recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee

 Besvar Besvar Side  <1 4950515253 73>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af kcaroe kcaroe skrev:

Tonen skal naturvis være ordentlig, men undskyld Yousee annoncerer selv med teksten "knivskarp HD-kvalitet", så det er vel både fair og retfærdigt, at påpege at udbydere, der ikke reklamerer på samme lignende "aggressive" måde rent faktisk leverer et bedre og mere "knivskarpt" billede. Vi har desværre ikke Stofa længere, men jeg er ret sikker på, at Stofa leverer et noget bedre billede på hovedkanalerne. I øvrigt er vores signal hos TDC noget stærkere, men det har desværre ikke nogen betydning for billedekvaliteten, hvor det er bitraten og naturligvis også komprimeringsteknikken, der tæller. Sidstnævnte har dog ikke den helt store betydning, især ikke set i forhold til en bitrateforskel på over 50 procent.

Selv om du har ret i den grundlæggende pointe, så er det dog ikke hovedkanalerne (som DR og TV2) der udgør det  helt store kvalitetsproblem. De er nemlig ikke re-encodede fra en allerede lossy transmission, men blot encodede fra et ca. 100 Mbit/s signal fra fiber. Så de er faktisk enten af relativt tilsvarende eller ofte bedre kvalitet hos YouSee end de f.eks er på DTT nettet hvor båndbredden oftest er lavere endnu. Så lad os være saglige og retfærdige. 50% er i dag også helt ude af proportion i forhold til de "bedste" signaler på markedet! (som i dag heller ikke er direkte gode). Selv i forhold til f.eks. Telenors DRHD Encode (dvs. det der benyttes hos Canal digital og er videreformidlet transperant hos Stofa og ProFiber mv.) og som er det med den største DRHD båndbredde, er der ikke tale om 50% forskel i bitrateforskel men snarere noget i retning af 33% (9 mbit/s vs 12,2 mbit/s). Men måske tænker du på at Telenor encoded engang var 15,5 Mbit/s? Men det er det altså desværre ikke længere Cry


Redigeret af TBC1 - 20-Januar-2012 kl. 20:24
Til top
kcaroe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kcaroe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 20:23
Ja, jeg tænker nok desværre på engang - husker VM i Sydafrika med super billedkvalitet. Det var selvfølgeligt også en tid, hvor HD skulle sælges. Se i øvrigt http://i.pol.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1001043/tv-udbydere-skruer-ned-for-hd-kvaliteten-fra-vm/. Det er nok sket siden vi flyttede i maj måned fra vores super stofa-billede... Uanset hvad kan vel konstatere, at yousee leverer det ringeste signal blandt kabel-tv udbydere, og at selv gode encodere næppe kan kompensere fuldt ud med en forskel på 33 procent - og var det i øvrigt ikke også 6-8 Mbit TDC forsøgte sig med? I øvrigt lader det til, at tv2sportHD er i væsentligt bedre kvalitet end tv2hd.Sjovt nok er bitraten også lidt højere, så vidt jeg kan se. Håndbolden ser hvert fald bedre ud end i går, men det så også rigtig kedeligt ud i går - i hvert fald til sidst.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 20:33
En af mine bedste HDTV oplevelser var fra OL live fra Kina, på Eurosport HD fra 28E satellitposisionen (et andet encode via en bedre TV udbyder end den der sendes til Danmark via 1W og danske kabel-tv udbydere), VBR bitraten var den gang på ca. 19-20 Mbit/s ABR. Det stod sku godt, med god spatial opløsning, selv på mine 123 tommer. Det var faktisk næsten en god Blu-ray værdigt på billedsiden.

Det er så også den sidste virkeligt gode HDTV oplevelse jeg kan huske jeg har haft. Men det er desværre også gået den forkerte vej med den transmission både hvad angår bitrate og kvalitet Disapprove

Eurosport HD 28E BSkyB:





Redigeret af TBC1 - 20-Januar-2012 kl. 20:52
Til top
Ulle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Juli-2005
Status: Offline
Point: 289
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

En af mine bedste HDTV oplevelser var fra OL live fra Kina, på Eurosport HD fra 28E satellitposisionen (et andet encode via en bedre TV udbyder end den der sendes til Danmark via 1W og danske kabel-tv udbydere), VBR bitraten var den gang på ca. 19-20 Mbit/s ABR. Det stod sku godt, med god spatial opløsning, selv på mine 123 tommer. Det var faktisk næsten en god Blu-ray værdigt på billedsiden.

Det er så også den sidste virkeligt gode HDTV oplevelse jeg kan huske jeg har haft. Men det er desværre også gået den forkerte vej med den transmission både hvad angår bitrate og kvalitet Disapprove

Eurosport HD 28E BSkyB:



OL i Beijing var suværent på EuroSport HD! Også hos youSee. Det var sport, det var high motion, og der var ikke en eneste artifact, ikke engang 10cm fra skærmen. Wink Desværre er EuroSport HD nu nede på et niveau, hvor selv tennis skaber en kæmpe udfordring. Hvilket kan ses dagligt under Australian Open, i disse dage. I hvertfald på youSee, jeg er sikker på at din sat. broadcast står pænere.


Redigeret af Ulle - 21-Januar-2012 kl. 00:37
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 05:41
Jeg synes nu Australien Open på Eurosport HD og HD2, står rigtigt flot her på mit TV (m/YS-box).
Har set med lige siden dag 1 og har glædet mig over kvaliteten. Der har været et par enkelte signaludfald, som jeg går ud fra har været sendeproblemer "from down under".
 
Synes i øvrigt jeg på alle HD kanalerne, generelt kan se en kvalitets forbedring ift. slutningen af sidste år.
Hvor meget i bitrate aner jeg ikke, da jeg ik' går op i den slags ting. Men i mine halvgamle øjne kan se en forskel - til det bedre. 
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af ikje ikje skrev:

Kære alle,
 
Det er en interessant diskussion, men ærlig talt. Jeg synes, der er for meget, der foregår i en træls tone. Man kan mene om mig - og YouSee - hvad man vil, men jeg synes, der er for meget med at håne og nedgøre andres indlæg. For mit eget vedkommende har jeg givetvis fortjent kritik, men jeg er dødtræt af at blive mødt med mistænkeliggørelse, som når svaret på et banal spørgsmål om, hvilke kanaler, der blev testet på mødet hos YouSee, bliver til en 'indrømmelse' fra min side.
 
Jeg har været aktiv på sociale medier i mere end 20 år. Jeg synes, de er fantastiske, og det er en lise at kunne spørge og diskutere med fagfolk og eksperter, som man ellers ikke vil have adgang til. Men jeg kan fint undvære det, når debatten skæmmes af bedrevidende latterliggørelse af andres indlæg eller motiver, ingen nævnt ingen glemt.

Jeg har respekt for, at der i denne kreds er folk, der sætter stor pris på god billedkvalitet, og at de også sørger for at sætte velbegrundede og kritisk spørgsmål ved, hvordan vi som tv-udbydere håndterer dette. Mit gode råd er bare, at hvis diskussionen skal tages alvorligt uden for denne kreds, så nytter det ikke noget at lade sig styre af fordomme og aversioner og hælde en skidtspand i hovedet på de bidragydere eller firmaer, som man af den ene eller anden grund ikke kan lide.
 
God weekend.
 
det er svært at være uenig i
 
jeg citerer lige mig selv, det kan være du kan komme med forklaringenen
 
Oprindeligt skrevet af brasch brasch skrev:

De kunne jo starte med at fjerne alle dobbeltkanalerne i nettet - jeg tror der er en enkelt kan jeg fandt 5 gange på en søgning (3 SD og 2 HD). Hvis de enkelte kanaler man køber ekstra kan indstilles til at virke med bestemte abonnementer, så kan det vel gøres med alle kanalerne, fremfor at have flere versioner alt efter hvilken pakke man har. Så vidt jeg ved kan man da se alle versionerne af kanalerne med fuldpakken alligevel.
er der en grund til at kanalerne er sat op på denne måde? - jeg går ud fra at det er fordi nogle af kanalerne sendes frit digitalt uden brug af kort? men der må da findes en smartere løsning, om ikke for at hæve bitraten på kanalerne, så frigøre noget mere plads til andre tjeneste, evt. hurtigere internet f.eks. (jeg har ingen idé om hvor meget plads det vil kræve). Det jeg tænker på er, at hvis det er muligt at blokere enkelte kanaler i grundpakken og mellempakken (f.eks. nogle af dem der er dobbelt), så må det da være muligt at gøre det samme uden at kanalerne ligger dobbelt?
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af ikje ikje skrev:

Kære alle,
 
Det er en interessant diskussion, men ærlig talt. Jeg synes, der er for meget, der foregår i en træls tone. Man kan mene om mig - og YouSee - hvad man vil, men jeg synes, der er for meget med at håne og nedgøre andres indlæg. For mit eget vedkommende har jeg givetvis fortjent kritik, men jeg er dødtræt af at blive mødt med mistænkeliggørelse, som når svaret på et banal spørgsmål om, hvilke kanaler, der blev testet på mødet hos YouSee, bliver til en 'indrømmelse' fra min side.
 
Jeg har været aktiv på sociale medier i mere end 20 år. Jeg synes, de er fantastiske, og det er en lise at kunne spørge og diskutere med fagfolk og eksperter, som man ellers ikke vil have adgang til. Men jeg kan fint undvære det, når debatten skæmmes af bedrevidende latterliggørelse af andres indlæg eller motiver, ingen nævnt ingen glemt.

Jeg har respekt for, at der i denne kreds er folk, der sætter stor pris på god billedkvalitet, og at de også sørger for at sætte velbegrundede og kritisk spørgsmål ved, hvordan vi som tv-udbydere håndterer dette. Mit gode råd er bare, at hvis diskussionen skal tages alvorligt uden for denne kreds, så nytter det ikke noget at lade sig styre af fordomme og aversioner og hælde en skidtspand i hovedet på de bidragydere eller firmaer, som man af den ene eller anden grund ikke kan lide.
 
God weekend.
 
det er svært at være uenig i
 
jeg citerer lige mig selv, det kan være du kan komme med forklaringenen
 
Oprindeligt skrevet af brasch brasch skrev:

De kunne jo starte med at fjerne alle dobbeltkanalerne i nettet - jeg tror der er en enkelt kan jeg fandt 5 gange på en søgning (3 SD og 2 HD). Hvis de enkelte kanaler man køber ekstra kan indstilles til at virke med bestemte abonnementer, så kan det vel gøres med alle kanalerne, fremfor at have flere versioner alt efter hvilken pakke man har. Så vidt jeg ved kan man da se alle versionerne af kanalerne med fuldpakken alligevel.
er der en grund til at kanalerne er sat op på denne måde? - jeg går ud fra at det er fordi nogle af kanalerne sendes frit digitalt uden brug af kort? men der må da findes en smartere løsning, om ikke for at hæve bitraten på kanalerne, så frigøre noget mere plads til andre tjeneste, evt. hurtigere internet f.eks. (jeg har ingen idé om hvor meget plads det vil kræve). Det jeg tænker på er, at hvis det er muligt at blokere enkelte kanaler i grundpakken og mellempakken (f.eks. nogle af dem der er dobbelt), så må det da være muligt at gøre det samme uden at kanalerne ligger dobbelt?
Nu er det jo ikke sådan, at det er pakkerne, der afgør om en kanal ligger der flere gange. Mange af HD-kanalerne ligger der også i SD. Nogle kanaler kan tilkøbes som ekstrakanaler og ligger derfor også et andet sted. Det er altså ikke bare for at bruge plads, men for at gi' en valgmulighed. Forstår ikke din bemærkning om, at det er muligt at blokere enkelte kanaler i Grundpakken og Mellempakken (f. eks. nogle af dem, der er dobbelt). Det sker jo ikke nu og derfor kan det heller ikke spare plads.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

er der en grund til at kanalerne er sat op på denne måde? - jeg går ud fra at det er fordi nogle af kanalerne sendes frit digitalt uden brug af kort? men der må da findes en smartere løsning, om ikke for at hæve bitraten på kanalerne, så frigøre noget mere plads til andre tjeneste, evt. hurtigere internet f.eks. (jeg har ingen idé om hvor meget plads det vil kræve). Det jeg tænker på er, at hvis det er muligt at blokere enkelte kanaler i grundpakken og mellempakken (f.eks. nogle af dem der er dobbelt), så må det da være muligt at gøre det samme uden at kanalerne ligger dobbelt?


Grund- og mellempakke styres ved at der hos kunden er indsat et fysisk filter der blokerer for visse frekvenser.

Fuldpakkekanalerne (de fleste af dem), ligger så dobbelt - både krypteret i frekvensområdet for grundpakken, og ukrypteret i fuldpakkeområdet.

Årsagen er jo at alle skal kunne vælge ekstrakanaler, men fuldpakkekunder skal stadigvæk have adgang til fuldpakkekanaler uden kort.

Man kunne teoretisk sikkert udvide grundpakkeområdet, men så skal en hulens masse filtre skiftes.

Man kunne også kryptere alt, men så skal alle kunder have kort og kortlæser/boks.
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af kcaroe kcaroe skrev:

Tonen skal naturvis være ordentlig, men undskyld Yousee annoncerer selv med teksten "knivskarp HD-kvalitet", så det er vel både fair og retfærdigt, at påpege at udbydere, der ikke reklamerer på samme lignende "aggressive" måde rent faktisk leverer et bedre og mere "knivskarpt" billede. Vi har desværre ikke Stofa længere, men jeg er ret sikker på, at Stofa leverer et noget bedre billede på hovedkanalerne. I øvrigt er vores signal hos TDC noget stærkere, men det har desværre ikke nogen betydning for billedekvaliteten, hvor det er bitraten og naturligvis også komprimeringsteknikken, der tæller. Sidstnævnte har dog ikke den helt store betydning, især ikke set i forhold til en bitrateforskel på over 50 procent.

Jeg har intet problem med, at firmaer som YouSee bliver konfronteret deres markedsføringsbudskaber. YouSee skal naturligvis holdes op på sine løfter, selv om det pågældende budskab (knivskarpt) nok bliver svært at lave en objektiv definition af.

Mit budskab er blot, at det ikke er befordrende for debatten, hvis man forfalder til selvhævdende og spydige kommentarer med en underliggende tone af, at 'det er ligegyldigt, hvad du / I siger, for jeg tror ikke på jer / kan ikke lide her'. Så handler det om religion.

vh.
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 11:51
Kære alle, som jeg også har skrevet i kommentarsporet på forsiden.

Kære venner. Jeg har tilladt mig at moderere i denne tråd. Recordere.dk accepterer ikke personangreb på hverken brugere af recordere.dk eller ansatte i YouSee og andre virksomheder. 

Hvis i har et problem med en virksomhed vi skriver om, så forhold jer til virksomheden, og ikke enkeltpersoner. Det får jer som brugere og os som site til at se useriøse ud. 

Fremadrettet slettes sådanne kommentarer og fortsætter de bortvises brugerne fra at kommentere og deltage på recordere.dk

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

er der en grund til at kanalerne er sat op på denne måde? - jeg går ud fra at det er fordi nogle af kanalerne sendes frit digitalt uden brug af kort? men der må da findes en smartere løsning, om ikke for at hæve bitraten på kanalerne, så frigøre noget mere plads til andre tjeneste, evt. hurtigere internet f.eks. (jeg har ingen idé om hvor meget plads det vil kræve). Det jeg tænker på er, at hvis det er muligt at blokere enkelte kanaler i grundpakken og mellempakken (f.eks. nogle af dem der er dobbelt), så må det da være muligt at gøre det samme uden at kanalerne ligger dobbelt?


Grund- og mellempakke styres ved at der hos kunden er indsat et fysisk filter der blokerer for visse frekvenser.

Fuldpakkekanalerne (de fleste af dem), ligger så dobbelt - både krypteret i frekvensområdet for grundpakken, og ukrypteret i fuldpakkeområdet.

Årsagen er jo at alle skal kunne vælge ekstrakanaler, men fuldpakkekunder skal stadigvæk have adgang til fuldpakkekanaler uden kort.

Man kunne teoretisk sikkert udvide grundpakkeområdet, men så skal en hulens masse filtre skiftes.

Man kunne også kryptere alt, men så skal alle kunder have kort og kortlæser/boks.

Jeg kan supplere med et eksempel:

Kanal 6 i mellempakken sendes ukrypteret i Mellempakken i analog, SD (MPEG2) og HD (MPEG4). Den er desuden tilgængelig i Ekstrakanaler i både SD og HD og begge i krypteret version.

Og eftersom alle 70 kanaler i Ekstrakanaler skal kunne tilkøbes fra Grundpakken, er de alle placeret i krypterede udgaver i det frekvensbånd, hvor Grundpakken er placeret.

YouSee kunne frigøre en masse kapacitet, hvis vi sløjfede samtlige analoge kanaler. Det er fristende, men  ifølge de seneste tal fra BFE har 1,2 mio. husstande stadig gang i deres gamle analoge tv, og en meget stor del af dem er med sikkerhed kunder hos YouSee.

vh
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2012 kl. 12:04
 
 Hvad koster en Digital modtager i dag kontra et nyt TV, den koster ikke meget, der skal ikke betales mere end højst Kr 500 for en sådan, det giver så også de Analoge kunder flere kanaler, kanaler som de betaler for, men ikke kan udnytte fordi der modtages Analogt. Det lyder som en Win Win situation.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4950515253 73>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu