recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Windows til Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Windows til Mac

 Besvar Besvar Side  123 15>
Forfatter
Besked
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fra Windows til Mac
    Sendt: 09-Februar-2016 kl. 10:50
Hej alle sammen

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med et par råd. Jeg har længe overvaret at skifte fra Pc til Mac og tiden er inde til det. Jeg har altid brugt Windows og hjælper tit venner og bekendte med installering, opsætning m.m.

Jeg tror bare tiden er inde til at prøve noget nyt. Det som tiltaler mig ved Mac er økosystemet men i lige så høj grad synes jeg personligt at Mac OS X virker mere visuelt appellerende end Windows 10 og det virker mere fuldent. 

Jeg har overvejet at købe en Macbook Pro. Jeg ved ikke om jeg om et års tid får lyst til at skifte tilbage til Windows, så jeg har behøver ikke den nyeste model.

Derfor har jeg kigget på DBA og set på Macbook Pro 15"/17" (2011 ultimo version). Fordelen ved de lidt ældre versioner er at jeg kan tage min SSD harddisk fra min nuværende bærbar og bruge den direkte i mac´en. Det er ikke tilfældet på de nye. 


Så det jeg godt kunne tænke mig at høre mere om er andre som har skiftet fra Windows til Mac. Har I været glade for det? Noget som har været vanskeligt i skiftet? 

I forhold til min situation virker det så ikke fornuftigt at købe en lidt ældre Macbook for at prøve det af? Eller er der nogle som har stået i samme situation og gjort noget andet??

På forhånd tak for hjælpen.

Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:25
Jeg skiftede for 3 år siden, og kan kun sige at det er det bedste jeg gjort, computer mæssigt.

Jeg købte en Macbook Pro 13" med ssd, og jeg har aldrig haft en computer der har kørt så stabilt, og med så få problemer.
Det kræver lidt tilvænning, men for mig var indlæringskurven meget stejl, og der gik ikke mange uger inden jeg følte mig 100% hjemme i systemet.

Evt kan Windows køres ved siden af, så har du det bedste af begge verdener.

Angående ny vs gammel, så holder de værdien ganske fint, så køb en ny med en "apple certificeret" ssd.

NB:
Jeg spiller ikke spil. Det er rent surf, film, skrivning af dokumenter, excel osv.
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:54
Er helt enig - for mig var et skifte fra Windows til Mac det bedste jeg nogensinde har gjort computermæssigt. Jeg skiftede af samme årsager som du nævner og altså ikke fordi jeg havde problemer med Windows (udover alt for mange opdateringer, sløvhed og øget sikkerhedssoftware). Jeg købte en 13" Macbook Air og den har holdt i snart 5 år og den bliver snart opgraderet med en Macbook Pro. Særligt SSD harddisken og sleep-mode (den vågner bogstavligt øjeblikketligt) har været forskelle sammen med GUI, stabilitet og at jeg ikke behøver tænke ligeså meget på sikkerhed, som jeg behøvede på Windows-maskinen.

Eneste minus (for mange) er at der ikke er ligeså meget software til Mac som til Windows, men bruger man primært mail, Internet og Office-pakken, er det ikke noget problem.
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 11:58
Jeg skiftede i slutningen af 2014, men har dog stadig en laptop med Windows 10 (kun til nød). Jeg skiftede af nogle samme årsager, som allerede er nævnt: Økosystem, det visuelle, det virker mere fuldent og sikkerhed.


Mit Mac udstyr er en late 2014 retina iMac og en mid 2015 MacBook Pro 15" (den med integreret gfx).

Jeg føler ikke, der var de store indlæringsvanskeligheder. Men det er naturligvis individuelt, hvor hurtig man er til at tilpasse sig. Men lige som med iOS, så er OS X ret intuitivt. 

Personligt ville jeg ikke overveje en MacBook Pro ultimo 2011: Den mangler retina skærm (det bliver man glad for), USB3, AC wifi.
Til top
Deaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2006
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:21
Det store problem med 2011 årgangen er Radeongate sagen hvor det dedikerede grafikkort står af på 15" modellerne, hold dig væk fra dem. Køb en 2012 model ikke-retina modellen istedet.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 14:51
Hold dig til en Mac Book Pro 15" fra mid 2012 fremfor en 2011. Ivy bridge arkitektur - Bluetooth 4.0 - USB3 - Grafikkort Geforce
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 15:42
Tak for alle de gode svar :) Jeg glæder mig :)

Så vidt jeg har kunne søge mig frem til er den sidste Macbook pro 15" hvor man selv kan udskifte harddisken med en normal SATA SSD produceret fra midten af 2012: https://support.apple.com/kb/SP694?locale=da_DK

Er det korrekt?

Det at jeg selv kan udvide harddiskkapaciteten, med hvad jeg allerede har liggende opvejer retina skærmen for mig. Når jeg er hjemme vil jeg alligevel tilslutte den til en 27" dell skærm. 

Selvfølgelig vil den ikke være helt så hurtig som de nye, hvor det er pci-ssd, men prisen vil så heller ikke være lige så høj når jeg køber en model fra 2012.

GT 650M grafikkortet i den fra 2012 mod RX-370 i den nyeste macbook pro 15" får en score på hhv. 
1200 og knap 1800 på videocardbenchmark.net, så jeg håber stadig video- og billedredigering er noget den kan klare.


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 16:26
piddy, jeg har selv en Mac Book Pro mid 2012 med en i7 16GB ram etc. Jeg arbejder med Strata 3D - Final Cut Pro X - Motion - Photoshop Illustrator - Capture One etc. alle programmer køre fint, dog har jeg monteret en SSD i den og har ekstra arbejdes lager via en ekstern SSD på Thunderboltporten og nogle gange også en 27" skærm på samme port.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 17:11
Tak for svaret. Det bliver det jeg gør. Har en 256 SSD fra min gamle thinkpad som ikke kunne længere og så vidt jeg kan se kan dvd drevet også skiftes, så en ekstra harddisk kan sættes i der. 

I forbindelse med køb af en brugt macbook pro er der så nogle bestemte ting jeg skal kigge efter for at se om alt virker som det skal? Måske et program man kan hente som tester skærm, hardware og trådløse forbindelser og batteriet.   
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 18:28
Det indbyggede Aktivitetsovervågning viser om Computeren kører som den skal.

Er iøvrigt ikke tilfreds med overgangen fra Windows til Macbook. Bevares det er da en lækker lille sag, men logisk synes jeg ikke den er i brug. Er nok blevet "skadet" efter så mange år med windåse.

Og en ting der irriterer mig grænseløst, er at mine fotos fra windows ikke kan overføres til mac'en. Havde jeg vidst det, var valget aldrig blevet en mac.
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 18:32
@Kampus

Dine fotos kan ikke overføres? Det lyder noget mystisk. Jeg har selv overført masser...
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 18:34
Selvfølgeligt kan fotos overføres. Det lyder som en fejl 40
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu