recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Frekvensområde på QLN SUB12??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFrekvensområde på QLN SUB12??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Emne: Frekvensområde på QLN SUB12??
    Sendt: 03-November-2011 kl. 14:01
Hej,

Nu har jeg ledet og ledet, men kun fundet ud af, via deres hjemmeside, at QLN SUB 12 (versionen med 3 sluser) går til 25 hz. ved -6 dB. Det er jo ret uinteressant, da jeg gerne vil vide frekvensområdet ved +/- 3db.

Så jeg ville høre om der er nogen der ved hvad det er, eller måske er bedre end mig til at finde de oplysninger?

Please help me... mange tak! Confused

Mvh.
Hessi Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 17:36
Hvis fabrikken ikke har oplyst den specifikation må du nok leve uden et konkret præcist svar (og hvorfor er det vigtigt?). Men hvis vi antager at oplysningen om -6 dB punktet er korrekt, kan vi sjusse os frem. Et basreflex system falder teoretisk med 24 dB per oktav. Det er relativt stejlt, og derfor vil der ikke være den store forskel på -6 og -3 punktet (der er vist ikke oplysninger nok til at regne det præcist). Næppe over 30 hz - igen forudsat at oplysningen er reel.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 18:08
Det kunne jo være der var en der havde målt det eller bare havde noget papir på det. Smile

Mener jeg læste et eller andet sted at det var 31 - 33 hz. eller sådan noget.

Havde overvejet at investere i en Audio Pro Sub Focus i stedet. I følge manualen, som jeg linker til, skulle den gå ned til 23 hz. ved -3 db. Det er pænt for en 10". Men disse målinger viser noget helt andet.... og samtidig siger disse (Den første... Den anden...) reviews noget tredie...

Jeg ved snart ikke mere... Ville egentlig bare gerne have en sub der går ned omkring de 25 hz. som samtidig lyder godt og koster max. omkring de 3k. Er det overhovedet muligt?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Ville egentlig bare gerne have en sub der går ned omkring de 25 hz


Fordi?

Om det er 25 eller 33 Hz kan du ikke høre forskel på....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Ville egentlig bare gerne have en sub der går ned omkring de 25 hz


Fordi?

Om det er 25 eller 33 Hz kan du ikke høre forskel på....

Klaus

EDIT:
Sorry... sorry... beklager den korte lunte... Har ikke fået søvn i nat. Confused

Men din pointe er så at jeg egentlig lige så godt kan tage Audio Pro'en som QLN'en eller Dali Concept 12 som jeg har nu? Altså hvis de alle tre lyder godt til prisen. QLN = 3000 kr., Audio Pro = 700 kr. De skal gå sammen med QLN 604/606, QLN 600 center og QLN 601.

De er vist begge to ret gamle, men QLN'en mere end Audio Proen. Efter sigende skulle QLN'en være en populære én blandt anmeldere... Den skulle have slået sin tids konkurrenter (bl.a. B&W). Men min Dali Concept Sub går dybere end dem begge to, er nyere og skulle efter sigende være ret god til både film og musik.


Redigeret af Hessi - 03-November-2011 kl. 18:38
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Jeg ved snart ikke mere... Ville egentlig bare gerne have en sub der går ned omkring de 25 hz. som samtidig lyder godt og koster max. omkring de 3k. Er det overhovedet muligt?
 
Min XTZ99W12 er opgivet til 25-250Hz +/- 3dB uden DSP og 18-250Hz +/- 3dB med DSP.
 
Den er til salg incl XTZ ROOM ANALYSER og et 5m Pearl White kabel. Nypris 10/04-2011 9000 SKr. Kom og hør den, du har ikke så langtWink
 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Jeg ved snart ikke mere... Ville egentlig bare gerne have en sub der går ned omkring de 25 hz. som samtidig lyder godt og koster max. omkring de 3k. Er det overhovedet muligt?
 
Min XTZ99W12 er opgivet til 25-250Hz +/- 3dB uden DSP og 18-250Hz +/- 3dB med DSP.
 
Den er til salg incl XTZ ROOM ANALYSER og et 5m Pearl White kabel. Nypris 10/04-2011 9000 SKr. Kom og hør den, du har ikke så langtWink
 

Vil med glæde komme og høre dit system. Lad os finde et tidspunkt... bare ikke i aften... er ikke hjemme før i morgen. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

 

EDIT:
Sorry... sorry... beklager den korte lunte... Har ikke fået søvn i nat. Confused

Men din pointe er så at jeg egentlig lige så godt kan tage Audio Pro'en som QLN'en eller Dali Concept 12 som jeg har nu? Altså hvis de alle tre lyder godt til prisen. QLN = 3000 kr., Audio Pro = 700 kr. De skal gå sammen med QLN 604/606, QLN 600 center og QLN 601.

De er vist begge to ret gamle, men QLN'en mere end Audio Proen. Efter sigende skulle QLN'en være en populære én blandt anmeldere... Den skulle have slået sin tids konkurrenter (bl.a. B&W). Men min Dali Concept Sub går dybere end dem begge to, er nyere og skulle efter sigende være ret god til både film og musik.

Essensen er at man ikke rigtigt kan læse ud af den slags tal HVORDAN den spiller. Der er stor forskel på en 12" i en stor kasse, og en 10" i en lille kasse. QLN'en er ret stor, og en af grundene til at den var populær blandt anmeldere, var at den ganske enkelt lød godt... Uden at jeg kan sige noget negativt om de andre. Men mens jeg synes det er for kort at sige at man ikke kan høre forskel på 25 og 33 Hz som -3dB punkt, så vil jeg sige det sådan at der er en hel masse andre ting som gør forskellen på hvor godt, og hvor dyb og kraftig for den sags skyld, en sub lyder. Man kan sige det sådan at det er vigtigere hvordan dét den rent faktisk spiller lyder, end præcist hvor den holder op med det. 

Derudover så siger -3 dB punktet intet om hvordan afrulningen er - en lukket sub har f.eks. et mindre stejlt fald, så principielt kan du have en sub med -3 dB punkt ved 30 Hz, som spiller højere ved 20 Hz end en anden sub med -3 dB punkt ved 25 Hz. Jeg siger ikke at det gør valget nemmere, men man kan ikke bare sådan opsummere det til ét tal. Man kan naturligvis i en vis udstrækning afvise at subwoofere med specs der er helt slemme kan være gode - men -3 dB punkt ved 30 Hz er ikke et problem i denne prisklasse.

Og så en væsentlig detalje: Hvordan er det opgivet? Lyddødt rum, open-field som i dit link, eller "typical in-room response"? -3 dB ved 25 og 35 Hz kan være den samme subwoofer, målt forskelligt. Det er nok en detalje som jeg tror mange ikke rigtigt er klar over.

Jeg har ikke hørt en Concept sub (under forhold jeg kan evaluere den på i hvert fald), men min umiddelbare vurdering er at du tager et skridt til siden mere end frem, og at du er bedre stillet med at spare sammen til noget bedre.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 19:44
Nu har jeg haft XTZ 12.16 (den uden DSP) som både kan bruge som en slags lukket konstruktion og som refleks alt efter hvordan man konfigurerer de medfølgende skumpropper. Der er markant forskel på hvordan den spiller alt efter hvad man vælger. Prøv at se graferne her:
 
 
Med een prop:
 
 
Læg mærke til hvor hurtigt og stejlt den ruller af hvis man ikke sætter propperne i. Til gengæld kan den så spille væsentligt højere end med een prop. Hvis begge propper er i (lukket) vil den rulle endnu langsommere af end med een prop og vil så spille tilsvarende lavere.
 
Jeg nævner dette da jeg er enig i at det med -3db punktet kun er en lille del af historien. En anden del som ikke ofte bliver omtalt er det med hvor højt den kan spille. Man har ikke meget glæde af at den går rent til 25Hz ved hvis den ikke også kan levere lydtryk nok ved den frekvens eller i det mindste ikke kan uden at forvrænge. Jeg solgte min xtz bla. fordi jeg ikke kunne få den til at spille højt nok (til filmbrug) med begge propper i. - Den lød ikke godt i min stue med een eller uden propper.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 03-November-2011 kl. 20:24
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 11:35
Da jeg "testede" min nuværende Concept sub synes jeg også den rullede ret hurtigt af ved de 29 hz. -3db som den er opgivet til. Synes faktisk den blev ret lav allerede ved 30 hz. og under 29 hz. skulle jeg skrue ekstremt højt op for at kunne ane den. Den er lukket.

Hvad ville jeres råd være? Beholde min nuværende Concept Sub, købe QLN'en eller købe Audio Pro'en... de skal som sagt gå med et sæt QLN højttalere.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 12:46
Jeg kan ikke give dig nogen konkrete råd om hvad du skal købe. Jeg vil dog sige at jeg synes at 3000,- for en gammel QLN er mere end hvad jeg ville give, når man tager i betragtning at man kan få en helt ny velanmeldt XTZ i samme størrelse for et par hundrede mere. Selvom jeg i sidste ende solgte min, kan jeg ikke se hvor man ellers kan få noget tilsvarende til den pris, så spørgsmålet er nok mere om dine forventninger til hvad der kan lade sig gøre til prisen er lidt høje og om du måske ville stå dig bedre ved at vente og købe noget bedre senere. - Det kan du kun selv vurdere, men nu har du jo muligheden for selv at høre den, selv om DPS modellen nok er uden for dit 3000,- budget.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 04-November-2011 kl. 12:57
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hvad ville jeres råd være?


At glemme alt hvad det hedder tal og så lytte dig frem. Dit rum har utroligt meget indflydelse på lyden, overvej om ikke det var værd at bruge penge på det, fremfor at skulle skifte det hele ud en gang til.

At din vens QLN lyder godt hjemme hos ham, betyder ikke at de lyder lige så godt hjemme hos dig......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu