recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb / leasing af bil?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb / leasing af bil?

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køb / leasing af bil?
    Sendt: 15-Februar-2013 kl. 18:35
Jeg overvejer at købe eller lease en bil. Sandsynligvis en Hyundai i30, i30 Stationcar eller en i40 - den er lækker den i40. Jeg kender Hyundai i30 fra de sidste gange jeg har lejet weekendbil hos Europcar, hvor jeg som oftest har fået en i30.

Jeg var 98% sikker på at jeg ikke ville kunne få et billån, men forsøges skulle det da. Og jeg fik faktisk tilsagn om et lån på op til 330.000,- Så han landede åbenbart i kategorien med de sidste 2%... Så det er blevet lidt vanskeligere at vælge om jeg skal købe eller lease - i hvert fald vanskeligere end hvis alle ansøgninger havde givet afslag.

Men jeg vil dog næsten tro at det er billigere totalt set at lease - for mig i hvert fald. Og jeg tror ikke min økonomi kan klare uforudsigelige udgifter - i hvert fald vil jeg have det bedst med forudsigelige udgifter.

Nu håbede jeg sådan set at jeg ville få nej til alle mine låneansøgninger, for så havde valget være nemt.... ;-) Nu er jeg måske ikke helt så sikker, men jeg tror dog at leasing ville være totalt set smartest og billigst - for mig. Fordele / ulemper:

Køb fordele:
- Ubegrænset antal km, uden ekstra udgifter.
- Måske - i udgangspunktet - mere bil for pengene.
- Større valgfrihed på farver og ekstra udstyr.
- Man ejer bilen - men reelt vil jeg sige at det gør man jo ikke alligevel. Med et 10-års lån kommer man aldrig til selv at eje bilen.
- Renter af lånet kan trækkes fra i skat (men det mærker man jo ikke i det daglige).

Køb ulemper:
- Man skal lægge en udbetaling på 40-50.000,-, eller have et lån der løber over 10 år, for at få den månedlige ydelse ned på 4-5000,- Udbetalingen får man ikke tilbage.
- Man skal selv sørge for service og betale dette.
- Forsikring kommer oveni.
- Udgift til køb af vinterdæk.
- Oplagring af vinterdæk om sommeren.
- Udgift til skift mellem vinter- og sommerdæk (jeg kan / vil ikke skifte dem selv).
- Større gæld på årsopgørelser osv.
- Ved ulykke er man på den - ingen erstatningsbil - ingen "hjælp", man skal selv klare tingene og betale reperation / udskiftning af bil.
- Værdiforringelsen på biler gør det uattraktivt at købe.
- Man kan sælge bilen - men hvad kan man få for den. Og om f.eks. 5 år når jeg måske ville sælge den, er det måske svært at sælge den fordi el-biler og hybridbiler har udviklet sig så meget at brændstof biler ikke er attraktive.
- Bilen skal synes med jævne mellemrum. Det skal man selv betale.

Leasing fordele:
- Alle udgifter er med i den faste månedlige ydelse.
- Forsikring er inkl.
- Service er inkl.
- Man er dækket ind ved tyveri / totalskade.
- Ved almindeligt brug bør der ikke opstå nogen uforudsete udgifter.
- Vinter- og sommerdæk er inkl.
- Skift af vinter- og sommerdæk er inkl.
- Oplagring
af vinter- og sommerdæk er inkl.
- Man betaler et depositum, som er lavere end udbetaling ved køb - og man får under normale omstændigheder depositum tilbage.
- Man kan bytte bil, hvert andet år.
- Man skal ikke spekulere på så meget - andet end at bruge bilen.

Leasing ulemper:
- Et vist bestemt antal km, som man skal holde sig indenfor, for ikke at få ekstra udgifter (dog kun 1,25 kr/ekstra km).
- Måske lidt mindre bil for den samme månedlige pris. Men jeg tror ikke der er den store forskel reelt.
- Lidt mindre fleksibilitet.
- Man ejer ikke bilen (men det gør man jo reelt heller ikke, hvis man køber).

Prissammenligning (ca. pr. måned):

Køb:
- Ydelse 4500,-
- Forsikring samt vinter- og sommerdæk 1000,-
- Skatter og afgifter 500,-
- Værksted og service 1500,-
- Brændstof 1000,-
- Ialt: 8500,-

Leasing:
- Ydelse 5000,-
- Brændstof 1000,-
- Ialt 6000,-

Jeg vil sige at i mine øjne - og for mig ville det måske være smartest at lease. Hvad mener I om emnet?

Mvh. Thorvald.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 19:09
Kommer der ikke en udbetaling oveni leasing aftalen? Ellers kan jeg ikke forstå at folk (mig selv incl) overhovedet vil eje en bil Confused
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 19:23
Nej ikke i dette tilfælde. Jeg betaler et depositum på 15.000,- og det er et depositum jeg får tilbage efter 2 år. Dette er hos Europcar. Men ellers har du ret i at der ofte er en førstegangsydelse som man ikke får tilbage. Men jeg spekulerer jo på hvad der er bedst.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 19:25
Efter 10 år har du ingen værdi. Jeg skulle gerne stadig ha' min bil da den er købt som ny. Hvor meget værdien så er på den ved jeg ikke. Men for mig er den jo stadig anvendelig.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 19:42
Altså du mener, hvis jeg tager et billån over 10 år - så er jeg næsten nødt til (eller hvad?) at beholde bilen i 10 år. Det er også én af grundene til at jeg synes det ikke er så fordelagtigt at købe en bil (for mig i hvert fald). Hvis man skulle købe burde lånet være maks. 3-5 år el. lign. men så er ydelsen jo også meget højere.
Og efter 10 er den dels måske svær at sælge til en fornuftig pris og specielt da i 2023, hvor man kunne forvente at el- og hybridbiler er mere standard og attraktive end idag.
Med en leasing aftale i Europcar, kan jeg skifte bilen hvert andet år. Ok - dem jeg har fået tilbud på er let brugte 2011 modeller, havde de været helt nye havde de nok også været noget dyrere.
Men jeg ved ikke - jeg synes leasing ser mere attraktivt ud, men på den anden side er jeg blevet forhåndsgodkendt til et lån op til 330.000,-
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 19:54
Du skal jo tage den del med i betragtning, at en eje bil har en værdi efter lånet er betalt ud alt efter om det er en bil der holder mere end 10 år. Der findes nogle mærker der ikke gør.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 20:10
Jo - men hvilken værdi? Som man har betalt med renters renter? Som man har betalt med 524.000,- og man kan måske - hvis man er meget heldig - få 50.000 for bilen (bare et gæt).... Et eller andet sted har jeg svært ved at se fordelen ved at købe / eje bil. Det er noget lidt andet med hus, fordi huse stiger i værdi.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 20:20
Du har en bil ikke? Jeg er nysgerrig efter hvad det koster at have en bil - udover ydelsen på lånet: Forsikring, værksted, service, dæk og den slags???
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 20:53
Hvis du kigger så strengt på økonomien i det, hvorfor så ikke se efter biler i en lidt billigere klasse, ala 200.000ish så er du da væsentligt længere nede i ydelse. Med køb for 200.000 og en udbetaling på 30.000 kan du komme under 2300 om måneden i afdrag.
Hvis du kigger efter biler i 200.000 kommer du altså rigtigt langt hvis de må have 1-2 år på bagen.

/ask
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 21:33
Det er ikke så meget prisklassen - men mere køb kontra leasing, jeg spekulerer på. Jeg vil umiddelbart synes at leasing er smartere end køb. Det er det jeg gerne vil diskutere. Selvom jeg er godkendt til 330.000,- kan jeg jo godt vælge en bil til 230.000,- hvis jeg vælger at købe. Men jeg synes stadigvæk at det virker som om der er flere fordele ved leasing end ved køb.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Renter af lånet kan trækkes fra i skat (men det mærker man jo ikke i det daglige).



Det har intet at sige, det er ikke noget du skal regne på.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Køb ulemper:
- Man skal lægge en udbetaling på 40-50.000,-,
eller have et lån der løber over 10 år, for at få den månedlige ydelse ned på 4-5000,- Udbetalingen får man ikke tilbage.



Nej, men din bil repræsenterer en værdi til enhver tid. Det vil sige at ændrer din financielle situation sig, så kan du afhænde bilen.


Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Værdiforringelsen på biler gør det uattraktivt at købe.



Derfor køber du en brugt bil, hvor en anden har "taget skraldet" med den første afskrivning.


Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

- Bilen skal synes med jævne mellemrum. Det skal man selv betale.


Ja, efter 4 år koster det 500 kroner og herefter 500 kroner hvert andet år.
Så lille en udgift burde du ikke skulle regne med i dit budget.


Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Alle udgifter er med i
den faste månedlige ydelse.
- Forsikring er inkl.

- Service er inkl.

- Man er dækket ind ved tyver
i / totalskade.
- Ved almindeligt brug bør der ikke opstå nogen u
forudsete udgifter.
- Vinter- og sommerdæk er inkl.

- Skift af
vinter- og sommerdæk er inkl.
-
Oplagring af vinter- og sommerdæk er inkl.
- Man betaler et depositum, som er lavere end udbetaling ved køb - og man får
under normale omstændigheder depositum tilbage.


Afhængigt af hvordan leasingbetingelserne er på den enkelte bil - det varierer meget.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

- Man kan bytte bil, hvert andet år.


Ikke uden omkostninger......Hvad koster det eksempelvis at bilen skal have rettet småbuler og renset kabinen når du afleverer den?

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Man ejer ikke bilen (men det gør man jo reelt heller ikke, hvis man køber).


Jo, det gør man

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


- Værksted og service
1500,-


Whaaaat, 12x1500 = 18.000 kroner om året i service og vedligehold.
Det er edderperkeme dyrt.
Jeg giver noget der ligner 2500 om året incl vinterdæk for autoriseret service på en ny VW over en 4 årig periode.

Om du har bil under skader og lignende afhænger af dit forsikringsselskab.

Med hensyn til leasing, så kører jeg på mit arbejde i en leaset bil, men privat i en ejerbil. Så længe jeg har råd, så ejer jeg selv min bil - basta.

Klaus (men privatbil der er købt kontant)

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Du har en bil ikke? Jeg er nysgerrig efter hvad det koster at have en bil - udover ydelsen på lånet: Forsikring, værksted, service, dæk og den slags???
Bilen er betalt kontant (arv). Kaskoforsikring og grøn afgift er 5600 kr/år. Serviceeftersyn ca. 3000 kr hvert andet år. Dæk 5000 kr/5.år. Vask 1000 kr/år
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu