recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Mac Mini kan ikke trække 1080p

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 16:07
1080p er blot en opløsning, problemet er ikke at den ikke kan spille 1080p - men at den har problemer med at afspille 1080p der er kodet efter profile level High@L4.1

har du checket under video indstillinger i XBMC om hardware accelleration er slået til eller fra ?

Er den slået til så benyttes Intels HD GPU i mini'en som hardware accellerator, er den ikke slået til benyttes et software codec i XBMC. ihvertfald rent teoretiskt.

Det vil give forskellige resultater.

Jeg har ingen erfaring med netop den Intel HD GPU som sidder i Minien, eller med XBMC's understøttelse af hardware accelleration gennem denne gpu på en Mac platform. Men det kan tænkes at lige den GPU er kræsen og måske kun understøtter level 4.0 - ligesom det også kan tænkes at XBMC ikke understøtter hardware accelleration gennem denne GPU på mac platformen.

Men prøv at kigge under video indstillinger og se om hardware accelleration kan aktiveres, og om det er det - samt prøv at skifte mellem hardware accelleration aktiveret og deaktiveret.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 678
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 16:46
Jeg må istemme koret af folk der siger software-problemer ... dog uden at have et reelt bud på hvor den er gal.

Jeg har selv en 2011 Mac Mini med samme hardware specs, og den afspiller 1080p rips via Plex uden nogen form for problemer.

Er din afspiller (VLC, Plex, Xbm) opdateret til nyeste udgave?
Og hvad med dit Lion?

Det kunne sagtens være et opdateringsspørgsmål.
Jeg havde selv et meget lignende problem med afspilning af 1080p indhold fra Plex, indtil seneste opdatering.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 16:51

Prøv at ændre din skærm opsætning i skærm indstillingerne på din Mac mini. Afspil film i 1080p/24, prøv at ændre din opdatering fra 24hz til f.eks. 1080p50Hz eller 60Hz, ændre dette noget?

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 16:54
Hallo det hjalp faktisk at fravælge hardware acceleration! Det var så ulogisk i mine øjne at det havde jeg aldrig tænkt på. Det må betyde at det trods alt er hardwaren som ikke klarer jobbet godt nok.
Billedet kører dog stadig ikke 100% smooth ved panoreringer så er stadig ikke helt tilfreds over mit køb.

Alle programmer og OS er helt opdateret.
Til top
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 17:07
Jeg har selv en mac mini der godt kan lide at drille lidt hvis jeg får den slukket, og tænder den igen uden at tv'et er tændt. Prøv at genstarte mens skærm eller hvad den nu er sat til, er tændt (min er sat til receiver). Det afhjælper mit problem.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 17:54
Hvad med en win7 på den, koster ikke noget at prøve, det virker I win7 med meget mindre hw. Med xbmc, selvfølgelig.

Mvh Gigabyte.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 18:46
Det vil jeg overveje.

Tak for jeres hjælp allesammen. Nu skal jeg forsøge at flytte XBMC databasen mv. Det er vist også lidt nørdet....
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af dmbs1 dmbs1 skrev:

Hallo det hjalp faktisk at fravælge hardware acceleration! Det var så ulogisk i mine øjne at det havde jeg aldrig tænkt på. Det må betyde at det trods alt er hardwaren som ikke klarer jobbet godt nok.
Billedet kører dog stadig ikke 100% smooth ved panoreringer så er stadig ikke helt tilfreds over mit køb.

Alle programmer og OS er helt opdateret.


Ja, det betyder så at den Intel HD GPU som skal hardware accellere åbenbart ikke er så glad for filer der ligger lige på grænsen af den omtalte L4.1 encoding. Det kan være andre parametre end lige reframes, eks. antal a b-frames som er overskredet uden at dette umiddelbart kan aflæses med mediainfo. Når du slår hardware accelleration fra er det så ren software dekodning, dvs. I5 cpu'ens kræfter driver dekodningen gennem et software codec i xbmc, og software codecet er ikke lige så sart overfor kodningsindstillinger og I5 cpu'en har kræfter nok til at drive det uden hjælp i form af hardware accelleration gennem GPU'en. Dette betyder så at cpu forbruget måske ligger på 40-50 % istedet for 10-15% og der bruges lidt mere strøm, men har ingen anden betydning.

Mht. panoreringer så skyldes dette samspil mellem den framerate filen har kontra den opdateringshastighed som er valgt for skærmtilslutningen - samt hvad din skærm understøtter. Disse 3 faktorer skal alle passe sammen, og kan være forskellige fra fil til fil, altså de ændres ikke autamitsk hvis du spiller en anden fil med en anden framerate, så skal du ændre skærmopdateringen manuelt. frameraten skal være delelig med opdateringshastigheden. 25fps/50hz, 30fps/60hz, 24fps/24hz (eller 48 eller 72 eller 96)

eks. du har en fil med en framerate på 25fps - så skal minien tilsluttes din skærm med 50hz opdaterings hastighed, altså 1080p50hz for at få smooth panoreringer. Har du en fil med 29.97 eller 30 fps, skal du tilslutte minien med opdaterings hastighed på 60hz, altså 1080p60hz

Har du derimod en fil på 23.976 eller 24fps, typisk for bluray (og rips) eller for NTSC dvd rips der er konverteret til xvid/divx, så skal du optimalt vælge skærmopløsning 1080p24hz - forudsat at dit TV også understøtter 24fps input. Hvis ikke er det næstbedste 1080p60hz - men aldrig 1080p50

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
dmbs1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-December-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dmbs1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 23:24
Her er oplysningerne fra XBMC når hardware acceleration er slået fra. 



Det ser ud til at cpu'en har noget at lave..... 

Spawn, jeg tror jeg skal læse dit indlæg igen i morgen Wink
Til top
mickeynygaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Marts-2011
Sted: Mårslet, DK
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mickeynygaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2011 kl. 00:37
"Billedet kører dog stadig ikke 100% smooth ved panoreringer så er stadig ikke helt tilfreds over mit køb."

Formodentlig også bare indstillinger du ikke har fået sat rigtigt...

Prøv evt. Plex, og sæt hak i "Adjust display rate to match video"

Smooth 24p 1080p afvikling for mig i hvert fald.
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2011 kl. 00:43
jeg har også en 2011 mac mini, dog med 4GB ram og så installerede jeg selv en SSD. Jeg havde samme problem med pixeleringer som vist i billedet tidligere + hakken. Jeg bruger dog Win7 og afspiller iso via netværket. Det var en indstilling i virtual clone drive der gjorde forskellen
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2011 kl. 06:58
Intels 2. generations Core i processorer (sandy bridge) og xbmc har et eller andet der gør at der ikke kan bruges hardware acceleration. Er det slået til sker der macroblocking. Om det er det der er tale om her, men det er da et check værd:
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu