recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering til Windows 10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering til Windows 10

 Besvar Besvar Side  123 14>
Forfatter
Besked
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering til Windows 10
    Sendt: 01-August-2015 kl. 17:26
Hej!

Jeg skal snart til at opgradere mit Windows 8.1-styresystem til det nye Windows 10. Men inden jeg gør det, vil jeg lige fra en af jer eksperter derude høre, om der er noget, som I mener, jeg bør vide eller skal tage mig i agt for, før jeg trykker på "download-knappen.

Ikke at jeg tror det på forhånd; men jeg er ikke den store ekspert ud i den slags.

Til orientering har jeg en næsten ny Acer-maskine med 4 GB ram.

M.v.h. leant
Til top
pdrhan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdrhan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 17:39
Jeg prøvede at opgradere I forgårs....kunne ikke vænne mig til det så jeg lavet en "rollback" til WIN 8.1 igen....efter du har installeret det har du 1 måned hvor du kan prøve det og gå tilbage.....efter den måned bliver det ikke muligt at lave rollback....
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 18:01
Jeg er igang med de sidste 4 af mine maskine, og tager fat i damens om lidt.
Jeg er godt tilfreds.
Jeg bruger det lige nu på en maskine med en atom dual core og 2 GB ram og på min spille PC med mange flere krafter og 16GB ram.
Begge steder virker Windows 10 rigtig fint, så nu følger resten trop!
.....
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 18:30
har været insider siden starten. - min nye primære maskine har aldrig set andre OS.- og det bliver vist kun en linux eller en hackint0sh hvis der kommer andre på til at teste af på.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2015 kl. 19:40
Har installeret det på min Windows Tablet, og min stationære PC. Fungerer problemløst og fremragende på begge enheder. Nu mangler bare til Mobilen...

M.v.h.
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2015 kl. 11:58
Hej.

Tak for jeres svar. Der synes jo ikke at være nogle deciderede udfordringer ved Windows 10, kan jeg se. Så jeg må i gang med opgraderingen.

M.v.h.  leant
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 03:11
Jeg har haft Windows 10 på siden i onsdags for at teste det og se om det skal bruges hjemme og rulles ud til alle i firmaet.

Jeg kan konkludere at det ikke bliver Windows 10 hverken hjemme eller i firmaet.
Mit foretrukne system er Windows 8.1, men jeg synes også Windows 7 er et bedre alternativ end Windows 10.

Jeg regner med at lave en stor uddybende indlæg omkring det en af de kommende dage.
Men følgende ting er en dealbreaker for mig:

  • Windows 10 har som det første Windows system nogensinde færre indstillinger end det forrige system.
    Tænk hvis man begyndte at fjerne funktioner fra Excel eller Photoshop?

  • Windows opdateringer har ikke nogen fortryd knap efter at man trykker søg.
    Man kan ikke vælge en opdatering fra og man kan ikke forhindre windows opdateringer
    Dette kan i firmaer til dels styres med WSUS.

  • Alting er stort, man kan ikke sætte det ned i mindre end 100% størrelse.
    Der er behov for scrollbar i næsten alle indstillingsvinduer.

  • Alle vinduer er hvide, så man ikke kan se hvilke der er i forgrunden.
    Medmindre man udskifter med et tema, så følger vinduets farve det som udvikleren af programmet har valgt. Det burde virke, men har ikke testet.

  • Man kan ikke fjerne automatisk Windows Store-App installering for nye brugere. Man kan kun fjerne det for den aktive. Microsoft tvinger folk til at skulle  fjerne Windows store-Apps manuelt.
    Dette kan til dels fixes med roaming profile i firmaer.

  • Ingen mulighed for valg af flere programmer på samme tid i programmenuen, alt skal manuelt tilføjes "start" én efter én hvis man ønsker det i start menuen.

  • Wifi Sense funktionen er en katastrofe som venter på at ske for private.
    Kan sikkert slås fra med GPO i firmaet.

Hvis man ønsker at fjerne Windows 10 beskeden omkring opdatering. Så skal man fjerne følgende opdateringer hvis de er tilstede: KB3035583 + KB3035589.
Når den vil prøve at installere dem igen som opdateringer, så kan de sættes til ikke at skulle installeres.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 03:55
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Windows 10 har som det første Windows system nogensinde færre indstillinger end det forrige system.

Man har stadig fuldt Kontrolpanel, med hvad deraf følger af indstillingsmuligheder. Dertil kommer, at der sikkert vil komme "tweaks" og genveje fremadrettet.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Wifi Sense funktionen er en katastrofe som venter på at ske for private.
Kan sikkert slås fra med GPO i firmaet.

Øh? WiFi Sense er da én af de ting man kan vælge at slå fra, helt tidligt i installationen! Og man kan også gøre det efterfølgende...

Men generelt synes jeg at det er et rigtig fedt styresystem. Det er stabilt og enkelt og det er fedt at når man tager sin tablet, så ser det ud akkurat lige sådan, som det gør på PC'en...

M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 03-August-2015 kl. 03:56
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af pdrhan pdrhan skrev:

Jeg prøvede at opgradere I forgårs....kunne ikke vænne mig til det så jeg lavet en "rollback" til WIN 8.1 igen....

Hvor mange ting i livet har du med succes "vænnet" dig til på under en dag...? Det er OK, hvis man nu bare ikke kan lide 10'eren, men det kan vel næppe kaldes et forsøg på tilvænning, hvis man stopper efter én dag.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Windows 10 har som det første Windows system nogensinde færre indstillinger end det forrige system.

Man har stadig fuldt Kontrolpanel, med hvad deraf følger af indstillingsmuligheder. Dertil kommer, at der sikkert vil komme "tweaks" og genveje fremadrettet.
Det kan ikke være rigtigt at man skal til at installere alle mulige 3. parts værktøjer for at få ens styresystem til at opføre sig optimalt. Det har man ikke skulle siden Windows 3.1, hvor PC-tools var den førende på det punkt.

Der er fjernet punkter hist og pist fra kontrolpaneler og nogle er flyttet over i "Tablet GUI" og andre er helt fjernet.

Man har eksempelvis i de sidste to OS'er kunne administrere ALT ved at højreklikke på start-knappen. En ren gave til alle superbrugere. Nu er man begyndt at begrænse denne funktionalitet, så man skal over i "Tablet GUI" for at lave de indstillinger.

Prøv du eksempelvis at finde kontrolpanelet til Windows Update - det er flyttet til "Tablet Gui".
Tilgang til "Tray" indstillinger er fjernet og skal nu gøres igennem Tablet GUI". Denne indstilling er nu så simpel at den ikke klarer mine behov.

Man kan gudhjælpende ikke bestemme om man vil installere en opdatering selv på Windows 10. Jeg har oplevet min del af opdateringer, som ikke kan lægges på Windows pga. diverse forskellige konfigurationer.
Så selvfølgelig skal man kunne styre om man ønsker en opdateringer og hvornår man ønsker den.
Mange opdateringer virker eksempelvis ikke hvis der ligger en fyldt MSR partition, som også er benyttet som service partition til gendannelse af maskinen. Mange Dell maskiner har denne opsætning.
Det er også før set at man får blå skærm af diverse opdateringer og Microsoft har nogle gange været måneder om at rette de fejl. Men det er vel også lige meget om brugerens computer ikke virker, når systemet er "Gratis".

Til Windows 8.1 er der blevet sendt "tvungne" windows 10 opdateringer ud. Det kan man heldigvis stoppe, hvis man ikke ønsker at skifte til nyt system. Den slags kan nu ikke stoppes med Windows 10.

Jeg kan godt forstå hvis mange brugere synes at Windows 10 er super!
Men det er måske også dem som er vant til noget mere simpelt som eksempelvis en tablet.
Desværre har Microsoft nok sat dem af som ønsker at drive den teknologiske udvikling på Windows.


Redigeret af Cyberguyen - 03-August-2015 kl. 12:32
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 12:37
I øvrigt SKAL Windows 10 jo også fejle, når man følger historien:

Windows 95
Windows 98 
Windows ME (fejludgivese)
Windows 2000
Windows XP
Windows Vista (fejludgivelse)
Windows 7
Windows 8
Windows 10 (fejludgivelse)
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Mange opdateringer virker eksempelvis ikke hvis der ligger en fyldt MSR partition, som også er benyttet som service partition til gendannelse af maskinen. Mange Dell maskiner har denne opsætning.

Ok, så fordi Dell har en bestemt opsætning, så er der Microsofts skyld?

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er også før set at man får blå skærm af diverse opdateringer og Microsoft har nogle gange været måneder om at rette de fejl. Men det er vel også lige meget om brugerens computer ikke virker, når systemet er "Gratis".

Sjovt, det har jeg aldrig oplevet, hverken alle de år, jeg har kørt Windows 7 eller Windows 8. Kan det måske skyldes skrammel hardware, skrammel drivere eller andet, som ikke fungerer optimalt, på de maskiner som opdateres?

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg kan godt forstå hvis mange brugere synes at Windows 10 er super!
Men det er måske også dem som er vant til noget mere simpelt som eksempelvis en tablet.

Vrøvl! Det lyder mere, som en som arbejder med IT til dagligt, som "tuder" over, at ikke alle muligheder er synlige/fundet endnu, i et helt nyt OS!
Også til PC-brug er Windows 10 ganske fremragende - også med de indstillingsmuligheder som findes.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu