recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med gråskala
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med gråskala

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med gråskala
    Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 12:50
Hej...

Jeg har forsøgt at kalibrere min gråskala, men jeg syntes ikke jeg kan opnå et tilfredsstillende resultat... jeg syntes at 10 og 20 er grønlig. Jeg er ikke vildt klog på det, måske i kan komme med et par råd ud fra de diagrammer jeg viser.










Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:12

Hvilket udstyr?

Hvis de ser grønlige ud for øjet, så tyder det på at du ikke kan stole på målingerne dernede. Brug målinger til 30-40 stykker og op, og tag den på øjemål derunder.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:17
Spændende :-)
 
Hvis du vil have hjælp tror jeg du skal skrive lidt mere end du har gjort. Hvilket TV, hvilke indstillinger på TV, hvilke indstillinger i HCFR, hvilket meter osv. Ellers bliver det en ren gætte konkurrence om hvad der kan være galt (og det bliver det nok alligevel :-). Det kan meget vel være det ikke kan blive bedre og det kan vel være det du måler med ikke er præcist/følsomt nok til at måle de helt mørke områder. Jeg har selv været ude for at mine målinger med HCFR ikke svarede overens med virkeligheden (synlig farvestik i mørke områder selv om målingen så fin nok ud).
 
EDIT: 1-0 til Otto :-)
 
MVH
 



Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2012 kl. 13:18
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:21
Så er det vi bare siger.
Man må ikke gå ned på udstyret Cool
 
Kunne være man skulle købe noget selv og begynde at lege med det efterhånden.
Hvor ligger vi prismæssigt for semi pro udstyr ? Otto ?
Så kan man vel blive oplæsrt næste gang så du ikke hele tiden skal køre til staden vest. Beer
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så er det vi bare siger.
Man må ikke gå ned på udstyret Cool
 
Kunne være man skulle købe noget selv og begynde at lege med det efterhånden.
Hvor ligger vi prismæssigt for semi pro udstyr ? Otto ?
 
Til privat brug og på én bestemt type display behøver det ikke være specielt dyrt. www.spectracal.com har nogle udmærkede pakkeløsninger til rimelige priser. Jeg bruger den gamle version af deres software (fordi den nye version er lidt for meget "nu-skal-jeg-tage-dig-i-hånden" til min smag Smile)
 
EDIT: Det skal siges at hvis du vil lave præcise målinger i mørke områder, så bliver det MEGET hurtigt MEGET dyrt...
 
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så kan man vel blive oplæsrt næste gang så du ikke hele tiden skal køre til staden vest. Beer
 
Der er såmænd intet hemmeligt i de ting jeg gør, og det kan man læse sig til på nettet og sikkert blive klogere af end af et foredrag. Men der er ingen erstatning for erfaring, og dét at have praktisk erfaring med hvordan det ser ud når det er rigtigt, og spotte hvad der er galt når der er noget galt, det er ikke noget man sådan kan lære fra sig.
 
EDIT: Og ikke mindst er evnen til at vide hvornår man skal give op og erkende at det pågældende udstyr ikke kan blive bedre, ret væsentlig Smile


Redigeret af Otto J - 25-Oktober-2012 kl. 13:33
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:34
Jeg bruger en Spyder4 på Samsung UE46D5005. AVS HD 709 - Blu-ray Calibration fra avsforum.com og og HCFR.

Jeg har indstillet blå og rød efter 30 og 80 IRE, grøn har jeg ikke justeret på.

Jeg har lige kigget på 20 IRE og syntes faktisk det ser okay ud, men den er helt galt med 10 IRE. Men bekræfter RGB Levels ikke også det?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:

Jeg bruger en Spyder4 på Samsung UE46D5005. AVS HD 709 - Blu-ray Calibration fra avsforum.com og og HCFR.

Jeg har indstillet blå og rød efter 30 og 80 IRE, grøn har jeg ikke justeret på.

Jeg har lige kigget på 20 IRE og syntes faktisk det ser okay ud, men den er helt galt med 10 IRE. Men bekræfter RGB Levels ikke også det?
 
Nej, målingen viser overskud af rød.
 
Har dit Samsung 10-punkts gråskala justering? Hvis den har, så ville jeg justere 10 IRE så det ser fornuftigt ud på øjemål, og så kan man lege med at fintune resten hvis man vil bruge tiden på det. Hvis den ikke har, så er der nok ikke så meget du kan gøre ved det.
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 13:55
Jeg havde ikke lige regnet med at skulle få svar så hurtigt :-)

Jeg ved godt det er low-end udstyr jeg har og jeg forventede heller ikke noget det kommer tæt på perfekt... Jeg vil også sige at jeg med 1 times arbejde og til et beskeden beløb er ret godt tilfreds med hvad jeg ser, bortset fra alt under 20 IRE... Så vil det bare være bedst ta den på øjemål under 20 IRE?
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Nej, målingen viser overskud af rød.


Jeg tror vist jeg skal bruge lidt tid på at lære at forstå de forskellige diagrammer :-)

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Har dit Samsung 10-punkts gråskala justering? 

Hvad pokker er det :-)

Det eneste jeg har er offset og gain jeg kan indstille på.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så er det vi bare siger.
Man må ikke gå ned på udstyret Cool
 
Kunne være man skulle købe noget selv og begynde at lege med det efterhånden.
Hvor ligger vi prismæssigt for semi pro udstyr ? Otto ?
 
Til privat brug og på én bestemt type display behøver det ikke være specielt dyrt. www.spectracal.com har nogle udmærkede pakkeløsninger til rimelige priser. Jeg bruger den gamle version af deres software (fordi den nye version er lidt for meget "nu-skal-jeg-tage-dig-i-hånden" til min smag Smile)
 
EDIT: Det skal siges at hvis du vil lave præcise målinger i mørke områder, så bliver det MEGET hurtigt MEGET dyrt...
 
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så kan man vel blive oplæsrt næste gang så du ikke hele tiden skal køre til staden vest. Beer
 
Der er såmænd intet hemmeligt i de ting jeg gør, og det kan man læse sig til på nettet og sikkert blive klogere af end af et foredrag. Men der er ingen erstatning for erfaring, og dét at have praktisk erfaring med hvordan det ser ud når det er rigtigt, og spotte hvad der er galt når der er noget galt, det er ikke noget man sådan kan lære fra sig.
 
EDIT: Og ikke mindst er evnen til at vide hvornår man skal give op og erkende at det pågældende udstyr ikke kan blive bedre, ret væsentlig Smile
Dermed ikke sagt at du ikke skal komme om fintune biffen mere, men man kunne jo øve sig på andres udstyr i familien :-)
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:

Jeg havde ikke lige regnet med at skulle få svar så hurtigt :-)

Jeg ved godt det er low-end udstyr jeg har og jeg forventede heller ikke noget det kommer tæt på perfekt... Jeg vil også sige at jeg med 1 times arbejde og til et beskeden beløb er ret godt tilfreds med hvad jeg ser, bortset fra alt under 20 IRE... Så vil det bare være bedst ta den på øjemål under 20 IRE?
 
Jep.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:


Jeg tror vist jeg skal bruge lidt tid på at lære at forstå de forskellige diagrammer :-)
 
Smile
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:


Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Har dit Samsung 10-punkts gråskala justering? 

Hvad pokker er det :-)

Det eneste jeg har er offset og gain jeg kan indstille på.
 
På nogle Samsung tv kan du vælge mellem 2-punkts og 10-punkts (eller er det 11-punkts?) justering af hvidbalancen. Jeg har ikke styr på hvilke der kan og hvilke der ikke kan, men det er sandsynligt at de billigere modeller kun har 2-punkts. Så er du SOL (Shit Outta Luck!)
 
Du kan dog prøve at justere offset så 10 IRE ser OK ud, og så se hvor meget der sker med det øvrige. Groft sagt, så er det bedre at have 10% fejl over det hele, end at have 40% fejl ét sted og perfekt resten (dog lidt afhængigt af hvordan fejlene udarter sig). I det hele taget, leg videre med det, men forvent ikke perfektion.


Redigeret af Otto J - 25-Oktober-2012 kl. 14:20
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu