recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3D: Optima HD33, Epson 3010 eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3D: Optima HD33, Epson 3010 eller?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Emne: 3D: Optima HD33, Epson 3010 eller?
    Sendt: 10-November-2011 kl. 22:59
Efter at have læst om HD33 og Epsons meget lysstærke 3010 er jeg kommet endnu mere i tvivl om hvilken projektor som jeg skal købe. Ønsker både 2D og 3D.

Jeg har tænkt mig at anvende et lærred på ca. 130" (ønsker så stort som muligt) og her er det nok kun 3010 som kan være med pga. nok lys.
Mit kælderrum er totalt mørklagt, det måler 6 x 4 m, med en rumhøjde på ca. 2 m.

Har tænkt mig at montere projektoren i loftet bagerst i rummet. Lærred monteres som rullelærred på 4m væggen.
Er i tvivl om hvor højt et billede jeg faktisk kan få - er der en fysisk begrænsning - man skal vel tænke over at projektoren kommer et stykke ned fra loftet?
Har jo kun ca. 2m fra gulv til loft. Og man skulle nødigt lave skygge på ens lærred :)
Mener at Epson 3010 muligvis giver problemer her (skulle være svær at indstille)?

Så hvad mener i ville være det bedste køb og kan montagen 6 m fra et lærred lade sig gøre (læste i en anden god tråd her på siden at "tele" tog en masse lys?

Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 06:52
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2011 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

Efter at have læst om HD33 og Epsons meget lysstærke 3010 er jeg kommet endnu mere i tvivl om hvilken projektor som jeg skal købe. Ønsker både 2D og 3D.

Jeg har tænkt mig at anvende et lærred på ca. 130" (ønsker så stort som muligt) og her er det nok kun 3010 som kan være med pga. nok lys.
Mit kælderrum er totalt mørklagt, det måler 6 x 4 m, med en rumhøjde på ca. 2 m.

Har tænkt mig at montere projektoren i loftet bagerst i rummet. Lærred monteres som rullelærred på 4m væggen.
Er i tvivl om hvor højt et billede jeg faktisk kan få - er der en fysisk begrænsning - man skal vel tænke over at projektoren kommer et stykke ned fra loftet?
Har jo kun ca. 2m fra gulv til loft. Og man skulle nødigt lave skygge på ens lærred :)
Mener at Epson 3010 muligvis giver problemer her (skulle være svær at indstille)?

Så hvad mener i ville være det bedste køb og kan montagen 6 m fra et lærred lade sig gøre (læste i en anden god tråd her på siden at "tele" tog en masse lys?

For at finde ud af om det kan lade sig gøre er du nødt til at kigge i projektorens specifikationer. Du skal kigge efter projektionsforholdet og hvor meget billedet er forskudt i forhold til objektivet på projektoren, da 3100 (eh-tw5900 i Europa) har fast lensshift.

Nu kiggede jeg lige kort på det og efter hvad jeg kan se er projektionsforholdet:

1,32:1 - 2,15:1

For at bruge dette til noget skal du først beregne hvor bredt lærredet er. 130" giver knapt 290cm i bredden.

mindste afstand dette kan projekteres med en tw5900 er:

1,32 x 290cm = 380cm

Længste afstand er:

2,15 x 290cm = 623cm

Som du kan se er din projektionsafstand imellem min og max så det kan godt lade sig gøre.

Så skal du kigge efter hvordan billedet er forskudt lodret i forhold til objektivet. For tw5900 ser det ud til at center af objektivet flugter med overkanten af billedet (hvis du monterer den i loftet).
Et 130" lærred er ca 162cm højt og du har 200cm i højden at gøre godt med.

(200-162)/2 = 19cm fra loft til øverste billedkant hvis du sætter lærredet lige midt på væggen. Fra foden af projektoren og op til center af optikken er der 8cm, så det ser ud til at du lige kan knibe den på plads, men pas på med hvor højt dit ophæng er.

Det sidste er så om tilskurerene kommer til at skygge for projektoren. Det kommer an på hvor de sidder og hvor højt de sidder, så det kan jeg ikke hjælpe med. Hvis de kniber med geometrien så kan du evt tegne det op i forhold 1:20 på et stykke papir. Det giver dig et godt billede af hvad du kan.

Regn selv tallene efter. Fejl kan forekomme ;-)

Vær opmærksom på at du skal bruge næsten hele zoomorådet for få det til at lykkedes. De giver, som du selv er inde på, noget tab af lys. De tal jeg har set siger 7% tab ved mindste billedvinkel. Det er ikke så galt (hvis det er rigtigt). Noget andet er at man taber rigtig meget lys ved 3D da det ene glas i brillen altid er lukket. Det giver minimum 50% tab. I praksis er det nok noget mere, men jeg ved ikke hvor meget.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 11-November-2011 kl. 17:15
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2011
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 20:07
Tak for en super god gennemgang!
Så lærte jeg en masse om projektionsforhold og meget mere :)

Hvis jeg skal tegne det op (1:20) så er det vel korrekt at jeg skal lave en snit tegning som viser: Gulv, loft, projektorplacering og lærredplacering? Og så kan jeg jo lade en fiktiv sofa med mennesker vandre vandret til et hoved rammer projektor-lyskeglen :)

Efter at have læst mere om 3110 så er jeg kun blevet mere sikker på at det skal være den. Men kunne godt tænke mig at se den? Findes der nogle som har den eller kender noget som der kan sammenlignes med, så må i endelig sige til?

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu