recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC, pengene værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC, pengene værd?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 05:03
Jeg er hverken HiFi ekspert og har ærlig talt ikke skide meget forstand på formater. Hvad jeg derimod har forstand på er computer og hardware, siden det er noget jeg mere eller mindre har leget med i 14 år siden jeg var 4 LOL 

Nedenstående er måske lidt generel viden, men så ved du hvad du skal gå efter:


CPU'er
At sammenligne CPU'er kan være temmelig tricky, hvis man ikke kender diverse generationer, teknologier osv. Først skal man være klar over at CPU'er er delt op i AMD og Intel CPU'er. Begge firmaer laver gode CPU, men de sidste år har Intel overtaget klart og AMD har også meddelt at de går ud af dekstop CPU markedet og koncetrerer sig i stedet om Fusion og ARM baserede løsninger.

For 10 år siden var en 1Ghz AMD CPU betragtelig bedre end en 1Ghz Intel CPU. AMD ydede altså mere pr hz end Intel. De sidste 5 år har det derimod været omvendt og Intel har derfor været at foretrække, men AMD har tilgængel været billigere.
 Så når CPU'en bare er specificeret som en "Dual-core 1,83Ghz" så er det altså meget vigtigt at vide om det er en Intel eller en AMD. Der er betydelig forskel i ydelsen.

Derudover er det også vigtigt at vide hvor ny CPU'en er. En 3 år gammel Intel dual core 2,0Ghz CPU er MEGET langsommere end en helt ny Intel dual core 2,0Ghz. Udover det så vil en helt ny Intel dual core CPU også have en betragtelig lavere TDP(Thermal Design Power), som er et udtryk for hvor meget strøm CPU max trækker og hvor meget varme den udleder. Det sidste er vigtigt for en HTPC, da den jo helst skal være så lydls som muligt.
 En fornuftig Intel processor i en bærbar har typisk en TDP på omkring 30. I en stationær kan processoren have en TDP på langt over 100W.

For at kunne trække en 1080 MKV fil vil jeg mene at en ny i3 2,0ghz processor vil kune klare det. I min egen geniale lille ASUS U36SD 13" bærbare har jeg en 2,3Ghz i5 og den æder sig igennem alle formater uanset hvilken større eller hvilken kvalitet 1080P filen er i, selv i VLC medie player, som ikke er ret effektiv ren ydelsesmæssigt.

Min 2,3Ghz i5 er igen i en bærbar. Til sammenligning så kan en af mine kammeraters 4 år gamle stationæres Intel E6600 core 2 duo på 2,4Ghz overhovedet ikke klare 1080p. Så som sagt, så er der stor forskel i ydelsen på de forskelige generationer. 720p er ikke nær så krævende hvor selv min 8 år gamle Medion bærbares Intep Pentium 4(singe core) 3,0Ghz kunne tygge sig igennem flotte 720p film, som fx Saving Private Ryan.


Så hvis du vil benytte processoren til 1080p decoding, så skal du altså enten have en heftig gammel processor, som vil udvikle meget varme og derfor ikke er egnet til en HTPC kabinet. Eller også skal du købe en ny CPU(som kræver nyt bundkort og nye ram), som ikke behøver være en stor model og derfor ikke udvikler meget varme.


Hardwareacceleration
Et rigtig godt alternativ er at benytte hardware accelereret 1080p decoding. Dette gøres igennem grafikkortet(hvilket vist også blev diskuteret i et tidligere indlæg). Jeg vil mene at næsten ethvert on-board grafikkort i dag kan decode 1080p. Især på de nye Intel modeller hvor CPU'en sider på selve processor socketet.
 Lidt mere eksotiske valg kunne være Nvidias Ion teknologi, som i principet er et forbedret on-board grafikkort, som giver ydelse nok til basiske spil og 1080p decoding. Ion er oftest(hvis ikke altid) paret med en af Intels Atom processorer. De er ikke ret kraftige og ofte dem som har været brugt i netbooks og nettops. Disse små maskiner kan ofte fås færdigbygget og giver rigtig meget for pengene hvis formålet er simpelt skrivebordsarbejde/surfing og HTPC.
 Jeg har faktisk en kammerat som til tider sidder og spiller Call of Duty 4 på hans Atom singecore 1,6Ghz, 1Gb DDR2, ION 1 netbook.

Et andet og måske endnu bedre valg kunne være AMD's fusion. Intel har godt nok lavet nogle processorer med indbygget grafikkort. Ved AMD's Fusion er CPU og grafikkort én og samme enhed. På CPU siden skulle de yde en smule bedre end Atom, men på grafiksiden skulle pløje Atom CPUerne(uden Ion) fuldstændigt ud af billedet.

Hvis du vælger en af de brugte løsninger du har kigget på, så husk at tjekke om grafikkortet undersøtter 1080 hardware acceleration.



Afspilningsprogramer
Fordelen ved at benytte hardware accelereret decoding er at GPU'en er meget (meget) mere effektiv til af decode video end CPU'en. Derfor bliver der brugt mindre strøm, hvilket er lig med mindre varmeudvikling, hvilket igen er lig med mindre støj.
 Problemet ved at benytte hardware accelereret decoding er at det valgte afspilningsprogram skal understøtte det.
 VLC er mit yndlingsprogram til at afspille video, da det æder næsten alle formater uden codecs. Men VLC har ikke hardware acceleretion. Jeg har en AMD Phenom 1050T 2,8Ghz @ 3,5Ghz 6-kernet processor, så jeg har rigeligt med power, men min maskine har heller ikke just været billig og den fylder også en del.
 Et RIGTIG godt program er derimod Windows Medie Player Classic Home Cinema Edition. Lad dig ikke nare af Windows 95 udseendet. CHE er gratis og nemt at gå til og har nativt hardware acceleretion. Derudover findes der rigtig mange gratis codecs, som gør at du kan afspille alle formater. Disse codecs fås findes også (gratis) i pakker, så det er nemt og ligetil.
 Problemet med CHE er selvfølgelig at at afspille video er det eneste som det kan. Man vælger en fil i windows stifinder og trykker afspil med CHE. Det virker, men det er ikke ret "fancy".


Mit forslag:

SAPPHIRE Edge-HD2
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5164832&q=ion

Dens GT218 giver nok power til at rendere fuld 1080p. Minuset ved denne er naturligvis den temmelig langsomme Atom CPU. Men sørger du for at holde computeren helt ren for alt andet end software relateret til HTPC funktionalitet, så burde det ikke være et problem. Førnævnte COD4 spillende kammerat's netbook har kun en 1,6Ghz single core Atom, som er noget ældre end den dual core 1,8Ghz der sidder i Sapphiren.

Naturligvis kræver det at du køber en ekstern Blu-ray afspiller hvis du vil afspille Blu-ray, men de er heller ikke så dyre længere. Du kan heller ikke optage TV, men så vidt jeg forstod, så var det heller ikke dit umidlbare mål.



Arh, det var sku meget tekst jeg pludselig fik skrevet. Beklager, hvis det blev lidt for langtrukket. Jeg er utrolig dårlig til at formulere mig kortfattet. Jeg kunne også stadig fortsætte og fortsætte og fortsætte, men nu er jeg sku ved at blive lidt træt i nakken. Får jeg ikke lige kigget på denne tråd igen og hvis du(eller andre) har spørgsmål, så skriv hellere end gerne til emil_nyboder@hotmail.com, eller fang mig på samme Messenger. ELler spørg inde på Itrends.dk, hvor jeg også er skribent ;)


Mvh Arsukfjorden
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 09:56
En hel anden vej, i stedet for at købe brugt er at bygge selv.

Overvejer selv følgende combo, for at skabe en helt stille og "billig" htpc (har selv noget gammelt core2duo med et ati hd5450 som jeg synes støjer for meget og bruger for meget strøm.)

ASUS E45M1-I DELUXE AMD FUSION E-450 MINI-ITX

KINGSTON DDR3 HYPERX 4GB 1600MHZ CL9 (2X2GB)

MOREX T3500 MINI-ITX 80W BLACK

OCZ VERTEX PLUS 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC

Bliver ca 2600kr, men er så også sprit nyt og helt passivt kølet og ingen mekaniske dele. Herefter kan det nemt opgraderes med f.eks. et Bluray drev.
Mht TV tuner bliver man så nød til at bruge USB tuner, men det burde ikke ligefrem være et problem.


Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 10:09
Byg selv er i dén grad også en mulighed. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke lige gad og sidde og fine hardware, men hvad du, Psymon, er kommet op med, ser rigtig fornuftigt ud.

SSD'en syntes jeg dog virker lidt overflødig. En 5400rpm strømbesparende 2,5" harddisk er også så godt som lydløs. Jeg sidder lige pt med min bærbare i hånden og jeg kan slet ikke høre harddisken(heller ikke når den rent faktisk arbejdet). Der kommer en lav klik lyd engang imellem, men det er også det. Ikke noget man kan høre på afstand, medmindre der er helt stille. 
 En harddisk ville være billigere og nutiden harddisk hverken bruger særlig meget strøm eller udvikler nævneværdigt meget varme. 

Og angående kabinettet, så er det værd at sige at hvis maskinen er helt passivt kølet og står i et lukket skab sammen med en forstærker/reciever, så kan den godt blive temmelig lun. Hvis der er plads i kabinettet, så vil bare den mindste 40 eller 60mm blæser, sat til 5 eller 7v* flytte tilstrækkeligt med luft til at afhjælpe betydeligt. Og på 5 eller 7v* er næsten ingen blæser hørbar.


Ellers rigtig lækker ide!


* 7v kan nemt laves eftersom at der på et molex kabel er 5v + og 5v - kabel samt et 12v + kabel og et 12v minus kabel. Normalt benytter en blæser sig af 12 volt delen, men man kan nemt lige bytte om kablerne, så man får 5v. For at få 7v bruger man et 5v plus eller minus og et 12v plus eller minus(naturligvis ikke så man har 2 plus kabler. Det skal selvfølgelig være et plus og minus kabel).
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 14:09
En ssd giver et MEGET mere responsivt system, vigtigt når man bruger sin htpc til LiveTv. Kan kun anbefales, og glem alt om kun en 5400rpm hdd.

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Kasper_M_A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_M_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 19:49
1000-tak for jeres input :)
Er stadig på 'jagt' så kommentarer er stadig velkomne.
Mvh. Kasper.
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

En ssd giver et MEGET mere responsivt system, vigtigt når man bruger sin htpc til LiveTv. Kan kun anbefales, og glem alt om kun en 5400rpm hdd.

Mvh Gigabyte


Tjae, altså jeg har en SSD i min primære stationære. En Agility 3 og jo man kan da mærke forskel på noget punkter, men så stor forskel er der heller ikke. Største forskel ser jeg ved programmer som før var tid om at starte op(fx Office pakken og Internet Explore når jeg buger det) og så at computeren næsten er klar lige efter man logger ind, men i forhold til en helt ren installation på en 5400/7200rpm harddisk, så er det ikke en voldsom forskel.

Altså en SSD er da nice, men en almindelig harddisk kan sagtens være rigeligt til et så beskedent behov som en HTPC ;)

Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2012 kl. 22:23
Har du prøvet i HTPC sammehæng, skifte kanal, NETRADIO (ved det lyder mærkeligt), alm MCE UI brug ??
 
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu