
Så vidt jeg har forstået kan du kun slukke den ved at tage strømstikket ud. Nu bruger den så også kun 1-2 watt i idle, eller er det 2-3? Så det er jo ikke alverden...
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 08:15
Hejsa.

Du kan bruge CEC, hvis dit TV har support for det. Jeg satte blot min til tvet, også kunne jeg bruge tv'ets remote controle til det. Ydermere kan man styre tænd/sluk meget let med et USB kabel fra RPI til ens TV's USB porte. RPI får nemlig strøm via Micro USB, så en USB -> MicroUSB adapter.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 08:31
Ok, det lyder godt nok smart! Smile
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg satte blot min til tvet, også kunne jeg bruge tv'ets remote controle til det. Ydermere kan man styre tænd/sluk meget let med et USB kabel fra RPI til ens TV's USB porte. RPI får nemlig strøm via Micro USB, så en USB -> MicroUSB adapter.
En normal USB port kan kun levere 500mA, så du overskrider spec.:
  • Micro USB power supply – make sure you use a good quality one, capable of providing at least 700mA at 5V. Do not attempt to power your Raspberry Pi by plugging it into a computer or a hub.
  •  
    P.S.: En USB strømskinne styret af TV, med en  USB power supply > 700mA er nok bedre.
     
    Mvh JørgenT
     


    Redigeret af JørgenT - 13-September-2012 kl. 09:14
    Til top
    Hackerjac Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 25-September-2008
    Sted: Videbæk
    Status: Offline
    Point: 2735
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 12:53
    Bare en skam at RS har 11 ugers leveringstip på den tærte
    Til top
    DiscomanDK Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 10-Februar-2008
    Sted: Skanderborg, DK
    Status: Offline
    Point: 1415
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 12:57
    Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

    Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

    Jeg satte blot min til tvet, også kunne jeg bruge tv'ets remote controle til det. Ydermere kan man styre tænd/sluk meget let med et USB kabel fra RPI til ens TV's USB porte. RPI får nemlig strøm via Micro USB, så en USB -> MicroUSB adapter.
    En normal USB port kan kun levere 500mA, så du overskrider spec.:
  • Micro USB power supply – make sure you use a good quality one, capable of providing at least 700mA at 5V. Do not attempt to power your Raspberry Pi by plugging it into a computer or a hub.
  •  
    P.S.: En USB strømskinne styret af TV, med en  USB power supply > 700mA er nok bedre.
     
    Mvh JørgenT
     


    Det ved jeg så ingenting om. Men altså mit TV Samsung ES8005 kan sende 5 volt ud på USB, og det virker. Jeg ved ligeledes at mange andre bruger den løsning.
    Ellers kan man bare bruge en almindelig mobil lader, den bruger næsten ingen strøm så man overlever nok at den er tændt 24 / 7.
    Til top
    DiscomanDK Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 10-Februar-2008
    Sted: Skanderborg, DK
    Status: Offline
    Point: 1415
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 12:58
    Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

    Bare en skam at RS har 11 ugers leveringstip på den tærte


    http://dk.farnell.com/raspberry-pi?CMP=KNC-GDK-FDK-GEN-PFB-SUP&mckv=siC9HRIK2|pcrid|13381037547|kword|%2Braspberry-pi%20%2Bfarnell|match|b|plid|

    De siger 3 uger. Jeg fik min på ca. en uge, så der kan i roligt bestille hvis i vil ha den hurtigere.



    Til top
    JordanDK Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem
    Avatar

    Oprettet: 03-December-2009
    Sted: Randers C
    Status: Offline
    Point: 2327
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 14:06
    Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

    Jeps, det kan du tro jeg har.

    Svaret er ganske klart "Raspberry Pi".

    http://www.raspberrypi.org/faqs

    Jeg har en og, hvis vi tager din tjek liste, så er alle ønsker opfyldt. Derudover er du godt igang for små 400 kr. inkl. lader og SD kort fra f.eks dealextreme. 



    Der er en ting, som jeg har lidt svært ved finde 100% svar på, som du måske kan hjælpe med.

    Hvad understøtter RPI helt præcis af formater?

    Tænker på hvilke film og lydformater?
    Hvad af musik formater?

    Omkoder eller bitstreamer den de formater den ikke understøtter?
    65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

    Mess with the best, die like the rest.
    Til top
    mtange Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger


    Oprettet: 18-Marts-2010
    Sted: Frederikssund
    Status: Offline
    Point: 492
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mtange Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2012 kl. 17:48
    Hey DiscomanDK, tak for svar - det ser spændende ud.
    Jeg har bestilt en og glæder mig til at prøve den :)
    Til top
     
     Besvar Besvar Side  123 7>
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu