recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp søges til optimale tilslutninger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp søges til optimale tilslutninger

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T Nielsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-September-2005
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp søges til optimale tilslutninger
    Sendt: 05-November-2005 kl. 10:51

Hejsa

Er der nogen der kan fortælle mig hvilke tilslutninger der giver den bedste lyd og billede kvalitet.

Jeg har bestilt et loewe individual fladskærm. (Som de endnu ikke har kunnet give mig leveringstid på)

Jeg har en Sony Dvd recorder HX910, og Philips canaldigital reciver.

Mit bud er:

Scart mellem Reciver og dvd. Scart mellem Reciver og Tv.

Så er jeg lidt i tvivl hvad der er bedst.  Scart mellem dvd og tv, eller s-video mellem Dvd og Tv.

Hvis der er nogen der har idér til tilslutning, vil jeg være meget taknemlig.

Mvh

Thorkild

 

PS, Jeg er helt klar over at kvaliteten på kablerne er afgørende, så de bliver købt i god kvalitet.



Redigeret af T Nielsen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 11:20

 

 Kør alle forbindelser med RGB, er der Component på Recorder, så brug denne. På Sony skulle der vist være gennemsløjfning af signal fra f.eks satbox. Så kabel fra Satbox til Recorder og derfra til TV. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 11:27

Hej Thorkild.

SCART mellem receiver og DVD er fint. Brug RGB-signal.

Mellem TV og recorder:

Din manual til din Sony skriver en del på side 14. For bedst muligt billede er A via SCART og med RGB udmærket, men D er nok endnu bedre: Komponent-kabler og evt. progressive. Det kunne du overveje.

C = S-video har ikke samme detaljegengivelse, da farverne ikke føres til skærmen hver for sig som i A og D. Og s-video signal i SCART kabler er heller ikke bedre end via S-videokabel.

Det værste er alm. videosignal, composite - undgå det uanset kabeltype.

Jeg håber, din fladskærm dukker op inden længe.

 

 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 11:29

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

På Sony skulle der vist være gennemsløjfning af signal fra f.eks satbox.  

Det kan jeg bekræfte - og den virker også med recorderen i standby.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
T Nielsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-September-2005
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 11:59

Mange tak for rådene.

Min reciver har 2 scart stik. En til TV og en til Video.

Kunne det ikke være en fordel at køre direkte via scart til tv når man bare vil se sat.  Dvs. undgå sony dvd.

Og så også have en scart stik fra reciver til DVD, og derfra via komponent stik til tv

Mvh

Thorkild

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 12:13

Hej igen og velbekomme fra mig.

Din idé er god, men sender din receiver kun RGB på et stik (det gør min, der dog er en Selector), er der ikke vundet noget ved det m.h.t. kvalitet. Sonys RGB-gennemsløfning er ret god og støjfri givet gode kabler.

Skal recorderen slukkes helt ind imellem og/eller kan du hente 2xRGB ud af din sat box er dit forslag derimod rigtig godt. Kortest mulige analoge signalveje er altid at foretrække.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
T Nielsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-September-2005
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 12:30

Hvor er det rart at kunne få råd fra noget..  Så man ikke laver nogle trælse fejl

Jeg er ikke helt med..  

Min reciver har 2 scart udgange + 2 phono til lyd ud.

Derfor har den vist ikke RGB eller ??

 

Mvh

Thorkild

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af T Nielsen T Nielsen skrev:

Min reciver har 2 scart udgange + 2 phono til lyd ud.

Derfor har den vist ikke RGB eller ??

Det kan du ikke slutte.

SCART er en kabel- og stiktype, ikke en videosignaltype. (Derfor mit "og" i mit 11:27 svar)

SCART tilslutninger kan nemlig indtilles til at overføre video på op til tre måder, og du skal jo have den optimale.  

  • RGB er bedst og det har alle sat boxe mig bekendt på mindst et SCART stik. 
  • S-video (kan også være benævnt S-VHS) er næstbedst og
  • "video"/composite er værst - uskarpt og kontrastfattigt. 

Se i receiverens manual og menu for detaljer om opsætning af SCART-udgang(e).

Lyd går i øvrigt også via SCART, så de to phonostik er mere til lydanlæg end til video/recorder/TV.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Klaus2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2005
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2005 kl. 01:13

Jeg har det samme spørgsmål og har kigget i min recievers manual.

Recieveren er en Nokia Digital Reciever 9321S men jeg syntes ikke jeg kan udlede far manualen om den kører med RGB over scart-udgangen.

Der står følgende:

TV-Scart:

Connector/interfaces: According to IEC 807-9, female

Output: In standby or VCR-Pin8 high: loop from VCR-Scart

Pin8: 6V: 16:9. 12V 4:3

VCR-Scart:

Connector/interfaces: According to IEC 807-9, female

Y/C-Output Y:Pin19. C:Pin15 (for Super-VHS)

Hvad kan jeg udlede af dette???

På forhånd tak

Mvh. Klaus

 

 



Redigeret af Klaus2
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2005 kl. 02:17

Hej Klaus og velkommen hid.

Go' idé at se i manualen.

De data, du har postet, fortæller desværre ikke om RGB eller ej. Jeg prøvede at søge lidt på din Nokia ved at paste det, du havde skrevet ind i Google - det hjælper at bytte om på i og e, for receiver er korrekt. Der var dog ikke umiddelbart noget mere konkret.

Til gengæld skriver du om SCART-udgangen - som om der kun var en. Dataene fortæller, at der er to.

Den til TV har >99% sikkert RGB.
Den anden, VCR-SCART, som både er en ind- og udgang, har næppe.

TV'et (via OSD ikon eller tekst, der indikerer RGB) eller dine øjne kan sikkert også fortælle dig svaret.

Jeg antager nu, du også har en Sony recorder.

Du kan se forskel, især hvis du på recorderen har prøvet at stille om mellem RGB og alm. "video" på linie 1 til TV'et ved visning af skarpt billede fra en go' DVD, prøvebillede eller blot en menu.

Se evt. også her, hvor der ganske heftigt blev debatteret om det for nyligt.

Jeg foreslår, at du sætter Nokia'ens TV-SCART til linie 3 på recorderen og kører RGB. Sony'en skal have netstrøm, men bruger ikke meget i stand by og sløjfer som tidl. omtalt RGB igennem. Vil du optage fra Nokia'en, vælges linie 3 v.h.a. input select.

VCR-SCART på Nokia'en kan du lade være at bruge eller bruge til VHS eller noget andet, der ikke kræver topkvalitet.

Håber, du kan bruge svaret. Skriv evt. igen.

 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Klaus2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2005
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2005 kl. 02:54

Hej Carser og tak for din velkomsthilsen og udførlige forklaring som jeg liiiiige måtte tygge mig igennem et par gange, jeg er jo bare en alm. dødelig

Allerførst, nej jeg har ingen Sony recorder men en Panasonic DMR-E50 og ja det er da rigtigt at der er to Scart-stik men det skrev jeg jo også TV-Scart og VCR-Scart.

Jeg kan se i manualen til recorderen at den også sløjfer et evt. RGB-signal igennem.

Der står at hvis jeg tilslutter TV´et til AV1 og recieveren til AV2 at så kan TV´et modtage RGB-signaler fra recieveren igennem AV2 selvfølgelig forudsat at recieveren sender et RGB-signal.

Men betyder det at jeg ikke behøver et Scart stik fra recieveren og direkte til TV´et ? Eller er det en dårlig idé ?

Jeg har lige prøvet at sætte recieverens ind og udgange til RGB men så ser billedet meget mærkeligt ud. Men det kan være at kablerne ikke er fuldt monterede som er årsagen ?

Jeg har lige bestilt nogle i en god kvalitet fra AV-Connection.

Bortset far alt det er jeg i fuldstændig i vildrede om hvilke kabler jeg ska bruge for at få den bedste kvalitet ud af mit nye TV.

Udover de før nævnte ting Nokia Reciever, Panasonic recorder er der også et JVC Surround anlæg med DVD-afspiller der også skal tilsluttes.

Det hele kører da nu, men jeg ved jo ikke om det er den rigtige og bedste måde. Jeg syntes det er en ren jungle med alle de stik-muligheder og prioriteten af dem i forhold til de forskellige apperater.

Men forløbig tak.

Mvh. Klaus

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2005 kl. 03:12

Hej igen,

Nu lidt kortere fordi jeg snart må i seng og du ikke har en Sony... 

AV2 på din Pana' må svare til linie 3 på en Sony.

Men betyder det at jeg ikke behøver et Scart stik fra recieveren og direkte til TV´et ? Eller er det en dårlig idé ?

Se venligst, hvad jeg svarede Thorkild på det samme tidligere i tråden.

Jeg har lige prøvet at sætte recieverens ind og udgange til RGB men så ser billedet meget mærkeligt ud. Men det kan være at kablerne ikke er fuldt monterede som er årsagen ?

Kablerne skal være fuldt monterede. Og "mærkeligt" kan jo være så meget...  Så tjek det med de nye kabler, du får. RGB er ikke mærkeligt at se på. Det er bare overførsel af TV-grundfarver uden sammenblanding.

Læs evt. også i denne tråd http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7626

Og surf evt. ind på http://av-connection.com/Functions/ConnectionWizard.asp m.h.t. resten.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu