recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forvrænget billede fra Sv4 og Norge
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForvrænget billede fra Sv4 og Norge

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Emne: Forvrænget billede fra Sv4 og Norge
    Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:00

Jeg ved andre har berørt emnet, men nu bringer jeg det op igen:  Jeg har TDC kabel-TV fuldpakken og oplever tit at film fra SV4 og Norge er "mast sammen" i formatet, så filmoplevelsen bliver ødelagt.Angry Er der henhv. Sverige og Norge der sender dette stærkt forvrængede billede ud, hvilket jeg har svært ved at tro, eller er det TDC der behandler signalet forkert? Jeg har et udemærket 3:4 fjernsyn der fint kan fortolke wide-screen film som letterbox.

 

 



Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:24
TDC er "skurken i stykket". Det fremgår, hvor det har været debatteret her.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af MortenBby MortenBby skrev:

Jeg ved andre har berørt emnet, men nu bringer jeg det op igen:  Jeg har TDC kabel-TV fuldpakken og oplever tit at film fra SV4 og Norge er "mast sammen" i formatet, så filmoplevelsen bliver ødelagt.Angry Er der henhv. Sverige og Norge der sender dette stærkt forvrængede billede ud, hvilket jeg har svært ved at tro, eller er det TDC der behandler signalet forkert? Jeg har et udemærket 3:4 fjernsyn der fint kan fortolke wide-screen film som letterbox.


Det er nok et 4:3 TV du har.
Hos mig er de to kanaler nærmere strukket i højden, så folk ser høje og tynde ud.
Og med 16:9 omskifteren på mit 4:3 tv kan jeg så fremtvinge sorte bjælker og rete op på formatet.
Det er fordi de to kanaler ikke bruger billedlinier på at sende de sorte bjælker, som det ellers ville være tilfældet ved en film i letterbox.

Ved at bruge 16:9 omskifteren bliver det TV'et der leverer de sorte bjælker og det buger ikke billedlinier.

Der sker det samme, hvis du i indstillingerne på din DVD afspiller fortæller at du har et 16:9 Widescreen TV.
Dermed bliver billedet forvrænget, men kan rettes til med 16:9 omskifteren på TV'et.
I sidste ende vil det give samme format om filmen er i letterbox (hvilket så ikke er tilfældet på de nævnte kanaler) eller om man bruger 16:9 omskifteren, men ved sidstnævnte vil selve billedet have flere billedlinier da ingen er spildt på sorte bjælker og det vil derfor give en bedre billedkvalitet (måske ikke en se-bar forskel).

EDIT: hmm, ud fra Carsers indlæg kommer jeg ret meget i tvivl om Stofa (som jeg har) håndterer det anderledes end TDC.

Mvh Michael



Redigeret af Maggerholm
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:36

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

TDC er "skurken i stykket". Det fremgår, hvor det har været debatteret her.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1973 giver flere data om sagen, mere specifikt tænker jeg på ErikTJ's udmærkede indlæg med svar fra TDC og meget andet.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:51
OK, tak - så fik jeg læst mig lidt klogere men nok ikke bedre stillet. Mit gode gamle Finlux 4:3 har nok ikke omskifter til 16:9 så næste spørgsmål (som sikkert også er behandlet Embarrassed) er om min Sony hx710 HDDoptager kan rette op på det? Er det her jeg skal bruge den omskifter nede ved skydelåget?


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af MortenBby MortenBby skrev:

Er det her jeg skal bruge den omskifter nede ved skydelåget?


Det er i hvert fald det den er beregnet til, men jeg tror kun det er en knap svarede til sammen funktion på TV'et fjernbetjening, så hvis TV'et ikke har funktionaliteten, så virker knappen nok ikke.

Mvh Michael
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 15:01

Nej, der er ikke noget at gøre - den knap styrer kun 16:9 TV.

I øvrigt var mit gode og meget gamle 29" Finlux Vario mit sidste 4:3 TV. Så gik jeg over til et 32" Sony. Det er vanedannende godt.

Morten, især hvis du er glad for film: Jeg foreslår, du opgraderer til 16:9. Det vil du ikke fortryde, og gode billedrørs-TV i 16:9 koster ikke meget i dag i forhold til tidligere.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 15:14

Jeg skal sandelig også have et 16:9, jeg hører bare alle steder fra at de endnu ikke er gode nok og stadig for dyre. Jeg var og er bare irriteret på TDC over deres signalterror og glæder mig over at jeg ikke mere har tlf.abb hos dem. (eller bredbånd for den sags skyld; de er ca. 9 x så dyre som comx vi nu har) 



Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 15:50

Oprindeligt skrevet af MortenBby MortenBby skrev:

Jeg skal sandelig også have et 16:9, jeg hører bare alle steder fra at de endnu ikke er gode nok og stadig for dyre. 

Nu hører du så noget lidt andet fra mig. Og mange kan bekræfte det:

Problemet med pris/kvalitet gælder for fladskærme, ikke for 16:9 billedrørsmodellerne, der er overlegne på pris/kvalitet og vil være det et godt stykke tid frem. Mange 5 år gamle 16:9 TV m/rør har bedre billede end nye fladskærme til højere pris har ved alm. TV-modtagelse.

Så jeg foreslår dig et godt, relativt billigt 100 Hz 16:9 TV m/rør til at afløse dit Finlux. Sony (der pt. udfaser rørmodellerne), Philips og JVC har mange glimrende modeller.

Oprindeligt skrevet af MortenBby MortenBby skrev:

Jeg var og er bare irriteret på TDC over deres signalterror og glæder mig over at jeg ikke mere har tlf.abb hos dem. (eller bredbånd for den sags skyld; de er ca. 9 x så dyre som comx vi nu har) 

Ja, det taler for sig selv.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 15:52

Claes: Du får snart en fartbøde...

Nej, vi er vist helt enige (og jeg skulle også lige rense min mus).

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 15:53
Ja, det var selvfølgelig fladskærm jeg mente; og efter at have tjekket testlinkene her fra forummet bliver jeg yderligere bekræftet: det kan betale sig at vente nogen tid endnu.


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 16:03

Hej igen Morten,

Enig m.h.t. fladskærm.

Ikke helt m.h.t. at gå via 16:9 m/billedrør i mellemtiden, hvis du vil skyde dit 4:3 Finlux af, mens det stadig er noget værd og i orden, og hvis du jævnligt ser film. Oplevelsen er alle pengene værd. Efter min mening.

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu