recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvis I skal være helt ærlige - ang DVB T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvis I skal være helt ærlige - ang DVB T2

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvis I skal være helt ærlige - ang DVB T2
    Sendt: 19-Juni-2010 kl. 14:19
Inspireret af den seneste debat om DVB-T2.
Jeg kan godt forstå, at man ikke kan stoppe udviklingen, og det skal man heller ikke. Så jeg kan også godt forstå, at der er mange der mener, det er bedst at holde tv og tuner adskilt. Altså at tænke i at bruge og udskifte tv bokse i stedet for at satse på tv med indbygget tuner. Sidstnævnte er væsentlig dyrere at udskifte end boksene.
Men hvis I nu skal være helt ærlige, hvis man i dag kunne købe et tv, som man kunne være sikker på kunne bruges, til det går i stykker af sig selv, ville I så ikke hellere undvære en boks? Det ville jeg.
Jeg forstår godt dem der er sure over, at det tv de har købt alligevel ikke kan bruges uden boks. Det er altså lidt irriterende at bruge to fjernbetjeninger. Inden der er nogen der kommer med standardsvaret - multiremote - er en ordentlig en af slagsen heller ikke billig.
Der er vel også mange, der har købt en fladskærm for at have den til at se elegant ud hængene på væggen uden en reol med bokse nedenunder. Måske især i køkken og soveværelse, i stuen har de fleste alligevel DVD, spillemaskine(r) osv.
Jeg kan altså godt forstå dem, der gerne ville kunne undgå bokse. Okay, det kan man så også, hvis man har penge nok til at købe nyt tv tit nok, men det er ikke alle.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 14:44
Jeg synes der er en anden væsentlig vinkel på det...

Et TV kan kun anvendes til at se live-TV med, altså der er en begrænset funktionalitet...

Ideen med at kunne se programmer i stedet for kanaler kan ikke (næsten) realiseres via et TV alene...
(pt. ved jeg godt live-tv er relevant til VM-bold, men live-tv skal kunne pauses)
 
Interface-besværet med at styre 2 enheder kan klares med en ordentlig opsætning af fjernbetjening eller styret fra boksen...
 
Endelig kan boksen gemmes af vejen...
 
På nuværende tidspunkt har jeg ikke set dvb-T2 TV-kort til brug i HTPC.
Til at illustrere flexibiteten i en HTPC løsning kan jeg fortælle at jeg købte et DVB-T i 2004 og det anvendes den dag i dag. Overgangen til mpeg4 klarede jeg med software opdatering, den eneste overraskelse var HE-AAC lyd, som jeg først skulle finde en codecs til...
 
Det jeg specielt ser ved en HTPC er at betragte den som et filter, der på trods af bevidst chikane fra udbyderne, trods giver den bedste mulighed for at kun udvælge de programmer man gider se (gælder tildels også en PVR-boks).
 
Det optimale som jeg ser det vil være en et Podcast lignende interface, hvor man specificere de programmer , man vil abonnere på og så kan det være mere eller mindre underordnet hvordan programmet hentes....
 
En anden ting som ikke umiddelbart løses selv med dvb-T2 er retur-kanal, så det hele kunne betragtes som et netværk og man ikke var nødsaget til at styre optagelser ud fra dato-klokkeslæt...
(upræcist)


Redigeret af avh - 19-Juni-2010 kl. 14:45
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2063
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Men hvis I nu skal være helt ærlige, hvis man i dag kunne købe et tv, som man kunne være sikker på kunne bruges, til det går i stykker af sig selv, ville I så ikke hellere undvære en boks? Det ville jeg.
Jeg forstår godt dem der er sure over, at det tv de har købt alligevel ikke kan bruges uden boks. Det er altså lidt irriterende at bruge to fjernbetjeninger.
 
Da jag købte mit Sharp (der kun har MPEG2, og inden MPEG4 dagene....), havde jeg allerede en Topfield box med 2 DVB-T tunere, og havde ingen forventning om, at jeg skulle bruge hverken tuneren i TV'et eller remoten til TV'et. Det er ikke fordi jeg har en multiremote, men jeg bruger kun fjernbetjeningen til min Topfield, hvor jeg kan klare det hele - nå nej, jeg er nødt til at supplere med en Atm Ion box, der kan håndtere Mux2, indtil jeg finder en erstatning for Topfieldboxen - men ellers klares lyd, timere, afspilning af optagelser, tekst-tv, epg og det øvrige fra boksen med een fjernbetjening!
 
... og ja, TV i køkken etc giver selvfølgelig en ekstra box, men tænk, hvis vi havde accepteret, at pc og skærm var bygget sammen, og så skulle brokke os hver gang teknikken havde udviklet sig, så vi skulle udskifte hele pakken - så kunne vi brokke os hele tiden - så accepter udviklingen!
 
For mig er problemet, at vi herhjemme er kommet på det forkerte tidspunkt hver gang.
- Vi introducerer DVB-T MPEG2 efter, at Frankrig er begyndt med DVB-T MPEG4  
- 3½ år efter skifter vi til DVB-T MPEG4 kort før DVB-T2 er en realitet
 
Nu kan effekten blive at politikerne ikke tør skifte til DVB-T2 i 2012, når det gælder MUX1 og 2....
 
miri
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2063
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

.... En anden ting som ikke umiddelbart løses selv med dvb-T2 er retur-kanal, så det hele kunne betragtes som et netværk og man ikke var nødsaget til at styre optagelser ud fra dato-klokkeslæt...
(upræcist)
Den fik jeg ikke fat iWacko
miri
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 15:58
Det ville derfor være smart, hvis producenterne af TV i dag, kunne blive enige om en slot-agtig standard til tuner delen i et TV. Men tuneren er jo nok ikke det eneste i TV'et der "bare" kan skiftes til ny standard alligevel..... udvikling er såmænd fint nok, men vores TV kører på 10. år nu, og sådan som digitaliseringen og HD kulturen udbredes, skal jeg nok regne med at skulle skifte 3 TV på de næste 10 år. Det er sgu bæ-agtigt ringe, taget priserne på gode TV i betragtning. Jeg hader boxe, men det ser jo ud til, at de bliver den umiddelbare løsning, indtil alt sendes i HD. Den nuværende lidt rodede udvikling, tager sig nok ikke en pause lige foreløbig.
Blu-ray
Film
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 16:17
#miri
Det jeg tænker på er f.eks. at IPTV udnytter en 2 vejs forbindelse, for det er et regulært netværk, til diverse online-funktioner (eks. VOD, start forfra m.v.)
Med en 2-vejs forbindelse kunne der også laves en meget bedre og præcis styring af optagelser...
 
 
Altså selv med dvb-T2, har vi stadig et envejs netværk og i princippet er det samme som det tv-net man opbyggede i 1950-erne...
 
Når jeg hænger mig meget i disse forhold, er det fordi jeg mener ud fra et forbrugersynpunkt, kunne det være enklere at at betragte det hele som et netværk, der dog var meget asynkront..
 
Altså spørgsmålet er, om det kanal-fixeret live-TV vil overleve...
(som en dvb-t2 blot vil være en fortsættelse af)
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

#miri
Det jeg tænker på er f.eks. at IPTV udnytter en 2 vejs forbindelse, for det er et regulært netværk, til diverse online-funktioner (eks. VOD, start forfra m.v.)
Med en 2-vejs forbindelse kunne der også laves en meget bedre og præcis styring af optagelser...
 
 
Altså selv med dvb-T2, har vi stadig et envejs netværk og i princippet er det samme som det tv-net man opbyggede i 1950-erne...
 
Når jeg hænger mig meget i disse forhold, er det fordi jeg mener ud fra et forbrugersynpunkt, kunne det være enklere at at betragte det hele som et netværk, der dog var meget asynkront..
 
Altså spørgsmålet er, om det kanal-fixeret live-TV vil overleve...
(som en dvb-t2 blot vil være en fortsættelse af)
Set fra et forbrugersynspunkt er det nok int nok, men hvad tror du der sker med udbyderens kanaludvalg så snart du effektivt kan sortere reklamer fra?
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 18:06
AVH, det du siger er altså en slags pay-per-view tv udsendelse butik, hvor man bestiller en bestemt udsendelse ligesom man lejer film.
Det ville helt sikkert reducere antallet af udsendelser og serier kraftigt IMHO, til gengæld ville kvaliteten måske stige. Det ville i hvert fald reducere antallet af tv-producenter.
Jeg tør ikke rigtig sige, om det ville være godt, det ville radikalt ændrer den måde vi lader os underholde på.
Så skulle man også have et uafhængigt produktionsselskab til at vise f.eks. fodbold.
 
Det største problem ved den tanke, synes jeg, er at der burde være et overordnet public service tilbud, som kan dække vigtige begivenheder, som f.eks. 11./9.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Men hvis I nu skal være helt ærlige, hvis man i dag kunne købe et tv, som man kunne være sikker på kunne bruges, til det går i stykker af sig selv, ville I så ikke hellere undvære en boks? Det ville jeg.
Jeg forstår godt dem der er sure over, at det tv de har købt alligevel ikke kan bruges uden boks. Det er altså lidt irriterende at bruge to fjernbetjeninger.
 
Da jag købte mit Sharp (der kun har MPEG2, og inden MPEG4 dagene....), havde jeg allerede en Topfield box med 2 DVB-T tunere, og havde ingen forventning om, at jeg skulle bruge hverken tuneren i TV'et eller remoten til TV'et. Det er ikke fordi jeg har en multiremote, men jeg bruger kun fjernbetjeningen til min Topfield, hvor jeg kan klare det hele - nå nej, jeg er nødt til at supplere med en Atm Ion box, der kan håndtere Mux2, indtil jeg finder en erstatning for Topfieldboxen - men ellers klares lyd, timere, afspilning af optagelser, tekst-tv, epg og det øvrige fra boksen med een fjernbetjening!
 
... og ja, TV i køkken etc giver selvfølgelig en ekstra box, men tænk, hvis vi havde accepteret, at pc og skærm var bygget sammen, og så skulle brokke os hver gang teknikken havde udviklet sig, så vi skulle udskifte hele pakken - så kunne vi brokke os hele tiden - så accepter udviklingen!
 
For mig er problemet, at vi herhjemme er kommet på det forkerte tidspunkt hver gang.
- Vi introducerer DVB-T MPEG2 efter, at Frankrig er begyndt med DVB-T MPEG4  
- 3½ år efter skifter vi til DVB-T MPEG4 kort før DVB-T2 er en realitet
 
Nu kan effekten blive at politikerne ikke tør skifte til DVB-T2 i 2012, når det gælder MUX1 og 2....
 

Et skift til DVB-T2 ville nok passe at komme i 2012, nu når Sverige er begynde at sende DVB-T2, så alle dem der har troede at de var fremtidssikker ved at købe en TV med DVB-T mpeg4 tuner, og hvem ved om det ikke komme en DVB-T3 i 2012.

Og dem med DVB-C tuner, slippe nok hele ikke, der komme vel snart DVB-C2.

Derfor ville det være en god ide at købe en løs DVB tuner boks, for det er trods alt billige at købe en løs digital tune boks til fx. 500 kr. end at købe et nyt tv til fx. 10.000 kr., bare for at få et up to date digital tuner.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 18:16
Hvis jeg skal være helt ærlig så er det mig en gåde at de endelige specifikationer for dvb-t2 og dvb-c2 i Danmark ikke er endeligt fastlagt.

Hvad værre er at der i Danmark bliver implementeret standarder der gør at man ikke kan være sikker på at importeret udstyr virker efter hensigten. Tag f.eks. HE-AAC. Mig bekendt bliver det ikke brugt andre steder en her i landet. Formålet med det er angiveligt at spare en mikroskopisk mængde båndbredde. Min indre konspirationsteoretiker siger mig at det handler om at beskytte de danske forhandlere mod konkurrence fra udlandet og give Boxer mulighed for at tjene en masse penge på at certificere TV til ulempe og udgift for forbrugerne. Hvorfor ikke vedtage en fælles europæisk standard for TV. Det ville give bedre konkurrence og større udbud for forbrugerne.

Det er uundgåeligt at dvb-t2 det kommer og hvis specifikationerne var fastlagt kunne man allerede nu begynde at sælge TV der var forberedt og som med sikkerhed ville virke i Danmark.
Desværre er det gået som det næsten altid gør i her i landet: En flok amatører tager beslutningerne og forbrugerne betaler.
Listen over mere eller mindre fejlslagne beslutninger der har kostet den danske befolkning kassen er længere end en lokumsrulle.
Som det ser ud nu fortsætter de fleste forbrugere med at købe mpeg4 og Boxergodkendte TV i den tro at de er fremtidssikre. De aner simpelthen ikke at der er noget nyt på vej og forhandlerne har ikke pligt til at oplyse dem om det, da der ikke er taget endelig beslutning om standarderne.
Man kan selvfølgelig indvende at det er folks eget ansvar at orientere sig inden køb af TV, men jeg vil garantere jer for at halvdelen af befolkningen ikke engang er klar over hvad en "tuner" er. Det er derfor min klare opfattelse at det er politikernes ansvar at sørge for at kommende standarder bliver vedtaget så hurtigt som muligt og opgraderingen ikke besværliggøres af alt for mange trin.
I min optik kunne man uden ulempe have sprunget mpeg2 helt over lige som man gjorde i Finland.

Nu da jeg selv er klar over at dvb-t2 er på vej fraråder jeg alle jeg kender at købe et nyt TV. Årsagen er at de fleste settopbokse der er i handlen er noget forfærdeligt bras. Jeg har været igennem fire forskellige dvb-t modeller til mine forældre og deres genbo. Ingen af dem har fungeret tilfredsstillende.
Jeg selv har en HD-boks fra yousee. Den fungerer nogenlunde, bortset fra tekstTV er implementeret så dårligt at det nærmest er en dårlig joke.

Jeg giver i øvrigt miri helt ret i at hovedparten af problemerne skyldes at man i Danmark altid kommer for sent i gang. Ud over de eksempler miri nævner vil jeg lige indskyde at jeg har et gammelt nummer af High Fidelity fra slutningen af firserne eller først i halvfemserne hvor i der er en artikel om DR der introducerer den danske presse for DAB. Da DAB endelig blev introduceret var det så forældet at det nærmest var ved at blive udfaset i vores nabolande. Særligt Sverige.

Min endelige vurdering er at de danske politikere endnu engang har gjort i nælderne... Hvis jeg skal være helt ærlig!


MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 19-Juni-2010 kl. 19:30
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 18:19
Politiker er slet ikke hurtig nok, hvis de skal følge det teknisk udvikling, og hvis meget god, for ellers skulle vi udskifte vores TV en gang om året, bare for at kunne se TV.

Redigeret af Startrek - 19-Juni-2010 kl. 18:22
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 18:24
En netværks struktur hindre jo ikke livetv..
Der er jo situationer, hvor dette er aktuelt....

IPTV anvender multicast, hvor det samme signal sendes til mange, så der ikke bruges unødig båndbredde...
 
2 vejs forbindelse anvendes også til interaktiv-tv,  f.eks. presh red button (engelsk tv f.eks.)
 
En netværks struktur vil kunne bruges til det hele...
 
Med hensyn til at skippe reklamer, så er der allerede en del muligheder, en HTPC løsning kan anvende comskip...
Der er vist noget med at visse PVR-bokse blokerer for at kunne skippe reklamer.
Reklamefinacieret TV har det ikke for godt (eks. TV2 giver underskud), mens f.eks. TV2 news som har sine indtægter fra abonnemter klarer sig...
Så også her kunne der tænkes at komme nye initiativer...
 
Det er ikke sikkert at tingene bliver som det er nu, bare forbedret teknisk.
Endvidere behøver vi heller ikke at holde fast gamle ting som tekst-TV, der findes bedre muligheder... (web)

DVB-t2 betyder flere kanaler i dårlig kvalitet og mangel på indhold, og så tyndt indhold, at live tv bliver utåleligt at se på i længden...


Redigeret af avh - 19-Juni-2010 kl. 19:26
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu