recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv
    Sendt: 25-Maj-2014 kl. 22:13
Jeg har parabol. Hvis den bare scalerer 1920 op så 1 pixel bliver til ca. 4 ryger lidt af ideen så ikke. Hvor kommer materialet fra hvor jeg kan udnytte sådan en fladskærm til fulde. Jeg har før prøvet det der med fremtidssikret fladskærm og eg købte et der kunne 1920x1080, men så løb tunerstandarten fra skærmen inden opløsningen overhovedet nogen sinde kom til sin ret. Jeg er da glad for min skærm idag med alle de kanaler der sender i højerer og højere opløsning (min harddisk sveder dog). Men tuneren er jo ligemeget lige når det er parabol.
Men hvor kan man udnytte det. Alternativet er et almindeligt 55" i 8005 serien fra Samsung. Men de andre UHD er dog ellers på vej ned i pris. Faktisk billigere end uden UHD syntes jeg at se.
 
MVH


Redigeret af rasmuzzen - 25-Maj-2014 kl. 22:14
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2014 kl. 22:43
Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, og mit 55F9005.

Jeg har fået et LED TV, som jeg aldrig havde forestillet mig at jeg kunne rose for billede og funktionalitet. Bevares træerne vokser ikke ind i himlen, der er billeder, og her særligt nyhedsudsendelser, hvor der måske er for meget lys på nyhedsværten, hvor jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

Men generelt har jeg via min YouSee boks fået mere detaljeret billede end tidligere, mere klart og dynamisk hvis kildematerialet er godt. 

Jeg havde slet ikke forestillet mig at jeg kunne blive så tilfreds med et LED TV.

En lille "Fidus" med F9005 er jo at der lige på trapperne er en ny One Connect Boks, som på de væsentligste områder fører 9005 op på niveau med de seneste UHD fra Samsung.

Hvad angår BD har jeg ikke set ret meget, og kan ikke rigtigt give mit input her

Det man bare skal være opmærksom på er jo, at der er uendeligt lidt rigtigt 4K materiale til rådighed, og derfor er et 4K TV´s opskaleringsegenskaber utroligt vigtigeSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2014 kl. 23:06
Jeg havde egentligt tænkt mig at købe et UHD-TV til efteråret, men nu har jeg valgt at købe et alm. Full HD-TV, som gerne skal holde 2-3 år, mens jeg afventer hvor meget 4K-materiale, der egentlig kommer på markedet.

For min part kræver en investering i 4K-udstyr, at der kommer masser af materiale både som stream, fast medie og TV-transmissioner, hvis ikke holder jeg mig til Full HD, med mindre UHD bliver lige så uundgåeligt som 3D er nu.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2014 kl. 23:07
Jeg kommer fra et billigt Samsung plasma Full HD til også et UHD F9005... og jeg kan også kun anbefale det hvis man har lyst og råd til det.
Man får et flot sort niveau (bedre end jeg havde) og et meget klart og afslørende billede som viser alle fejl og detaljer.
Jeg har ingen 1080p kanaler og kun nogle 720p og resten er i 576i I 720p og 576i bliver jeg selv sindssyg over motion problemer og andet lort, hvis jeg bruger Samsung std. Picture setting og ikke bruger AVFORUM anbefalinger som giver et blødt og naturligt billede (meget som "plasma") uden motion problemer f.eks. så jeg i går fodbold i 720p og havde en super oplevelse selv om jeg ikke er REAL fan
I Blueray er billedet fantastisk! Så jeg er glad for UHD tv'et men man skal nok være tv nørd for give 2899 kr. ekstra for F9005 i forhold til et F7005 til 9999 kr. når det er umuligt at få noget UHD kilde mat.!
Jeg fortryder faktisk kun at jeg ikke kunne vente på at F9005 65" kommer ned i pris

Redigeret af rotelman - 25-Maj-2014 kl. 23:17
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2014 kl. 23:20
Man får ikke noget som helst ud af at købe et UHD tv.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2014 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man får ikke noget som helst ud af at købe et UHD tv.
Der er sket en del siden dit gamle Pio blev produceretWink
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 06:45
Jeg er nu godt tilfreds med mit 55HU7505 (jeg kom fra en LG 42LE850N). Når jeg ser tv er billedet kun en smule bedre, men når jeg kører materiale igennem min nye Onkyo TX-SR636 og lader den håndtere opskalleringen så taber jeg kæben, ligesom dengang jeg gik fra SD til HD
.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 07:43
Jeg ejer ikke selv et UHD TV, jeg er personligt stået af "ræset" med at skulle opdatere hvert 2. år (ind i mellem hvert år faktisk) men vi har et LG stående i vores testlokale, og jeg kan altså ikke se at det giver nævneværdigt bedre billede end jeg er vant til fra min Panasonicskærm.

Det skal dog siges at vi ikke har forsøgt at kalibrere tv'et eller sætte det specielt meget op hvad angår billedeinstillinger, det kunne måske give noget - men med mit personlige TV forbrug, så kan jeg ikke se mig selv skifte til en UHD TV.

Når jeg en dag kommer til muffen, vil jeg dog gerne have et OLED TV Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg ejer ikke selv et UHD TV, jeg er personligt stået af "ræset" med at skulle opdatere hvert 2. år (ind i mellem hvert år faktisk) men vi har et LG stående i vores testlokale, og jeg kan altså ikke se at det giver nævneværdigt bedre billede end jeg er vant til fra min Panasonicskærm.

Det skal dog siges at vi ikke har forsøgt at kalibrere tv'et eller sætte det specielt meget op hvad angår billedeinstillinger, det kunne måske give noget - men med mit personlige TV forbrug, så kan jeg ikke se mig selv skifte til en UHD TV.

Når jeg en dag kommer til muffen, vil jeg dog gerne have et OLED TV Smile
Nu er billedindstillinger som du sikkert ved altafgørende på et TV for at få et godt billede over en bred kam - uanset hvilken type TV du har med at gøre.

Men du bør bestemt kunne se forskel fra dit Pana VT20 til et 4K, ved et velopskaleret billede. Det kan vist de fleste.

Og når kildematerialet er reel 4K  - så bør du slet kke være i tvivlSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man får ikke noget som helst ud af at købe et UHD tv.


Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, sålænge der ikke findes UHD kildemateriale. Hvis Hother kan se tydelige forbedringer vil jeg holde på, at det skyldes andre faktorer end at det er et UHD TV.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Man får ikke noget som helst ud af at købe et UHD tv.


Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, sålænge der ikke findes UHD kildemateriale. Hvis Hother kan se tydelige forbedringer vil jeg holde på, at det skyldes andre faktorer end at det er et UHD TV.

Flemming
Det mener jeg nu ikke altså - andre faktorer, og jeg vil nu også mene at de fleste af de seriøse TV-anmeldere er enig med mig. Men skulle det nu alligevel ikke være faktorer i forbindelse med opskaleringen til 4K der laver et lidt mere detaljeret billede, så er jeg nu meget tilfreds alligevel.

Men den store forskel optræder naturligvis ved fremvisning af rigtigt 4K Smile


Redigeret af Hother - 26-Maj-2014 kl. 09:49
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 09:48
UHD er lidt som Kejserens Nye Klæ'r, har man købt ét, vil man jo helst ikke indrømme, at man ikke kan se den store forskel. For uanset hvordan der opskaleres, så ændrer det ikke på det faktum, at kildematerialet stadig kun er Full HD eller mindre.

Der findes så usigeligt lidt UHD-materiale, at man skal være en total tekniknørd for at kunne se fordelen ved TV'et på nuværende tidspunkt.

Og så kan jeg ikke rigtigt få øje på fordelen ved et 50-55" UHD, med mindre man sidder meget tæt på skærmen. Jeg kunne dog godt forestille mig, at UHD ser godt ud, hvis det blæses op i 80-90" eller mere.

Men fred være med køberne, det er jo heldigvis ikke mine penge, der ryger på det.

Redigeret af Thomas Jensen - 26-Maj-2014 kl. 10:14
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu