recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sejrsen Atmos 7.2.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sejrsen Atmos 7.2.4

 Besvar Besvar Side  123 16>
Forfatter
Besked
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sejrsen Atmos 7.2.4
    Sendt: 08-August-2011 kl. 23:31
Hej

Så er det min tur til at bygge en dedikeret hjemmebio i kælderen og vil i den forbindelse godt have gode råd til nedenstående.

Kælderrummet er 394cm x 585cm og med 230cm til loftet. Det eneste lys der kommer ind i rummet, er fra vinduerne i den endevæg, hvor lærredet skal hænge.



Akustik: Jeg vil banke gulvet op og isolere det samt lægge gulvvarme i. Som gulvbeklædning har jeg planer om ”no noise”-plader og et gulvtæppe oven på.

Til loftet vil jeg vælge Troldtekt akustik plus (2,5cm troldtekt med 4cm pålimet rockwool). Væggen hvor lærredet skal hænge, vil jeg isolere med 7,5cm rockwool og beklæde med sort stof. Resten af væggene bliver beklædt med gipsplader.

Vil det give en tilfredsstillende akustik? Input er velkomne, da der jo skal tages højde for det i byggefasen.

Højttalere: Det bliver et 11.1 setup med M&K 851 som center, front og front wide. M&K 651 som front height. Mksound 95t som sidesurrounds og M&K surt26 som baghøjttalere. M&K MX150 THX Ultra Sub





Projektor: Cineversum Blackwing one (uden 3D) med ny pære. Hængt op med Vogels ppc 200 (håber at ophænget passer, jeg har ikke fået det endnu)

Receiver: Onkyo 3008 9.2 (25 kg tung)

Lærred: Mangler. Overvejer et 133” Hivilux 21:9 tabtension. (hvis det da laves?). Kan maskes til et 106” 16:9 med noget DIY fusker masking. Laver de endelige overvejelser når projektoren kommer op at hænge. Det er denne del, jeg er mest usikker på i mit projekt, så her er input også velkomne.

Afspiller: Mangler. Men sikkert noget bluray med dvb-c tuner og optager.

Højttalerplacering: Jeg overvejer at placere front wide højttalerne ca. 1m fremme på sidevæggen for at få den rigtige vinkel mellem dem. Dvs at de ikke bliver placeret på samme linie som front main og center. Gør det noget?

Regner med at det hele står færdigt inden jul.

Sejrsen


Redigeret af Sejrsen - 05-December-2015 kl. 18:17
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 23:32
Nye billeder med den nye projektor i sving, herunder med masser af ambient lys (21:9 og i 111"):
 
Nu er lyset blevet slukket og der er zoomet ind (stadig 21:9)
 
 
Fjernsynskigning i 16:9 og 117". Jeg har ført sort molton 1,2 m frem på vægge og loft. Jeg fortryder, at jeg ikke har valgt en mørkere farve til resten. Når billedet er lyst, så er der mange refleksioner fra de hvide vægge og loft. Overvejer at male de næste 1,2m i en mørkegrå nuance. Er der nogen der har erfaringer med at male lydgips og troldtekt?
 
 
 
Epson TW9000
 
Venstre rear og back surround. MKsound s95t
 
 
Thats it!


Redigeret af Sejrsen - 19-August-2012 kl. 00:04
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 23:34
Lidt nye billeder efter atmos, lofthøjttalere mm.




Procella p6 fronthøjttalere




Procella p18 subwoofer




Effekter Rotel RMB1565 + RMB1077




Yamaha CX-A5100




Forreste lofthøjttalere Cambridge audio WS30 betrukket med sort stof




Bagerste lofthøjttalere Cambridge audio WS30




Bageste subwoofere Ken Kreisel DXD-808 DUO




Side surrounds i samme højde som fronterne. Hænger de for lavt?




Overblik



Redigeret af Sejrsen - 05-December-2015 kl. 17:41
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 00:03
Wow du er jo i gang med enhver hjemmebio interesserets drøm :)

Jeg ville behandle bagvæg på samme måde som lærredsvæg. Dvs ingen gipsplader der. Ville også placere nogle absorbenter delvist på sidevægge. Hvis du har plads, så fyld hjørnerne i rummet ud med rockwool skåret til en trekant. Det er i hvert fald den fremgangsmåde jeg vil benytte når jeg har rummet til det.

Glæder mig til at følge med i processen!
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 08:55
Jeg ville beklæde alle vægge og loft med gips, så du dæmper "støjen" fra hjemmebiografen ud i resten af huset. Efterfølgende ville jeg så tilpasse akustikken i rummet med div. materialer, Troldtekt(træbeton), basfælder osv. osv.

Udstyret fejler i hvert fald ikke noget.

11.1 i sådan et størrelse rum ? Hmmm, jeg har tænkt på det samme i mit, men er nu i tvivl om hvor rodet lyden vil blive.

Det bliver spændende at følge forvandlingen.




Redigeret af Hans j - 09-August-2011 kl. 08:55
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg ville beklæde alle vægge og loft med gips, så du dæmper "støjen" fra hjemmebiografen ud i resten af huset. Efterfølgende ville jeg så tilpasse akustikken i rummet med div. materialer, Troldtekt(træbeton), basfælder osv. osv.

Udstyret fejler i hvert fald ikke noget.

11.1 i sådan et størrelse rum ? Hmmm, jeg har tænkt på det samme i mit, men er nu i tvivl om hvor rodet lyden vil blive.

Det bliver spændende at følge forvandlingen.


Det vil da være forholdsvis begrænset hvor meget gips isolerer... Efter min mening vil det være spild, og blot tage mere af rummet end nødvendigt. At undgå at lyd kommer ud af et rum, er meget vanskeligt - specielt når vi snakker under 100hz. Det vil æde en stor del af rummet hvis det skal gøres korrekt.
 
Jeg er også spændt på at høre hvad du synes om 11.1 setup. Især hvis du kan lave nogle 11.1 vs. 7.1 lytteindtryk.
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-December-2004
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 09:28
Lyder meget spændende. Har du tænkt på køling i rummet? Med hardware, isolering og gulvvarme (der reagerer langsomt på temperaturforandringer) kan det blive en særdeles varm fornøjelse.


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 09:34
angående 11.1 - jeg er af den overbevisning at 5 identiske højtalere er bedre en 11 forskellige. i min verden er den eneste grund til at bruge så mange højtalere, er vis rummet er kæmpestort. det er kun noget man gør af nødvendighed , ikke for at opnå bedre lyd. det er meget nemmere at få en homogen lyd ved et 5.1 system.....eller 7.1 MAX.
det bliver dog spændene at hører om dine erfaringer
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

angående 11.1 - jeg er af den overbevisning at 5 identiske højtalere er bedre en 11 forskellige. i min verden er den eneste grund til at bruge så mange højtalere, er vis rummet er kæmpestort. det er kun noget man gør af nødvendighed , ikke for at opnå bedre lyd. det er meget nemmere at få en homogen lyd ved et 5.1 system.....eller 7.1 MAX.
det bliver dog spændene at hører om dine erfaringer
Jeg er af samme overbevisning. Men på den anden side, har jeg aldrig hørt et 11.1 system, men hvis Sejrsen bor på Sjælland skal han være velkommen til at få en Audyssey Pro kalibrering med mit installer kit, med en demo som betaling LOL
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg ville beklæde alle vægge og loft med gips, så du dæmper "støjen" fra hjemmebiografen ud i resten af huset. Efterfølgende ville jeg så tilpasse akustikken i rummet med div. materialer, Troldtekt(træbeton), basfælder osv. osv.

Udstyret fejler i hvert fald ikke noget.

11.1 i sådan et størrelse rum ? Hmmm, jeg har tænkt på det samme i mit, men er nu i tvivl om hvor rodet lyden vil blive.

Det bliver spændende at følge forvandlingen.


Det vil da være forholdsvis begrænset hvor meget gips isolerer... Efter min mening vil det være spild, og blot tage mere af rummet end nødvendigt. At undgå at lyd kommer ud af et rum, er meget vanskeligt - specielt når vi snakker under 100hz. Det vil æde en stor del af rummet hvis det skal gøres korrekt.
 
Jeg er også spændt på at høre hvad du synes om 11.1 setup. Især hvis du kan lave nogle 11.1 vs. 7.1 lytteindtryk.
Nej det er det faktisk ikke, især hvis du sætter to lag op og laver det korrekt, evt. med et lag rockwool bag.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:03
Det glæder jeg mig til at følge.
 
Når du spørger efter råd så tidligt i processen vil jeg da helt klart anbefale at få rummet "strippet" så meget som muligt (installationer og træ på væggen Dead (undskyld)) for derefter at undersøge hvilke muligheder du har MHT akustik og lydisolering. Mange producenter har deciderede vejledninger i opbygning af forskellige typer af EKS. vægge. Man kunne kigge lidt på Gyproc's vejledning. Der findes tilsvarende for lofter
 
BS
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:08
Det lyder som et rigtig spændende projekt som jeg glæder mig til at følge med i. Vi er jo mange som glæder os til, at få sådan et lokale. 
 
Jeg forstår ikke helt, at ud vælger 11.1, specielt ikke når lokalet ikke er større, men du har jo nok en plan, så det bliver sikkert godt.


Redigeret af Iron Man - 09-August-2011 kl. 11:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu