recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multirum / dedikeret bio - byggetråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multirum / dedikeret bio - byggetråd

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bitman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Multirum / dedikeret bio - byggetråd
    Sendt: 26-Januar-2014 kl. 20:19
30-07-2014 tråd opdateret med nyeste billeder

I morgen går entreprenøren i gang med at grave ud, så der kan støbes gulv i vores tidligere carport.
Carporten er 35 m2 med ca. 10m2 skur - så totalt bliver der 45m2 - som indrettes til multirum / hjemmebio.

Indtil videre har jeg købt en BenQ W1080ST projektor - shortthrow, så det bliver muligt at spille Kinect på Xbox One uden at skygge for projektoren. Højttalere: Her har jeg købt Canton's indbygningshøjttalere (880 samt 854 LCR) - billeder følger.

Væggen der er tegnet på bliver monteret med fastramme lærrede på mellem 120" og 130".

Udstyr:
Elite R120WH1 fastramme lærrede
Sony str-dn1040 receiver
BenQ W1080ST projektor
Højttalerer: 4x Canton 880 Inwall, 1x854 LCR inwall samt 2 Canton asf 75 sc subwoofere
Samsung Blu Ray - BD-C5900 (genbrug fra stuen)





Redigeret af bitman - 30-Juli-2014 kl. 12:43
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 08:42
det bliver da alt for fedt et rum det der. Er dybt misundelig og glæder mig til at se billeder løbende
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 11:48
Superspændende projekt!
Bliver fedt at følge med i Smile
Til top
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bitman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 18:13
Gravearbejdet udsat til tirsdag pga frost. Så lige et hurtigt billede af noget af det indkøbte udstyr:

Forrest: Benq W1080ST - har læst at den har det bedst med et lærrede med gain mellem 1.3 og 1.5 - så det kigger jeg på. Overvejer Elite.

Miderst: Canton Inwall 845 LCR - center højttaler

Bagerst: Canton Inwall 880 (4 stk.)

Ikke synlig: Canton ASF 75 sc (sub). 1 stk. hvis det ikke er nok, må det en mere til.

Har ingen erfaring med Canton's Inwall - så det er et eksperiment. er det ikke godt har jeg 5 huller i væggen til indbygningsakvarie.


Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af bitman bitman skrev:


Forrest: Benq W1080ST - har læst at den har det bedst med et lærrede med gain mellem 1.3 og 1.5 - så det kigger jeg på. Overvejer Elite.
Hvad er begrundelsen for dette? Jeg ville nok passe på med et højt gain med det lave throw ratio på BenQ'en, da du risikerer hotspotting. Derudover er de fleste billigere lærreder med gain noget man skal holde sig fra da de kan have sparkeling og andet ubehageligt.
Til top
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bitman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 20:36
Argumentet skulle være "vinklen":

http://www.projectorcentral.com/benq_w1080st_home_video_projector_review.htm


Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af bitman bitman skrev:

Argumentet skulle være "vinklen":
http://www.projectorcentral.com/benq_w1080st_home_video_projector_review.htm
Ja, men lærreder med et gain på 1,3 - 1,5 (og højere), har man ofte en lav half gain viewing angle. Derfor skal man helst ikke sidde for tæt på lærredet, eller som her, have et for lavt throw ratio, med sådan et lærred. Så jeg mener anbefalingen og argumentationen i linket er mindre godt.

Derudover, vil jeg ikke vælge et lærred med positivt gain, medmindre du har råd til et af de bedre af slagsen (fra f.eks. Stewart Filmscreen).
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:16
Super fedt. godt projekt. glæder mig til at følge tråden.
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bitman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 17:46
Ikke så meget at rapportere - det fryser, så der kan ikke graves. Forhåbentligt kan der graves i næste uge.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af bitman bitman skrev:

Ikke så meget at rapportere - det fryser, så der kan ikke graves. Forhåbentligt kan der graves i næste uge.
 
 ha ha ha ja de håndværkere har sgu humor og undskyldningerne iorden Tongue
 
men skal der nu skrabes is hver vinter på bekostning af hjemmebioWink
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 10:25
Dårlig undskyldning! Det fryser ikke mere end de kan grave en ny vandledning ned istedet for det gamle jernrør vi har i jorden. Alt andet ville også være en katastrofe, da der er et brud, så der fosser over 3 kubikmeter ud i døgnet.
Til top
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bitman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2014 kl. 17:10
Håndværkerene sige de ikke kan  afrette sand i frost - det er sikkert korrekt.

I mellemtiden har jeg fået testet skærm størrelse. Billedet der er på projektoren nedenfor er ca. 120" - ville egentligt have det størrer - men der skal være plads til centerhøjttaler samt Xbox One Kinect under lærredet - så det går nok ikke med et størrer (130" eller 135"). Der er 5,7m fra bagvæg til skærmvæg, men sofa'en kommer ikke helt op af bagvæggen - så vi kommer vel til at sidde mellem 4,00 og 4,7m fra skærmen - her er 120" vel passende?

Jeg har "test-skåret" et par hullet til baghøjttalere i muren (det er ikke de endelige huller - de skal være størrer). Jeg skar først med vinkelsliber - men det er for upræcist, så jeg skiftede over til bajonetsav med murstensklinge. Det er væsentlige mere præcist. Til at fiske højttaler kabel op langs isoleringen brugte jeg et metal-måle bånd som jeg stak ned oppe fra loftet - ret effektivt. Så slipper vi for synlige fræsemærker i vandskuringen.




Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu