recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS Nye harddiske, hvilke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS Nye harddiske, hvilke?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS Nye harddiske, hvilke?
    Sendt: 14-Januar-2010 kl. 14:23

Jeg har en synology ds409+ http://www.synology.com/enu/products/DS409+/index.php hvor pladsen er ved at være trang.

Jeg påtænker at købe disse wd 20ears http://www.shg.dk/2202344 som koster 1249,- kr stykket for 2gb.
 
Man kunne spørge sig selv hvilken fordel vil jeg opnå i et raid5 med en wd2001FASS http://www.shg.dk/2190081 som jo koster 1963 stykket istedet for...
 
jeg er godt klar over den ene er bygget til raid 24/7 og den anden bare er en alm. men ud over det.. hvormeget vil jeg så mærke forskel i read/write hastighederne over gigalan er der nogen forskel som man med god samvittighed kan retfærdiggøre de 2856,- kr som de jo samlet set er dyrere.
 
Pt kører jeg tidsplan på min server så den starter op kl 8 om morgenen, og lukker ned kl 01, og iøvrigt kan den hypernate efter 10 minutter mener jeg det er.
 
Er der andre bud på nogle fornufte og driftsikre diske?.
 
Er der forresten nogle som har prøvet at opgradere diske i deres synology nas, hvordan man lige gør... går udfra det er noget med at lukke ned, tage 1 disk ud og sætte en ny i også følge anvisiningerne.. som forhåbentligt fortæller hvordan jeg rebuilder mit raid5 også derefter disk 2 osv. tips modtages gerne


Redigeret af rhsin - 14-Januar-2010 kl. 14:26
Mvh

René
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 14:44
Hold dig til nogle af de HDD'er som Synology har godkendt. WD siger vist mere eller mindre generelt af deres Green HDD'er IKKE egner sig til NAS brug.
 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 14:55
Hvordan skal jeg så lige dekode hvilke som er bedst her, er det lidt hip som hap (jeg er såmænd også åben for andre mærker, bare pris og kvalitet hænger sammen).. eller er der nogle som kender dem og kan give Thumbs Up eller Thumbs Down
Western Digital WD2002FYPS6 2TB YES YES YES2 YES2 YES2 NO NO
Western Digital WD20EADS-00R6B0 2TB YES YES YES2 YES2 YES2 NO NO
Western Digital WD20EVDS-63T3B0 2TB YES YES YES2 YES2 YES2 NO NO
Seagate ST32000542AS 2TB YES YES YES2 YES2 YES2 NO NO
Seagate ST32000644NS 2TB YES YES YES2 YES2 YES2 NO NO
Hitachi HDS722020ALA330 2TB 7 YES YES2 YES2 YES2 NO NO


Redigeret af rhsin - 14-Januar-2010 kl. 14:56
Mvh

René
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 14:58

Du får nok lidt mere info hvis du søger i deres forum, og evt. stiller spørgsmålet der.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:08
umiddelbart virker disse som bedste bud udfra økonomi, og de er på kombatibilitetslisten.
 
wd20eads 2tb 1204,- kr http://www.shg.dk/2147335
wd20evds 2tb 1404,- kr http://www.shg.dk/2168412
 
seagate st32000644ns 1336,- kr http://www.shg.dk/2152190
 
Jeg har set de andre billige andre steder... shg er min lokale edbpusher, men er da åben for anbefalinger hvis prisen kan svare sig det jeg sparer i fragt ved selv at afhente hos shg
 
Mvh

René
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:13
Jeg mener du skal holde dig til WD måske enterprise serien ,eller den der hedder black under desktop serien, mine erfaringer , er at det wd ,der holder længst 24-7 ,og det er også en del af mine ,guru pal's ,opfattelse. Har oplevet en del seagate ,der ikke har kørt mere en 4-5 måneder før de crasher ( i raid's med 4 diske ,har prøvet ,3 stod af på en gang, og det havde ikke  noget med klumper i strømmen ,eller lign. at gøre).
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

umiddelbart virker disse som bedste bud udfra økonomi, og de er på kombatibilitetslisten.
 
wd20eads 2tb 1204,- kr http://www.shg.dk/2147335
wd20evds 2tb 1404,- kr http://www.shg.dk/2168412


Det eneste problem med 2 TB diske er at de sidste 500 GB koster 500 kr... (1.5 TB diske koster omkring 700 kr). Er det pengene værd?

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:21
tjaeh.. godt spørgsmål... hvad koster et nyt kabinet? Wink
 
Jeg vil tro med den rate jeg kører data op akkumulerer jeg 1,7tb om året +- jeg har 2,8tb på min NAS ialt hvor jeg tager hul på den sidste tb nu.. så jeg skal så småt til at kigge på det.
Mvh

René
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Jeg mener du skal holde dig til WD måske enterprise serien ,eller den der hedder black under desktop serien, mine erfaringer , er at det wd ,der holder længst 24-7 ,og det er også en del af mine ,guru pal's ,opfattelse. Har oplevet en del seagate ,der ikke har kørt mere en 4-5 måneder før de crasher ( i raid's med 4 diske ,har prøvet ,3 stod af på en gang, og det havde ikke  noget med klumper i strømmen ,eller lign. at gøre).
 
Man skal passe på med at hænge sig i enkelte brugererfaringer vedr. holdbarhed/stabilitet.
 
Der er ligeså mange gode/dårlige historier om de forskellige harddiskmærker, som der er brugere/harddiske...Wink
 
10 sek. på Google, gav et resultat som er modsat det du siger Wink
 
 
Hvis man holder sig til de store/kendte mærker, så kan man ikke rigtigt sikre sig mere. Man kan finde dårlige erfaringer med alle mærker.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg vil tro med den rate jeg kører data op akkumulerer jeg 1,7tb om året +- jeg har 2,8tb på min NAS ialt hvor jeg tager hul på den sidste tb nu.. så jeg skal så småt til at kigge på det.


Spørgsmålet er om man skal tænke sådan? Jeg startede med at købe en 1 TB disk da jeg havde 500 GB storage behov. Rart med ledig plads! Den kostede 1600 kr (marts 2008). Men inden jeg fik brugt 1 TB, var 1 TB disken faldet så meget at kunne have købt en 500 GB til at starte med og en 1 TB da jeg fik brug for den.

Hvis du har 1 TB tilbage, ville jeg vente med at købe 2 TB diske. Prisen bør falde i de kommende måneder. Hitachi har allerede en 2 TB tæt på tusse grænsen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:37

jeg har 6 EVDS 2TB i min QNAP. kører fint.

Eneste jeg bruger min til er dog Photo opbevaring med fuld backup på.
 
Serveren tager sig af alt andet.
 
Personligt og igen det er PERSONLIGT så har jeg enormt dårlige erfaringer med IBM og også da desktar blev Hitachi. som stabile diske, samt Seagate har skuffet mig enormt, har haft 2 diske som er døde.
 
Western digital og Maxtors Maxline serie har aldrig skuffet mig
 
har haft utallige samsung diske, som er rigtig fine, mit største issue var bare at de larmer.. (vibrations larm)
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Jeg mener du skal holde dig til WD måske enterprise serien ,eller den der hedder black under desktop serien, mine erfaringer , er at det wd ,der holder længst 24-7 ,og det er også en del af mine ,guru pal's ,opfattelse. Har oplevet en del seagate ,der ikke har kørt mere en 4-5 måneder før de crasher ( i raid's med 4 diske ,har prøvet ,3 stod af på en gang, og det havde ikke  noget med klumper i strømmen ,eller lign. at gøre).
 
Man skal passe på med at hænge sig i enkelte brugererfaringer vedr. holdbarhed/stabilitet.


En af forskellene mellem desktop diske og server/enterprise diske er hvor længe de prøver at læse en sektor inden de giver op (og melder fejl). Desktop diske prøver meget længe fordi da normalt kun findes på denne disk. Server diske giver hurtigere op fordi de typisk kører i RAID setup, hvor data kan findes på de andre diske via RAID's redundans. Se her for yderligere forklaring.

Der er selvfølgelig andre forskelle, og jeg vil naturligvis forvente at server diske er af bedre kvalitet end desktop diske. Men de er også noget dyrere...Wink
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu