recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu en newbie skal vælge HDD-recorder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu en newbie skal vælge HDD-recorder

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Zyker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Endnu en newbie skal vælge HDD-recorder
    Sendt: 04-September-2005 kl. 15:21
Hej Alle!

Efter at have læst en del i forummet her, har jeg valgt at lægge min åbenlyse desperation ud til jer herinde..

Jeg sidder og skal vælge en HDD-recorder og jeg må ærlig talt sige at jeg bliver mere forvirret af at læse mig videre igennem den jungle der er af HDD-recordere i øjeblikket.

Jeg havde set mig meget varm på Sonys HX-910. Den virker til at være en habil HDD-recorder med de fornødne funktioner der skal være i en optager for mit vedkommende. (HX-710 var også en mulighed, men mener bare at de 250 gb harddisk lokker lidt mere.   )

Dog blev jeg lidt skuffet over at se i anmeldelsen her på siden at den falder lidt igennem når man f.eks skal klippe reklamer ud af en optagelse. (Hvilket jeg nok kommer til at gøre en del)... Er der nogen der har en kommentar til dette..? (Som sagt er det kun noget jeg har læst i anmeldelsen)

Det er svært på nuværende tidspunkt at fortælle jer, hvad mine umiddelbare behov er i en optager. Jeg sidder p.t med en Denon DVD-3000, som jo snart har 10 år på bagen. Jeg sætter brugervenligheden i top når jeg kigger mig omkring efter især tv og billed-produkter, men samtidig vil jeg også gerne have så mange funktioner i en maskine som overhoved muligt.(Man smider jo ikke om sig med 1000-vis af kroner hver gang der kommer en ny optager)

 Jeg kan udfra flere indlæg læse mig frem til at der ikke kan anbefales én bestemt HDD-recorder, som har det hele, men at funktionerne er delt pænt ud på nogle få stykker som folk herinde anbefaler.

Det gør det endnu sværere at vælge, når jeg indtil nu har sværget ved Sony's produkter og da også selv har både tv, video osv. stående i samme mærke.

Håber der kan udledes noget af min tvivl og at jeg kan hjælpes lidt på vej.

/Mads


/Mads
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:38
Som jeg efterhånden har skrevet en del gange her, så er valget pt. mellem Pioneer og Sony.

Deres modeller ligner hinanden meget, hvor Sony har visse fordele, mens Pioneer (IMO) har endnu flere fordele.

Pioneer har disse fordele:
  • 34 optage-kvaliteter (33 på DVD) mod Sonys 9 (8 på DVD). Dette betyder, at du kan finjustere kvaliteten så den fylder en DVD-skive helt ud. Har du f.eks. en optagelse, der varer 2 timer og 4 minutter, så kan du på Pioneer optage den i en kvalitet, der giver 2 timer og 10 minutter på disken (dvs. en lille bitte bid dårligere kvalitet end SP), hvor du på Sony må gå ned til en kvalitet, der giver 2 timer og 30 minutter (LSP), hvilket betyder, at du ikke får den optimale kvalitet og ikke fylder disken helt ud.
  • EPG (Guide+). Det kommer jo nok til Danmark på et tidspunkt.
  • Infrarød sender til at styre satellit-modtager og/eller Selector boks (så den kan skifte kanal på modtageren når en timer-optagelse starter).
  • HighSpeed dubbing bevarer nøjagtig frame-klipning ved dubbing fra HDD til DVD.
  • CD Jukebox funktion
  • Optagelse af NTSC-signal (enten rent NTSC eller PAL60)

Sony har til gengæld andre fordele:

  • Super god optager billedkvalitet
  • Menuer på dansk
  • Kan bruge alle DVD formater.
  • Super nem og hurtig timer programmering
  • Medtager tekstTV titler ved optagelser

Heraf er første punkt jo en subjektiv vurdering om det reelt har nogen betydning (på papiret har Sony en bedre analog-til-digital konvertering, men om du reelt kan se forskel er nok tvivlsomt).

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 16:41
Nej, det gjorde jeg ikke - for det gør Pioneer også.

Listen er en liste over de forskelle, der er mellem de to maskiner (Sonys 710/910 og Pioneers 530/630).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:03

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Pioneer har disse fordele:

  • 34 optage-kvaliteter (33 på DVD) mod Sonys 8. Dette betyder, at du kan finjustere kvaliteten lige præcis så den fylder en DVD-skive helt ud.

Overdrivelse fremmer forståelse, men...

De "Sonys 8" burde være: Sony's 9 (8 på DVD) og

"lige præcis"burde være: Ret præcist, men i trin, der ikke er finjustérbare. Der er 33 mulige trin.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Pioneer har disse fordele:
  • 34 optage-kvaliteter (33 på DVD) mod Sonys 8. Dette betyder, at du kan finjustere kvaliteten lige præcis så den fylder en DVD-skive helt ud.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Overdrivelse fremmer forståelse, men...
De "Sonys 8" burde være: Sony's 9 (8 på DVD) og "lige præcis"burde være: Ret præcist, men i trin, der ikke er finjustérbare. Der er 33 mulige trin.

Rettet...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Zyker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:24
Tak for svarene. 

Jeg hænger mig stadig i om sony'en ER så dårlig til at klippe evt. reklamer ud af optagelser...? Så lige en bemærkning i anmeldelsen om at vedkommende IKKE havde problemer i den retning...

Kan det på- eller afvises helt præcist af nogle der har erfaringer med enten Sony HX710 eller HX910...?

Præcis dette afhænger nemlig lidt af hvilken optager jeg vælger at investere i....


Redigeret af Zyker
/Mads
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:43

Sony'en klipper helt præcist. Jeg har selv en.

Men klippene bevares kun helt præcist, når man undgår at kopiere til DVD i high-speed.

Du er velkommen til at læse om bl.a. mine erfaringer her.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Zyker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:50
Super Carser, det var lige det jeg ville vide. 


/Mads
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:58

Fint!

Jeg har også "lige" 4 andre apparater fra Sony...

Men ingen tvivl om, at Pioneer på recorder-fronten også er i top. Der er en del tråde her om netop Pioneer versus Sony. Og kan vi blive enige? Næh!  

Skidt med det, siger jeg - det vigtige er, at du sætter dig lidt ind i, hvad du vil have og får noget, du bliver tilfreds med.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Zyker Zyker skrev:

Jeg hænger mig stadig i om sony'en ER så dårlig til at klippe evt. reklamer ud af optagelser...? [...] Præcis dette afhænger nemlig lidt af hvilken optager jeg vælger at investere i....

Sonys maskiner bevarer ikke præcis klipning ved efterfølgende HighSpeed kopiering til DVD-Video diske.

Dette betyder, at du vil se nogle ekstra frames fra både klip-ud (klip TIL reklamer) og klip-ind (klip FRA reklamer). Sony - vil jeg tro - klipper på GOP niveau, hvilket vil sige op til et halvt sekund mere i begge ender.

Pioneer klipper helt præcist på frame-niveau, men hvis der ikke klippes på GOP-niveau (VR Mode i stedet for Video Mode kompatibel editing), så vil Pioneer indsætte en SEEK kommando i billed-strømmen, der får billedet til at fryse et kort øjeblik ved bortklipning - lidt i stil med et lag-skifte på dobbelt-lags DVD.

Men da et klip til reklamer ofte ender i en sort skærm ved udklipning, så er det ikke noget man umiddelbar lægger mærke til. Kun hvis klipning til reklamer sker direkte fra film til reklame uden sort frame imellem vil man observere det rent visuelt.

Om man foretrækker det ene eller det andet er så en smagssag. Personligt vil jeg helst have nøjagtighed - så får man ikke et halvt sekund af en reklame efterfulgt af et halvt sekund af en anden ved klippe-stederne.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


  • Super god optager billedkvalitet

....

Heraf er første punkt jo en subjektiv vurdering om det reelt har nogen betydning (på papiret har Sony en bedre analog-til-digital konvertering, men om du reelt kan se forskel er nok tvivlsomt).

Som jeg omtalte andetsteds kunne det nu være rart at få fundet ud af om dette kun er en myte eller hvad. Under alle omstændigheder mener jeg at man på en DVD i de fleste tilfælde burde kunne få en bedre kvalitet med Pioneer end med Sony, da Pioneer jo kan optage i langt flere bitrates end Sony. Dette under forudsætning af at ens optagelser ikke altid varer højest 1 time eller lige under 2 timer. Alle optagelser mellem 1 time og f.eks. 1:40 og mellem 2 timer og 2:20, burde principielt kunne være bedre på Pioneer.

Så er der spørgsmålet om afspilnings kvalitet, hvor der sikker også er forskel de filtre Pioneer og Sony tilbyder. Igen kunne det være rart at få det sammenlignet lidt bedre på en neutral afspiller, da man jo nok skal forvente at man skal skifte sin recorder ud en dag, og så ville det jo være kedeligt hvis ens optagede DVD samling lige pludselig ser frygtelig ud. Jeg synes jeg har hørt om den slags oplevelser fra Sony ejere, som her kan se hvor godt et arbejde afspilnings filtret gør i forhold til en alm. afspiller. I den forbindelse er der jo også forskellige anskuelser om hvorvidt man med fordel kan anvende filtret på optage tidspunktet eller om man skal vente til afspilning.

Det er i hvert fald en ting der er værd at overveje, når man skal ud at købe sin næste afspiller.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:10

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Sonys maskiner bevarer ikke præcis klipning ved efterfølgende HighSpeed kopiering til DVD-Video diske.

Dette betyder, at du vil se nogle ekstra frames fra både klip-ud (klip TIL reklamer) og klip-ind (klip FRA reklamer). Sony - vil jeg tro - klipper på GOP niveau, hvilket vil sige op til et halvt sekund mere i begge ender.

1. afsnit: Korrekt

2. afsnit sidste sætning: Du har jo tydeligvis ikke prøvet at redigere på en ny Sony! Du har måske heller ikke læst i tråden, hvor jeg har hjulpet en skuffet nordmand og også undersøgt sagen ret nøje i samarbejde med redaktøren her.

Husk at bruge forum-reglen om ikke at poste indlæg med f.eks. ukorrekt indhold. Hvad du tror kunne umiddelbart - hvis ikke det blev imødegået af en vågen fyr som mig - fremstå som rigtigt uden faktisk at være det.

Skrap og hård? Ja - men retfærdig.

På en Sony kan man skam klippe helt præcist.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu