recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl i Basta på TV2: 3 ugers rep. tid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl i Basta på TV2: 3 ugers rep. tid

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Emne: Fejl i Basta på TV2: 3 ugers rep. tid
    Sendt: 13-Marts-2008 kl. 21:55

Her til i aften i Basta, var der bl.a. et indslag om Aldi.



Aldi overlader det til kunderne, at tage kontakt til producenten for at få rep. defekte elektronikprodukter.

Det er helt rigtigt ulovligt iht. købeloven, at lade det være op til kunderne selv at sørge for kontakt til producenten.

Men til sidst i programmet siger studieværten følgende (ca.):

"Husk nu at det kun må tage 3 uger om at rep. dit produkt".

Det er ikke korrekt. Der står ikke nogen steder i købeloven, hvor lang tid en rep. må tage. Desværre.


Købeloven arbejder med et begreb, der hedder "rimelig tid". Altså ingen fast tidshorisont.

Jeg bøvler jo selv med en sag i forbrugerklagenævnet, hvor sagens kerne er om en rep. på 6 uger er i orden, når det gælder "rimelig tid". Sagen har nu taget snart 8 måneder.

§78, stk. 4, købeloven: "Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning."

§79, købeloven: "Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed. Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen."



Redigeret af ha9953 - 13-Marts-2008 kl. 23:01
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 09:02
Vil ikke mene at alt over 3 ugers reperationstid er efter rimelig tid, medmindre der er nogle helligdage indover osv. Uheldig med reserver dele

Din sag med 8 ugers rep tid er jo grotesk. Hvor er det henne ???
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 09:30

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Vil ikke mene at alt over 3 ugers reperationstid er efter rimelig tid, medmindre der er nogle helligdage indover osv. Uheldig med reserver dele

Din sag med 8 ugers rep tid er jo grotesk. Hvor er det henne ???

Er helt enig med dig i at alt over 3 uger ikke er rimelig tid, men det står bare ikke i loven - desværre - og derfor er der hele tiden konflikter om rep. tid.

Det var nu 6 uger, hos tapeconnection. Du kan læse mere på blog.edtwodth.dk.

Til top
mchris Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 10:02
Der har været afgørelser før om rimelig tid, meen jeg mener det er en forskelligartet størrelse fra sag til sag om hva der er rimeligt, og det er så også det at købeloven tager højde for. Jeg mener nu at man burde kunne indføre nogle gængse max. rep. tider for en del generelle produkter.
Pioneer vsx 1016
Philips PF9731D
SonyPS3
Panasonic TH-37PX70
4 stk. podspeakers
Gale 10" sub
2 stk. Dali Concept 8
Dali Motif
KISS VR-558
Nintendo WII
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 10:22

Oprindeligt skrevet af mchris mchris skrev:

Der har været afgørelser før om rimelig tid, meen jeg mener det er en forskelligartet størrelse fra sag til sag om hva der er rimeligt, og det er så også det at købeloven tager højde for. Jeg mener nu at man burde kunne indføre nogle gængse max. rep. tider for en del generelle produkter.

Helt enig.

Mit forslag er, at loven siger maks 3 eller 4 uger.

Hvis en kunde så får en sag med et firma, der mener, at der er særlige problemer med lige det produkt, ja så må man tage sagen i fkn. Lige som nu.

Firmaerne vil altså ikke meste nogen retssikkerhed.

Men et fast antal uger giver også en bedre målestok for firmaerne, når det gælder service og rep. tid. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:00

Det er meget svært at lave faste rammer for sådan noget her. Man er nød til at se på produktet, og lave nogle generelle regler ud fra produkterne. Det kunne f.eks godt være forbruger elektronik, der eksemplevis generelt kunne hedder max. 4 uger. Mens andre ting så skal vurderes på andre måder.

Det hele handler jo også, at man fra detailbranchen også er villig til at indgå nogle aftaler med deres leverandører/værksteder, som gør at kunderne kan føle sig trykke ved forholdene. Min opfattelse er bare, at detailbranchen ikke har lyst til at tage sig den nødvendige tid til sådan noget. Det er jo problemer man bruger resourcer på, som ikke engang er opstået endnu.

 

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er meget svært at lave faste rammer for sådan noget her. Man er nød til at se på produktet, og lave nogle generelle regler ud fra produkterne. Det kunne f.eks godt være forbruger elektronik, der eksemplevis generelt kunne hedder max. 4 uger. Mens andre ting så skal vurderes på andre måder.

Det hele handler jo også, at man fra detailbranchen også er villig til at indgå nogle aftaler med deres leverandører/værksteder, som gør at kunderne kan føle sig trykke ved forholdene. Min opfattelse er bare, at detailbranchen ikke har lyst til at tage sig den nødvendige tid til sådan noget. Det er jo problemer man bruger resourcer på, som ikke engang er opstået endnu.

Kandersen, jeg er helt enig, Selvfølgelig er der forskelligheder mellem brancher. Og jeg vil også mene, at man godt kunne sige 3 eller 4 uger inden for forbrugerelektronik. Alt der over er simpelthen sløseri og manglende interesse i at finde pungen frem fra forhandlernes side.

De bruger tit argumentationen at værkstedet de bruger er meget presset.

For det første, er det slet ikke kundes problem hvor, hvordan og hvorfor forhandleren får rep. produktet.

For det andet, er jeg sikker på, at hvis forhandlerne gad at ofre lidt flere kroner på rep. ville det også gå hurtigere.

Og service kan altså godt betale sig i længden.

Til top
mchris Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:33
Helt enig med jer begge. Det burde kunne være muligt at lave en fælles standard. Jeg har alt for ofte oplevet at butikkerne prøver at tørre det af på langsomme værksteder, men så synes jeg også det er butikkernes opgave at sætte krav til deres værksteder, og ellers må butikken tage ansvaret for at bytte/give penge retur.
Pioneer vsx 1016
Philips PF9731D
SonyPS3
Panasonic TH-37PX70
4 stk. podspeakers
Gale 10" sub
2 stk. Dali Concept 8
Dali Motif
KISS VR-558
Nintendo WII
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er meget svært at lave faste rammer for sådan noget her. Man er nød til at se på produktet, og lave nogle generelle regler ud fra produkterne. Det kunne f.eks godt være forbruger elektronik, der eksemplevis generelt kunne hedder max. 4 uger. Mens andre ting så skal vurderes på andre måder.

Det hele handler jo også, at man fra detailbranchen også er villig til at indgå nogle aftaler med deres leverandører/værksteder, som gør at kunderne kan føle sig trykke ved forholdene. Min opfattelse er bare, at detailbranchen ikke har lyst til at tage sig den nødvendige tid til sådan noget. Det er jo problemer man bruger resourcer på, som ikke engang er opstået endnu.

Kandersen, jeg er helt enig, Selvfølgelig er der forskelligheder mellem brancher. Og jeg vil også mene, at man godt kunne sige 3 eller 4 uger inden for forbrugerelektronik. Alt der over er simpelthen sløseri og manglende interesse i at finde pungen frem fra forhandlernes side.

De bruger tit argumentationen at værkstedet de bruger er meget presset.

For det første, er det slet ikke kundes problem hvor, hvordan og hvorfor forhandleren får rep. produktet.

For det andet, er jeg sikker på, at hvis forhandlerne gad at ofre lidt flere kroner på rep. ville det også gå hurtigere.

Og service kan altså godt betale sig i længden.

Se her er 2 påstande som vil have en boomerang effekt. Bruger lidt flere kr? hvis forhandlere skal det, så betaler du og jeg i sidste ende- personligt er jeg ligeglad med om min skærm koster 23 eller 24.000 kr, hvis først jeg besluttet mig for at bruge det store beløb ville jeg hellere give en 1000 mere og være sikker på servicen var i top, problemet er bare, det kan jeg aldrig være.

Hverken emærke, gode omtaler, andre der har prøvet sådan og sådan, kan sikre en god behandling, for bottom line er, det er et spørgsmål om kr. for forhandleren, derfor vil de altid smøle mere med produkter de ikke via landsgrossisten fx Pioneer DK osv, ville kunne få dem til at dække.
Parallelimport har i min verden bragt mere dårligt end godt med sig. Prisen er god ja, men servicen er ofte meget mangelfuld, fordi de enkelte forhandlere, netop som Kandersen skriver, slet ikke tænker på der kan ske ting og sager, for det handler jo kun om salg?

Service hvad er service?

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:44

Jeg her et tastatur til reparation - nu har det foreløbig taget 7 uger.

Fejlen er at teksten er forsvundet på to taster, så det er en ganske simpel reparation - skifte to taster eller udskifte hele tastaturet.
Tastaturet var ca. 3 måneder gammelt da jeg indleverede det til reparation.

Hvad gør man for at speede tingene op ?
Forhandleren holder mig bare hen med tågesnak.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:49

Oprindeligt skrevet af mchris mchris skrev:

Helt enig med jer begge. Det burde kunne være muligt at lave en fælles standard. Jeg har alt for ofte oplevet at butikkerne prøver at tørre det af på langsomme værksteder, men så synes jeg også det er butikkernes opgave at sætte krav til deres værksteder, og ellers må butikken tage ansvaret for at bytte/give penge retur.

Det er netop den slags aftaler jeg mener, detailbranchen skal være meget bedre til at indgå med deres leverandører/værksteder. Det er detailbranchen der saver den gren over de selv sidder på, hvis ikke tingene fungere til alles bedste.

 

Til top
mchris Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:52

Duelund:

Jeg har prøvet at klage en del gange efterhånden, desværre er det ikke helt gratis den måde jeg gør det på meen det har hjulpet alle de gange jeg har gjort det. Jeg plejer gerne at finde ud af en masse ting om firmaet, hvor ligger det, hvad er deres senr./cvrnr. herefter slår jeg op på www.kob.dk og taster ovennævnte numre, så kan man finde ud af hvem der står som ejer af firmaet eller hvem der er direktør, herefter prøver jeg gerne og google de forskellige resultater/navne og finde adressen på direktøren, herefter skriver jeg et velformuleret brev til direktøren /ejeren og vupti så er det lissom om at alting kan lade sig gøre. Meen det koster noget tid og det er jo ikke gratis at sende anbefalede breve. Men det virker.

Pioneer vsx 1016
Philips PF9731D
SonyPS3
Panasonic TH-37PX70
4 stk. podspeakers
Gale 10" sub
2 stk. Dali Concept 8
Dali Motif
KISS VR-558
Nintendo WII
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu