recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optisk Kabel forsinkelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptisk Kabel forsinkelse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tweeter Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Optisk Kabel forsinkelse
    Sendt: 08-Januar-2006 kl. 06:38

Heysa alle på recordere !

Jeg har et problem efter jeg skiftede til optisk kabel mellem min reciever og dvd-optager.

Optageren er en Philips HDRW 720/02 og forstærkeren er magnum den første aldi havde tror jeg.. den er ca et år gammel og på 6 x 128w

problemet er i at efter jeg har skiftet til digital kabel med det røde lys i, er den lidt tid om at tænde for lyden.. fx når jeg skifter nummer på en cd slukker den og tænder først ca 2 sek inde i det næste nummer.. det samme med dvd' menuer og ting..

der skal være knald på ellers slukker den og er lidt tid om at starte igen.. selve enhederne køre fint og der var ikke de problemer med alm phono kabel..

kan jeg indstille mig ud af det ?



Redigeret af tweeter
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 17:20

 

 Et optisk kabel vil give ægte Surround 5.1 eller 6.1 det kan man ikke med et Phonokabel, der vil man kun kunne få ProLogic.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 17:32

Det kommer da an på, om det overfører L+R i analog stereo eller digitalt signal.

Men hvis der ikke er sluttet to forskellige inputs til en valgt indgang (der godt kan have flere forbindelsestyper) på forstærkeren, der så "forvirres", må der må være noget galt med forstærkeren (kan være i dens design), for uanset lydsignalniveau er der lys+datastrøm i Toslink.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 17:35
Ved start af fx en dvd eller lignende har jeg også lige et kort stykke tid uden lyd ved brug af optisk digitalkabel.
Det tror jeg er helt normalt.

Men at det ligefrem er mellem hvert nummer på en CD lyder mærkeligt.

Det lyder som en fejl, eller en dårligt konstrueret receiver.

Hvis jeg forstår Claes' forslag korrekt, så mener han, at du ligeså godt kan bruge et coaxialt digitalkabel (hvor disse pauser måske ikke er tilstede).

Almindelige phonokabler vil som Radiomanden skriver kun give analog lyd.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 17:53

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Ved start af fx en dvd eller lignende har jeg også lige et kort stykke tid uden lyd ved brug af optisk digitalkabel.
Det tror jeg er helt normalt.
'

Der er også min erfaring.

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Almindelige phonokabler vil som Radiomanden skriver kun give analog lyd. 

Det kommer stadig an på, om de overfører L+R i analog stereo eller er tilsluttet digital udgang, hvor halvdelen at et alm. stereo phonokabel godt kan bruges, hvis man ikke tillægger farven på stikkene større betydning.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Almindelige phonokabler vil som Radiomanden skriver kun give analog lyd. 

Det kommer stadig an på, om de overfører L+R i analog stereo eller er tilsluttet digital udgang, hvor halvdelen at et alm. stereo phonokabel godt kan bruges, hvis man ikke tillægger farven på stikkene større betydning.



Ja ok, så fungerer kablet som et coax digitalkabel.

Så tillad mig at omformulere.

Optisk og coaxial digital forbindelse er lige gode* og kan begge overføre samme slags signaler.

Almindelige phonokabler tilsluttet de almindelige (rød/hvide) phonoudgange vil kun kunne lavere analog lyd, såsom stereo og Pro logik surround.

*At nogle så mener at kunne høre forskel tager jeg ikke med i betragtningen.

Mvh Michael


Redigeret af Maggerholm
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 19:11

Okay Michael og Claes, så er vi enige. 

Jeg bruger selv både optisk og coax via phono til forskellige apparater.

Til Tweeter, jeg kender ikke din receiver, men hvis den har flere digitale indgange og en eller anden form for autovalg mellem optisk og coax, så prøv om muligt at slå det fra og vælg manuelt.
Er det ikke muligt, så vær sikker på, at der kun er tilsluttet eller tændt ét apparat med digital lyd til den.

Jeg kan dog ikke garantere dig, at det hjælper.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
tweeter Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 09:26

davs med jer :P og mange tak for jeres indlæg..

 

det er det sorte optisk digital kabel.. ikke Coax.. det er den eneste enhed der er tilsluttet digitalt til forstærkeren.. og er ikke tilsluttet forstærkeren ellers.. må prøve at se rundt omkring om der er nogen der har coax jeg kan låne og prøve med... men skal alligevel snart ha Cerwin Vega og Nad reciever såå men kunne jo være rart at høre noget god lyd indtil der ;)

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 09:42

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det kommer stadig an på, om de overfører L+R i analog stereo eller er tilsluttet digital udgang, hvor halvdelen at et alm. stereo phonokabel godt kan bruges, hvis man ikke tillægger farven på stikkene større betydning.

A-hva!? Hvis vi nu lige holder snakken på digital coaxial kabel (digital elektrisk i modsætning til digital optisk), så mener i altså at et alm. phono lydkabel (rød eller hvidt stik) kan overføre det samme lydsignal som et digital coaxialt kabel?? Det har jeg aldrig hørt før - det ene kabel er jo et digitalt kabel og det andet et analogt kabel, så hvordan kan det lade sig gøre?

Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Hvis det er coax du har brugt før (et phonokabel) Så er der ingen forbedring af lyden ved at skifte til optisk,, så kan du ligeså godt bruge coax, men mon ikke der er noget galt med playeren er der garanti , så er det da bare at brokke sig.

Dette er vel ikke helt rigtigt - hvis man skifter fra analog lydindgang/kabel til digital lydindgang/kabel bør der være en forbedring.



Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

[...]så mener i altså at et alm. phono lydkabel (rød eller hvidt stik) kan overføre det samme lydsignal som et digital coaxialt kabel?? Det har jeg aldrig hørt før - det ene kabel er jo et digitalt kabel og det andet et analogt kabel, så hvordan kan det lade sig gøre?

Jamen det er ikke en mening, det er en kendsgerning. Jeg er udd. elektroniktekniker. Jeg har et lydstudie.
Kobberet i kablet leder elektroner uanset om de sendes i bløde analoge bølger eller i digitale pulser. Sådan er det også i telefonledninger, allerede drejeskiven sendte digitalt signal ud i telefonnettet, når man drejede nummeret. Tænder man lyset i en bil overfører man et HIGH i kobber o.s.v. Og kun strømme og bithastighed er forskellige.
At man så kan forfine kabler til forskellige formål og kalde dem lidt af hvert er en anden snak. Da CD-lyd var noget nyt, var der mange discountmærker, der skrev "digital" på deres højttalere og hovedtelefoner - som ikke indeholdt nogen som helst digitale komponenter, men var passive og baseret på alm. dynamiske enheder.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Hvis det er coax du har brugt før (et phonokabel) Så er der ingen forbedring af lyden ved at skifte til optisk,, så kan du ligeså godt bruge coax, men mon ikke der er noget galt med playeren er der garanti , så er det da bare at brokke sig.

Dette er vel ikke helt rigtigt - hvis man skifter fra analog lydindgang/kabel til digital lydindgang/kabel bør der være en forbedring.

Jeg bruger som jeg skrev begge dele og har aldrig oplevet forskel i praksis.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det kommer stadig an på, om de overfører L+R i analog stereo eller er tilsluttet digital udgang, hvor halvdelen at et alm. stereo phonokabel godt kan bruges, hvis man ikke tillægger farven på stikkene større betydning.

A-hva!? Hvis vi nu lige holder snakken på digital coaxial kabel (digital elektrisk i modsætning til digital optisk), så mener i altså at et alm. phono lydkabel (rød eller hvidt stik) kan overføre det samme lydsignal som et digital coaxialt kabel?? Det har jeg aldrig hørt før - det ene kabel er jo et digitalt kabel og det andet et analogt kabel, så hvordan kan det lade sig gøre?

Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Hvis det er coax du har brugt før (et phonokabel) Så er der ingen forbedring af lyden ved at skifte til optisk,, så kan du ligeså godt bruge coax, men mon ikke der er noget galt med playeren er der garanti , så er det da bare at brokke sig.

Dette er vel ikke helt rigtigt - hvis man skifter fra analog lydindgang/kabel til digital lydindgang/kabel bør der være en forbedring.



Digital lyd kan overføres på to måder.
Enten med en optisk Toslink kabel, som er et lyslederkabel med et særligt stik i begge ender.
Eller med et coaxialt kabel, som i bund og grund er et "almindeligt" kabel indeholdende kobber og med et enkelt phonostik i begge ender.

Et coaxialt digitalkabel kan erstattes med et almindeligt analog stereo phonokabel, som tilsluttes den coaxiale digitale ind/udgang på afspiller og receiver.
Fx så man kun bruger det hvide stik i hver ende.

Dermed opnåes sammen virkning som med et coaxialt digitalkabel.

Tilsluttes et almindeligt Stereo phonokabel, som sådan et "bør" tilsluttes kan det ikke bruges digitalt, men kun overføre analog stereo og Pro Logic surround.

Mvh Michael
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 10:12

Oprindeligt skrevet af tweeter tweeter skrev:

problemet er i at efter jeg har skiftet til digital kabel med det røde lys i, er den lidt tid om at tænde for lyden.. fx når jeg skifter nummer på en cd slukker den og tænder først ca 2 sek inde i det næste nummer.. det samme med dvd' menuer og ting..

Det er fordi forstærkeren først skal fange signalet, alt efter om det er stereo, Dolby Digital eller DTS den modtager. Nogle gør dette hurtigere end andre. På de analoge stereo-indgange findes dette problem ikke, da det altid er samme signal, og der "lukkes" ikke for signalet når musikken ikke spiller (det er iøvrigt ikke alle afspillere der gør dette, nogle sender et "tomt" digitalt signal, så receiveren konstant er låst på signalet). Du kan ikke umiddelbart gøre noget ved det. Hvis det er meget generende ved musik-lytning, kan du jo overveje at beholde de analoge kabler og bruge en anden indgang når du hører musik, og kun bruge det optiske kabel til DVD-kigning, hvor problemet vil være mindre generende.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu