recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ypao fejlmåler afstand?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ypao fejlmåler afstand?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ypao fejlmåler afstand?
    Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 06:08
Når jeg laver en Ypao måling med min Yamaha reciever (rx-a880), så lander afstanden til mine subwoofere på hele 9 meter fra sofaen, der er to styks subwoofere som står med samme afstand fra sofaen,  som for hver af dem er 3.5 meter. Er der en logisk forklaring på det som den måler. LCR og Baghøjtalerne rammer den ca. rigtigt. Det er ikke en enlig svale, andre gange har den ramt 8 meter hvor den ene sub stod en meter tættere på sofaen.

Frank
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 06:36
Hvad måler den hvis der kun er en sub til?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 06:39
En aktiv sub har indbygget forstærker og ofte DSP. Der er altid noget forsinkelse i en DSP som vil få målingen til at se ud som om den er længere væk. 

Derudover: Sub-afstand er generelt noget af det auto EQ systemer er dårligst til. Så uanset, er det en god ide at optimere det selv efter den er færdig. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3328
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 08:06
YPAO har aldrig kunne bruges ordentlig i det lave domæne, eller sagt på en anden måde YAPO har aldrig været god til subwoofer. På de nye modeller "2021" skulle dette dog være blevet bedre.

Frank, prøv at spille noget musik du kender med bas, og eller spille nogle dybe frekvenser (YouTube etc), det behøver slet ikke at være højt.

Så går du i din menu på din amp. og lytter i mens du justere på afstanden frem og tilbage" distance" til en sub, hvad er din oplevelse? Prøv f.eks. ved din crossover f.eks. 80Hz. og spil en 80 Hz.tone på en subwoofer alene uden dine fronter etc. 

Og prøv så med begge dine subwoofer, hvad sker der så og hvad er din oplevelse her? 
Når du så kobler dine fronter på, hvad oplever du?

Som Jonas skriver, så er min erfaring også at auto eq på sub ikke rigtig virker.


Gik lige ind på mit web setup på min Yamaha, her passer afstandene faktisk nogenlunde med det faktiske. 
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, prøv at spille noget musik du kender med bas, og eller spille nogle dybe frekvenser (YouTube etc), det behøver slet ikke at være højt.
Godt tip! Det er en god idé med noget techno-agtigt musik (selvom man ikke kan lide det) da de ofte har en kontant bas hvor der er godt overlap mellem subs og fronter.

(Konsekvensen af, at sub-delay er indstillet forkert er, at det område som fronter og subs deler, bliver noget møg)


Redigeret af Jonas_h - 28-Oktober-2021 kl. 10:11
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 11:05
Hvis du bare ligger mikrofon på bordet eller sofaen, så kan du få nogle underlige afstande (samt forkerte frekvenser)

Sæt mikrofon på en trefod eller andet som gør at den "svæver" min. 20cm fra andre flader, borde puder etc.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 11:18
Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Hvis du bare ligger mikrofon på bordet eller sofaen, så kan du få nogle underlige afstande (samt forkerte frekvenser)

Sæt mikrofon på en trefod eller andet som gør at den "svæver" min. 20cm fra andre flader, borde puder etc.

Sætter altid mikrofonen på lyttepladsen og i ørehøjde...
Frank
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, prøv at spille noget musik du kender med bas, og eller spille nogle dybe frekvenser (YouTube etc), det behøver slet ikke at være højt.
Godt tip! Det er en god idé med noget techno-agtigt musik (selvom man ikke kan lide det) da de ofte har en kontant bas hvor der er godt overlap mellem subs og fronter.

(Konsekvensen af, at sub-delay er indstillet forkert er, at det område som fronter og subs deler, bliver noget møg)

Tusind tak for jeres råd og forklaringer 🙂
Frank
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?
En god og simpel måde er at sætte real time analyzer på REW og se på grafen live mens man justerer sub delay. Så kan man hurtigt komme frem til et godt resultat. (Man kan også gå steppet videre og måle fronter og sub separat og beregne den optimale sum. Og bruge den som mål når man justerer). 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?

Jeg narrow sweeper omkring delefrekvens. Hvis man deler ved 80hz laver jeg et sweep 77-83 Hz på hhv sub og front altså hver for sig med acoustic timing reference. Og så kigger jeg på deres impuls respons i overlay. Så kan du justere til maksimal output i første hug, og sikre du ikke er en cyklus foran/bagefter (360 grader fase). Desuden kan du også tydelig se om 180 grader switchen på sub ville gøre gavn.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?
En god og simpel måde er at sætte real time analyzer på REW og se på grafen live mens man justerer sub delay. Så kan man hurtigt komme frem til et godt resultat. (Man kan også gå steppet videre og måle fronter og sub separat og beregne den optimale sum. Og bruge den som mål når man justerer). 

Jeg har bare brugt den ene front, men det giver jo mening at det måske ikke passer 100% for de resterende hvor et gennemsnit vil være optimalt

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?

Jeg narrow sweeper omkring delefrekvens. Hvis man deler ved 80hz laver jeg et sweep 77-83 Hz på hhv sub og front altså hver for sig med acoustic timing reference. Og så kigger jeg på deres impuls respons i overlay. Så kan du justere til maksimal output i første hug, og sikre du ikke er en cyklus foran/bagefter (360 grader fase). Desuden kan du også tydelig se om 180 grader switchen på sub ville gøre gavn.

Det er præcist det jeg har gjort med sweep. Ja, det er faktisk nemmere at se i negativ fase, når den så er helt faset ud og swapper 180 grader, så er den der.

Jeg har aldrig helt forstå et det der med impulse respons, så jeg fik lyst til at læse lidt mere om det. Fandt denne her:


Nu er jeg med på det hele frem til den sidste graf hvor der de kører sub ind over. Men den har en helt anden form end mains. Hvordan er det lige man ser at subs er alligned med mains?

EDIT

Ok, jeg tror at jeg forstår det alligevel. Det er 2 forskellige frekvenser der bliver målt på. Hovedsagen er at de starter på samme tid, altså i t=0


Redigeret af Berdel - 29-Oktober-2021 kl. 10:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu