recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee

 Besvar Besvar Side  <1 6667686970 73>
Forfatter
Besked
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af ikje ikje skrev:

Jeg har fået et tip om, at jeg måske burde blande mig i denne debat. Det gør jeg gerne, men jeg har lidt svært ved at se, hvad jeg kan bidrage med. De fleste kender udmærket YouSees politik på området - vi har standardiseret vores HD-signal til 9 Mbit/s, som er anbefalingen fra EBU (2008), og flytter successivt kanalerne over på dette niveau - men der synes blandt flere også at være bred enighed om, at YouSee putter med informationerne, snyder kunderne for god kvalitet og kun er ude på at slippe billigste muligt om ved det.

Jeg kan ikke forholde mig til folks holdninger, dem må de have som de har lyst til. Jeg kan besvare eller opklare spørgsmål, men hvad er det, jeg skal forholde mig til?

vh



Jeg synes det er flot, at Yousee´s pressechef vil lytte og svare på spørgsmål fra de noget mere kritiskiske brugere her på recordere.dk.
Ikke blot pixelering/udfald af HD kanaler pga dårlige kabler, eller deciderede drifts nedbrud, som der er mange af på f.eks.:

http://forum.yousee.dk/forumdisplay.php?39-YouSee-Tv 
http://www.facebook.com/youseedanmark 

Stor ros til Dan og Kasper i Yousee support, som hver dag svarer på alle mulige spørgsmål frra brugerne.

Nå, Ib

1. Er man færdig med flytningen til 3. generations encoderne ?

2. Burde 1080i kanalerne ikke have 20-30% større bitrate. jvf EBU´s udtalelser ?

3. Forsøger man at presse udbyderne, så signalet bliver så godt som muligt, inden Yousee behandler dem og sender dem videre til forbrugeren ?

4. Hvad er årsagen til at man favoriserer KanalSport med at give dem 1080i HD signal, når de nærmest er en internet / lokal TV station fremfor NRK1 eller TV4Sverige, som sender rigtig mange
HD udsendelser som natur, videnskab samt film ? KanalSport producerer i hvert fald ikke HD
Eller MTV, som har minimal seere i DK, eller en af talrige børnekanaler vi har på Yousee

Til sidste vil jeg sige, at jeg er rigtig tilfreds med mit billede (40 tomme TV) men det kan formentligt blive bedre, hvorfor jeg håber I fortsætter med at "Vi evaluerer løbende kvaliteten og erfaringerne med encoderne siger".

Venlig hilsen fra en stort set tilfreds Yousee bruger
Til top
filthat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filthat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af martin_skov martin_skov skrev:

Hvorfor ikke prøve at være bedst?

Jeg sendte en mail til Glentevejs Antennelaug i Odense og spurgte om kvaliteten (bitraten) på deres HD-kanaler. Svaret var følgende:

"Alle vores HD er typisk 12-16 Mbit.
Når man endelig får nye kanaler i høj kvalitet, skal opgaven ikke gå på at reducere kvaliteten."


Jeg vil nu undersøge muligheden for at mit boligselskab skifter YouSee ud med Glenten.

Til mich61: Ja, det var mig der skrev til YouSee på deres Facebook-side.


Glenten får signal fra Stofa efter overtagelsen af Canal Digtals kabel-tv. Tror da jeg nok ihvertfald.


Redigeret af filthat - 13-Juni-2012 kl. 10:18
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

4. Hvad er årsagen til at man favoriserer KanalSport med at give dem 1080i HD signal, når de nærmest er en internet / lokal TV station fremfor NRK1 eller TV4Sverige, som sender rigtig mange
HD udsendelser som natur, videnskab samt film ? KanalSport producerer i hvert fald ikke HD
Eller MTV, som har minimal seere i DK, eller en af talrige børnekanaler vi har på Yousee
 
Det er ikke YouSee der beslutter hvilket format den enkelte TV station transmitterer, men den enkelte TV-station.
 
Det ville være hul i hovedet og medføre yderligere forringelser, hvis en kabel-tv udbyder også begyndte at konvertere på det forhold. Det kvalitativt bedste er at lade signalet være ganske som det i forvejen er, både når det handler om en modtaget allerede eksisterende kompression OG når det handler om signalets opløsning/transmissionsstandard. (uanset om signalet i den forbindelse så modtages "råt" og skal encodes, eller modtages allerede MPEG encodet)


Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2012 kl. 11:00
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

4. Hvad er årsagen til at man favoriserer KanalSport med at give dem 1080i HD signal, når de nærmest er en internet / lokal TV station fremfor NRK1 eller TV4Sverige, som sender rigtig mange
HD udsendelser som natur, videnskab samt film ? KanalSport producerer i hvert fald ikke HD
Eller MTV, som har minimal seere i DK, eller en af talrige børnekanaler vi har på Yousee
 
Det er ikke YouSee der beslutter hvilket format den enkelte TV station transmitterer, men den enkelte TV-station.
 
Det ville være hul i hovedet og medføre yderligere forringelser, hvis en kabel-tv udbyder også begyndte at konvertere på det forhold. Det kvalitativt bedste er at lade signalet være ganske som det i forvejen er, både når det handler om en modtaget allerede eksisterende kompression OG når det handler om signalets opløsning/transmissionsstandard. (uanset om signalet i den forbindelse så modtages "råt" og skal encodes, eller modtages allerede MPEG encodet)

Nu var det mere valget af at KanalSport som en HD kanal, fremfor f.eks. NRK1 og TV4Sverige, som allerede er sender i HD, ikke så meget 1080i
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 15:48
Citér Jeg synes det er flot, at Yousee´s pressechef vil lytte og svare på spørgsmål fra de noget mere kritiskiske brugere her på recordere.dk.
Ikke blot pixelering/udfald af HD kanaler pga dårlige kabler, eller deciderede drifts nedbrud, som der er mange af på f.eks.:

http://forum.yousee.dk/forumdisplay.php?39-YouSee-Tv 
http://www.facebook.com/youseedanmark 

Stor ros til Dan og Kasper i Yousee support, som hver dag svarer på alle mulige spørgsmål frra brugerne.

Nå, Ib

1. Er man færdig med flytningen til 3. generations encoderne ?

2. Burde 1080i kanalerne ikke have 20-30% større bitrate. jvf EBU´s udtalelser ?

3. Forsøger man at presse udbyderne, så signalet bliver så godt som muligt, inden Yousee behandler dem og sender dem videre til forbrugeren ?

4. Hvad er årsagen til at man favoriserer KanalSport med at give dem 1080i HD signal, når de nærmest er en internet / lokal TV station fremfor NRK1 eller TV4Sverige, som sender rigtig mange
HD udsendelser som natur, videnskab samt film ? KanalSport producerer i hvert fald ikke HD
Eller MTV, som har minimal seere i DK, eller en af talrige børnekanaler vi har på Yousee

Til sidste vil jeg sige, at jeg er rigtig tilfreds med mit billede (40 tomme TV) men det kan formentligt blive bedre, hvorfor jeg håber I fortsætter med at "Vi evaluerer løbende kvaliteten og erfaringerne med encoderne siger".

Venlig hilsen fra en stort set tilfreds Yousee bruger
Jeg har ikke alle svar endnu, men her er lidt:
 
1) Vi er ikke færdige med at flytte alle HD-kanaler over på de nye encodere endnu. Vi distribuerer 36 HD-kanaler, hvoraf tre endnu kører på de gamle encodere.
 
2) Har ikke fået svar fra den rigtige tekniker.
 
3) Ja, vi er i en løbende dialog med broadcasterne om dette emne. Ligesom vi har nogle hensyn at tage f.eks. mht. fleksibiliteten i distributionen, har de også, og vi forsøger at nå hinanden bedst muligt.
 
4) Det er et valg. KanalSport er YouSee selv involveret i, og derfor har det haft prioritet at få den godt igang på nettet. Selv om den generelt måske ikke har store seertal, så scorer kanalen rigtig godt lokalt, fordi meget sport er lokalt forankret. NRK1 forventer vi i øvrigt at få HD, formentlig fra årsskiftet, TV4 har jeg ikke opdateret viden om.
 
vh.
 
 
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af ikje ikje skrev:

3) Ja, vi er i en løbende dialog med broadcasterne om dette emne. Ligesom vi har nogle hensyn at tage f.eks. mht. fleksibiliteten i distributionen, har de også, og vi forsøger at nå hinanden bedst muligt.
 
Hvad indebærer dette? For jeg håber ved GUD ikke det handler om at forsøge at lykkes med at tale dem ned på 9 Mbit/s CBR på deres eksisterende MPEG encodes, bare for at det kunne passe jeres netplanlægning (og i evt kunne undgå et re-encode), men at det handler om at i forøger at overtale dem i retning af at sende statistisk multiplekset VBR med så høj bitrate og kvalitet som muligt, så det mere handler om at jeres selvvalgte re-encodes kan have de bedst mulige starts-forudsætninger, og DET samlet set kunne blive til gavn for især disse broadcasteres egne Direct To Home kunder, men sekundært også i nogen udstrækning for jeres kabel-tv kunder.
 
Til gengæld ville det være en god og sund politik hvis i arbejdede mod at få flere kanaler ind i det "rå" format. Når nu i insisterer på altid at ende med et encode med en bestemt låst/fastsat CBR bitrate, så ville det jo være det absolut bedste udgangspunkt i den henseende og samtidig giver det langt de bedste resultater i den forbindelse. Så jeg håber da at det langt den væsentligste del af dialogen og kan da kun opfordre til at i forsøger at gå langt nere det vej, i lyset af jeres eksisterende kompressions politik.
 
Der er i øvrigt en ting jeg aldrig har forstået: Hvofor er det at YouSee, i forbindelse med sine egne encodes/re-encodes ikke kan udnytte statistisk multiplekset VRB i muxene? Jeg kan fint forstå at det ikke kan lade sig gøre i mux's hvor en enkelt eller flere kanaler formidles transperante, eller mux's hvor man skal indsætte en anden regional-tv station. Men i de tilfælde hvor i selv laver alle 4 encodes til muxet i København, og dermed selv har 100% kontrol over alle kanalernes bitrater i muxet fra start til slut, hvorfor er det da at i angiveligt ikke kan(?) benytte statistisk multiplexet VBR til et sådant mux? Er et mux som f.eks. det med DiscHD, EuSpHD, BBC HD og MTVLHD (og andre der vel er uden transperante kanaler, eller kanaler med forskellige regionale versioner) da ikke det samme over hele landet, eller hvad er forklaringen? 


Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2012 kl. 16:35
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 16:53
Der er jo antenneforeninger der får signal fra YouSee og evt. har anden kanalsammensætning.

Er det i øvrigt ikke forklaret tidligere i denne tråd (som går noget i ring efterhånden).
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Der er i øvrigt en ting jeg aldrig har forstået: Hvofor er det at YouSee, i forbindelse med sine egne encodes/re-encodes ikke kan udnytte statistisk multiplekset VRB i muxene?

Encodningen sker et sted i landet (Borups Alle, formentlig). Men mux'ene er ikke identisk overalt i Danmark på grund af forskelle i pakker (og lokale aftaler med antenneforeninger). Derfor er YouSee nødt til at køre CBR med "standardiserede" bitrater. Hvis HDTV er 9 Mbps, kan der være 4 HD kanaler i et DVB-C mux.



Redigeret af JesperLund - 13-Juni-2012 kl. 17:09
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 17:15
WinkHvis man kørte med 12 kan der være 3 Tongue

Enten må man så udvide kapaciteten, elle fjerne nogle af de kanaler, der ses af færrest på nettet

Hvis det er det, der skal løfte Yousee på niveau med Stofa, Canaldigital m.m.. Hvis ikke den nye generation af encodere, er blevet så gode, så de ikke behøver mere end 9


Redigeret af mich61 - 13-Juni-2012 kl. 17:19
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Enten må man så udvide kapaciteten, elle fjerne nogle af de kanaler, der ses af færrest på nettet


Money talks...Wink
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Enten må man så udvide kapaciteten, elle fjerne nogle af de kanaler, der ses af færrest på nettet


Money talks...Wink

Men det er jo derfor, brugerne skal presse på

Og hvis andre i fremtiden kan gøre det bedre og billigere, så .......
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der er jo antenneforeninger der får signal fra YouSee og evt. har anden kanalsammensætning.

Er det i øvrigt ikke forklaret tidligere i denne tråd (som går noget i ring efterhånden).
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Der er i øvrigt en ting jeg aldrig har forstået: Hvofor er det at YouSee, i forbindelse med sine egne encodes/re-encodes ikke kan udnytte statistisk multiplekset VRB i muxene?

Encodningen sker et sted i landet (Borups Alle, formentlig). Men mux'ene er ikke identisk overalt i Danmark på grund af forskelle i pakker (og lokale aftaler med antenneforeninger). Derfor er YouSee nødt til at køre CBR med "standardiserede" bitrater. Hvis HDTV er 9 Mbps, kan der være 4 HD kanaler i et DVB-C mux.
 
Ok, så med andre ord er det altså IKKE/ALDRIG det samme mux af f.eks. DiscHD, EuSpHD, BBC HD og MTVLHD der genereres til hele landet i København? Forstået sådan at der reelt kun encodes seperate enkeltkanaler København, mens disse så først muxes mere lokalt på kryds og på tværs af kanalerne rundt omkring i landet? Det forstår jeg fint er tilfældet/undtagelsen i forbindelse med Mux's hvor f.eks. regionalkanaler indgår. ...Så langt så godt.
 
Jeg kender godt den forklaring og har har tidligere hørt den her i tråden. Når jeg alligevel spørger ind/borer i det, så handler det om at jeg gerne vil høre hvor alment gældende det er, eller om den lokale muxing reelt kun gælder nogle mux (f.eks. dem med regionalkanaler), men måske ikke dem alle? ...som jeg mistænker det at være tilfældet.
 
For umiddelbart lader mange af de mux's YouSee har med de store ["udenlanske"] kanaler (og uden nogle afvigende regionale kanaler) jo til at være ganske identiske landet over, når man ser scanningslister fra folk forskellige steder i landet. ...Det er de muxs jeg spørger til.
 
Får en antenneforening der skal have kanal-leverence fra YouSee da virkelig nogle helt, fuldstændigt og aldeles andre muxs med ovenstående kanaler end YouSee's egne kunder, kunne en anden måde at spørge på være. Og er det dét aspekt der således forhindrer det, idet muxene reelt slet ikke laves i københavn til hele landet, men mange steder lokalt på kryds og tværs af kanaler ...i ALLE tilfælde? ...I så fald er det et stort hensyn at tage til de små lokale antenneforeninger på bekostning af egne YouSee kunder.
 
 


Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2012 kl. 18:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6667686970 73>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu