recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor nye skal film være før BluRay forbedrer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor nye skal film være før BluRay forbedrer?

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
AndreasDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor nye skal film være før BluRay forbedrer?
    Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 10:28

Jeg er absolut ikke fjernsyns-nørd.

Jeg mener at sålænge man kan se og  høre det der menes er det fint nok, men en af mine kammerater har det helt store set-up og er stor fortaler for jeg skifter min dvd maskine ud med en bluray nu jeg har fået mig et Full HD fjernsyn, men vil det give mening for mig?
 
De fleste film jeg synes om er lavet i perioden ca. 1940 - 1980.
Er det ikke snarere det kamera der blev brugt til at filme dem med der sætter begrænsningen fremfor mediet?
 
 
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 10:52
faktisk ikke.
 
Det kommer meget an på den måde man har arbejdet med filmen på..
 
Nogle bluray genudgivelser, er totalt nye "tryk" fra film rullerne, og renoveret, så vil Bluray give et ENORMT kvalitets løft kontra DVD.. mens andre film er en direkte DVD overførsel som er opskaleret.
 
Film rullerne giver faktisk ikke de store begræsninger, da de sagtens kan understøtte 1080p
 
Det er mine svage erfaringer, er ikke ekspert på området.
 
men har set nogle sorthvide genoptryk på mit lærred (92") og Fullhd 1080p som har været LANGT foran DVD udgivelsen.
 
men det kommer også meget an på dit tv, er det 40" og sidder du i en sofa 4 meter væk, så er det måske ikke det vilde du får ud af det større pixelcount. og den mindre komprimerede lyd
Til top
AndreasDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 11:08
Jeg sidder med et 32", som står ca. 2-3 meter væk.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 11:52
Så ligger begrænsningen jo i fremvisnings udstyret. Og du får ikke ret meget udbytte af Blu-ray.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 12:35

Selv nogle af de første James Bond fra 1963 står utrolig godt på BluRay, langt bedre end DVD filmen. Så selv gamle film har glæde af BluRAy. Der er simpelhen utrolig mange detaljer i filmen,

Det kan så godt være at du med det nuværende TV på 32 ikke ser den store forskel, men der er forskel. Min søn har et 32 på sit værelse og her er helt klart forskel fra DVD til BluRAy.
 
Man kan så også sige at i dag kan man få en kvalitets blu ray tit på tilbud for 600-800 kr, så udgiften er ikke så stor og køber man allivel film, så er det måske bedre at købe dem på bluray kontra DVD.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af AndreasDK AndreasDK skrev:

De fleste film jeg synes om er lavet i perioden ca. 1940 - 1980.

Er det ikke snarere det kamera der blev brugt til at filme dem med der sætter begrænsningen fremfor mediet?
 
 
 
Som nævnt, så kan gamle film få et dramatisk løft med blu-ray, og spørgsmålet er nærmere om dit tv kan gengive det. Det er en udbredt myte, skrøne eller hvad man skal kalde det, at film skal være nye for at man får noget ud af at udgive dem på blu-ray. Fakta er at såvel kamera som film har kunnet levere højere opløsning end blu-ray kan følge med til, siden 30'erne. Dét der er begrænsningen, er derfor ikke hverken kamera eller film, men opbevaringen - hvis der findes velbevarede kopier af den oprindelige master, kan man lave en blu-ray udgivelse der sparker seriøst bagdel. Jeg vil gå så langt som til at sige at fremvisnings-udstyr i privaten først nu er kommet op på et niveau hvor man kan gengive indholdet af film fra 30'erne og 40'erne - og her tænker jeg altså IKKE på 32" tv, der skal meget mere til. Så ja, det er dit tv der er begrænsningen, ikke alderen på filmene.
 
Prøv at få mulighed for at se Casablanca på en god projektor-opstilling. Hvis du er fan af ældre film, så vil du få en aha-oplevelse af de HELT store. Jeg giver en kasse øl hvis du ikke får gåsehud.
Til top
AndreasDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 12:57

Det overrasker mig mit fjernsyn skulle sætte en begrænsning, da jeg blev forsikret om det havde alle de tekniske ting og sager man kunne ønske sig af et fjernsyn med undtagelse af USB-HDD. Men Casablanca er faktisk en af min yndlingsfilm :-)

 
Håber seriøst der er stavefejl i de oplyste priser på BlueRay film.
Ellers står det helt fast jeg aldrig vil blive fan af dem - uanset kvaliteten.
Til top
AndreasDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 12:59
Åhh....
 
Der menes Blue Ray maskine ;-)
 
Jeg opfattede det som prisen på filmen.
 
Den eneste BlueRay maskine jeg kender til og som jeg i given fald ville købe ville være den der står på disken hos Blockbuster, som min kammerat også bruger.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 13:04
Det kommer os an på hvor godt  filmene blev taget i sin tid. Jeg er spændt op olsen-banden for balling gik ikke på kompromi med billedet. Men hvis filmrullen er slidt er det jo småt hvor meget man kan rense film
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af AndreasDK AndreasDK skrev:

Det overrasker mig mit fjernsyn skulle sætte en begrænsning, da jeg blev forsikret om det havde alle de tekniske ting og sager man kunne ønske sig af et fjernsyn med undtagelse af USB-HDD. Men Casablanca er faktisk en af min yndlingsfilm :-)

 
Håber seriøst der er stavefejl i de oplyste priser på BlueRay film.
Ellers står det helt fast jeg aldrig vil blive fan af dem - uanset kvaliteten.
Hvis det er de priser jeg oplyste på 600-800 kr. Så er det prisen for en bluray afspiller og ikke filmene. Min søn købte en Phillips til 600 og sidst der var åbnings tilbud i en Sony butik, havde de en Sony afspiller til 800 kr.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af AndreasDK AndreasDK skrev:

Det overrasker mig mit fjernsyn skulle sætte en begrænsning, da jeg blev forsikret om det havde alle de tekniske ting og sager man kunne ønske sig af et fjernsyn med undtagelse af USB-HDD. Men Casablanca er faktisk en af min yndlingsfilm :-)

 
Seriøst, du skal se den på BD i 100+". Du aner ikke hvad du går glip af.
 
Dit tv sætter en begrænsning uanset kvalitet og teknik, alene på grund af størrelsen. Men udover dét, så findes der ikke nogen 32" der er gode nok til at yde BD retfærdighed. Derfor kan dit tv sagtens være glimrende og helt up-to-date, men at gengive indholdet af en film kræver noget mere end nyeste teknik. Det kræver for det første at få det op i en ordentlig størrelse, for det andet at tv'et er sat op til rent faktisk at gengive indholdet af filmen, ikke bare være et teknik-monster.
 
Men - alt snak er overflødig, indtil du har set Casablanca på en projektor... Det vil forklare mere end tusind ord.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 13:42
På et 60'' (kalibreret, tak Otto) Pioneer ser den nu også ganske godt ud Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu