recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p
    Sendt: 14-December-2011 kl. 21:01
Efter en del overvejelser købte jeg i dag en Mac Mini som mit nye media center i stuen. Den skal streame film fra NAS (kabel) gennem XBMC til mit Panasonic Plasma.

Jeg læste på nettet at selv den billigeste model snildt kunne trække film i 1080p, så det var den jeg købte. Det bekræftede de flinke sælgere fra hhv. HUMAC og FONA også...



Men når jeg afspiller en film i fuld HD sker dette (lige når filmen skifter til en ny scene).



Tror det er sket for alle de 1080p jeg har tjekket. Info for filmen:



De samme film har ellers købt uden problemer på min gamle iMac (også med i5) og også på den gamle Sumvision box. 

Hvis jeg kører filmene fra VLC er det ikke helt så galt, men alligevel uacceptabelt. DVD filmene og 720p ser ud til at køre problemfrit.

Skulle jeg have købt en større model eller har I et forslag til hvad jeg kan prøve for at løse problemet?
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:24
Har du spurgt i xbmc forummet, der er nok flere der kan svare på det. Mener at ha læst der, at selv den mindste mini (2011) kan køre 1080p, men har også læst om nogle som havde probs med at de havde et cpu forbrug på 100-120% ved afspilning af 1080p, men mener også at de fandt løsningen.... Bare et forslag :-)
Mvh
Jan
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 08:09
Jeg er ikke HTPC ekspert, men dét der ligner ikke noget der sker fordi den løber tør for processorkraft. Det må være en software-ting (uden at jeg har nogen som helst forslag til løsninger)
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 08:27
Har du slået hardware acceleration (DXVA) til i XBMC? Hvis ikke du gør dette, så bruger den ren CPU når den afspiller, og det kan måske være et problem.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:04
Jeg har en mini fra 2010 og den trækker 1080p uden problemer. Så det må være en software ting.
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:12
DXVA, er det ikke kun en Microsoft ting?

Redigeret af dmbs1 - 15-December-2011 kl. 09:12
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:29
Det der ligner en codec-fejl. Jeg tror næppe det er hardwarerelateret.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af dmbs1 dmbs1 skrev:

DXVA, er det ikke kun en Microsoft ting?


DXVA er DirectX Video Accelleration og er i princippet Microsoft, da der her relateres til en API. "DXVA"(Hardware Accelleration af video) instruktioner i GPU, er dog universelle men disse tilgåes selvsagt vha forskellige API'er afhængigt af operativsystem. Vdpau på linux fx.

Codecs(compressor decompressor) er ansvarlige for at tilgå API til video HW accelleration, hvorfor problemet som oftest ligger her, hvis der opstår performance problemer. I nogle tilfælde kan det også skyldes bugs i GFX drivere, eller forkert opsatte skærmenheder. Hardwaren, her snakker vi GPU og CPU, burde kunne trække 1080p though, så prøv dig frem.


Redigeret af Patriarken - 15-December-2011 kl. 09:50
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:52
Fandt den opsætningen i XBMC du henviser til og ja Hardware accelleration er sat til. 
Ser ud til at alle film kører fint nok i VLC player i dag (synes det hakkede lidt i går), så det må være XBMC der driller. 
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:19
Dette er oplysninger i XBMC
 når filmen spiller uden problemer på min gamle imac i5 2,66


og når samme film hakker på den nye Mac Mini


Der er stor forskel på Drop værdi, hvad det end står for. Er der hjælp at spore ud fra disse oplysninger?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:32
Kan det være forbindelsen fra NAS til Mac mini, der er problemet.
Du kan jo prøve at kopiere en film over på Mini'en og afspille derfra. Det vil afsløre om det er Mini'en der er problemet.


Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:34
brixen det var også lige min tanke, hvis macmini kører wifi kan det være en faktor
 
edit, nåja.. nærlæste lige første indlæg.. den er kablet..... en anden ting.. har jeg faktisk været ud for en imac som koblede på en NAS via wifi, som så efterfølgende blev tilkoblet nettet via kabel.. uden wifi blev slukket faktisk kørte på wififorbindelsen efterfølgende med "lavere" hastighed som næppe kan trække full hd high bit materiale, dette blev løst ved at wifi blev deaktiveret på imaccen, også reconnectede jeg til serveren via LAN forbindelsen.. også fik den fuld hastighed... lidt et wildcard.. men alligevel.


Redigeret af rhsin - 15-December-2011 kl. 11:47
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu