recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dirac i BowieCool´s hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dirac i BowieCool´s hjemmebio

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dirac i BowieCool´s hjemmebio
    Sendt: 06-Juli-2014 kl. 00:04
Så fik vi målt, og eksperimenteret med Dirac hos Bo.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94196&title=bowies-home-theater-stor-opdatering-startet

Rigtig hyggelig dag, og første gang jeg oplever en velbygget dedikeret hjemmebio. Og hold da op, det er godt nok en anderledes lyd end jeg er vant til. De kan seriøst sparke fra sig sådan nogle JBL Pro´er! Og lyden var meget "biograf agtig". 

Inden vi gik igang med Dirac lavede vi lidt målinger med XTZ RoomAnalyzer for og se  hvordan det stod til, og se hvad hans DSpeaker sub EQ gjorde af forskel. 



Den blå linje er uden DSpeaker, og den grønne med. DSpeakeren fjerner effektivt puklen mellem 20-30hz. Mellem ca 50 og 120hz er der et ret stort fald i lydtrykket, især centreret lige omkring 80hz. Uden og vide det, går jeg ud fra dette er noget med stolenes placering, og noget med reflektioner og fase annulleringer. 

Her et par billeder af det med spektrogram, først uden DSpeaker:




Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 00:07
Med DSpeaker:



Herefter ville vi så prøve og måle efterklangen i rummet med RT60 standarden. Jeg syntes dog tallene ser underlige ud, og ved ikke om de er troværdige. Det håber jeg der er nogle kloge hoveder som kan afgøre:



Billeder af Dirac målinger kommer i morgen.


Redigeret af armani-thomas - 06-Juli-2014 kl. 00:22
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 10:33
Den er ret effektiv på efterklangen den DSpeaker.. Gad vide hvordan en minidsp klarer sig ved siden af.. 

Udover det, så ligner kurven meget det jeg har set i rum af nogenlunde samme dimensioner.. Specielt subben, den ligner meget min.. 
Står dine fronter klods op ad frontvæggen Bowie?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Den er ret effektiv på efterklangen den DSpeaker.. Gad vide hvordan en minidsp klarer sig ved siden af.. 

Udover det, så ligner kurven meget det jeg har set i rum af nogenlunde samme dimensioner.. Specielt subben, den ligner meget min.. 
Står dine fronter klods op ad frontvæggen Bowie?

Min fronter står 40 cm fra ecophon frontvæggen. 

Jeg regner med, at jeg vil prøve den minidsp af, og se hvad den kan.
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 11:51
Dvs. 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen?

En minidsp er manuel (DSpeaker er 100% auto ikke?), så der er en lille mulighed for at den ville kunne fjerne det meste af dit dip mellem 30 og 125 hz Hz. Det ligner dog en udfasning ved 80 Hz, den kommer du ikke af med
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:24
Og her lidt målinger, og den target kurve vi lod Dirac sigte efter.

Fronter:



Center:



Surround:



Subwoofer:


Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:36
Vi skulle nok have lavet et lille dyk omkring de 80hz, da Dirac´s "clip" indicator blinkede ind imellem, dog var der ikke hørbart forvrængning. Dirac fik løftet det store hul mellem 50-120HZ, hvilket gav meget fylde til lyden. Det var meget tydeligt ved Dialog i James Bond - Skyfall. Der var mere slam/punch effekt, i skudscener. Vi prøvede også med lidt musik, her var forskellen meget markant.

Generelt syntes jeg det lød en del bedre med Dirac filter på. I mine ører, lød alt mere naturligt/realistisk. Uden Dirac havde lyden lidt skarpe tendenser ind imellem, dette forsvandt mere eller mindre også med Dirac.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Rigtig hyggelig dag, og første gang jeg oplever en velbygget dedikeret hjemmebio. Og hold da op, det er godt nok en anderledes lyd end jeg er vant til. De kan seriøst sparke fra sig sådan nogle JBL Pro´er! Og lyden var meget "biograf agtig". 
Lyder som en fed dag! Og fedt, at du kan lide JBL Pro lyden - det er også den meget biografagtige lyd jeg er faldet for.

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Og her lidtmålinger, og den target kurve vi lod Dirac sigte efter.

Fronter:




Subwoofer:



Jeg spurgte lidt til det i en anden tråd, men er stadig lidt forvirret ift. hvad præcis man måler med Dirac. Bass management er sat i receiveren, ikke? Hvilken delefrekvens? 
Når Dirac måler fronter, måler den så fronter+sub samtidigt? 
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Dvs. 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen?

En minidsp er manuel (DSpeaker er 100% auto ikke?), så der er en lille mulighed for at den ville kunne fjerne det meste af dit dip mellem 30 og 125 hz Hz. Det ligner dog en udfasning ved 80 Hz, den kommer du ikke af med

Ja, 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen....
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg spurgte lidt til det i en anden tråd, men er stadig lidt forvirret ift. hvad præcis man måler med Dirac. Bass management er sat i receiveren, ikke? Hvilken delefrekvens? 
Når Dirac måler fronter, måler den så fronter+sub samtidigt? 

Ja det er fronter+sub samtidigt. Bass Management var aktiv i receiveren, og sat til 80HZ.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg spurgte lidt til det i en anden tråd, men er stadig lidt forvirret ift. hvad præcis man måler med Dirac. Bass management er sat i receiveren, ikke? Hvilken delefrekvens? 
Når Dirac måler fronter, måler den så fronter+sub samtidigt? 

Ja det er fronter+sub samtidigt. Bass Management var aktiv i receiveren, og sat til 80HZ.
Okay. "Ved" Dirac godt at det er fronter+sub der måles samtidigt? For det ser ud til, at den tror det er front right alene hvilket jo vil resultere i nogle ret mærkelig filtre på front right. 

Hvordan er I så kommet frem til den sub-target I har valgt? Den er jo over 10db nede ved 80hz (hvor den burde være 6db nede).

Men glæder mig i hvert fald til at høre og se hvordan resultatet blev. Måske er jeg bare gået i selvsving over, at jeg ikke kan gennemskue hvordan Dirac ser på de forskellige dele.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2014 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Dvs. 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen?

En minidsp er manuel (DSpeaker er 100% auto ikke?), så der er en lille mulighed for at den ville kunne fjerne det meste af dit dip mellem 30 og 125 hz Hz. Det ligner dog en udfasning ved 80 Hz, den kommer du ikke af med

Ja, 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen....

Allright.. Imponerende du er sluppet så godt fra det mellem 100 og 250Hz.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu