recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har du teknisk ekspertice
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar du teknisk ekspertice

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: Har du teknisk ekspertice
    Sendt: 30-December-2005 kl. 15:19
På neden stående tegning er der indsat to stk switch bokse, er der en i dette
forum som kan komme med en ide til hvad man kan bruge til dem, og evt.
styre dem med LIGHT på Beo4 fjernbetjeningen. ??
 
 
 

Kommentarer:

 

Switch boks 1

Denne switch skifter mellem om signalet fra BeoSound skal sendes til DeToma´en eller næste switch. Derved går signalet ved stereolyd direkte til næste switch uden at aktivere DeToma´en – altså den tænder ikke og dermed heller ikke de øvrige højttalere.

 

Switch boks 2

Her vælges om signalet skal komme direkte fra BS3000 eller fra DeToma´en. Denne switch kan muligvis undværes og erstattes af en simpel Y fordeling af signalet, men det skal jeg først have undersøgt – ved ikke om det har nogen betydning (ved direkte signal fra BeoSound 3000 vil signalet gå til både BL1 og den slukkede DeToma – er ikke sikker på det er sundt for den at få signaler ind hvor de plejer at gå ud – derfor en switch der lukker helt af). Mener man kan sætte en ”ensretter” komponent på kablet, så der kun tillades strøm i én retning i et kabel (er det helt galt husket fra mine efterhånden meget hedengangne fysiktimer…hehe).

 

Med hensyn til selve switch boksene har jeg forestillet mig man kan få nogen der kan betjenes via en fjernbetjening. Dermed kan jeg programmere LinTronic konverteren til at foretage omskiftning til DeToma når jeg f.eks. aktiverer TV og DVD, og direkte til højttalerne hvis radio eller CD aktiveres.

 

Modtager gerne feedback – især mht switch/Y fordeler/”ensretter” spørgsmålet (jeg besidder ikke nogen væsentlig teknisk dybde på det område).

 

Mvh Sapper, og Peter Pan.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 16:58
Hej Peter Pan

Nu ved jeg ikke rigtigt noget om de forskellige enheder og deres funktion, men det ser ud som om der er ofret mange penge på system og derfor undrer det mig, at man vil bruge nogle switch bokse der, alt efter kvalitet, forringer lyd kvaliteten i større eller mindre grad.

Det som jeg ved noget om, er din ensretter. Det hedder en diode og kan kun benyttes til jævnspænding (DC). Lyd signaler er vækselspænding (AC) og der vil en diode ikke have den ønskede effekt.

Mvh Peter



Redigeret af Prasmus
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 18:15

Hej Prasmus

Den første oplysning er da meget vigtig, så tak for det.

Når Sapper vil forsøge at lave dette setup, skyldes det at hans Beovision Avant Tv er blevet solgt, det er jo så vigtigt for mange i disse tider at købe fladskærm, og så var det med hvordan han så styre sit b&o noget der kommer i anden række, og det er nu. En b&o fladskærm har han ikke råd til.

DeToma har Dolby Pro-Logic surround dekoder, og giver mulighed for at modtage både et analog og et digital in liniesignal. På udgangssiden er der 8pol PowerLink bøsninger til FL-FR-C-SW-SBL-SBR. Men han vil gerne have mulighed for også kun at spille stereo over sin Beosound. Der for dette setup (forsøg). Og så lige et problem mere, når DeToma modtager digital liniesignal fra DVD, kan han ikke styre lydstyrken, som ellers justeres på nogle små stil skruer ved udgangs bøsningerne.

Mvh. Peter Pan.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 21:43
Hej igen

Hmm, jeg går ud fra, at Beolab 1 front højtalerne er aktive højtalere, dvs. de har indbygget forstærker og skal blot have et linie signal.

I så fald er en alternativ løsning at erstatte de to switch bokse med en lille forforstærker, således at signalet til front højtalerne køre gennem forforstærkeren, lige meget om der spilles fra dvd'en eller BeoSound anlæget. Desuden er det muligt på forforstærkeren at regulere lydstyrken - men kun på front højtalerne ! Forforstærkere fåes i næsten alle prislag, alt efter kvaliteten...

Et alternativ (og måske bedre løsning) til det er naturligvis, hvis BeoSound systemet har en ledig linie indgang. Ved at sætte FL og FR på en fri linie indgang på BeoSound system, kunne lyden altid køre gennem denne og dermed vælges / reguleres. Måske skulle lyd fra TV så tilsluttes dirkete til DeToma, det er i hvert fald noget kludder først at køre det ind i BeoSound, for derefter at komme over i DeToma og så tilbage i BeoSound - hvis det overhovedet er muligt.....

Begge løsninger kan give det problem, at finde en passende balance mellem niveauet på front og bag højtaler ved surround lyd, men det problem her I vel også i den skitserede løsning....

Jeg har ingen gode løsninger, men jeg håber mine tanker her måske kan give dig nogle ideer du måske ikke selv lige er kommet på, og på den måde få løst problemet.

Jeg gætter på at I har to problemer :
1) At benytte front højtalerne til både almindelig stereo lyd og surround lyd.
2) Justere lyd niveauet på alle højtalere når der afspilles surround sound.

Ret mig hvis jeg er helt ved siden af !


Jeg havde også problem 1 da jeg i sin tid gik fra at være HiFi nød til DVD/Surround nød. Havde et rimeligt HiFi anlæg, dog i en prisklasse hvor de fleste kunne være med, og ville gerne benytte mine gode stereo højtalere som front højtalere. Problemet var naturligvis, at jeg ikke kunne tilslutte dem til både min gamle Denon forstærker, og til min nye Sony surround forstærker. Efter at have lyttet lidt til Sony'en i stereo setup kom jeg til den konklussion at godtnok lød Denon'en lidt bedre til HiFi stereo, men Sony'en lød nu ok - det blev enden på min periode som HiFi nød og Denon'en, samt tuner, pladespiller mm. blev forvist til arbejdsværelset og et par midelmådige højtalere .

Mvh Peter

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 22:47
Prasmus skrev:
 
Hmm, jeg går ud fra, at Beolab 1 front højtalerne er aktive højtalere, dvs. de har indbygget forstærker og skal blot have et linie signal.
Ja alle højttaler på tegningen er aktive

I så fald er en alternativ løsning at erstatte de to switch bokse med en lille forforstærker, således at signalet til front højtalerne køre gennem forforstærkeren, lige meget om der spilles fra dvd'en eller BeoSound anlæget. Desuden er det muligt på forforstærkeren at regulere lydstyrken - men kun på front højtalerne ! Forforstærkere fåes i næsten alle prislag, alt efter kvaliteten...
Ja dette er en mulighed da du har ret i, at det er front + sub højttaler der skal have lyd fra (1) stereo (2) DeToba's surround

Et alternativ (og måske bedre løsning) til det er naturligvis, hvis BeoSound systemet har en ledig linie indgang. Ved at sætte FL og FR på en fri linie indgang på BeoSound system, kunne lyden altid køre gennem denne og dermed vælges / reguleres. Måske skulle lyd fra TV så tilsluttes dirkete til DeToma, det er i hvert fald noget kludder først at køre det ind i BeoSound, for derefter at komme over i DeToma og så tilbage i BeoSound - hvis det overhovedet er muligt.....
Denne løsning vil forhindre surround afspilning.

Begge løsninger kan give det problem, at finde en passende balance mellem niveauet på front og bag højtaler ved surround lyd, men det problem her I vel også i den skitserede løsning....
Ja

Jeg har ingen gode løsninger, men jeg håber mine tanker her måske kan give dig nogle ideer du måske ikke selv lige er kommet på, og på den måde få løst problemet.
 
Jeg takker mange gange for din indsats. Det er ikke let at råde når man ikke kan gå hen og afprøve de teorier man kommer i tanke om. 
 
Selv har jeg nørklet med at rette i Sappers tegning. Det er stadig teori men jeg tror det vil virke på denne måde. Rettelser er velkomme, og hvis
her er en person som ved hvordan man laver et relæ som kan skifte et  stereo  liniesignal som vist på den nye tegning, evt. med dele fra b&o's
fjernbetjente lysdæmper, så skriv endeligt.
 
Mvh. Peter Pan.
 
 
 
 



Redigeret af Peter Pan
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 23:09
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 23:17

DeToma X501  For og bagside.

_

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4389&P N=1

Mvh. Peter Pan.    DIN kabler.   

 



Redigeret af Peter Pan
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 09:53
Hej igen

Blot nogle kommentar....

På din nye tegning er det uklart, om subwooferen både skal anvendes af BeoSystem og af DeToma, det ser sådan ud. I så fald kan jeg godt se at forslaget med at lade DeToma's front L/R signal gå gennem BeoSystemet ikke virker, for så mangler signalet til subwooferen ved surround lyd, men ud over det kan jeg ikke se hvorfor løsninge ikke virker.

Jeg ville være betænklig ved at benytte B&O converteren med relæ til at skifte et linie signal. Relæet i converteren er et større relæ, der kan klare at tænde og slukke 300W, dvs. flere ampere. Benyttes sådanne relæer til små signaler kan man være heldig at de virker nogenlunde fra starten af, men med tiden bliver forbindelsen dårligere og dårligere, fordi den type relæer populert sagt renser sig sev når der trækkes en rimelig strøm i dem, og det sker aldrig når de kun benyttes til småsignaler. En typisk strøm ved linie signaler ligger vel i størrelses ordenen 2.5V / 47kOhm = 0.00005 Amp.
Noget andet er, at hvis det blot er til at tænde og slukke en lampe, så er der sikkert kun en on/off funktion, eller hvis du er heldig en enkelt skifte funktion, men du skal burge 2 eller 3 skifte funktioner (3 hvis subwooferen også skal skiftes).

Til linie signaler benyttes enten svagstrøms relæer der er lufttætte med guld/sølv belagte kontakt flader, eller elektroniske relæer (HiFi nørder går normalt uden om sidstnævnte, da de teoretisk vil farve lyden i en eller anden minimal grad).

En mulig og meget billig løsning, som jeg nok ville forsøge med, ville være en form for spændings deler / summering ved de højtalere der skal anvendes af de to systemer. Det kan klares med 2 eller 3 modstande ved hver af disse højtalere. Om der anvendes 2 eller 3 modstande må komme an på en praktisk prøve, for at se hvad der virker bedst.
Ved 2 modstande skal der blot en modstand i serie med fødesignalet fra de to enheder. Ved 3 modstande gøres det samme, men den 3 modstand monteres til stel i det punkt hvor de to fødesignaler mødes.

BeoSound -----MMM-----+------ HT
DeToma   -----MMM-----+      
                      |
                      M
                      M
                      M
                      |
                    Stel

Stel fra BeoSound, DeToma og HT forbindes blot sammen. MMM er modstande.

Jeg ved ikke om en af jer er fingerfærdig nok til at lave et sådan kabel, en vis kunnen med en lodekolbe er påkrævet, og det er rigtig besværligt når der anvendes din kabler. Måske kan det købes færdigt ???

Du og alle andre ønskes et rigtigt godt nytår !!

Mvh Peter



Redigeret af Prasmus
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2006 kl. 19:03

Prasmus, du skal have mange tak for din hjælpsomhed her, og over PB.

Mvh. Peter Pan. 

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2006 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:


Prasmus, du skal have mange tak for din hjælpsomhed her, og over PB.


Velbekommen, jeg håber det vil være til gavn.

Du må meget gerne melde tilbage en gang med resultatet og om der evt. er problemer med forslaget, for hvis der er, kan de måske løses.

Mvh Peter

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2006 kl. 18:12

Hej igen Prasmus, Sapper skriver:

Besked fra: Sapper

Jeg har nu lavet lidt elektronik research - noget a la elektronik for dummies... :-). Jeg har læst hvilken funktion de forskellige komponenter har, og er i den forbindelse stødt på et spørgsmål i forbindelse med designet af diagrammet.

Hvorfor amvendes modstande istedet for dioder? Som jeg har forstået det, kan en diode sammenligned med en envejs ventil - der kan kun komme noget igennem den ene vej men s en modstand mindsker/begrænser det der kommer igennem.

Er der nogen forklaringer på hvorfor modstande bruges istedet for dioder?

Mvh Sapper

Vil du svare på det.

Mvh. Peter Pan.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2006 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Hej igen Prasmus, Sapper skriver:

Besked fra: Sapper

Jeg har nu lavet lidt elektronik research - noget a la elektronik for dummies... :-). Jeg har læst hvilken funktion de forskellige komponenter har, og er i den forbindelse stødt på et spørgsmål i forbindelse med designet af diagrammet.

Hvorfor amvendes modstande istedet for dioder? Som jeg har forstået det, kan en diode sammenligned med en envejs ventil - der kan kun komme noget igennem den ene vej men s en modstand mindsker/begrænser det der kommer igennem.

Er der nogen forklaringer på hvorfor modstande bruges istedet for dioder?

Mvh Sapper

Vil du svare på det.

Mvh. Peter Pan.



hejsa

Sorry for det sene svar.... Da jeg arbejder meget, kan det knibe mer at få tid til at svare.

Dioder er godtnok en ensretter, men formålet er et noget andet end det I ønsker.
Som jeg startede med at sige, så er de til jævnstrøm og ikke vækselstrøm, og faktisk er en anvendelse af dem, netop at lave vækselstrøm om til jævnstrøm.

Et godt eksempel på det er en gammeldags DC power supply. Man putter 220V vækselspænding ind i apparatet, der så først går gennem en transformator, der laver de 220V om til f.eks. 9V vækselspænding. Derefter  ensretter man vækselspændingen til jævnspænding,  udglatter den med ladelytter og et regulerings kredsløb.

Hvis du sætter en diode i signalvejen på dit anlæg, så opnår du at halvdelen af dit signal når frem, den positive eller den negative del, alt efter hvilken vej dioden vender.

Ved du ved hvordan en sinus kurve ser ud, f.eks. 1kHz ? Det er en form for bølge signal der har sit nulpunkt i x-aksen, dvs. der er signal både over og under nulpunktet. Sættes der en diode, så kommer kun det signal der er over eller under x-aksen igennem, den anden del spærres. Det er ikke lige det I ønsker, derfor kan dioder ikke anvendes.

Mit forslag er en summering af signalerne, så begge signaler overføres til højtalerne. Det vil virke perfekt, alt efter forholdene. Det som kan gøre, at det ikke virker godt, er hvis udgangen på den signal kilde der ikke anvendes, gør underligt når den er slukket. Desuden kan der komme brum eller anden støj fordi det er en passiv løsning, og der ikke er impedans tilpasning (det er der normalt ikke alligevel på hifi/stereo anlæg). Det vil være en dårlig løsning hvis B&O køre med balancerede signal, for så ryger en del af fordelene ved balancerede signaler. Den vil slet ikke virke, hvis der sendes en styrespænding over signal vejen, f.eks. til at tænde og slukke højtalerne, men det har jeg gået ud fra der ikke gør.

En anden løsning er nogle gode LF relæer til at skifte om, så får I optimal lyd fra begge enheder, men - for der er et men.... højtalerne vil sansynligvis give et knald hver gang der skiftes stilling. Dette kan så løses mere eller mindre godt, men så får de to signal kilder igen en vis lille indflydelse på hinanden. Den løsning kræver dog som sagt relæer, en manuel omskifter og strøm til at trække relæerne, dvs. en noget større opstilling, og så er den manuel. Kan naturligvis også gøres automatisk, men det kræver en del elektronik mere.

Mvh Peter

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu