recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min hjemmebio - forbedringsforslag ønskes.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMin hjemmebio - forbedringsforslag ønskes.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
martinmoesby Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Oktober-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Min hjemmebio - forbedringsforslag ønskes.
    Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 11:51
Hej,

Jeg er en spritny brugere herinde i forum, men jeg har efterhånden fået opbygget en hjemmebio, som jeg godt kunne tænke mig at få forbedret, hvis det er muligt - dette siger jeg, fordi stuen/bio'en er ret begrænset i sin plads og indretningsmulighed, men mere om det senere.
Lidt om udstyret, der er proppet i systemet:

HW:
Projektor : BenQ W6000
TV : Sony KDL40W5500
A/V : Yamaha RX-V3067
BD : Samsung BD-D8900N
DVD : Technics -et-eller-andet... (Den er proppet på, fordi jeg synes at AV's opskalering er bedre end BD'ens - men forslag modtages gerne)

Lærred: Lissau BASIS 92" (gain 1.0)

Højtalere:
Front: KEF K160 - 15 år gamle, men fremragende for mine ører:)
Center : DALI Concept Center
SR/SB : DALI Concept 1
Sub : DALI Basis 100

Rummet:
Ca. 20 kvm, med forskellig højde til loftet i hver sin ende. 2,30 m i den ene ende og 3,0 m i den anden, med et stort vindue/stalddør i den lave ende (udgang til terrasse). Boligen er en lejebolig, så det er begrænset, hvad man kan lave af konstuktionsmæssige ændringer.

Vedlagt er lidt billeder, som jeg håber kan give jer et indtryk af,  hvordan det er sat sammen.

Hjemmebio'en set forfra, lærredet trukket ned- ved godt det sidder lidt højt oppe, men som beskrevet, så er det 3 m. til loftet i den ende, og der sidder en hylde på væggen bagved, så lærredet er ophængt i loftet og ikke på væggen, som ellers ville være at foretrække. Under lærredet kan lige skimtes TV'et som bliver brugt engang imellem. AV har 2 HDMI udgange, så man kan selv vælge hvor man vil have billedet hen ude de store problemer. Til højre og venstre kan ses d 2 fronthøjtalere og Sub'ben.
Fronthøjtalerne er placeret så tæt på AV-møblet som muligt, da det ellers vil give problemer for den højre højtaler i forhold til sofaen.
SR/SB venstre side
SR/SB højtalere højre side. Det er en lidt akavet placering - enig, men har lidt udfordringer i at placere SB højtalerne på bagvæggen - se næste billede.
SR/SB Højre side
SR/SB højtalere højre side. Disse er forsøgt placeret så de stemmer overens med tilsvarende i venstre side. Og som det kan ses på dette billede, så vil det være ret besværligt at placere disse på endevæggen, da den desværre er brugt til at placere en dør/vindue med udgang til terrasse. "Hullet" i væggen er en trappeskakt således at man kan bevære sig rundt til resten af boligen (som er på 3 etager, med stuen på øverste)
hB med projektor
Billede af projektoren (som er loftsplaceret og hænger ca. 2 meter fra bagvæggen) og lærredet.
Betragtningsposition
Her er en billede taget fra betragtningspositionen - man sidder lidt bøjet i nakken, men hvis man skubber bagdelen lidt fremad, så ligger man med en nogenlunde vinkel til lærredet.
Et enkelt lille billede, hvor der faktisk er noget på skærmen. Billedet er taget i almindelig belysning med dagslys udenfor, og Lærredet's gain taget i betragtning, så er det ikke super dårligt....

Ja, det var hjemmebioen, men som skrevet i headeren til indlægget, så er jeg helt åben for forbedringsforslag - som godt kunne inkludere et fast-monteret lærred...
Lærredet er helt klart for mig, det svageste punkt, men det kan være at andre har et andet syn på tingene... som sagt, forslag og/eller kommentarer modtaget med kyshånd.

Mvh.

Martin Moesby
Hjemmebio - newbie :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 13:10
Meget flot hjemmebio! Og billederne viser at man godt kan ha' en fed bio på lidt plads - meget fint Smile
Til top
madass32 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Februar-2008
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 13:58
ikke nogen "svage" komponenter i mine øjne.
mørklægningsgardiner og en harmony fjernB. ellers kan du jo bare gå igang med at opgradere alle komponenter:-) 

uden og have så meget forstand på bas, men vil det ikke være bedre at have SUBen i den anden side hvor det ser ud til at der er lidt mere plads.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 14:08
@Kampus : Takker for ordene - det største problem har været at få overbevist fruen om, at det var en god ide med en hjemmebio - det kostede en 46" til soveværelset :)

@madass32: Jo, og den har faktisk stået i den side, på et tidspunkt, men jeg syntes at sofaen tog formeget af lyden og der kom til at mangle noget "umpf", men det kan være at jeg er helt galt på den, og den sagtens kan stå i den side.
Derudover overvejer jeg at udvide med en ekstra SW og et par presence-højtalere...
Jeg har forresten lige inden denne bio blev "færdig", opgraderet fra en ældre Yamaha RX-V1400RDS, som tiden desværre var løbet fra - mangler HDMI, ellers ganske glimrende...
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 17:27
Ser godt ud Wink

Måske ville jeg prøve at klodse fronterne op så de får mere luft omkring sig samt trække center ud til kanten af møblet - skal ikke kunne sige om det vil hjælpe på lyden hos dig, men det var det første jeg tænkte på som forbedring og det er jo nemt at afprøve Big smile
Til top
Bruger udmeldt 10 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 03-December-2007
Point: 530
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 17:33
Jeg synes det ser rigtig godt, og du har da noget lækkert udstyr.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 18:08
synes det ser rigtig fint ud!

Den benq må give dig enormt med lys på 92"!!

Forslag til forbedringer:

* Fjerne de små lysting foran center? - afkoble center fra rack via nogle fødder eller lignende?

* Male frontvæggen, samt siderne mørkere således du kan opnå mere "black hole" effekt.

* Kan lærredet komme længere ned? Personligt ville jeg foretrække det så lavt som muligt, men der er naturligvis også en personlig præference.

Mvh
Claus
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 19:48
For, at få lærred ned i en passende højde :
Jeg stod/står i samme situation, da jeg også har MEGA højt til loftet. Jeg tænkte man måske kunne hænge sit lærred i den højde man nu ville have, og dertil så bygge en hylde der kunne hænge lige ovenover og så sætte en liste på hylden som går ned. Vupti !! Så er lærred gemt bag hylden og du kan trække lærred eller motorlærred ned uden at folk faktisk vidste der hang et lærred. :) Så kunne man self hænge spots under hylden, hvis man også ville have lidt lys ved tv, når man ikke bruger lærred . Er det helt dumt ? ( Fik aldrig selv gjort det, men det er hvertfald min plan, når jeg kommer på plads i min nye lejlighed :)
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 21:27
Ser fint ud - godt integreret i stuen.

Af ændringer som ikke kræver noget ny konstruktion ville jeg:
 - Lærredet skal meget længere ned
 - Fronthøjttalere skal placere lidt længere fremme. De er presset helt tilbage og står og spiller ind i møblet lige nu.
 - Rykke centerhøjttaleren frem. Lige nu spiller den ned i møblet.
 - Droppe 7.1 og kun have 5.1. Placeringen af surround back ser lidt spøjs ud, og sådan "teoretisk" vil det give et underligt lydbillede når der er højdeforskel. Lydmæssigt vil godt placeret 5.1 være bedre end dårligere placeret 7.1. (Min erfaring).

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 22:58
Ihh, jamen, hvor er det rart at få så mange gode råd...
Det var nok ikke nogen helt dum ide, at tilmelde sig forummet her:)

@jj: Jeg fik en ide om, måske at hænge KEF'erne op på væggen, så de kommer omkring 50-80 cm over gulvet. Disse højtalere har ikke nogen bas-refleks bagpå, så det burde kunne lade sig gøre og vil give mere plads til at placere Sub'ben mere hensigtsmæssigt. (Er der nogen der har erfaring med det? - jeg har hørt et eller andet sted, at selvom de ikke er basrefleks, så bør de ikke stå helt op ad væggen alligevel).

@submaniac : He, ja, jeg savner ikke lys, når systemet kører, på trods af at jeg har sat projektoren i economic-mode (16% mindre lys) - og jeg har fjernet de små lysestager foran centeren - det er normalt heller ikke der de står, jeg havde bare glemt at stille dem på plads:)
Maling af væggen er noget jeg selv har haft i tankerne - dog kunne jeg forstille mig at fruen vil få ondt et ganske bestemt sted, hvis jeg gjorde det, så vi må finde en eller anden form for kompromis: Måske en mørk grå med en hvid kant rundt - ville det give samme effekt?
Lærredet skal helt bestemt længere ned- jeg havde forstillet mig at den mængde sort overhæng der er i lærredet svarer til den højde, som lærredet skal rykkes ned - jeg er dog ikke helt sikke på, hvordan jeg skal gøre det - Superkdx har en ide, som jeg vil arbejde videre med.

@superkdx: &Tak for idden, det er helt sikkert noget jeg vil arbejde videre med. Jeg havde selv en ide om at bygge en slags ekstravæg ned fra loftet ca. 60 cm højt og ca. 30 cm fra endevæggen. På den måde ville jeg kunne hænge lærredet længere ned (ved at montere det på bagsiden, så man ikke kan se kassetten), men en hylde lyder som en noget nemmere løsning:)

@jonas_h: Jeg er helt enig i at lærredet skal længere ned, og jeg har fået nogle ideer til hvordan det kan gøres. Angående højtaler placeringen, så har jeg kommenteret længere oppe - og jeg har meget svært ved at rykke ret meget rundt på dem uden den forpulede sofa kommer ivejen :) Hvis bare jeg kunne droppe den og nøjes med den ene sofa, så ville det hele se meget bedre ud:)
Hvad mener du med at de spille IND i møblet? Skal jeg trække dem helt frem til forkanten at møblet? Det kan jeg dog godt gøre.... jeg er bare bange for at sofaen kommer til at stå endnu mere i vejen end den gør nu....

Jeg kan godt lide din ide om at godt placeret 5.1 er bedre end skidt placeret 7.1 - hvis jeg nu valgte (jeg har lavet nogle opmålinger) at placere SB højtalerne på bagvæggen, så ville de komme helt op under loftet og et godt stykke længere bagud end SR højtalerne - er det en skidt konstruktion?

Endndu engang, tak for alle jeres kommentarer og gode råd og jeg ser frem til flere endnu :)
Til top
Rosenkvist Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2011
Sted: Århus Denmark
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 18:43
Hej Martin 
det ser bestemt ikke dårligt ud jeg syntes du får udnyttet pladsen godt, jeg kan også se du har en kone/kæreste/kran/Skur,  ligesom os andre med de pynte nips der er på billederne LOL..... jeg har kæmpet min kamp meen helt fri bliver man jo aldrig for det... hehe ...meeen igen mon ikke det går jeg valgt og sige ok nå nu jeg fylder faktisk hele stuen med udstyr og højtalerer projektorer osv..... ja så går det nok med lidt NIPS hehe til sidst fed bio som ser ud til og være i kanon kvalitet.....Clap
Hilsen Thomas

(Kig evt. min bio på: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102611&title=rosenkvists-benqdalibio   )
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af martinmoesby martinmoesby skrev:

Ihh, jamen, hvor er det rart at få så mange gode råd...
Det var nok ikke nogen helt dum ide, at tilmelde sig forummet her:)

@jj: Jeg fik en ide om, måske at hænge KEF'erne op på væggen, så de kommer omkring 50-80 cm over gulvet. Disse højtalere har ikke nogen bas-refleks bagpå, så det burde kunne lade sig gøre og vil give mere plads til at placere Sub'ben mere hensigtsmæssigt. (Er der nogen der har erfaring med det? - jeg har hørt et eller andet sted, at selvom de ikke er basrefleks, så bør de ikke stå helt op ad væggen alligevel).

Tror ikke det vil være en god ide - som regel har højttalere bedst lyd når der ligges lidt afstand til bag/sidevæg, og kan se på det ene billede at de står tæt på bagvæg, så prøv evt at flytte dem frem så de flugter med tvbordet(eller lidt længere frem) og hør hvad der sker på den baggrund...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu