recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby TrueHD fra PS3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDolby TrueHD fra PS3

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
-PP- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby TrueHD fra PS3
    Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 23:27

Hej

Har en PS3 og er på udkig efter ny forstærker. Men efter at have læst lidt rundt i forummet om PCM, bitstream, dekodning og komprimering og andre fine udtryk er jeg blevet noget forvirret:-/

Kan det overhovedet betale sig at kigge efter en forstærker der understøtter Dolby TrueHD(fx Onkyo605). Eller kan det alligevel ikke arbejde sammen så jeg får noget HD lyd?

 



Redigeret af -PP- - 01-Oktober-2007 kl. 23:35
Til top
argiex Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 08:06
Hej.

Som det er nu er der vist ikke mange blu-ray udgivelser med de nye lyd formater endnu, men derfor ville jeg helt sikkert stadig købe en forstærker der understøtter dem.

Jeg har selv en Denon 3806 og den kan bruge PCM fra PS3, det lyder virkeligt overbevisende.

Specielt de nye Onkyo forstærkere får meget god kritik, men jeg ved ikke om de accepterer PCM ind fra PS3´en.



Redigeret af argiex - 02-Oktober-2007 kl. 08:15
Denon 3806 7.1 receiver
Pi7 front, center højttaler
Coral CX-5 baghøjttaler
Optoma HD72i projektor
Toshiba HD-EP35 HD-DVD
PS3 Bluray
Xbox360
Nintendo Wii
Til top
-PP- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 09:50
Nu er jeg ikke helt med. Denon 3806 understøtter da ikke de nye lydformater - eller gør den?
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 11:17
Denen 3806 har en 7,1 lydindgang (ved ikke hvad sådan en hedder), så hvis afspilleren kan decode HD lyd, så kan recieveren sagtens tage den over PCM!

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
-PP- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 14:33

Så vidt jeg ved kan PS3'eren ikke decode TrueHD( ret mig hvis jeg tager fejl) og kan jo "kun" sende ud fra HDMI og Optisk.

En 7.1 indgang, er det ikke en analog indgang hvor kanal har sit eget stik??

Og hvad er PCM helt præcist?

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 14:38
Jeg ved ikke om PS3 kan decode TrueHD.
Jo, en 7.1 lydingang (eller hvad den nu hedder), er en indgang hvor hver kanal har et phonostik.

PCM er en kodning som afspilleren laver, så lydsporet bliver lettere at transportere, og bliver lettere at håndterer. Sådan har jeg i hvert fald forstået det, ret mig hvis jeg tager fejl!

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
argiex Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 07:27
3806 tager lyden via HDMI fra PS3 og det gør den i PCM formatet.
Altså er det et digitalt multi kanals signal der kommer ind, og ikke et analogt der rigtigt nok skal via 7.1 indgangen.

PCM er et ukomprimeret signal og det ligger direkte på de blu-ray film der er på markedet nu, du vælger det simpelt bare i menuen på disken.

Så selvom PS3´eren ikke kan dekode TrueHD (endnu), kan du sagtens få HD lyd ud fra via PCM.
Denon 3806 7.1 receiver
Pi7 front, center højttaler
Coral CX-5 baghøjttaler
Optoma HD72i projektor
Toshiba HD-EP35 HD-DVD
PS3 Bluray
Xbox360
Nintendo Wii
Til top
Kruse, TC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 11:06

Oprindeligt skrevet af argiex argiex skrev:

3806 tager lyden via HDMI fra PS3 og det gør den i PCM formatet.
Altså er det et digitalt multi kanals signal der kommer ind, og ikke et analogt der rigtigt nok skal via 7.1 indgangen.

PCM er et ukomprimeret signal og det ligger direkte på de blu-ray film der er på markedet nu, du vælger det simpelt bare i menuen på disken.

Så selvom PS3´eren ikke kan dekode TrueHD (endnu), kan du sagtens få HD lyd ud fra via PCM.

Lige en tilføjelse til det - PS 3 kan ganske rigtigt sende lyden ud via HDMI afkodet. Min erfaring siger mig dog at man bør vælge "bitstream" i opsætningen af HDMI udgangen på sin PS3'er. Det er langt fra alle Bluray titler der har de nye lydspor. Jeg legede lidt med opsætningen hos en kunde for nogle uger siden. Han brugte sin PS3 som DVD afspiller hvilket fungerer ret fint set ifht. prisen på "dyret". Hans Marantz SR 8001 receiver understøtter PCM lyd via HDMI tilslutningen. Hvis hans PS3 var sat til "PCM" i opsætningen af HDMI udgangen så dekodede hans PS3'er alt, også standard DVD'er, hvad enten det var Dolby Digital eller DTS. Nu var det så bare sådan at dekodningen i PS3'eren faktisk lyder en anelse dårligere ifht. dekodningen i eksempelvis SR 8001. Derfor var "bitstream" den bedste løsning for ham. Bluray titler med ukomprimeret PCM lydspor fungerede stadig som det skulle.

Vil man derimod være helt sikker på altid at få det optimale ud af lyden er det selvfølgelig bedre at være "safe than sorry", og købe sig en surround receiver med hele balladen indbygget. Det er bare vigtigt at forstå at fremtiden som den ser ud nu, vil dekodningen komme til at foregå i afspilleren fremover. Alligevel vælter det frem med nye receivere i øjeblikket med de nye lydformater integreret. Jeg synes bare at det er vigtigt at gøre opmærksom på for de folk der allerede har investeret i ny surroundreceiver inden for det sidste års tid eller to at man ikke nødvendigvis har købt "katten i sækken", men derimod stadig er uptodate mht. nye lydformater, sålænge at receiveren har en HDMI tilslutning.

    



Redigeret af Kruse, TC - 04-Oktober-2007 kl. 11:07
Venlig hilsen

Søren Kruse
Tape Connection, Århus
http://www.tapeconnection.dk
Til top
tvillumsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 11:21

Jeg er også på udkik efter en ny forstærker, men jeg vil ikke bruge den som HDMI switch, så kan man overfører PCM lyden via et Digital - Optisk kabal fra PS3'en??

Pioneer 427XA
Pioneer DVR-545H-S
Pioneer HTZ-7
Sonos
PS3 Slim - Wii
WD TV Live
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 11:26
Ja, mon ikke man kan det!??

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Kruse, TC Kruse, TC skrev:

 Jeg synes bare at det er vigtigt at gøre opmærksom på for de folk der allerede har investeret i ny surroundreceiver inden for det sidste års tid eller to at man ikke nødvendigvis har købt "katten i sækken", men derimod stadig er uptodate mht. nye lydformater, sålænge at receiveren har en HDMI tilslutning.

Det afhænger jo også meget af afspillerne. Hvis de kan sende forskellige transportsstreams, f.eks ligesom PS3, så har man jo en fleksibel løsning i sådan en afspiller og evt. en receiver som også kan afkode signalet.

Jeg ville altid foretrække at lade min receiver afkode signalet. Det er måske forkert, men det er sagt ud fra, at min erfaring siger mig, at der oftest er gjort mere ud af lyden i en receiver, fremfor i afspilleren, som af een eller anden årsag oftest fokuser på HDMI forbindelsen til et tv, hvor eksempelvis DD 5.1 eller TrueHD er fløjthammerende ligegyldigt. Ingen kan høre forskel alligevel, og dernæst er det typisk en fladskærm med dertilhørende ekstrem elendig lyd.

Derfor - smid alt hvad du kan af lyd signaler til receiveren, og lad den om at få lyden ud i dine højtalere. Det kan næsten kun gå galt, hvis man har valgt at investere i udstyr der ikke lever op til forventningerne (Læs - noget billigt bras) 

 

Til top
-PP- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 15:52
Så "HD-lyd" kræver ikke nødvendigvis DolbyTrueHD (eller DTSHD) men blot et ukomprimeret PCM signal over HDMI?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu