|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
Thomas K ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2010 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 461 |
![]() Sendt: 05-Maj-2010 kl. 11:19 |
||||
Da der har været en del spørgsmål omkring hvordan man bygger sin egen server, tænkte jeg at folk kunne dele deres erfaringer, så vi ikke allesammen skal opfinde den dybe tallerken(Det er jo ikke billigt legetøj).
Jeg håber selvfølgeligt at i vil bakke op om denne ide.
Jeg havde forestillet mig, at man som minimun beskrev nedenstående:
Jeg håber at en sådan tråd kan være med til at udbrede lysten til at bygge egne server/TV-Server/HTPC løsninger, og at i selvfølgeligt vil bakke om om det. Edit: Pkt. 8 tilføjet. Strandvaskerens ide. TakRedigeret af Cruzz - 15-Maj-2010 kl. 12:23 |
|||||
![]() |
|||||
Thomas K ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2010 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 461 |
![]() |
||||
Min egen server ser ud som følger:
Redigeret af Cruzz - 05-Maj-2010 kl. 11:26 |
|||||
![]() |
|||||
xeon ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 182 |
![]() |
||||
Jeg har netop skiftet min Synology 207+ ud med en hjemmebygget NAS. Målet var at lave en hjemmebygget NAS med +2 diske og så lavt strømforbrug så muligt.
1: Alle mine cd'er er rippet og lagt på, samt DVD'er og billeder. Derudover tager jeg backup af clienterne. Min HTPC optager også direkte til boksen. 2: Her er specs Motherboard: Intel D510MO Ram: 2x2GB Corsair DDR2 Harddiske: 1 x 120GB 2.5" til OS. 5 x Seagate 750GB i raid5 til data. Controller: Promise TX4310, bruges som almindelig sata-controller. Raid-performance på den controller er virkelig ringe, så jeg bruger Windows softwareraid. Kabinet: Fractal Design Array Ekstra netkort: Belkin USB-adapter USB-disk til backup 3: Software: Windows 2008 R2, Filezilla FTP-server, Cobian Backup 10, VMware Workstation 4: VMware workstation kører 2 virtuelle maskiner, den ene en linux-server jeg bruger til webserver. Den anden PFsense, en opensourcerouter. Ellers bare filesharing og FTP. 5: Vi kan nok snige os op på 2 :) 6: Flere netkort ;) 7: SSD til OS/virtuelle maskiner, PicoPSU for endnu lavere strømforbrug. Billeder her: http://gallery.0wnz.dk/public/IT/d510mo/Array/ Redigeret af xeon - 06-Maj-2010 kl. 10:37 |
|||||
![]() |
|||||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
||||
Min hjemmebyggede server ( med stor hjælp fra recodere til at finde dele, så tak )
Bundkort : SuperMicro I-ICH9R - X7SPA-HF PSU : Fortron Source (FSP) ATX 250W 80PLUS CE Diske til Hot-Swap: RaidSonic ICY BOX IB-555SSK Kabinet : Cooler Master Elite 334 Blæser : Var faktisk ikke nødvendig alligevel, der er fra PSU og ICY BOX´en RAM : Kingstom Valueram 2 GB SO DIMM 200-pin DDR2 667 MHz / PC2-5300 CL5 DVD drev : Havde et liggende herhjemme Billeder her og her Jeg har installeret Windows Home Server på den, som jeg synes kører rigtig godt SKal lige siges at strømnivniveau ligger på 30 watt med 1 disk i den, jeg vil godt teste igen når jeg hår alle 5 diske i. Og så teste når den står i idle og ved max belastning. Blæserne fra psu og ICY BOX´en kunne godt skiftes ud med nogle der måske var lidt mere lydløse, men kan sagtens leve med den som den er. Redigeret af Treated - 15-Maj-2010 kl. 09:22 |
|||||
![]() |
|||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
||||
Så fik jeg også bygget mig en NAS.
1) Skal bruges primært til at opbevare videoer og musik. 2) Hardwaren er: Bundkort: Supermicro X7SPA-HF, Atom D510 cpu og en bunke sata porte. http://www.supermicro.com/products/motherboard/ATOM/ICH9/X7SPA.cfm?typ=H&IPMI=Y Kabinet: Fractal Array, nydelig, relativt kompakt kasse med plads til et mini-itx bundkort, 6 stk 3½" diske og 1 stk 2½ disk. Kommer med en indbygget psu der er dejligt støjsvag. http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=39 RAM: 2 stk 2GB 200 pins. http://getmore.dk/detalje-side.aspx?CategoryID=&SubCategoryID=&ProductGuid=VSA4GSDSKIT667C4 Datadisk: Indtil videre kun 1 stk Seagate 1.5TB, jeg regner med at købe ind efterhånden som behovet opstår (og priserne falder ![]() Disk til OS: Ældre 500GB Seagate jeg havde liggende, det er ikke planen at jeg vil lægge data på den. 3) Software: Ubuntu Server 10.04. Det har ry for at være både hurtigt og stabilt. Jeg har valgt at begrænse installationen til en ren NAS funktion baseret på Samba. 4) Konfigurérbar gennem Webmin som er et webinterface til serverens funktioner. 5) Antal brugere: Pt kun mig. 6) Jeg er stadig kun i testfasen, jeg skal have pillet ved parametre og hastighesoptimeret den, lige nu er det en ret default installation. 7) Endnu ingen planer om opgradering bortset fra at fylde flere diske i efterhånden som behovet opstår. 8) Hastighed: Kopierede en 6,4GB videofil fra min win xp maskine til NAS'en på 2m15s. Jeg genstartede NAS'en for at nustille evt. cache i memory og kopierede filen fra NAS til win xp maskinen på 2m32s. Det giver ca. 45-50 MByte/sek. Generelt: Dejligt støjsvag NAS. Kabinetblæser og PSU blæser siger stortset intet bortset fra man kan høre en smule luft blive flyttet. Den ene af harddiskene laver dog en lille smule vibration der kunne høres mens den stod her på bordet ved siden af mig. Jeg stillede den på en rest gulvtæppe og nu hører jeg kun lidt luft der bliver flyttet og en ganske svag lyd af diskene der snurrer når jeg stikker hovedet tæt på. Den har stået mig i ca. 3200,- uden disk, til gengæld har jeg en NAS der kan rumme 6 diske og udvides med alverdens funktioner hvis jeg skulle få lyst. 45-50 MB/s på en enkelt disk uden raid og inden optimering synes jeg også er helt anstændigt - der er et hav af parametre jeg kan rode med, så lur mig om ikke det kan blive hurtigere.. |
|||||
![]() |
|||||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||||
Super spænnende med dit setup, Strandvasker. Jeg påtænker selv at skulle købe en NAS, men jeg ved ikke hvor man får mest for pengene - byg selv eller en fra Synology? Jeg vil meget gerne hvis man kunne bygge en server som bruger lidt i strøm, kan sættes op til at gå i dvale på bestemte tidspunkter (som en tidsplan) og kan tilgås/vækkes remotely. Fx. at kunne starte serveren op via netværket fra arbejde, hjemme hos min far eller lign. Altså, så man kan tænde den når man har brug for det.
Jeg har tænkt mig at den skal bruges til at streame til en PCH-A200, tage backup (som en slags iso fil) af alt som er på pc'(erne)en, så jeg hurtigt kan sætte en ny harddisk i og være oppe og køre igen. Jovist burde DIY løsningen give øretæver, men kræver det den store uddannelse at sætte den op? - jeg er ikke vant til at rode med netværk, så jeg skal i lære uanset om jeg køber en færdig løsning eller en byg selv. Jeg kunne ikke lige se en tråd hvor det var mere passende at spørge, så jeg håber det er iorden at jeg låner denne tråd. EDIT: Når man som mig selv er ude og sondere markedet, så ville det være kanon hvis alle, ligesom strandvasker, skriver en samlet pris på maskinen både med og uden software samt hvor det hele kan købes. Har fx. søgt på bundkortet, og det eneste jeg får er engelske reviews og producentens hjemmeside.
Redigeret af Anima - 05-Juni-2010 kl. 20:27 |
|||||
![]() |
|||||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
||||
@Anima - jeg mener Treated fandt sit i sverige - han har en tråd om sit setup. der står det så vidt jeg husker. (alternativt spørg din lokale pusher om han kan trække det hjem blandt andet via inter-data som distribuerer supermicro til forhandlere.)
|
|||||
![]() |
|||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
||||
Rå "bang for the bucks" tror jeg det er svært at slå en selvbygger. De 3200 jeg gav for min rækker til en Qnap eller Synology med 2 diske, dem med plads til 4 diske koster typisk fra 4000 kroner. Mit kabinet var relativt dyrt, omkring 1100 kroner, så der kan sagtens barberes en plovmand af prisen på at vælge et billigere. Jeg gav 1750 for bundkortet, det kan også gøres billigere, jeg forelskede mig bare i de 6 sata porte. Hvis der skal mere power til kan man også få bundkort + i3 cpu i samme prisleje. Performancemæssigt burde man kunne få mindst det samme som de færdigbyggede Qnap og Synology modeller, hvis ikke mere.. Hvad angår fleksibilitet er der ingen tvivl om at en Ubuntu Server blæser sokkerne af det en Qnap/Synology kan. Der er et hav af software skrevet til linux, det er kun et spørgsmål om hvad du vælger at installere. Hvis du har lyst kan du sågar installere grafisk desktop, tekstbehandling, spil osv. Til gengæld har Qnap/Synology en kæmpe fordel når det kommer til at sætte tingene op. I med diskene, strøm til, tast lidt netværksinfo ind og så er den skid slået. Det opnår du ikke med en selvbygger. Der skal googles og læses og graves meget mere efter løsningerne under Ubuntu, så det kræver gå-på-mod. Jeg startede med Ubuntu for 3-4 måneder siden og jeg er bestemt ikke færdig med at lære, til gengæld synes jeg at jeg begynder at have rimeligt fornuftigt greb om tingene.
Jeg har ikke checket strømforbruget på min, men jeg vil tro det ligger i samme nabolag som det Treated oplever. Jeg har ikke rodet med dvale, men det bundkort jeg har er ret specielt idet det har en webserver i bios. Helt uden at installere diske eller software af nogen art præsenterer bundkortet en webside hvor du kan se ting som cpu temp, fan speed og den slags og du kan også tænde og slukke for systemet. Når maskinen slukker holder den stadig liv i websiden, dvs. hvis du lader din router port forwarde den kan du tænde og slukke ude fra det store internet. Jeg har ikke set et bundkort med den funktion før, men det er ret fedt.. Min server har to ipnumre. Jeg har valgt et ipnummer til min ubuntu installation, nas og den webadmin jeg bruger til at sætte serveren op. Bios'ens webside har et andet ipnummer, som jeg fx. kan bruge hvis jeg vil fjernstarte maskinen. Alternativt understøtter de fleste nyere bundkort en eller anden form for wake-on-lan hvor man kan tænde for maskinen remote. Det burde kunne lade sog gøre at sende sådan et wol signal udefra også hvis det sættes rigtigt op..
Ingen tvivl om at du slipper nemmere om ved det med en færdig løsning, de er bare langt mere plug'n'play.. Hvad angår kravet til den store uddannelse så købte jeg en billig netbook for 3-4 måneder siden for at lege med ubuntu, på den måde kunne jeg pille, rode, rage når jeg havde lyst og lægge det væk når jeg fik nok. Det sværeste er nok at linuxnørderne ved første øjekast ikke virker ret hjælpsomme, forstået på den måde at du sjældent får serveret grydeklare løsninger som man er vant til fra windows. Linuxnørderne er såmænd flinke nok, man kan bare vænne sig til at de leverer hjælp til selvhjælp i stedet for "klik på det her link og kør setup.exe".. I bilterminologi giver windowsfolket dig et link til forhandlere af motorstyringsbokse og fortæller dig hvilket partnummer du skal bestille, mens linuxfolket forklarer dig hvordan en motorstyring virker og hjælper dig til at lære at reparere den. Det er en forskel man lige skal vænne sig til og i starten er det pisseirriterende at man ikke bare kan få at vide hvor man kan købe en der virker..
Det håber jeg også.. ![]()
Jeg kiggede under "Where to Buy" på producentens hjemmeside. Jeg har købt mit hos NEM Computer, men de handler ikke med private. Der er dog en hel stripe europæiske muligheder, så det burde være muligt at finde det et sted. Ang. software så er Ubuntu ganske gratis.. Redigeret af strandvasker - 06-Juni-2010 kl. 01:59 |
|||||
![]() |
|||||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||||
Super tilbagemeldning. Jeg overvejer det ret seriøst selvom jeg aldrig har pillet ved Linux. Small net builder ser ud til at have en gennemgang af hvordan man sætter den op. Det har du vel set, men der er et fif omkring partipation af diskene.
Ang. Intel Atom vs. Core i3, er det så ikke et spring i strømforbrug? Clock speed på Core i3 er noget kun højere, og den er vel en desktop-processor som ikke er velegnet til en strøbesparende NAS? Ikke at det er noget stort problem, men jeg har en Core i3 530/40/50 i indkøbskurven til en stationær til studiet. Alle tests af den jeg har set er testet med et GFX godtnok, men her bruger den noget mere end de 30W som et atom-setup kan præstere. Desuden, så har jeg ikke helt forstået humlen ved den Picopsu. Den har isoleret set en høj vikningsgrad, men man glemmer helt at den skal bruge en power brick som den man bruger til sin bæbare. De er ikke ligefrem specielt enegieffektive, så den samlede virkningsgrad er noget lavere. Fx. er Pico 95% energieffektiv, og hvis man sætter den powerbrick til at være 75% energieffektiv, så har strømforsyningen samlet set en virkningsgrad på 0.7125 = 71.3%. Det er ikke specielt imponerende, men man flytter tilgengæld en del varme ud af kabinettet, da den største varmekilde helt sikkert vil være den powerbrick man kombinerer med. 75% kan godt være lavt sat, men den jeg har til min Lenovo T61 bliver ca. 45-50 grader varm med en stuetemperatur på 22 grader, hvor jeg trækker 25W fra stikdåsen. Den er næppe ret effektiv.
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg har luret lidt på smallnetbuilder (snb) men jeg synes de skøjter lidt let hen over en del detaljer, mærkværdigt nok når de ellers er ret grundige. I webmin, under partition settings er der også mulighed for at rode med IDE parametre, rode rundt med PIO mode, Ultra DMA mode, write caching og en del andet jeg lige skal hitte ud af hvad gør før jeg piller..
![]() Det er muligt det ikke er nødvendigt at pille ved de settings på en moderne sata disk, snb bruger ihvertfald ikke meget krudt på det. Jeg ville bare tro der var noget at hente ved at optimere på den måde bundkort og diske snakker sammen på? Jeg har ikke erfaring med i3, jeg ved bare at folk i htpc forumet har lavet strømmålinger og sammenlignet med atom løsningerne og forskellen er vist ikke ret stor. Jeg tvivler så på man reelt har brug for en i3 til en NAS, det var mere led i spekulationen om en hjemmebygget NAS vs. Qnap/Synology. De færdigbyggede NAS har for det meste ret beskedne CPU'er, i en hjemmebygger har du mulighed for at smide noget langt kraftigere i - spørgsmålet er så bare om det gavner noget på bundlinien? Min psu bruger for øvrigt ikke powerbrick.. |
|||||
![]() |
|||||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
![]() |
||||
Kender I Vortexbox? Man downloader en iso-fil med hele systemet, brænder en cd og installerer. Alt til mediaserver er med.
http://vortexbox.org/ Google oversættelse fra Engelsk til Dansk VortexBox er en gratis, open
source (GPL v3), hurtig-install ISO, der forvandler dine ubrugte
computer til en nem at bruge musik server / jukebox. Når VortexBox er
lastet på et ubrugt PC, vil den automatisk rippe cd'er til FLAC og
MP3-filer, ID3 tag filerne, og downloade dækker kunst. Vortexbox vil så
tjene de filer til nettet medier spillerne såsom Logitech Squeezebox,
Sonos, eller Linn. De musikfiler kan også streames til en Windows eller Mac
OSX-system. Egenskaber * Konverter en gammel pc til en CD ripper / jukebox / NAS i 15 minutter. * Baseret på Fedora, så det er nemt at ændre. * Automatisk tags alle filer fra online musik-database. * Automatisk download dækslet kunst. * Automatisk fordeling af fil til SMB (Microsoft) filshares. * Automatisk re-indeksering Squeezebox Server efter hver CD er rippet. * AppleTalk - for OSX eller Bonjour til Windows. * DAAP - Automatisk aksjer alle MP3 til streaming til iTunes og Roku Soundbridge. * NFS - For Linux bokse og næsten alt andet, Solaris osv. * DLNA support - Afspil musik og video DLNA aktiveret spillere, XBOX 360, PS3, Windows 7 osv. * Nem installation af mplayer for AlianBBC støtte. * God støtte til Sonos. * Fungerer godt som en back-end server for XBMC (Xbox Media Center), der kører på XBOX, Widnows, OSX, Æble eller Linux. Redigeret af Brixen - 06-Juni-2010 kl. 17:37 |
|||||
Venlig hilsen
KB |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Ok, jeg havde ellers håbet på at det var en nogenlunde korrekt opskrift på hvordan den skal konfigureres, da jeg synes den hjemmebyggede version virker til at være super fed hvis man kan få softwaren op og køre. Det virker lidt dystert hvis jeg skal oprette en tråd med noob-spørgsmål til hvordan den skal sættes op - men det slipper jeg nok ikke for selvom jeg køber en færdig løsning. Om en i3 vil gøre meget nytte har jeg svært at svare på. Forskellen i pris er jo ikke så stor, men så får jeg jo ikke den ret fede mulighed for at starte op udefra som jeg forstod det. Derudover skal jeg vel finde et andet kabinet end det fractal design, som jeg synes er mega fedt. Det er en kasse jeg gerne vil have stående fremme. Jeg tror i bund og grund at en atom er fint, men at flaskehalsen er softwareraid. Det er dog ret dyrt at blive seriøs med raid, da de koster et par tusinde før de bliver reelle alternativer. Jeg så dog at der var mange som anbefalede at gå ind på ebay og finde en re-branded dell-controller. Åbenbart kan man finde nogle brugt som har siddet i en dell maskine som yder glimrende til "små" penge (under 1k). Ellers bliver det jo spænende at se hvad det bliver til med flere diske i systemet. Jeg synes da de nogle og halvtreds megabyte er ret tilfredsstillende hvis man ser på hvad en alm. NAS i samme prislag kan byde på. Min kommentar omkring powerbrick var til et tidligere forslag til hvordan man kunne gøre NAS'en bedre, og var ikke henvendt specifikt til dig
![]() |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |