Hej,
Jeg er en spritny brugere herinde i forum, men jeg har efterhånden fået opbygget en hjemmebio, som jeg godt kunne tænke mig at få forbedret, hvis det er muligt - dette siger jeg, fordi stuen/bio'en er ret begrænset i sin plads og indretningsmulighed, men mere om det senere.
Lidt om udstyret, der er proppet i systemet:
HW:
Projektor : BenQ W6000
TV : Sony KDL40W5500
A/V : Yamaha RX-V3067
BD : Samsung BD-D8900N
DVD : Technics -et-eller-andet... (Den er proppet på, fordi jeg synes at AV's opskalering er bedre end BD'ens - men forslag modtages gerne)
Lærred: Lissau BASIS 92" (gain 1.0)
Højtalere:
Front: KEF K160 - 15 år gamle, men fremragende for mine ører:)
Center : DALI Concept Center
SR/SB : DALI Concept 1
Sub : DALI Basis 100
Rummet:
Ca. 20 kvm, med forskellig højde til loftet i hver sin ende. 2,30 m i den ene ende og 3,0 m i den anden, med et stort vindue/stalddør i den lave ende (udgang til terrasse). Boligen er en lejebolig, så det er begrænset, hvad man kan lave af konstuktionsmæssige ændringer.
Vedlagt er lidt billeder, som jeg håber kan give jer et indtryk af, hvordan det er sat sammen.
Hjemmebio'en set forfra, lærredet trukket ned- ved godt det sidder lidt højt oppe, men som beskrevet, så er det 3 m. til loftet i den ende, og der sidder en hylde på væggen bagved, så lærredet er ophængt i loftet og ikke på væggen, som ellers ville være at foretrække. Under lærredet kan lige skimtes TV'et som bliver brugt engang imellem. AV har 2 HDMI udgange, så man kan selv vælge hvor man vil have billedet hen ude de store problemer. Til højre og venstre kan ses d 2 fronthøjtalere og Sub'ben.
Fronthøjtalerne er placeret så tæt på AV-møblet som muligt, da det ellers vil give problemer for den højre højtaler i forhold til sofaen.
SR/SB højtalere højre side. Det er en lidt akavet placering - enig, men har lidt udfordringer i at placere SB højtalerne på bagvæggen - se næste billede.
SR/SB højtalere højre side. Disse er forsøgt placeret så de stemmer overens med tilsvarende i venstre side. Og som det kan ses på dette billede, så vil det være ret besværligt at placere disse på endevæggen, da den desværre er brugt til at placere en dør/vindue med udgang til terrasse. "Hullet" i væggen er en trappeskakt således at man kan bevære sig rundt til resten af boligen (som er på 3 etager, med stuen på øverste)
Billede af projektoren (som er loftsplaceret og hænger ca. 2 meter fra bagvæggen) og lærredet.
Her er en billede taget fra betragtningspositionen - man sidder lidt bøjet i nakken, men hvis man skubber bagdelen lidt fremad, så ligger man med en nogenlunde vinkel til lærredet.
Et enkelt lille billede, hvor der faktisk er noget på skærmen. Billedet er taget i almindelig belysning med dagslys udenfor, og Lærredet's gain taget i betragtning, så er det ikke super dårligt....
Ja, det var hjemmebioen, men som skrevet i headeren til indlægget, så er jeg helt åben for forbedringsforslag - som godt kunne inkludere et fast-monteret lærred...
Lærredet er helt klart for mig, det svageste punkt, men det kan være at andre har et andet syn på tingene... som sagt, forslag og/eller kommentarer modtaget med kyshånd.
Mvh.
Martin Moesby
Hjemmebio - newbie :)