Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Blownfuse
Ny bruger
Oprettet: 28-April-2010
Sted: Jydeland
Status: Offline
Point: 12
|
Emne: Beslutning truffet - Rådgiv en TOTAL TV-noob Sendt: 28-April-2010 kl. 14:54 |
Ja, nu opretter jeg endnu en af disse
tråde. Jeg ved at mange synes de er drøn-irriterende, men nu gør jeg
det alligevel.
Ydermere er jeg en lud-doven rad, så jeg har bare copy-pastet indlægget direkte fra det jeg har skrevet på et andet forum. Sorry, men det er nu meget hurtigere. Har du derfor læst indlægget på det andet forum, kan du roligt holde her. Har du ikke, så please læs videre.
Sagen er, at jeg er skal have mig et nyt TV. Jeg har aldrig ejet et
fladskærmsTV, men nu skal det være. Jeg har læst mig ganske skel-øjet på
nettet, og især herinde, og noget hænger der ved, men stadig føler jeg
mig på lettere gyngende grund, og beder derfor nu jer om
råd/input/meninger/vejledning.
Mit nuværende "set-up" (Der må trækkes på smilebåndet, eller skrald-grines, som I måtte finde det passende) :
- DVD - Phillips DVP3310
TV - Thompson Black Diva SW2032
Video - Panasonic (Hifi/nicam/a2 halløj)
Mine krav :
FullHD
Mpeg4
DVB/T - DVB/C
mindst 40", max 42"
LCD (edge-led ikke krav, hellere godt billede end ultra-tynd skærm)
meget nødigt over 8000kr, meget-meget nødigt mere end 10.000, og meget
gerne mindre. Elsker at få mest muligt for mine skillinger
Dette er vel mine grund-krav. Er der noget jeg har overset ?
Selvfølgelig må TV´et hjertens gerne have flere finesser og funktioner,
men stadig vil jeg hellere prioritere billed-kvalitet, over smarte
features/finesser/design. Design er ikke ligegyldigt, men ikke alfa og
omega.
Min egen interessant-liste so far :
Sharp LE920/820/810 (Nok for dyr, detsværre )
Sony HX700
Sony EX500
LG SL8000/8500 (hvad er forskellen ?)
Så kigger jeg også på Samsung, men er simpelthen løbet sur i deres store
udvalg, og kryptiske model-betegnelser. Så hvis nogen lige kan hive en
Samsung-model frem, som jeg bør kigge på, er det super. Jeg har i en del
år kun brugt Samsung monitorer til PC´er, og har da også lidt andet
Samsung isenkram, og generelt har Samsung aldrig svigtet mig.
Nå, det var en lang smøre. Jeg håber nogle af jer erfarne/mere videne
brugere herinde, har orket at læse det til ende, at det giver lidt
mening, og at I så vil ofre tid på en f****** noob som mig.
På forhånd tak
Ps. Hvis nogen skulle falde over en test af Sony HX700, eller har en,
vil jeg meget gerne høre.
Redigeret af Blownfuse - 29-April-2010 kl. 11:50
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Blownfuse
Ny bruger
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 11:53 |
Ja, jeg har ladet fornuften sejre. Har læst meget godt om LG 42SL8500, og til den pris det kan fåes for idag, er det vidst der jeg får mest for pengene. Så det bliver sådan et. Så bliver der nok også råd til en Bluray-afspiller, til det nye fjersyn.
Nu kigger jeg så efter vægbeslag. Vil meget gerne have et med lidt horisontal tilt-mulighed. Vores stue er ikke helt ideelt indrettet, til snådan en skærm....
|
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 12:14 |
Ok, hurtigt beslutning...
Forstår dog ikke helt dine krav:
Hvorfor er LCD et krav?
Hvorfor skal det være fullhd?
Mht. LCD er der jo plasmaskærme der har bedre billedkvalitet (hvilket du selv nævner som en prioritet) end LCD skærme og endda er billigere samtidigt.
Mht. fullhd er har det jo ikke nogen betydning medmindre du sidder ret tæt på din skærm når det "kun er en 42", da du ellers ikke kan se forskel alligevel.
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 12:40 |
Tjah, til maks. 8.000,- ville jeg vælge en Panasonic TX-P42G20...
M.v.h.
|
thor-thor
Guld medlem
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 12:57 |
Henrik B. skrev:
Tjah, til maks. 8.000,- ville jeg vælge en Panasonic TX-P42G20...
M.v.h. |
Enig, evt. "nøjes" med X20
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:02 |
Ikke når man kan få en G20 indenfor budgettet...
Jeg taler i øvrigt først og fremmest billedkvalitet, men også features, som begrundelse for dét valg.
Kigger man også på fejlrate, ville jeg gå i en stor bue uden om Samsung!
M.v.h.
|
Blownfuse
Ny bruger
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:14 |
Tjaa... Jeg er noob, ingen tvivl om det. Hvorfor LCD og ikke plasma ? Jeg vil ikke gå ind i hele den diskution, dertil er min viden/erfaring for lille. Men jeg hører en del om plasma-buzz, og det gider jeg ikke høre på. Detsuden har min oplevelse af billedkvalitet på plasma´er jeg har set, ikke fået mig til at trille ned af stolen. Så er der risikoen for burn-in på plasmaer. Sådan som TV bliver brugt hos os, er der bestemt alle chancer for, at jeg ville få et problem med burn-in på en plasma. Det gider jeg heller ikke bøvle med. Så, når jeg gør det regnestykke op.... Buzz ![Thumbs Down Thumbs Down](smileys/smiley21.gif) Burn-in ![Thumbs Down Thumbs Down](smileys/smiley21.gif) og at jeg ikke oplever plasma (og har set G20) som enormt meget bedre billedkvalitet, så er facit ret simpelt at nå frem til for mig, nemlig LCD. Hvorfor fullHD ? Hvorfor ikke ? Svært at opdrive et nyere TV der ikke er FullHD. Detsuden er vores stue ikke ret stor, så jo, hvis sofa-gruppen er fuldt besat, er der ihvertfald 1 person der kommer til at sidde mindre end halvanden meter fra TV´et. Så er FullHD jo ikke så tåbeligt igen. Nu er vi ikke en familie der ser overdrevet meget TV. Nærmest slet ikke. Vores hus er heller ikke bygget med en optimal stue, endsige et rum egnet til "hjemmebiograf". Så det helt vilde nørderi (ment på en god måde, jeg er nørd på så mange andre områder) bliver det ikke til, mht til TV. Derfor sætter jeg alligevel pris på, at have noget rimelig godt, og hvem ved, måske jeg pludselig bliver bidt af en gal tv-nørd. For at understrege hvad "level" jeg er på, så ønsker jeg mig heller ikke det store forchromede surround-anlæg. Vil meget hellere have et godt stereo-setup. Men igen, hvem ved.... Men mange tak for jeres bidrag, det er altid rart når nogle vil ofre tid på ens spørgsmål. I sidste ende er det så bare mig der skal have et TV, og jeg har opsat nogle kriterier/ønsker for dette TV. At man råder til noget andet er selvfølgelig helt i orden, og værdsat, men man skal måske accepterer at jeg har et andet ønske/holdning end man selv har, og kan man ikke komme med input på det grundlag, er input´et måske ikke så pokkers brugbart for mig. Jeg ønsker LCD, jeg har mine grunde. Det kunne man så spørge ind til, og få noget konstruktivt ud af det. Hvis man "bare" byder ind med "køb plasma, alt andet er noget møg", så kan jeg ikke bruge det til ret meget. For jeg vil ikke have plasma, sådan er det bare. Godtnok er jeg mega-noob, men jeg kan læse, og søge informationer, hvilket jeg har gjort i vid udstrækning. Det jeg har læst, tydeliggør for mig, at Plasma ikke er det rigtige valg i vores hus. Igen tak for jeres input. Men jeg køber altså ikke et plasma....
|
thor-thor
Guld medlem
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:27 |
Surt opstød til sidst eller??
Hvis du har nogen tungtvejende grunde til at vælge LCD ville det være smart at oplyse om dette! Istedet for at brokke dig over at du får et godt råd.
Mht. "plasmabuzz" er det korrekt at der er skærme der har dette, men problemet er en strømforsyning der summer, hvilket også kan forekomme i LCD.
Med hensyn til burn-in er det jo et problem der er yderst, yderst sjældent, medmindre man har i vid udstrækning bruger skærmen med statisk elementer. (og selv her ikke nødvendigvis et problem).
Mht. billedkvalitet er det utroligt svært at bedømme i en meget lys butik, hvor LCD generelt gør sig godt. I et mere "normalt tv miljø" vil forskellen typisk i højere grad være i plasmaens favør.
Så fint nok køb endelig LCD, hvis det er din favorit. Men medmindre du har nogle grunde du ikke oplyser (speciel brug, lysforhold mm), synes dine begrundelser primært at bunde i "almen uvidenhed", gamle fordomme mm. som stadig trives blandt mange tv købere (og sælgere)
Ingen af teknologierne er perfekte, så det gælder om at vælge den der passer bedst til ens situation.
Redigeret af thor-thor - 29-April-2010 kl. 13:37
|
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:34 |
hvorfor spørger du når du allerede kender svaret?
|
Mvh
René
|
thor-thor
Guld medlem
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:35 |
.
Redigeret af thor-thor - 29-April-2010 kl. 13:36
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:36 |
overskrifen siger beslutningen er truffet.
Men havde ventet eller sparet op til sharp, som du selv er inde på. man skal alså betale mere for god billedekvalitet, når det omhandler lcd.
Redigeret af xcardman - 29-April-2010 kl. 13:36
|
pipper
Guld medlem
Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Point: 2058
|
Sendt: 29-April-2010 kl. 13:36 |
Det er bare sådan herinde at hvergang en spørger til LCD tv bliver der hurtigt svaret "køb plasma".
Det er måske lidt trættende i længden. Prøv istedet at svare på spørgsmålet eller bliv i "plasmatrådene"
Nu har spørger købt et rigtigt godt LCD tv. Staks får han at vide at han skulle have købt et X20 istedet. Prøv at søge på andre udenlandske sider. Her er X20 bestemt ikke bedre en SL8500.
Redigeret af pipper - 29-April-2010 kl. 13:38
|