|
5.1 film ved 7.1 setup og Prologic IIx ? |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Sloppy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-November-2011 kl. 11:36 |
Skal man anvende Prologic IIx ved afspilning af et 5.1 lydspor over et 7.1 højtalersetup eller skal man lade den afspille direkte over det aktulle lydformat DTS/Dolby/Master mv.
Det jeg tænker på her er, hvad den gør med lyden til de 2 ekstra højtalere. Jeg ved at Prologic IIx behnadler lyden for dig og diregere den korrekt ud til de 2 ekstra højtalere, men hvad sker der når man blot køre fks. DTS? Og hvilken af de 2 metoder ville være bedst?
|
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som udgangspunkt, skal man naturligvis gøre det man synes lyder bedst.
Det den gør med lyden i de 2 ekstra højttalere, er at den generere 2 ekstra kanaler ud fra det eksisterende lydspor - De resterende kanaler bliver afspillet nøjagtigt som hvis du kun havde 5 højttalere. Jeg synes 9/10 gange at det lyder bedre med de ekstra højttalere med Prologic IIx, men det afhænger meget af personlig preference og hvorvidt lytterummet lader dig placere de bagerste højttalere korrekt - F.eks. synes jeg ikke at der var vundet noget som helst ved de ekstra højttalere da min sofa stod lige opad bagvæggen, men nu i det nye hus hvor der er plads til det ville jeg ikke af med dem igen. |
|
![]() |
|
Sloppy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 60 |
Hmmm så du anbefaler altså Prologic IIx, det virker da også umidelbart ganske fornuftigt.
Andre der har en mening omkring dette?
Redigeret af Sloppy - 16-November-2011 kl. 11:58 |
|
![]() |
|
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
ved afspilning af 5,1 lydspor i en 7,1 opstilling vil det være bedst at bruge dolby digital som så vil hedde 5,1 es/ex alt efter om det er dts eller dolby. pro-logic 2 x er til tv film musik samt dvd film som ikke er i 5,1. mvh.
ole post
|
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
Hmmm, Jo men hvad sker der så med lyden til de 2 ekstra kanaler?
|
|
![]() |
|
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
jamen det er der også, det hedder ex = extended surround.
det lyder meget bedre.
mvh.
ole post Redigeret af ole post - 16-November-2011 kl. 12:48 |
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
Okay, så må jeg prøve at lave en lyttetest og afgøre hvilen jeg bedst kan lide af Prologic IIx eller extended surround
|
|
![]() |
|
Andre der har en mening?
|
|
![]() |
|
Jeg har blandt andet læst at hvis man har en 9.1 opsætning og man afspiller en 5.1 film så kan man med fordel anvende Prologic IIz
|
|
![]() |
|
Jeg høre jer begge Ole og Kasper. Der er nu en stemme i hver retning.
Andre der har en mening i enten den ene eller anden retning?
|
|
![]() |
|
du kan godt indstille din forstærker til at afspille dolby pro-logic 2 x men den vil efter al sansynlighed automatisk gå over i dolby digital som jo også er meningen. hvis du foreksembel afspiller en dvd film som i opsætningen har både 5,1 samt dolby surround skal du vælge 5,1 dolby og ikke dolby surround som er analog men saktens kan lyde hel fint.
håber det gav mening.
mvh.
ole post
|
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
pladsering af højtaler betyder rigtig meget. pro-logic kan være implementeret på forskellige måder. det kan derfor variere hvor godt det bliver gjordt fra receiver til receiver. Den uden sammeligning bedste algoritme jeg har hørt til at lave 5.1 til 7.1 er Logic7 som er Lexicons egen algoritme.
mit råd er at bruge dine ejne øre. hvad der ligger helt fast er at, når man processer sig til ekstra ss kanal, for man mange gange ikke lyden som mixet er tiltænkt. man kan risikere at en lyd som er tiltænkt at komme fra højre side - feks højre sidekanal i et 5.1 setup , kan risikere at blive matrixet om i bagkanalerne. Personligt syntes jeg at det er pisse irriternde. jeg bruger 5.1 i dag |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |