recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Capture vhs bånd til pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Capture vhs bånd til pc

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bvc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Marts-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bvc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Capture vhs bånd til pc
    Sendt: 01-Februar-2012 kl. 21:44
Hej Allsesammen
Jeg håber der er nogen som er kvik angående capture.
Jeg vil gerne have mine vhs bånd digitaliseret. Men Vil samtidig gerne have en god kvalitet, (hvis man kan sige det).
Jeg er lidt forvirret, omkring hvad jeg evt kan bruge til det.  Jeg har nemlig kigget på en DVDO EDGE SCALER,  som jeg tænkte jeg måske kunne koble min vhs videomaskine til, og på den måde få den til at gøre noget ved kvaliteten, altså så koble vhs maskinentil så den kører det via den scaler og ind i min pc. 
Men vil det kræve et HDMI capture card, for at få  den bedre kvalitet ???????????  Eller kan man slet ikke bruge den scaler til sådan noget.????
En anden ting jeg har kigget på er produkter fra BLACK MAGIC, som også har noget som kan lave kvalitet bedre. 
Jeg er bare ikke hård nok til at forstå hvad der nøjagtig skal bruges. Dette er bare nogle foreslag.
Håber nogen kan hjælpe:;-)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 21:51

Du skal bruge en sådan til at grabbe dine bånd med.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bvc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Marts-2011
Sted: danmark
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bvc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 12:33
hej
Tak for det. :-)   har lige  tjekket den på nettet.   men kan se den er billig i forhold til hvad jeg har kigget på, vil den kunne sammelignes med de dyre produkter jeg har nævnt.  ?  og de ikke skriver noget om at gøre kvaliteten bedre.    Er nu stadig nysgerrig efter at høre fra nogen som kender de tidligere nævnte produkter.
Til top
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2011
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Der Alte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 20:37
Jeg kender ikke de tidligere nævnte produkter, men...

Kvaliteten af VHS-video ligger meget lavt. En standard-video grabber til ca. 200,- er i stand til at producere en væsenligt bedre opløsning og kvalitet.
Dvs. at grabberen reelt digitaliserer i den kvalitet, som VHS-båndet kan levere. Der er intet kvalitetstab.

Hvis du - efter digitaliseringen - ønsker at forbedre kvaliteten, opdele eller klippe dele ud, eller tilføje lidt fra en anden optagelse, tilføje ekstra lyd osv. osv. findes der masser af gode film-redigerings programmer, hvoraf mange er gratis.
Et af de bedste gratis programmer er Windows Live Movie Maker, som følger med Windows7 (måske også Vista).

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehelmer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af bvc bvc skrev:

Hej Allsesammen
Jeg håber der er nogen som er kvik angående capture.
Jeg vil gerne have mine vhs bånd digitaliseret. Men Vil samtidig gerne have en god kvalitet, (hvis man kan sige det).
Det er et klassisk spørgsmål, som har været stillet mange gange.
Svaret afhænger af hvad du ønsker.
Vil du have en hurtig og middelmådig kopi, eller er du indstillet på
at bruge tid på redigering og restaurering af de gamle film på PC.

Den hurtige metode er at bruge en DVD optager og med den kopiere
båndene over på DVD skiver. Du skal optage med en ret høj opløsning
for at få det bedste resultat på grund af støjen i VHS afspilningen.

Den bedste kvalitet får du med et indstikskort til din PC, men det er
også mere besværligt.

Brug af PC indebærer nogle problemer, som du skal have for øje.
- Gamle videobånd har megen støj, både i baggrunden og i kanterne.
Denne støj varierer fra billede til billede og er gift for MPEG2
komprimering. Du skal derfor optage i AVI format med en tabsfri codec
(Huffyuv). Som TV kort er 'TerraTec Cinergy HT PCI' velegnet. En god
videoeditor kan så bagefter reducere baggrundsstøj og fjerne/afblænde
støjkanter, jeg anbefaler 'TMPGenc 4Xpress'.
- Afspilning af gamle bånd på en ældre VHS giver ofte tab af billeder
(Frames). Det medfører at lyden kommer ud af sync. Du bør som nævnt
optage i AVI format og derfor skal du indlæse med et program der kan
kompensere for lydsync fejl. 'VirtualVCR' er gratis og ganske
udmærket.  
- Amatørfilm er ofte dårligt og uregelmæssigt belyst. Det kræver en
god videoeditor til at rette fejl i lys, kontrast, gamma og måske
farver. Den nævnte 'TMPGenc 4Xpress' er velegnet hertil.
- Filmene har måske rystede billeder. Det kan med mere eller mindre
godt resultat fjernes med specialprogrammer. Nogle prøver at holde
centrale personer stille, andre holder baggrunden stille.
Jeg foretrækker det sidste og har med held brugt 'Video Stabilizer'
http://usfiles.brothersoft.com/dvd_video/video_tools/vstb.zip
- Lyden kræver sikkert en grundig gennemgang. Her er du nødt til at
bruge et godt lyd program. Det bedste, og dyreste, er 'Adobe
Audition', men du kan måske finde en billig/gratis version af den
hedengangne forgænger 'Cool Edit Pro', den er ligeså god til formålet.
- Endelig må du løse banale problemer, såsom kablingen mellem VHS og
TV kort.

Når du er færdig med redigeringen og har fået klippet og samlet de
rigtige optagelser sammen så skriver du resultatet ud i en MPEG2 fil i
en passende opløsning på 3500-4000 kbps, gerne VBR.
MPEG2 filerne kan du så lægge over på DVD med menuer, kapitler og evt
undertekster.

Erik Helmer Nielsen

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Der Alte Der Alte skrev:

Jeg kender ikke de tidligere nævnte produkter, men...
Kvaliteten af VHS-video ligger meget lavt. En standard-video grabber til ca. 200,- er i stand til at producere en væsenligt bedre opløsning og kvalitet.
Dvs. at grabberen reelt digitaliserer i den kvalitet, som VHS-båndet kan levere. Der er intet kvalitetstab.

I praksis forholder det sig dog lige omvendt. Jo dårligere kvaliteten er på det som skal kopieres, jo højere krav stilles der til kvaliteten af grabberen. Jeg vil bestemt fraråde de billigste grabbere. Her ender man som regel med dårlig software med mangel på indstillinger og stabilitet, resulterende i dårlig billedkvalitet samt lyd og billede ude af synch. Jeg vil anbefale en DVD/harddiskrecorder. Disse kan købes brugt til få hundrede kroner eller måske lånes af en ven/bekendt. En PC løsning der matcher en recorder vil oftest være langt dyrere.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 15:09
Super indlæg Helmer! 

Jeg står overfor at skulle indspille en masse privat optagelser fra VHS til PC/DVD. Jeg tror jeg vil bruge et PC capure kort af en eller anden type, men er der nogen der har et godt bud på en kvalitets VHS afspiller. Evt. fra dba - eller hvis nogen har en god de vil låne udEmbarrassed

Jeg kunne forestille mig at kvaliteten af den analoge afspilning og kalibrering er ret betydende for den endelige kvalitet... De vhs afspillere der er på dba går fra 50kr til over 1000 kr, hvis kvaliteten bliver bedre med en til 1000 kr, så vil det da være en ok investering, når man skal hive det sidste liv ud af de gamle VHS'ere. 

Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2012 kl. 15:18
Forresten, Mange skriver at man slutter med at konvertere til MPEG2 og så DVD. Men hvis man ikke vil lægge det på en DVD; er der så noget galt i at gemme i MPEG4, som fylder meget mindre...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu