recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu Otto :-)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu Otto :-)

 Besvar Besvar Side  123 32>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: Ubuntu Otto :-)
    Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:27
Nå, T-Duck, så har jeg installeret Ubuntu... Rækkefølgen mht. installation af sprogpakke, logge ud/ind og installere flash, har åbenbart betydning. Det fungerede denne gang at installere flash fra software center. Wifi virker iøvrigt off the block.

Men java... Nu har jeg installeret Java via softwarecenter. Så går jeg ind på java.com, og får beskeden "

Oops! You don't have the recommended Java installed."

Jeg kan så vælge at downloade en opdateret version - det lyder fint, det gør jeg. Jeg vælger at downloade en "self extracting file". Fint nok. Dét er så en BIN-fil, hvor jeg får lov til at vælge hvilket program jeg vil åbne dét med... Så meget for "selv extracting".

Beklager - men dét her er ikke logisk og indlysende for ikke-nørder. Min givetvist urimieligt hårde dom er "dumpet". Det er heller ikke lykkedes mig at modtage mails fra gmail - jeg kan sende, ikke modtage.

Nu har vi haft vores fine diskussion, den skal vi ikke træde mere vande i, men derfor kan vi jo godt fortsætte dén her tråd med at se om jeg kan få Ubuntu til at virke med de helt basale ting, så kan jeg da more mig lidt med det... Smile
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:36
Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.


Det er fair nok, men det er ikke logisk, når jeg på Java's hjemmeside kan downloade en Linux version. Slet ikke når de kalder den "selv extracting", hvilket den jo åbenbart ikke er.

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.


Jeg har lige taget et hurtigt kig, og du kan da _umuligt_ betragte dét som værende "nemt for ikke-nørder"? Jeg siger ikke at jeg ikke kan finde ud af det hvis jeg vil, men nemt og logisk - det er det satme ikke. Har du nogensinde _rørt_ ved en Apple?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:44
Jeg har installeret OpenJDK til Java - Webstart, og OpenJDK til Java - Kørselsmiljø, og iøvrigt også IcedTea Java-udvidelsesmodul. Det er alt jeg kan se har noget med java at gøre. På Java.com får jeg stadig at vide at min java er forældet, og den viser mig en nyere linux-version.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:45
Otto,

Se mit indlæg i den anden tråd. Det er en guide til os som kommer direkte fra Windows.

Givet vis er alt ikke nemt med Ubuntu - men mange steder kan man finde en .deb som installerer alt for en. Et eksempel er Boxee!
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.


Det er fair nok, men det er ikke logisk, når jeg på Java's hjemmeside kan downloade en Linux version. Slet ikke når de kalder den "selv extracting", hvilket den jo åbenbart ikke er.


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.


Jeg har lige taget et hurtigt kig, og du kan da _umuligt_ betragte dét som værende "nemt for ikke-nørder"? Jeg siger ikke at jeg ikke kan finde ud af det hvis jeg vil, men nemt og logisk - det er det satme ikke. Har du nogensinde _rørt_ ved en Apple?
Nogen af software udviklerne har ikke lige fattet at lave deres programmer i rpm fil, redhat svar på exe, og deb, som er debian og ubuntu svar på exe.

Ja jeg har haft mac mellem hænderne. Har dog aldrig istallere mac os fra bunden.

Jeg ved du synes det ikke lyder logisk med den pakkehåndtering. Men når man har vænnedet sig til den måde. Så er det nemt og bekvemt at man har alle programmer og spil, et sted. frem for spredt ud over flerer aktører.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har installeret OpenJDK til Java - Webstart, og OpenJDK til Java - Kørselsmiljø, og iøvrigt også IcedTea Java-udvidelsesmodul. Det er alt jeg kan se har noget med java at gøre. På Java.com får jeg stadig at vide at min java er forældet, og den viser mig en nyere linux-version.
Okay, det ved jeg så ikke. Men nu er det ikke java du har netbank vel? Jeg ved at nordea, danskebank, altså alle med nemid login selv skat, og e-boks, virker med det der er installeret nu
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

  Okay, det ved jeg så ikke. Men nu er det ikke java du har netbank vel? Jeg ved at nordea, danskebank, altså alle med nemid login selv skat, og e-boks, virker med det der er installeret nu


Jeg er slet ikke nået til netbank endnu, jeg forsøger bare at verificere at jeg har nyeste java installeret... Men jeg prøver lige at følge Anima's link, og så tager jeg den derfra.

Hvorfor er det at når jeg skriver noget i Firefox, så følger cursoren først med, når jeg har skrevet et ord? Pænt belastende...
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:22
Det lader hvis til at det er FireFox der driller. Jeg bruger normalt Chrome Som browser
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:26

Nevermind - dommen er faldet. Jeg er tilbage på Explorer. Jeg er sikker på at Ubuntu er et fint alternativ for de brugere der gider. Jeg gider ikke. Så kan det godt være at jeg er utålmodig, men pointen var at det skulle være så nemt at installere og bruge at man ikke skulle være nørd for at gøre det. Det er det ikke. EOD.

Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:37
Det okay, sådan har jeg det med mac
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:43
Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu