recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny antenne?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny antenne?
    Sendt: 20-December-2011 kl. 10:32
Hej alle

Jeg har en gammel antenne som vist på billedet. Jeg kan modtage DR1, DR2 og TV2. Nogle dage er signalet for svagt til jeg kan modtage noget som helst..
Vil jeg få DRK og DR Update og et stærkere signal hvis jeg køber en "rigtig" DVB-T antenne?

På forhånd tak!
Mvh Mathias

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 11:16
 
 Det er en UHF antenne du bruger, og der sendes på UHF, fejlen kan være, at kablerne skal udskiftes, at der er et filter der skal fjernes, antennen kan også være for svag, installationen er dårlig.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 11:29
Eller antennen kan være ude af justering pga. storm.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Hej alle

Vil jeg få DRK og DR Update og et stærkere signal hvis jeg køber en "rigtig" DVB-T antenne?

På forhånd tak!
Mvh Mathias



Det kommer an på, om grunden til, at du ikke kan modtage DR K, HD og Ramasjang, er, at antennen ikke kan modtage den frekvens de sendes på, eller om dit tv/boks er en mpeg2 model.
Hvis det er en gammel antenne og installation, kan det ikke udelukkes, at det er grunden til, du ikke kan modtage de nævnte kanaler, men du skal kontrollere dit tv/boks, for hvis det er mpeg2, kan du jo ikke se noget som helst den 11. januar.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 12:25
Men der kan være mange årsager til dårlig antennesignal.
At du nogle dage ikke kan modtage noget, skyldes næsten helt sikkert antennen.
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 12:58
Mange tak for svarene!
Jeg har en Dilog Mpeg4 modtager, så der skulle ikke være noget dér. Antennen peger mod Hadsten som den skal, der er 21 km til senderen.
Hvordan finder jeg ud af om min antenne kan modtage de nødvendige frekvenser?

Her til morgen måtte jeg opgive at få et signal. Nu er der ingen problemer.. mystisk!


Redigeret af baggadap - 20-December-2011 kl. 12:59
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 13:01
 
 Det er jo så modtageforholdene der ikke er i orden, årsag, et eller flere af de tidligere nævnte muligheder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 13:24
Med den afstand du har til senderen, vil jeg foreslå en ny Triax tag UHF antenne.
Bor selv i det Østjyske, modtager godt nok fra Aarhus, men det er samme frekvenser som Hadsten. I begyndelsen med det digitale sendenet, havde vi også problemer med at modtage det digitale med den gamle antenne. Fik ny antenne=perfekt signal.
Det kan også være en fordel at gennemgå diverse samlinger og kabler.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 14:20
jeg fik selv pillet alle mine gamle antenner ned i forbindelse med nyt tagprojekt.
Smed hele lortet ud inkl. hvad der var er samle bokse, kabler og skidt og lort.

Købte den billigste UHF i Bauhaus plus en Triax strømforsyning med fordeler.
lagt den oppe på loftet, og det funker helt fint. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 18:08
Ned med den gamle.
 
Ny antenne og kabel udendørs.
 
Måske en forstærker under taget hvis du har flere TV.
 
Så skal det nok funke.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Hvordan finder jeg ud af om min antenne kan modtage de nødvendige frekvenser?
 
Det første du skal gøre er at indtaste din adresse på denne side og vælger indendørs modtagelse.  Så kan du få et rimeligt indtryk af signalforholden, hvor du bor.
 
Du vælger en tilfældig kanal fra hver mux - mux1 til mux5. du behøver ikke at kunne se Boxer kanalen, du skal kun aflæse frekvens/kanal, sendestyrke og især signalkvalitet.
http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/sendemaster-og-frekvenser/
 
Når du har fundet kanalen  trykker do på 'info' (tools, menu eller ?) og aflæser den UHF kanal som du modtager, signalstyrken og signalkvaliteten.  Det er vigtigt at vide, om det er de høje UHF kanaler (fra Hadsten kanal 56/55 mux4/mux5) eller det er alle UHF kanalerne, der falder ud.
 
Meget gamle UHF antenner var bygget til kun at kunne modtage omkring kanal 26, som var TV2's  analoge kanal fra Hadsten (søsterhøj sendte på kanal 37).  
Du har  både en UHF antenne (den lille øverst) og en VHF antenne. Kablerne   vil de være forbundet  i en samleboxboks, hvor der kan være et filter og muligvis en forstærker, der svækker signalerne.  
Pt. sendes ikke fjernsyn på VHF, men det er muligt at man begynder at sende på VHF i 2013/14. Så smid ikke VHF antenne væk.
 
Da begge antenner har næsten samme retning, kunne man tro at de peger mod Søsterhøj, da der i  Aarhus området kun blev sendt analogt DR1 på VHF kanal 8 derfra.   
 
Det digitale signal er klart kraftigst fra Hadsten, hvis du ikke er bag en bakke eller meget tæt på Søsterhøj - det er de samme kanaler der anvendes.
 
Jeg synes du systematisk skal gennemgå din installation.  Antennes retning,  samleboksen, er der forstærker?  hvorfra strømfødes en evt. forstærker. 
Du kan evt. tage billeder af fx en samleboks, evt. åbne den eller aflæse fabrikat og type - og poste info her. 
 
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Her til morgen måtte jeg opgive at få et signal. Nu er der ingen problemer.. mystisk!
 
Det er sådan at så længe der er under et vist antal bitfejl, bliver de alle rettet og dit billede er perfekt.  Når der er flere fejl  end der kan rettes, forsvinder dit billede. 
Der er ofte et mindre område, hvor  signalet vipper omkring  at kunne rettes og ikke.  Her ser du pixeleringer (typisk udfald i firkanter). Det afhænger af din modtager om den slukker helt for billedet eller den modtager det den kan.
 
Så medens det gamle analoge signal viste  mere og mere sne  ved et dårligt signal, så viser de digitale et perfekte billede, indtil det hele bryder sammen.
 
Lars   Smile 
 
PS!   Husk at i andre landsdele er det andre frekvenser.


Redigeret af reslfj - 20-December-2011 kl. 19:26
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 14:38
Tusind tak for hjælpen, meget grundigt forklaret, alle tiders!

Jeg har nu været på taget og koble VHF-antenne og et rustent skillefilter fra, så det nu kun er UHF antennen der går igennem. På loftet fandt jeg en "transformatorkoblet 2-fordeler" - men det ser for mig ud som om den kun tager signalet ind, og deler det ud til de to antennestik der er i huset? Jeg i hvert fald ikke se hvordan den skulle få strøm noget sted fra..

Jeg har ca. 30% signal på mux1 og mux3 - resten er helt uden signal. Det tyder vel på ny antenne?
Det passer i hvert fald med det du skrev om en gammel antenne, for det er jo så kanal 26 og 24 jeg modtager nu.

Mvh Mathias


Redigeret af baggadap - 21-December-2011 kl. 16:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu