|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
EmilE ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2007 Status: Offline Point: 63 |
![]() Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 22:40 |
Brugeranmeldelse af Panasonic 42” G20E Jeg har nu haft mit 42” Panasonic G20 TV i knap en måned (svarende til ca. 250-300 timers brug), og tænkte at jeg ville give en lille anmeldelse af det fra en ”almindelig” brugers point of view. Det skal noteres at jeg på ingen måde er professionel og denne skal blot ses som et supplement til de mere professionelle anmeldelser (som eksempelvis Flatpanels’ anmeldelse). Mit sammenligningsgrundlag er mit 3 ½ år gamle 37” Toshiba WLT 68 LCD TV, som absolut er et ganske glimrende TV mht. billede og faktisk også lyd (pris ved køb ca. 15k). Se evt. anmeldelse her: http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2007/01/22/Toshiba-REGZA-37WLT68-37in-LCD-TV/p1 Yderligere kan nævnes at mit setup er en PS3 som blu-ray afspiller, Sony DVD/HDD recorder til DVD samt Samsung Selector box fra Yousee til digitalt kabel tv (inkl. HD kanaler). Indledende bemærkninger TV’et er pænt og diskret (har også en pæn fod for dem som skal have det stående). Designet er ikke ekstravagant, men personligt kan jeg rigtig godt lide at det er lidt diskret. Det er utroligt nemt at indstille både kanaler men også billede, da standard indstillingen ”THX” har et rigtig flot billede. Personligt har jeg valgt at benytte Professional 1 (hvor man kan lave lidt flere indstillinger), men har kun ændret en lille smule, da jeg fandt at den hvide var en anelse til den lyserøde side i THX indstillingen. Billede Billedet har rigtig flotte naturlige farver og en, synes jeg, super god dybde i billedet. Det giver også en rigtig flot stjernehimmel (sort himmel med hvide stjerner) med et godt sort niveau som er helt jævn over hele skærmen. Disse er væsentlige forbedringer ift. mit gamle TV. Det håndterer også sport rigtig pænt synes jeg (uden at man er nødt til at sætte nogen billedhjælp til). Betragtningsvinklerne kan man ikke udsætte noget. De var glimrende på mit gamle TV, men er endnu bedre på G20. Det er næsten ligegyldigt hvilken vinkel man ser fra så er der meget lidt ændring i billedet. IFC
(Intelligent Frame Creation - 600Hz funktion) Jeg er ret skuffet over G20’s IFC funktion. På mit Toshiba TV havde jeg altid 100Hz motion forbedrings funktion til, da jeg ikke fandt at den manipulerede billedet, men til gengæld mindskede uro/hak i billedet ved panoreringer osv. på materiale som ikke her helt smooth. IFC benytter jeg mig til gengæld meget sjældent af. IFC er godt nok mere ”effektiv” end 100 Hz funktionen i mit Toshiba, men det er på bekostning af at billedet ser ”kunstigt” ud, sådan lidt Mickey Mouse effekt samtidig med at jeg finder at IFC skaber kunstige ting i billedet ved hurtige bevægelser. Resultatet er efter min mening et kunstigt udseende billede. Specielt 24p Smooth Film bryder jeg mig ikke ret meget om. Jeg er dog overrasket over at billedet ”hakker” så meget ved blu-ray afspilning (24p u. smooth film). Jeg havde nok forventet et mere glidende billede. Farveovergang Jeg er meget begejstret for TV’ets naturlige farver og dybde i billedet. Tilgengæld er jeg utroligt skuffet over så meget posterization og color banding som der er i billedet. Det underlige er at de første 3-4 uger (ca. 200 timer) havde jeg ingen/meget få problemer med posterization. Jeg kan dog ikke 100 procent afvise at det er fordi jeg ikke lagde mærke til det i starten og da jeg først har set det lægger mere mærke til det. Det mest irriterende er at hudtoner posterizerer, hvilket får mennesker til at se kunstige ud. Det er specielt når noget ikke er i fokus eller ved bevægelse/panoreringer, og i høj grad ved hudtoner. Der er dog ligeledes problemer ved farveovergang fra lys til mørk (f.eks. ved lamper, billygter i tåge, glidende overgange, etc.). Det er uanset om jeg ser TV gennem Yousee Selector box, TV’ets egen tuner, alm. DVD eller Blu-ray. Det skal dog siges at det er ikke så slemt ved blu-ray, men det burde efter min mening ikke være et problem ved blu-ray og kun et lille problem ved andet materiale! Indstillingsmuligheder Der er rigtig gode indstillingsmuligheder på billedsiden med både mulighed for indstilling af hvidbalance, farvebalance og gamma. Til gengæld mangler jeg muligheder for at indstille aspect ratio. På mit gamle TV var der ud over zoom muligheder også en funktion som hed Superlive. Denne var en blanding af stretch og zoom således at man ved 4:3 indhold kunne få fuldskærmsbillede uden at det skærer halvdelen af billedet eller manipulerer billedet for meget. Den kunne jeg godt bruge på G20, specielt når man samtidig skal undgå at have sorte bjælker i siden alt for længe ad gangen for at undgå burn-in problemer. Jeg mangler ligeledes en mulighed for at flytte billedet op, ned, til højre og til venstre. Det er især hvis man ser en 16:9 film hvor de er så smarte at sætte teksterne i den sorte bjælke, således at man misser underteksten. Her ville det være en stor fordel at kunne flytte billedet lidt op hvilket jeg kunne på mit gamle TV. Lyd Lyden er ikke imponerende, men det er de færreste fladskærme som har god lyd. Jeg har hørt både bedre men absolut også dårligere lyd i et fladskærms TV. Til alm. tv kiggeri (nyhederne, sport o.l.) er lyden ganske fin. Til film og musik er den ikke fantastisk og her vil jeg anbefale ekstern lyd. Personligt har jeg TV’et sat til mit stereoanlæg som giver en ok lyd. Afsluttende bemærkninger Det skal nævnes at jeg endnu ikke har forsøgt mig med nogle af de specielle features G20 har (HDD recording, internet, etc.). Jeg har ikke problemer med hverken floating black levels, ej heller med buzz lyd som nogle har klaget over (det skal dog her siges at jeg endnu ikke har fået hængt TV’et op). Jeg synes G20 har et fantastisk billede, med både god dybde og flotte detaljer i både lyse og mørke scener samt en rigtig god dybde i billedet. Men jeg må dog erkende at jeg er skuffet over den megen banding/posterization. Til forskel fra unaturlige farver, som man næsten skræmmende meget kan vænne sig til og ikke lægge mærke til, så synes jeg at det er meget svært at vænne sig til banding og posterization. Tværtimod kommer man let til at sidde og kigge efter det, og derved lægger man bare mærke til endnu mere. Men hvis posterization ikke er noget man finder generende så vil jeg sige at man får et rigtig godt TV for pengene. Pros · Rigtig god dybde i billedet · Naturlige farver · Godt sortniveau · God til at håndtere sport uden IFC · Meget behageligt at se på om aftenen · Rigtig godt ”out of the box” billede med ingen eller meget begrænset indstilling nødvendig (THX/professionel profil) · Rigtig gode betragtningsvinkler Cons · Banding/Posterization. Dette trækker desværre en del ned! · Intelligent Frame Creation (IFC) · Lidt flimren nogle gange ved lyse farver (dog genere det mig ikke rigtigt) · Blå skærm når jeg skifter tilbage på HDMI 1 hvor min yousee selector er sat til, hvor jeg så er nødt til enten at slukke og tænde TV’et eller selectoren. · Dårligere end LCD til brug midt på dagen når det solrigt vejr (dog ikke kritisk) · Manglende aspect ratio indstillinger Jeg håber at ovenstående ”anmeldelse” kan være til hjælp for folk som overvejer at købe et Panasonic G20 TV. Opdatering d. 26/10-2010
Redigeret af EmilE - 26-Oktober-2010 kl. 20:42 |
|
![]() |
|
kskruger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3498 |
![]() |
Rigtig god brugeranmeldels du har fået lavet
![]() Du skriver du bruger YouSee boksen, men har du prøvet den indbygget DVB-C tuner?
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak :-). Ja jeg har også anvendt DVB-C tuneren og den fungerer umiddelbart fint. Men har samme issues som ved brug af yousee selector.
|
|
![]() |
|
vasif ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1773 |
![]() |
Hel fin anmeldelse. Men skærmen er efterhånden debatteret og analyseret på alle leder og kanter på mange fora rundt omring på nettet, dog får du flere fine ting med i anmeldelsen, som giver lidt substans.
|
|
![]() |
|
erling1000 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Juli-2008 Status: Offline Point: 148 |
![]() |
Banding / Posterization...
Har for første gang lagt mærke til det i dag. Synes slet ikke at kunne genkende det som du nævner.
Men i filmen på DR her til aften var den der: "The Bone Collector" - når Angelina Jolie går rundt nede i de mørke kældre og flasher (I wish
![]() Gad vide om der er en indstilling der er forskellig - jeg har ikke indstillet meget - har endnu ikke åbnet prof. modes.
mvh. Redigeret af erling1000 - 16-Oktober-2010 kl. 01:05 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19650 |
![]() |
Vær opmærksom på at det godt kan være dit kildemateriale der er sådan. Altså signalet der kommer frem til fjernsynet. Klaus |
|
![]() |
|
![]() |
Posterization må jeg indrømme svinger meget med kilden. Der er ikke noget ved Blu-Ray, kun noget banding (hvilket dog også kan være lidt generende, men ikke i samme grad). Men jeg lagde bl.a. mærke til det da jeg så Borgen på DR HD, hvor den posterizerede nogle hudtoner. Har også lagt mærke til det på tv3's kanaler, men her undrer det mig mindre, da viasat ikke just er kendt for kvalitet, men det undrede mig ved DR HD udsendelse. Men dog har jeg intet på det gamle TV, så det må være en kombination af kilden og TV'et. Hvordan synes du/I mht. hakken i billedet? Bl.a. når jeg ser Borgen på DR HD men også ved flere andre udsendelser bliver hakken (i bl.a. panoreringer) meget mere tydelige på G20 end mit gamle (alle enhancements slået fra på begge TV). Kan dog ikke helt finde ud af om det er fordi det blot er tydeligere på et 42" TV som måske blot fremviser kilden tættere på hvad den i virkeligheden er, eller om det er fordi G20 er dårligere til at håndtere panoreringer etc.. Og det er sådan set næsten ligegyldigt kildematerialet, Blu-Ray, DVD, TV (dog er nogen TV udsendelser 100% uden hak i panoreringer).
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
erling1000 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Juli-2008 Status: Offline Point: 148 |
![]() |
OK, så... kender ikke helt forskellen på banding og posterization det er vel 2 sider af samme sag? Nå, men det var da i øvrigt også mest udtalt (vedr. ovennævnte film) på DR1 i forhold til DR HD, synes jeg, de var samsendt fandt jeg ud af efter længere tid, og den sidste del af filmen som sås på DR HD var det ikke så let at se.
Redigeret af erling1000 - 16-Oktober-2010 kl. 23:20 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
Jamen det er da klart hvis du har set SD kvalitet, men det er også på HD kanalen selvom det ikke er så slemt.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja, du har sikkert ret. Det er nok bare farven som har en anden lyd. Men det jeg mener med posterization er når eksempelvis ansigter ser sådan computer agtige ud fordi hudtonerne ikke bliver fanget jævnt (det ligner nærmest der er lavet en udjævning i et billedbehandlingsprogram., mens det jeg kalder banding er når der er "linier" i (ellers jævne) farveovergange (som eksempelvis ved en lommelygte etc.). Men nej, det er ikke noget som hele tiden er et problem, og det er nogle kanaler som er klart værst mht. det med ansigtstoner. Det som jeg refererer til som banding generer mig ikke det helt store, omend det da i nogle situationer kan være lidt irriterende. Det er klart når det er hudtoner, da det får mennesker til at se så kunstige/computer animerede ud.
|
|
![]() |
|
![]() |
*Lige et par tilføjelser/rettelser. - Da jeg i går så Harry Potter and the Half Blood Prince (som er en meget mørk/dyster film) oplevede jeg for første gang floating blacks :-(. Det skete flere gange i filmen, men det er lidt mystisk, for der er ikke noget at se på bjælker etc. når en scene skifter fra mørk til lys og vice versa. Det er i mørke scener at der nogle gange at hele billedet bliver lysere. Jeg fandt ikke noget mønster i det. - Jeg har nu haft sammenlignet med mit gamle (med 100Hz funktionen SLÅET fra på mit Toshiba) ift. tydelighed af "hakken" i billedet. Jeg må sige at det skuffer mig meget at mit gamle LCD TV (uden nogen enhancements) håndterer billeder som ikke er helt smooth en del bedre end mit G20! Det er uanset om det så er TV udsendelser, Film på TV, Film på DVD eller Film på Blu-Ray. Det er både panoreringer og når mennesker bevæger sig at hak er tydeligere på mit G20! Og det er IKKE blot fordi mit LCD kun er 37" vs 42" G20. Og det gør en stor forskel, for hvor jeg på det gamle TV aldrig har bemærket/været generet af hak i billedet, så er det ret tydeligt på mit G20. Det undrer mig at der ikke er tilsyneladende ikke er andre herinde eller i diverse tests som er generet af dette! Og IFC funktionen er ELENDIG, hvis man spørger mig! Jeg har nogle gange tænkt at så kunne jeg prøve at slå den til. Men men, det som sker er at der totalt meget kommer Mickey Mouse effekt (billedet ligner det kører en lille smule fast forward) SAMTIDIG med at der er mange tydelige artefakter i billedet ved bevægelser (slør/let hakken). Jeg bryder mig absolut ikke om denne funktion! Jeg bruger den derfor kun yderst sjældent. Så når mit Toshiba rent faktisk har en 100 Hz funktion som fungerer (ingen uheldige bivirkninger) så er der pludselig stor forskel ift. G20. Dette må jeg indrømme at jeg næppe havde troet. - Jeg har fået hængt TV'et op, og stadigvæk har jeg ikke nogen problemer med buzz. Jeg kan godt høre det hvis jeg slår lyden fra, men det er slet ikke generende (og jeg er ellers tenderende til krakilsk hvad angår støj!). Så ironisk nok så er det som jeg var mest bekymret for, nærmest det eneste som ikke er et problem.
Redigeret af EmilE - 26-Oktober-2010 kl. 20:39 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |