recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømforbrug

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Ole Pihl Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforbrug
    Sendt: 27-Januar-2012 kl. 15:26
Jeg faldt lige over denne hjemmeside    http://www.bornholmstidende.dk/?Id=33208
Jeg syntes at det ser voldsomt ud .
Tør ikke tænke på hvad vores 42 skærm bruger , den er ofte tændt 7-8 timer om dagen .


Redigeret af Ole Pihl - 27-Januar-2012 kl. 15:30
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 17:13
Du må finde en bog frem til de TVfri aftner.Smile
 
Hvis man ikke ser TV i "salgsmode" er der en del penge at spare.
 
Er der nogen der har målt aktuelt strømforbrug på deres TV?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 21:35
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 22:26
Slap lige af. Mit 63" plasma TV bruger ca 200 watt i gennemsnit. Jeg kan ikke tage seriøst at de opgiver forretnings-blænd-mine-øjne indstillinger. Kalibrer TV'et og du vil opdage et niveau der ligger langt under plus at du får bedre sort niveau, mere behageligt og korrekt billede. Dette kan man også se i Flatpanel.dk's tests hvor før og efter værdier opgives.
Nyd dit TV og stol hverken på Bornholm's Tidende eller en "uafhængig offentlig organisation" :)

UPDATE: Har lige set en film hvor det har brugt 186 watt i gennemsnit.


Redigeret af bleze - 28-Januar-2012 kl. 00:06
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 08:16
hvilket giver et årligt forbrug på ca. 1100 kr v. 8 timer pr. Dag (0,186x8x365x2)

Dyrt? Det bestemmer man jo selv :-)

BS
Til top
klander Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klander Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 09:09
Mit 1 år gamle LED Philips på 46" bruger ca 80 W efter det er stillet og pillet ved det, så en alm Stationær PC bruger ca 4x gange det. Før det havde jeg et 40 LCD Samsung og i det nye har jeg sparet ca 500 kr i el, og samsunget var endda kalibreret.
Da jeg købte nyt TV gik jeg en del op i hvaf det brugte i EL, og et eks er at et 50" Plasma Pana brugte en del mindre strøm end et Samsung LCD i 46" nr det blev målt med en måler.
Så den med at plasma bruger mere end  lcd osv passer ikke helt, det har en del at sige hvad man betaler for sit TV, Dyre tv bedre komponenter og bedre energiforbrug..
Med Venlig Hilsen

Kurt


Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 09:27
husk lige at de tal der står er for 4 timer og ikke pr time

Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

hvilket giver et årligt forbrug på ca. 1100 kr v. 8 timer pr. Dag (0,186x8x365x2)

Dyrt? Det bestemmer man jo selv :-)

BS

Filmen var i letter box og der var derfor sorte bjælker. Ved alm TV kiggeri og et lysere billede vil niveauet ligge lidt højere. Men hvem ser også TV 8 timer dagligt 365 dage om året?
Personligt vil jeg ikke røre et LED TV af flere grunde; de problemer der er med clouding og ghosting samt alene den mer pris som teknologien koster over plasma. Jeg vil helere bruge pengene på forbrug og nyde billed kvaliteten.
Jeg opdagede på et tidspunkt at min forstærker, selv om den var slukket, trak 140 watt 24 timer i døgnet. Denne alene ville bruge langt mere end TV'et. Problemet skyldes at CEC var slået til. Da jeg slog dette fra faldt forbrug til 0.1 watt når den var slukket.
Mange har stadigvæk gløde pærer, halogen, sparepærer som kan opgraderes til nyere teknologi og derved spare kassen over et hus.
Jeg synes TV'ets strømforbrug får lidt for meget opmærksomhed fordi der er mange andre ting der bruger strøm også.
En strømmåler kan være alle pengene værd at købe
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 12:36
Jeg synes helt ærligt ikke det er så svært: Et stort og godt tv er dyrere end et lille og dårligt tv, både i indkøb og i brug. That's life, og ja man bør indregne både forbrug og indkøbspris når man regner på hvad et givent produkt koster (hvadenten det er et tv, et køleskab, en bil eller whatever). Det er naturligvis meget reelt at sætte fokus på at driftsomkostningerne skal indregnes, og at ting ikke kun koster indkøbsprisen, men jeg forstår ikke rigtigt den der automat-reaktion med at så skal man bare lade være med at købe store tv. Det regnestykke må den enkelte vel lave for sig selv. Men det er meget sjovt at se nogle gange hvor langt folk vil gå for at få strømforbruget ned - vel at mærke ikke af økologiske grunde, men simpel økonomi: Hvis man investerer 10.000,- ekstra for et givent produkt, med dét primære formål at få strømforbruget til at falde med for 500 kroner om året, så skal man altså have skolepengene tilbage.

Sådan helt konkret, hvis man føler at man får bedre oplevelser ud af et 50" Panasonic plasma til 8.000,-, end af et 40" Samsung LED til 15.000,-, så kan strømforbruget da være rablende lige meget. Men jeg hører jævnligt folk argumentere for at de har betalt ekstra for et LED tv, simpelthen fordi de bruger mindre strøm. Det er en lidt sjov måde at regne på...
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:03
Jeg tror såmænd jeg er ret meget på linie med både Bleze og Otto. Jeg mener at ting koster hvad det koster, men har man ikke større glæde af plasma-TV et (læs: er ligeglad med billedet) er strømforbruget vel en faktor man med sindsro kan medregne :-)

Vi skrev lidt i min hjemmebio tråd, som jeg linkede til tidligere, om strømforbrug og min holdning er stadig at det er en væsentlig faktor i min verden at spare på de ressourcer vi har til rådighed og det skal medregnes når man investerer i nyt udstyr. At der så ikke er oplysninger tilgængeligt om produktionomkostninger Mht. energi er noget vi bare må lukke øjnene overfor.

Jeg syntes så OGSÅ at hver enkelt må gøre op med sig selv HVAD der er dyrt og HVORDAN de prioterer. Jeg har selv taget stilling, men missionerer ikke :-)

Mvh BS
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:


Vi skrev lidt i min hjemmebio tråd, som jeg linkede til tidligere, om strømforbrug og min holdning er stadig at det er en væsentlig faktor i min verden at spare på de ressourcer vi har til rådighed og det skal medregnes når man investerer i nyt udstyr. At der så ikke er oplysninger tilgængeligt om produktionomkostninger Mht. energi er noget vi bare må lukke øjnene overfor.


Det synes jeg da er en vattet holdning - "hvad man ikke ved har man ikke ondt af"? HVIS det er af økologiske årsager man vil være forbrugsbevidst, så bør forbrugerne da i fællesskab stille samme krav om oplysninger om produktionens CO2 regnskab, som om produktets strømforbrug?

Hvad med produktionens miljøpåvirkning ifht. at beholde sit tv vs at købe et nyt? Måske er det bedre for miljøet at beholde sin gamle "miljøsviner", end at kassere det og købe et nyt? For slet ikke at tale om at købe et produkt ud fra dét formål at det skal have en kvalitet der gør at man gider beholde det i mange år, frem for at købe nyt hvert tredje år? Hvis du vil være miljøbevidst, så skal du da købe produkter med mange års levetid. Medmindre selvfølgelig at nogen kan påvise at produktionens andel af et produkts totale CO2 regnskab er minimalt?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:30
vat eller ej så er jeg ikke ude på at pudse min glorie. Jeg gør hvad jeg kan og hvad der ligger inden for min økonomiske og tidsmæssige formåen. Lægger i oplysninger ud om jeres produkter Mht energimæssige produktionsomkostninger?
Mvh BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu